Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2105123_0001.png
Fra:
Helle Hanne Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. november 2019 13:21
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>; Helle Hanne Jensen <[email protected]>
Emne:
Mail til Folketingets Trafikudvalg
Kære Medlemmer af Folketingets Trafikudvalg
Jeg tillader mig at skrive til jer vedrørende etablering af Letbanen’s –
Ring 3
forløb gennem
Lyngby-Taarbæk kommune, samt den behandling
eller mangel på samme
befolkningen oplever
fra Kommune og Letbaneselskabet.
Jeg og vi er oprigtigt kede af det og dybt forundret over, at det demokrati vi i Danmark er stolte af
og glade for, har så ringe vilkår i Dagens Danmark.
Letbanen ( Ring 3) er vedtaget og anlægges fra Ishøj til Lundtofte i Lyngby-Taarbæk kommune.
Vedtaget i Byrådet i Lyngby-Taarbæk kommune med kun 1 overskydende stemme.
Herefter har Lyngby-Taarbæk kommune, på trods af det minimale flertal, haft et noget uskønt og
udemokratisk forløb i forbindelse med implementering af Letbanen gennem kommunen og ikke
mindst gennem Lyngby Bymidte, uden borgerinddragelse eller -høringer.
Mit og Vores problem er, at vi er et lille rækkehus i et almennyttigt boligselskab AKB Lyngby på
Lyngbygårdsvej 132A-P - 13 lejemål, umiddelbart efter Lyngby centrum.
Vi er altså 13 lejemål med primært meget ældre svagelige og psykisk syge beboere i et rækkehus
placeret meget tæt på og parallelt med Klampenborgvej lige ud til Letbanens nye linieføring.
Meget tæt på vores mure og vinduer til vore stuer og soveværelser anlægges letbanens spor, 2 sæt
spor med 1 tog i hver retning hvert 5. minut.
Ud over dette har man valgt at placere en Letbanestation lige op ad vores bygning med stor trafik af
passagerer til og fra stationen.
På en ganske kort strækning vil vi lejere opleve støj fra nedbremsning, standsning og igangsætning
samt svingning af begge linier ind på Lundtoftegårdsvej.
Samtidig har man valgt at placere en transformerstation lige for enden af vores rækkehus.
AKB Lyngby har kontaktet Lyngby-Taarbæk Kommune og Letbanebestyrelsen for at få afklaret om
man på denne specielt udsatte strækning af Letbanen har planlagt støjafværgende tiltag, som f.eks.
støjværn eller andet, og har modtaget svar, at der intet er planlagt desangående og ikke vil blive det.
Desuden vil en transformerstation udsende støj og i fugtigt vejr vil der være meget støj, samt
lavfrekvente høje brummelyde.
Kræftens bekæmpelse kan ikke bevise men heller ikke afvise af strålinger fra transformerstationer
er skadelige for mennesker, men har dog i deres anbefalinger skrevet at disse ikke bør anlægges tæt
på børneinstitutioner da men ikke kan udelukke at dette kan forårsage leukæmi hos børn.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 13/11-19 vedrørende Letbanen ved Ring 3's forløb gennem Lyngby-Taarbæk Kommune, fra Helle Hanne Jensen, Lyngby
VORES PROBLEM ER, at man afviser at støjdæmpe og afskærme ind til vore lejemål samt
etablerer en transformerstation meget tæt på vores bygning, Hvilket har givet store frustrationer og
usikkerhed hos beboerne.
Vi føler os overhørt og afvist på alle måder.
Så nu spørger jeg jer kloge mennesker på tinge, om det virkelig kan være rigtigt i vores rige oplyse
land, at der ikke er råd til og overskud til at gennemføre et sådant dyrt og komplekst anlæg uden at
tage hensyn til borgernes meget reelle behov og ønsker.
I Kommunens og Letbanens svar ( kopieret til denne mail nedenfor ) henviser man til støjmålinger.
Disse støjmålinger er målinger af et tog der passerer og IKKE på de særlige forhold som gør sig
gældende hos os og som uden tvivl vil forstærke støjniveauet betragteligt, idet vi ud for vores lille
rækkehus får 1 tog i hver retning hvert 5. minut, vi får 2 svingende tog og en station, hvor vi vil
opleve nedbremsning, standsning og opstart af tog hvert 5. minut
altså ikke almindelig kørestøj,
samt øget trafik til og fra stationen af passagerer.
Hertil skal lægges den fuldstændig uacceptable placering af en Transformerstation med tillæg af
dennes støjudsendelse og usikkerhed om strålingsfarer.
Vi har et beskedens ønske om at blive af skærmet fra støj og indkig til vores lejemål på en - for hele
Letbanestræningen - meget lille strækning - få hundrede meter. Og med tanke på dagens nyheder
omkring Metroringens støjniveau og de 250 klager der allerede er indgivet så frygter vi for vores
fremtidige boligsituation.
Og
Vi har et ufravigeligt ønske om at transformerstationen ikke placeret så tæt på vores bygning, men
flyttes til en anden lokation, hvor der ikke er strålingsfare og støj tæt på boliger og mennesker.
AKB Lyngby har modtaget ekspropriations indkaldelse til den 2. december 2019 vedrørende denne
strækning og vi møder naturligvis også op til dette møde og gør vores indsigelser.
Jeg håber, at i kloge mennesker vil bruge noget tid på dette problem og måske gøre en forskel for os
almindelige mennesker.
Det må da være nemmere at foregribe problemerne end at rette efterfølgende.
Her henviser vi til, at der både ved Flyvestation Skrydstrup og ved Metrobyggeriet i København
efterfølgende er givet kompensation for bl.a. støjgener m.v.
Venlig hilsen og på forhånd tak
Helle Hanne Jensen
Lyngbygårdsvej 132N, 2800 Lyngby
Formand for afdeling Fortun Midtbyen under AKB Lyngby
…………………………………………………………………
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 13/11-19 vedrørende Letbanen ved Ring 3's forløb gennem Lyngby-Taarbæk Kommune, fra Helle Hanne Jensen, Lyngby
Korrespondance mellem AKB Lyngby og Lyngby-Taarbæk kommune vedrørende afskærmning.:
…………………………………………………………………….
På vores spørgsmål til LTK er her svarene fra Hovedstadens Letbane angående Fortun Midtbys 13
boliger i nr. 132 der ligger op mod Klampenborgvej.
Skinnerne kommer til at ligge i den nuværende vejbane, og afstand fra husmuren ud til fortov bliver
ikke ændret.
Se vedhæftet dokumenter.
Angående støj ser det ud til at der ikke bliver mere støj end den der er der i dag fra bil trafikken.
Som aftalt, påtaler vi på mødet den 2. december at, der er beboelse tæt på letbanen og der i
bebyggelsen er bekymring for støjen fra opbremsning og start det
God læsning og hilsen
Preben
…………………………………………………………………………….
Fra:
Michael H. Persson
Sendt:
30. oktober 2019 12:06
Emne:
RE: Forespørgsel fra boligselskabet ved Fortunbyen st.
Kære Rabia
Herunder følger HLs besvarelse af forespørgsel fra boligselskabet ved Fortunbyen St.
Besvarelsen sendes efter aftale med boligselskabet direkte til deres repræsentanter.
Spørgsmål fra boligselskabet (formuleret af LTK) er vist med kursiv og HLs besvarelse følger under hvert
spørgsmål.
Såfremt nedenstående giver anledning til yderligere spørgsmål eller kommentarer er I velkommen til at tage
kontakt.
Måleangivelser ud for Lyngbygårdsvej 132 A
132P - udsnit af tegning L3-RU-KOM-LTK-RU-DES-SKH
223003, dateret 2018-02-19. Målene skal være angivet i total meter fra boliger til skinner og fra boliger til
fortov, fortov og cykelsti, afskærmning.
HL henviser til vedhæftede pdf, som angiver afstande.
Forvaltningen er blevet orienteret om, at der på et møde i Fortun Midtby ultimo september har beboerne 132
A-P givet udtryk for en stor bekymring over, at Letbanen kommer meget tæt på deres bolig med de gener det
vil medføre.
Vil HL be-/afkræfte at den hæk der i dag skærmer mod indkig i boligen forsvinder.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 13/11-19 vedrørende Letbanen ved Ring 3's forløb gennem Lyngby-Taarbæk Kommune, fra Helle Hanne Jensen, Lyngby
2105123_0004.png
Vedr. beplantning i form af eksisterende hæk og træer i hækken er det HLs forventning at disse
fjernes i anlægsperioden(rødder beskadiges), men efterfølgende kan der genplantes på ejers areal.
Boligforeningen ønsker oplyst hvad støjmåling viser for nuværende situation og Letbanens angivne
støjberegning når denne er i drift. Vil forekomme ekstra støj fra sporvognene?
HL kan om støj oplyse:
Spørgsmålet om vibrationer er behandlet i tillægget til VVM’en:
https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/2f884a51-c312-4097-9fda-
be4ab43806ae/Letbanen%20p%C3%A5%20Ring%203%20Tillaeg%20til%20VVM%20af%20maj
%202015.pdf
På side 64 står, at grænseværdien for strukturlyd vil blive overskredet, hvis der ikke indføres
afværgeforanstaltninger.
Ang. afværgeforanstaltninger henviser tillægget til afsnit 9.7 i den oprindelige VVM, som siger:
9.7. Afværgende foranstaltninger
Med henblik på driftsperioden indarbejdes der i videst muligt omfang afhjælpende
foranstaltninger i letbanens sporopbygning, som vil reducere vibrations-
og strukturlydsniveauet for enkelte udsatte boliger samt følsomme
institutter og virksomheder til under grænseværdien jf. afsnit 9.4. Hvorvidt
de afhjælpende foranstaltninger alle steder kan reducere vibrations- og
strukturlydsbelastningen til under grænseværdien vil være afhængig af den
konkrete situation. Nærmere undersøgelser af behovet for og metoder til
nedbringelse af vibrationer- og strukturlydsbelastningen indgår i det videre
projekteringsarbejde, og vil danne grundlag for at stille udbuds- og kontraktkrav til entreprenører.
Endvidere fremgår det af VVM’en: ”
støjbidraget fra letbanen er relativt lille i forhold til støjen fra
vejtrafikken”.
Med andre ord, vil letbanen i sig selv ikke bidrage nævneværdigt til støjen. Det betyder, at den
samlede
trafikstøj bliver mindre end nu i driftsfasen, fordi der bliver mindre trafik på
Klampenborgvej.
Dette er vist på nedenstående kort.
Heri er ikke indregnet, at Klampenborgvej nu lukkes helt mellem Kanalvej og Hovedgaden, hvilket
også vil reducere trafikken ved disse boliger.
I VVM-rapporten fremgår følgende:
”Når
letbanen sættes i drift, vil den forløbe i eller langs veje med forholdsvis meget
trafik, undtagen på en kortere stækning i Ishøj. Da støjbidraget fra letbanen er relativt
lille i forhold til støjen fra vejtrafikken, vil letbanens direkte støjmæssige betydning i
driftsfasen være meget begrænset.”
Denne blev endvidere suppleret på besigtigelsesforretningen, som vist på vedhæftede pdf.
Boligselskabet ønsker at HL redegør for hvordan den ny afskærmning bliver, specielt på stykket med boliger,
132A
132P.
Det er ikke en del af letbaneprojektet at opstille eksempelvis støjdæmpende afskærmning ud over
hvad der på strækningen allerede er opstillet i dag.
Derfor vil der ikke blive opsat afskærmning på stykket med boliger.
Boligselskabet har fremført at de tidligere tegninger med Letbanetrinbræt ind over tankstationen
stadig benyttes af entreprenører i projektet. Vil HL redegøre for dette forhold?
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 13/11-19 vedrørende Letbanen ved Ring 3's forløb gennem Lyngby-Taarbæk Kommune, fra Helle Hanne Jensen, Lyngby
2105123_0005.png
HL er ikke bekendt med at entreprenøren (PAA) bruger tegninger med tidligere stationsplacering
og i hvilken sammenhæng. Den ændrede stationsplacering og justerede linjeføring er besluttet og
videreformuleret til entreprenøren.
Med venlig hilsen
Michael H. Persson
Landinspektør
Metroselskabet og Hovedstadens Letbane
Metrovej 5
DK-2300 København S
T +45 3311 1700
M +45 2992 8749
E
[email protected]
Mere end 1 million passagerer kører med metroen hver uge, og vi bygger flere metro- og
letbanestationer, der skaber nye forbindelser og muligheder i Hovedstaden.
Læs mere på
m.dk
og
dinletbane.dk
From:
Rabia Özcan Morgan
Sent:
11. oktober 2019 14:06
Subject:
Forespørgsel fra boligselskabet ved Fortunbyen st.
Kære Hamanny og Michael
Vi har modtaget en henvendelse fra boligselskabet ved Fortunbyen st.
De efterlyser følgende oplysninger:
Måleangivelser ud for Lyngbygårdsvej 132 A
132P - udsnit af tegning L3-RU-KOM-LTK-RU-DES-SKH
223003, dateret 2018-02-19. Målene skal være angivet i total meter fra boliger til skinner og fra boliger til
fortov, fortov og cykelsti, afskærmning.
Forvaltningen er blevet orienteret om, at der på et møde i Fortun Midtby ultimo september har beboerne 132
A-P givet udtryk for en stor bekymring over, at Letbanen kommer meget tæt på deres bolig med de gener
det vil medføre.
Vil HL be-/afkræfte at den hæk der i dag skærmer mod indkig i boligen forsvinder, samtidig med hvorvidt
der vil forekomme ekstra støj fra sporvognene.
Boligforeningen ønsker oplyst hvad støjmåling viser for nuværende situation og Letbanens angivne
støjberegning når denne er i drift.
Boligselskabet ønsker at HL redegør for hvordan den ny afskærmning bliver, specielt på stykket med boliger,
132A
132P.
Boligselskabet har fremført at de tidligere tegninger med Letbanetrinbræt ind over tankstationen stadig
benyttes af entreprenører i projektet. Vil HL redegøre for dette forhold?
Kommunen imødeser gerne jeres svar snarest.
Tak for hjælpen.
Venlig hilsen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 13/11-19 vedrørende Letbanen ved Ring 3's forløb gennem Lyngby-Taarbæk Kommune, fra Helle Hanne Jensen, Lyngby
2105123_0006.png
Rabia Özcan Morgan
Civilingeniør
Center for Trafik, Miljø og Bæredygtighed
Trafik og Mobilitet
Lyngby Rådhus
Lyngby Torv 17
2800 Kgs. Lyngby
Direkte:
45 97 38 42
Mobil:
29 36 72 40
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.ltk.dk
Læs mere om persondataforordningen og dine rettigheder på kommunens
hjemmeside:
www.ltk.dk/mine-persondata.
Virusfri.
www.avg.com
…………………………………………….
Links til diverse artikler om støjgener og vedrørende transformerstationer og deres påvirkning af
miljø og personer.
…………………………………………….
https://www.odense.dk/-/media/images/borger/milj%C3%B8-og-affald/annonceringer/letbanen---
p%C3%A5bud-3-dec-2018/p%C3%A5bud---transformerstationer-tps06-og-tps10---januar-
2019.pdf?la=da
……………………………………………..
https://www.odenseletbane.dk/nyheder/saadan-kommer-letbanens-transformerstationer-til-at-se-ud/
……………………………………………………………
https://energinet.dk/Anlaeg-og-projekter/Naar-du-har-et-elanlaeg-i-dit-nabolag-eller-paa-din-
grund/Stoej
……………………………………………………………
https://mobile.cancer.dk/hjaelp-viden/fakta-om-kraeft/aarsager-til-kraeft/straaling/aarssager-
elektromagnetiske-felter/
…………………………………………………………………………………..
https://www.odenseletbane.dk/nyheder/saadan-kommer-letbanens-transformerstationer-til-at-
se-ud/
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 13/11-19 vedrørende Letbanen ved Ring 3's forløb gennem Lyngby-Taarbæk Kommune, fra Helle Hanne Jensen, Lyngby
2105123_0007.png
Sådan kommer letbanens
transformerstationer til at se ud
Sporarbejde Sådan kommer letbanens
transformerstationer til at se ud 9. maj 2019
Letbanen kører som bekendt på strøm. Den
kommer fra luftledninger, som er spændt op i
master og omkringliggende bygninger.
www.odenseletbane.dk