Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
24. oktober 2019
Niels Skov Dujardin
+45 7244 7259
19/12961-1
1/3
Vejdirektoratets anvendelse af Støj Reducerende
Slidlag (SRS)
Indledning
SRS er skrevet ind i Vejdirektoratets støjstrategi som et virkemiddel til at dæmpe støjen fra statens veje. Det
har imidlertid vist sig, at SRS har nogle udfordringer på både strukturel og akustisk holdbarhed, hvilket resul-
terer i en kortere levetid og en større støjemission, efterhånden som den ældes. Derfor ønsker Vejdirektora-
tet fremover at benytte sig af
mindre støjende
slidlagstyper (SMA 8 std eller SMA 8 KVS) fremfor støjreduce-
rende slidlag (SMA 8 SRS).
Det bemærkes, at der i forbindelse med den landsdækkende støjkortlægning af statens veje er forudsat en
støjreduktion på 2,4 dB i forhold til den traditionelle asfalttype SMA 11 på de strækninger af statsvejnettet ,
hvor der er udlagt SRS i alle kørespor. Med den reviderede trendlinje for støjudviklingen af SMA 8 SRS som
vist i figur 1 nedenfor, vurderes støjreduktionen snarere at være i størrelsesordenen ca. 1 dB, hvorfor antallet
af støjbelastede boliger langs statsvejene til en vis grad er underestimeret. Dette gør sig især gældende for
Københavnsområdet, hvor der er udlagt mest SRS, og hvor boligtætheden også er høj. Set i lyset af, at Vej-
direktoratets prioritering og planlægning af støjdæmpende tiltag har fokus på de mest støj belastede boligom-
råder, forventes det umiddelbart ikke, at den ny viden har større betydning i forhold til dette.
Nedenfor beskrives udfordringerne på de akustiske egenskaber og holdbarheden.
Akustiske egenskaber
De formodede støjreducerende egenskaber er årsagen til, at en SRS-belægning har været at foretrække
frem for andre slidlagstyper. Efter at have fulgt flere SRS-belægninger over en årrække, har det imidlertid
vist sig, at over tid er de støjdæmpende egenskaber mindre. Af trendlinjerne for støjudviklingen, som er vist i
figur.1 fremgår det, at SMA 8 SRS gennemsnitligt har haft samme støjemission initialt som SMA 8 std, men
set over hele levetiden har SMA 8 std en lavere støjemission end SMA 8 SRS.
Trendlinjerne er udarbejdet fra data fra støjtrailermålinger udført over de sidste 8 år. En stor del af målinger-
ne på SMA 8 SRS’erne er udført på belægninger,
der er mellem 0 og 3 år gamle. Ca. 5 % af data kommer
fra belægninger på omkring 5 år og opefter. Støjemissionen for SMA 8 SRS har en stor spredning ved init i-
almålinger, med minimumværdi på 73,1 dB og maksimumsværdi på 76,6 dB. Der er altså stor forskel på,
hvor gode støjegenskaber SMA 8 SRS har lige efter udlægningen.
Regressionslinjen for SMA 8 KVS formodede støjudvikling fremgår ligeledes af figur. 1. Denne er beregnet
af to målinger, udført da belægningen var henholdsvis 1,3 og 1,8 år gammel. Der er derfor stadig stor usik-
kerhed på, hvordan belægningens støjegenskaber vil udvikle sig med alderen. Men belægningens strukturel-
le og materielle opbygning antages at være mere hårdfør end SMA 8 std og SMA 8 SRS. Derfor er det ikke
1
1
SMA 8 KVS er Vejdirektoratets nye Klima Venlige Slidlag.
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
2640 Hedehusene
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450