Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2105021_0001.png
Fra:
Bo Martinussen <[email protected]>
Dato:
9. november 2019 kl. 10.31.32 CET
Til:
Emne: Kære folketingsmedlem
Jeg er i total vildrede.
Jeg har været lastbilchauffør i 33 år, og startede som export Chauffør som 20 årig, og
kørte nordsverige i næsten syv år med blomster.
Efter det job kørte jeg syd over med trækker og trailer, og har dækket et område fra
Odessa (Ukraine) i Øst, Belfast (Nordirland) i Vest, Og i syd har jeg både været i
Grækenland, Malaga og det Sydelige Italien. Jeg var ansat i det firma i 13 år, og efter en
"uheldig" episode, begyndte jeg at køre indenrigs med en vognmand hos Frode Laursen,
hvor jeg kørte i 3 år, og overgik til kørsel mellem Køge og Stockholm (Sverige) i fem (5)
år.
De sidste fem (5) år har jeg kørt for Danske Fragtmænd i Ringsted.
Jeg har i min tid altid forsøgt at holde mig opdateret på færdselsloven både i Danmark
men også de lande jeg har kørt i og har kun oplevet at blive stoppet af politiet en sølle
gang, i Danmark, af en grøn nyuddannet politi betjent, som hvis jeg ville, kunne have kørt
så langt ud, så han havde givet sig selv en bøde.
I min tid som eksport Chauffør er jeg blevet stoppet mindst tre gange om ugen i udlandet.
Jeg har igennem de sidste fem år været frivillig underviser på folkeskoler i det gamle
Storestrøms amt, og undervist skolebørn i 6 klasse om trafikken, da jeg mener at man kan
sammenligne trafikken med en skolegård.
Lastbilerne er de store drenge i skolegården mens cyklisterne er de små børn i 1. Klasse,
og de går ikke hen og provokere de store drenge bare fordi de kan. Men de vil gerne være
venner med de store drenge, så det er de store som skal lære de små at opføre sig
ordentligt.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 64: Henvendelse af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020
Jeg fortæller børnene om at placere sig rigtigt i trafikken, så vi i lastbilerne kan se dem, jeg
fortæller også at vi Trucker altid er glade og hilser gerne tilbage hvis du vinker til os. Jeg
slutter alle mine trafik kurser med en fredag hvor alle børnene i indskolingen også får lov til
at se en lastbil indefra.
Dagen slutter med at jeg køre en sæk med Kartofler, cacaomælk og gulerødder over. Det
gør indtryk på børnene
Jeg deltager også i alle de hospitals besøg med lastbilen jeg kan komme til. Hvor vi
besøger børn og deres forældre som er langtids indlagte. Jeg gør det fordi at når man en
gang har set et barns lys i øjnene når de kommer op i en "truck" så kan det varme sig med
det i mange, mange måneder.
Men alt det er ved at være slut, for med ændringer af bøde taksterne 1 januar 2020, så
kan jeg risikere en bøde på en månedsløn for en fejl jeg ikke har mulighed for at opdage,
og nogle gange ikke engang en synshal kan opdage. Hvilket jeg finder fuldstændig
urimeligt at en færdselsbetjent ligepludselig er bedre end en syns mand fra en stationær
synshal.
Så skal jeg efter 33 år som lastbil chauffør, nu til at lade mig omskole til et andet erhverv,
da den nye del i færdselsloven ( lov nr. 556, af lovforslag 202-2019), vil til at straffe mig
som dybt kriminel, med bødestraffe langt over 20.000 kr. ved en førstegangs forseelse på
ting som jeg ikke kan kontrollere.
Som jeg læser ændringen så kan jeg straffes pr aksel efter 1 januar, hvorimod jeg idag
ville blive straffet for en samlet bøde på defekte bremser. Mit normale Vogntog har 8
aksler.
Jeg mener, at det er godt at leve i et samfund hvor ens handling kan straffes, hvis man
tilsidesætter almindelig dansk fornuft, men jeg kan ikke forstå at jeg skal straffes hårdere
end en spritbilist, alt imens privat bilismen går fri.
Tag nu de større bødestraffe som træder i kraft pr. 1 januar 2020. De gør danske
chaufføre kriminelle og udstiller os igennem medierne som farlige kriminelle som køre
rundt i dårlige vedligeholdte lastbiler alt imens vi kun ser de grimme episoder i fjernsynet
og man går helt tæt på chaufføren på en meget pædagogisk måde og forklare med enten
vidioer fra en russisk You Tube kanal eller grafiske illustrationer om hvad der kunne være
sket hvis chaufføren bare var en robot.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 64: Henvendelse af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020
Hvordan skal jeg kunne leve et almindeligt dansk familie liv, når jeg hver dag skal leve
med frygten for at møde en færdselbetjent som har en dårlig dag, og bare vil jorde mig
fordi han kan og jeg kan risikere at skulle betale en månedsløn eller to.
Hvordan skal jeg kunne arbejde i trafikken når tv programmer igen og igen udstiller mig
som en dræber, uden at kende mig?
Ikke sagt at jeg ikke er bekendt med færdselsloven, men kære politiker, hvorfor skal jeg
straffes for noget som ikke engang en mekaniker eller en synsmand kan finde på en
bremseprøvestand.
Ifølge den nye lov, kan/skal jeg straffes med en bøde for skævbremsning på over 30%.
hvilket jeg på ingen måde kan kontrollere.
Lad mig forklare mit arbejde:
Jeg forlader min familie hver aften kl. 18,45, for at møde i Ringsted og være klar i en
sættevognstrækker kl. 20.00.
Inden jeg kan melde mig og bilen klar, skal jeg logge på PDA systemet og tjekke lastbilen
for fejl og mangler.
En "normal nat" ser ofte sådan her ud, at jeg i Ringsted får en tur med en fremmed trailer
til Tåstrup, hvor jeg inden ankomst bliver visiteret til at trække et fremmed træk med en link
trailer til Odense og en bokstrailer til Århus.
Ofte er dette samlet, hvorfor jeg har begrænset mulighed for at tjekke læsset på link
traileren, hvilket er meget vigtigt at gøre, da jeg kan drages til ansvar for godset indtil
aflæsning i Odense.
Linktraileren kan indeholde skjult farligt gods, dårlige surringere eller bare for lidt i læsset
Efter kontrol af godset, både på trailer og link stemmer overens med transport reglerne,
kan jeg så også tjekke trækket fysisk.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 64: Henvendelse af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020
Er der utætheder i luft anlægget?
Er der tilstrækkeligt lys?
Er det koblet rigtigt sammen?
Er der løse sider på trækket?
Er cyklist værnet intakt og sidder på sin plads?
Er det lovligt og forsvarligt at køre med?
Tjek, tjek, tjek, tjek, tjek og tjek
Jeg triller frem med 10 km/t og hugger bremsen og holder stille på under en meter, og
tænker "skide gode bremser", inden "startbanen" er brugt op.
Turen starter og jeg køre til Odense, hvor jeg kobler først traileren af og så linket for at få
et nyt link på til Århus.
Igen skal jeg tjekke linket og finder det læsset perfekt da det er en stor maskine som står
på linket, godt surret fast, men erfarer, at maskinen vejer kun 3 ton, så nu har jeg et let link
og en tung trailer, hvilket ikke er ulovligt i sig selv, men meget besværligt at køre med.
Alt er ok efter tjeklisten, så jeg ruller ud fra Odense kl. 22.30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 64: Henvendelse af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020
Vel ankommet til Århus kl. 23,55 opdager jeg på vej ind på pladsen at linket er defekt, og
bremser skævt fra 85km/t. og ned til 50 km/t, mens der ikke er noget galt under 50 km/t og
meddeler dette til BULKEN (som vi kalder vores speditør) som lover at sende linket til rep.
Jeg sætter mit træk og får igen et nyt træk direkte hjem til Ringsted
Den samme tjekliste igen og så afsted det går.
Inden jeg køre ud fra centralen i Århus, holder jeg min korte pause, og snakker med en
kollega fra Esbjerg. Han havde kørt det link til Odense som havde bremseproblemer, men
da han kørte med det blokerede bremserne på linket, men han havde da også 15 ton på
linket.
Nå men nu er linket kun 800 meter fra værkstedet, så det var godt det kom til Århus.
Jeg starter hjemturen kl. 1,30 og har næsten 4 timer med normal trafik hjem, inklusiv en
lille pause på 30 minutter.
Kl. 5.20 triller jeg ind på pladsen i Ringsted og skal læsse af.
Dagholdet møder kl 6.00 og hjælper mig færdig, og imens vi er igang kommer vores sene
bil hjem fra Århus.
Han har fået det dårlige link med hjem, da man manglede link i Århus.
Dette er ikke kun sket en gang, men sker hele tiden, igen og igen.
Jeg meddeler vores disponent, at hverken jeg eller nogen anden ikke vil køre med linket,
før det har været på bremseprøvestand og evt. er blevet lavet.
Næste dag blev linket sendt til Tåstrup sammen med en trailer læsset med tomme paller.
Det var en ung Chauffør som ikke kunne sige nej.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 64: Henvendelse af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020
I en kontrol, bliver der fundet fejl på linket. ALB-ventilen på linket var blevet træt, og
chaufføren fik en bøde på 3.000 kr., vognmanden en bøde på 6.000 kr., imens BULKEN
ikke fik en bøde.
En ALB ventil sidder på alle dele af et Vogntog og regulere den mængde luft der sendes
ud til bremserne og videre til den næste enhed, efter hvormeget læsset påvirker ventilen.
Så når en ALB ventil er defekt på et link vil det påvirke alle øvrige enheder efter den ventil
der er i stykker.
Efter de nye regler, der træder i kraft pr. 1 januar 2020, ville den unge chauffør få en bøde
på 5.000 kr. pr. aksel, ganget med to aksler på linket, og 3 aksler på traileren.
ialt 25.000 kr., 50.000 til vognmanden og 0 (nul) Til speditøren / disponenten.
ER DET RIMELIGT?
Nej det er det ikke, og vi er mange chauffører i Danmark der heller ikke syntes det er
rimeligt.
Vi sidder i et erhverv, hvor vi dagligt træffer beslutninger som kan have store indflydelser,
både på os, andre trafikanter, godset vi kører med og vores kunder.
Jeg er glad for mit arbejde, men jeg vil ikke risikere at få kæmpe bøder og endda også
miste mit kørekort, blot fordi en speditør eller disponent vil have at jeg køre med en dårlig
trailer.
Jeg vil ikke true jer, men jeg er overbevist om at de danske chauffører, (både i lastbiler og i
busser), vil sætte deres bil i garage, når den første chauffør får en bøde på en eller to
månedsløn.
Mange chauffører snakker om at de allerede vil sætte bilen i December, mens flertallet
snakker om at blokere julehandlen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 64: Henvendelse af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020
Dette er der dog meget delte meninger om, men vi har som chaufføre både på busser og
lastbiler gået sammen på Facebook i vores protest, da vi ikke kunne komme i kontakt med
nogle politikere i hele Juni, Juli og August.
Men end ikke engang da vi gik sammen på Facebook kunne vi få jer i tale.
Men da vi snakkede med pressen om at lukke Danmark ned i December så stod alle i
kære folkevalgte næsten i kø for at glatte ud. Og vores "nye" trafikminister ville ikke
forhandle med os hvis vi truende med at lukke Danmark ned.
Nej kære ven, i ville ikke snakke med os før 8.000 lastbil chaufføre truede med at lukke
Danmark ned i December.
Vi ønsker dialog, og indstiller truslerne om at lukke Danmark ned, men en arbejdsgruppe
fortsætter med planlægningen og er klar til at sætte en stor og effektiv blokade af landet
igang, hvis vores trafikminister kun kommer med tom snak
Så kære politikker, jeg vil ikke true dig, men vi danske chaufføre i busserne og lastbiler vil
gerne bede dig om at sætte et forlag om at rulle lov 556 af lovforslag 202-2019
omhandlende øget bødestraffe for overtrædelse af færdselslovens §67 tilbage.
Herefter skal der nedsættes en arbejdsgruppe, som repræsenter alle instanser på området
som så kan komme med et forslag.
Min personlige mening er, at I bliver nød til at lave flere kontroller som i er igang med at
Behandle i L15-2019. Men hvis i vedtager denne lov, og fastholder lov 556, så er jeg 100%
sikker på at lastbiler og busser samme dag stoppe med danske chaufføre.
Men hvis vi går ind i en blokade så er der også fordele ved det. Vi kommer i Danmark til
allerede i år at nå regeringens målsætning om reduceret CO2 udledning.
(DET ER MENT SOM EN VITTIGHED)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 64: Henvendelse af 9/11-19 fra Bo Martinussen, Vordingborg, vedrørende nye regler om bødestraffe til chauffører, som træder i kraft i 2020
Hjælp mig og mine kollegaer, og rul loven tilbage, det er det eneste rigtige at gøre. Eller
også skal færdselsloven gælde alle indregistreret køretøjer i Danmark, da jeg anser at de
overtrædelser vi kan straffes for er lige fortale i en lastbil som i en personbil.
Hvis du gerne vil opleve min arbejdsdag (nat), er du velkommen til at kontakte mig via
denne mail.
Arbejdstiden er normalt fra 19.30 - 7.00 11 1/2 time hver nat fem dage om ugen.
Men jeg kan også skaffe dig/jer andre muligheder hos mine kollegaer.
Loven 556 af lovforslag 202-2019 er lavet på forkert grundlag, og skal rulles tilbage inden
juleferien.
Med venlig hilsen
Bo Martinussen
Fiskebækgårdsvej 22
4760 Vordingborg