Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
21. august 2019
Christian Axelsen
19/07891-7
1/8
KLIMAVENLIG ASFALT
Resultater
Baggrund
Vejdirektoratet igangsatte tilbage i 2011 arbejdet med at udvikle en ny belægningstype, der skulle reducere
vejens rullemodstand, og dermed nedbringe CO
2
-udledningen fra trafikken grundet en sparet brændstof-
mængde, uden at dette gik ud over trafiksikkerhed og holdbarhed.
Gennem nationale og internationale udviklingsprojekter med vejmyndigheder, asfaltindustrien og universite-
ter har det vist sig muligt at udvikle en belægningstype med disse egenskaber. Denne belægning benævnes
nu som
Klimavenlig Asfalt
(KVS). Udover reduceret rullemodstand har KVS også støjdæmpende egenska-
ber.
Disse resultater gjorde at Vejdirektoratet i 2017 blev tildelt 3,6 mio. kr. fra PSO-aftalens grønne klimapulje.
Midlerne fra den grønne pulje dækker merprisen og en række forsøgs- og testaktiviteter. Formålet med fuld-
skalaprojektet var at øge viden og høste yderligere erfaringer omkring KVS’ holdbarhed og funktionsegen-
skaber.
Udlægningen af KVS på fire strækninger gav ydermere mulighed for at udarbejde en samfundsøkonomisk
analyse af, hvordan de gavnlige effekter måles i forhold til merprisen for den klimavenlige asfalt. KVS blev i
2018 udlagt på Helsingørmotorvejen (M14), Østjyske motorvej (M60), Sydmotorvejen (M30) og Skovvejen
(Rute 119).
For at relatere den konkrete reducering af rullemodstand af KVS til en specifik brændstofbesparelse, er der i
2019 udført målinger af konkret brændstofforbrug ved kørsel på KVS, samt på SMA8 og SMA11-
belægninger til sammenligning, der begge udgør belægningstyper, der i dag anvendes på de danske stats-
veje. Sådanne målinger har ikke tidligere været mulige i dette projekt, da der ikke indtil 2018 fandtes til-
strækkelige KVS-strækninger at foretage disse målinger på.
Der er udført en række målinger og analyser af KVS-strækningerne. Resultaterne af disse målinger gav nye
oplysninger af det konkrete besparelsespotentiale ved udlægningen af KVS fremfor andre standardbelæg-
ninger.
Betingelserne for de oprindelige beregninger af brændstofbesparelsen er ændret siden projektets begyndel-
se. Blandt andet er belægningssammensætningen i dag ændret ved, at der nu hovedsageligt anvendes en
SMA8-belægning, hvor SMA11 tidligere var den mest anvendte belægningstype.
Da SMA8-belægningen i højere grad minder om KVS mht. brændstofforbrug, bevirker denne ændring, at det
samlede besparelsespotentiale ved udlægning af KVS nu er mindre end beregnet tidligere i projektets forløb.
Resultaterne i dette notat afspejler det konkrete besparelsespotentiale baseret på det faktiske vejnet.
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
2640 Hedehusene
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450