Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2105182_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. november 2019
2019-6516
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
I 2015 udførte trafikeksperter fra COWI en ekstern kvalitetssikring af trafikprog-
nosen for den faste forbindelse over Femern Bælt. Den eksterne kvalitetssikring
blev offentliggjort den 12. november 2015. COWI konkluderede, at
”Der er usik-
kerheder i prognoserne, blandt andet fordi udgangspunktet med trafik i 2011 er
baseret på et svært dokumenterbart datagrundlag for specielt den nuværende
trafik over Storebælt. Endelig er der elementer i prognosen, som forekommer
undervurderet, primært i relation til dynamiske effekter og nygenereret trafik.”
Som opfølgning på dette fik Femern A/S lavet en analyse af den forventede over-
flytning af trafik fra Storebælt til Femern Bælt, når Femern Bælt-forbindelsen
åbner. Denne analyse oversendte den daværende transport-, bygnings- og bo-
ligminister til udvalgets orientering den 19. marts 2019.
Som en yderligere
opfølgning på COWI’s eksterne kvalitetssikring har Femern
A/S fået trafikeksperter fra det tyske rådgivningsfirma Intraplan til at gennem-
føre en supplerende analyse af potentialet for nyskabt trafik på Femern Bælt-
forbindelsen som følge af dynamiske effekter. Ifølge Intraplans analyse kan den
faste forbindelse over Femern Bælt potentielt medføre 28,5 pct. flere togpassa-
gerer i forhold til det beregnede niveau i Femern Bælt-trafikprognosen. Analy-
sen viser endvidere, at der potentielt kan blive 18,3 pct. mere vejtrafik på for-
bindelsen. Intraplan vurderer, at den nyskabte trafik kan blive realiseret over
en 5-10 årig periode eller længere efter åbning af den faste forbindelse over
Femern Bælt. Analysen giver ikke anledning til, at Intraplan vil ændre trafik-
prognosen, da der er tale om elementer, der ligger uden for rammerne af sæd-
vanlige trafikprognoser.
Jeg vedlægger til udvalgets orientering Intraplans rapport og et teknisk bilag,
hvor Intraplan har beskrevet den anvendte analysemetode. Femern A/S har
udarbejdet en kort sammenfatning af Intraplans analyse, som jeg også vedlæg-
ger til udvalgets orientering. Femern A/S understreger, at Intraplans supple-
rende analyse hverken giver anledning til at revidere trafikprognosen eller den
finansielle analyse af det samlede Femern Bælt-projekt.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht