Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2103792_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. november 2019
2017-6829
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalgets medlemmer orienteres hermed om offentliggørelse af Vej-
direktoratets rapport om klimavenlig asfalt. Vejdirektoratet igangsatte i 2011
arbejdet med at udvikle en nye belægningstype, der skulle reducere vejens rul-
lemodstand og dermed nedbringe CO
2
-udledning og luftforurening fra trafik-
ken.
Denne type asfalt viser sig at have en lavere rullemodstand, hvilket gør, at der
bruges omkring 1,2 % mindre brændstof pr. kørt kilometer. Brændstofbesparel-
sen fører både til en besparelse for den enkelte bilist samt en reduktion i CO2-
udledning og luftforurening fra transporten. Den klimavenlige asfalt vurderes
af Vejdirektoratet at koste omkring 10 % mere end en standard belægningstype.
Trods den højere pris har projektet dog en rigtig god samfundsøkonomi.
Vejdirektoratets undersøgelser af den klimavenlige asfalt-type indikerer desu-
den, at denne synes at være mere hårdfør over tid end de to andre asfalttyper,
hvilket giver den en smule bedre støjegenskaber set over hele slidlagets levetid.
For de teststrækninger, hvor Vejdirektoratet har udlagt asfalten har det vist sig,
at investeringen har givet en nettogevinst pr. investeret kr. på mellem 1,4 og 2,9
kr.
Da projektet har vist sig at være så godt, vil jeg bede Vejdirektoratet om fra
næste år at udlægge asfalten på de danske statsveje. Dette skal foregå i den takt,
som Vejdirektoratet alligevel havde planlagt at udskifte asfalten i. Jeg vil arbej-
de for, at der afsættes midler til, at Vejdirektoratet også efter 2020 kan udlægge
klimavenlig asfalt.
I forlængelse heraf modtager Transportudvalget ligeledes Vejdirektoratets vur-
dering af den støjreducerende effekt ved brug for
asfalttypen ”støj reducerende
slidlag”. Som det fremgår af vedlagte notat, lever asfalttypen ikke op til for-
ventningen om støjreduktion.
I beregninger til brug for kortlægning af støjbelastede boliger langs statsvejnet-
tet indgår en støjreduktion på 2,4 dB på strækninger, hvor denne asfalttype er
udlagt. Vejdirektoratets undersøgelser viser nu, at slidlagets støjreduktion sna-
rere er i størrelsesordenen 1 dB. Antallet af støjbelastede boliger langs statsve-
jene er således underestimeret i Vejdirektoratets støjkortlægning, blandt andet
i Københavnsområdet, hvor der er udlagt mest af denne asfalttype.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om Vejdirektoratets rapport om klimavenlig asfalt, fra transportministeren
2103792_0002.png
Da den næste ordinære støjkortlægning først gennemføres i 2022, vil jeg i for-
længelse af denne orientering bede Vejdirektoratet om at igangsætte en revide-
ring af støjkortlægningen
langs de strækninger, hvor asfalttypen ”støj reduce-
rende slidlag” har været benyttet, således at vi får genetableret et retvisende
billede af støjsituationen i disse områder. Vejdirektoratet vil fremadrettet er-
statte brugen af denne asfalttype med brugen af andre støjdæmpende asfaltty-
per.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht