Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2103281_0001.png
AutoCamperRådet (ACR) består af autocamperforeningerne Dansk Autocamper Forening, Campervenner og
DK-AutoCamp repræsenterer 85% af autocampere i Danmark. Vi håber på Trafikministerens og regeringens
medvirken til at påvirke EU, således, at indehavere af et Kategori B-kørekort kan føre en autocamper (M1)
med en tilladt totalvægt på 4.250 kg uden mulighed for brug af trailer, på lige fod med vogntog, bestående
af personbil på 3500 kg og en ubremset trailer på 750 kg.
Vores forslag går ud på at tilpasse et bilag til kørekortdirektivet, så det er tilladt at køre med en
autocamper/campingbil (M1) op til 4250 kg med B-kørekort, men på den betingelse af, at der derved ikke
også kan bruges trailer på bilen. Implementering forudsætter naturligvis, at autocamperen teknisk kan
godkendes til en sådan opgradering af totalvægten. Vi ved, at en ændring af det 3. kørekortsdirektiv for
nuværende møder stor modstand i EU, men vi mener, at der er andre veje, der kan føre til samme resultat.
Konsensus i EU er et kludetæppe af interesser.
Ikke en ændring, men en tilføjelse til 3. kørekortsdirektiv.
ACRs forslag er ikke en ændring, men mere en teknisk tilføjelse til det 3. kørekortsdirektiv, således at det vil
være muligt at hæve den tilladte totalvægt til 4.250 kg, når den tekniske mulighed er der ved brug af
tilpassede chassiser, og når der efterfølgende ikke er mulighed for at benytte en ubremset trailer på 750 kg.
Tilføjelsen skal ikke erstatte muligheden for kørsel med at benytte et køretøj på 3.500 kg og en ubremset
trailer på 750 kg, men er et valg, hvor traileren på 750 kg fravælges.
Hensynet til trafiksikkerheden med al vægten på en enhed:
Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, men ikke 4250 kg, er der to muligheder:
1)
At gennemføre en særlig køreuddanelse B+ og aflægge praktisk prøve, der giver mulighed for at køre
med et vogntog, hvis samlede totalvægt overstiger 3.500 kg, men ikke overstiger 4.250 kg.
2)
At tage kørekort til kategori B/E (stort påhængskøretøj), der giver mulighed for at køre bil med et
påhængskøretøj, hvis tilladte totalvægt ikke må overstige 3.500 kg.
https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/paahaengskoeret%C3%B8j/
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: Materiale til brug for foretræde d 12/11-19 om vægtgrænser for autocampere, fra AutoCamperRådet
2103281_0002.png
Hvem vil bestride, at en autocamper der vejer 4250 kg er mere trafiksikker, end en autocamper på
3.500 kg med påhængskøretøj, med en ubremset vægt på 750 kg? Det er langt sikrere at have 4250 kg
på et køretøj, frem for at en del af vægten er placeret på en trailer. Et tilsvarende tillægskursus, skal
også gælde for B kørekort til 4.250 kg på et køretøj.
Kørekort B til eldrevne køretøjer på 4.250 kg, når det er en varebil!
I Tyskland køre der i øjeblikket en forsøgsordning til den 31.12.2019, der omfatter kørsel med køretøjer
på 4.250 kg på et B-kørekort, når køretøjet er en elektrisk varebil beregnet til varetransport. Kørekortet
kaldes FE- Klasse-B. Dette kræver 5 timers kursus i køretøjskendskab.
Ligeledes blev der den 7. december 2016 fremsat et Beslutningsforslag nr. B 30 i Folketinget, der
ligeledes indeholder muligheden for at indehavere af kørekort, kategori B, kan føre et køretøj på op til
4.250 kg, når køretøjet er en eldrevet varebil.
http://ft.dk/ripdf/samling/20161/beslutningsforslag/b30/20161_b30_som_fremsat.pdf
Historik for kørsel på B-kørekort over 3500 kg:
Frankrig
Et dekret af 13. januar 1975 der fastlægger definitioner for hver kørekort kategori, viser at indehavere af
Kategori B kørekort har kunnet føre køretøjer til personbefordring, der foruden føreren har højest 8
siddepladser, og hvis total vægt er over 3500 kg. Det interessante er at der ikke var nogen øvre tonnage
grænse. Dette blev ændret ved en kendelse af 15. november 2004, men indehavere af det tidligere
kørekort kan den dag i dag, stadig føre køretøjer ifølge den daværende lov for B-kørekort.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Permis_de_conduire_en_France
Sverige
Kørekort, udstedt før 1. juli 1996, gav tilladelse til at køre autocampere med en totalvægt på over 3500 kg.
En personbil i Sverige er Klasse l, hvorimod bl.a. en autocamper er Klasse ll
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/
Tyskland
Indtil den nye kørekortreform i Tyskland i 1999, har det med det gamle kørekort - Klasse 3, været mulig at
føre køretøjer med en tilladt totalvægt på optil 7,5 tons og vogntog på op til 12 tons (anhænger med op til
3 aksler). Indehavere af disse kørekort, kan stadig føre køretøjer i denne vægtklasse, der gyldig til 2033.
Ved ombytning af kørekørt, er der udstedt tilladelse til Kørekort: B, BE, C1, C1E, samt M og S.
http://www.kfz-auskunft.de/info/fuehrerscheinklassen.html#B
Kørekort C1, Lille lastbil 3.500 - 7.500 kg
Ifølge indførelsen af
EU’s
3. kørekortdirektiv, der blev indført den 19. januar 2013, skal der til kørsel med
autocampere mellem 3500 - og 7500 kg benyttes et C1 kørekort. Alene det faktum at der ifølge Dansk
Kørelære Union, kun er 2 kørelærer i Danmark, der kan tilbyde køretøjer der er tilpasset kravene til C1
kørekort, vanskeliggør erhvervelsen af dette kørekort! Flere kørelærer har forsøgt det, men har opgivet
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: Materiale til brug for foretræde d 12/11-19 om vægtgrænser for autocampere, fra AutoCamperRådet
2103281_0003.png
igen.
Argumenterne for tilpasning til kørekortdirektivet.
Øger sikkerheden i forhold til kørsel med trailer.
Manglende nyttelast forhindrer folk med handicap i at få vægt fri til f. eks automatgear,
specialsæde, ekstra pedaler, håndbetjening, joystick samt medbragt speciale hjælpemidler til
daglig brug som f. eks. el-scooter.
Forslag om elbiler til 4.250 kg til B kørekort når det er en varebil, er også et spørgsmål om vægt
Fremtidig fremdrift i f. eks byer med f. eks Hybrid-Plugin ikke muligt pga. vægt
Familier med børn er udelukket for Europas hurtigst voksende turistsegment på et B kørekort i
autocamper.
Basiskøretøjer til autocampere er lige så sikre som personbiler, også ved højere vægt.
Basiskøretøjer kan monteres med alt sikkerhedsudstyr som option.
Basiskøretøjer udvikles med mere sikkerhedsudstyr på højde med personbiler.
Parkering på offentlige parkeringspladser er umuligt lovligt med en trailer bagefter
Parkering med autocampere på 4.250 kg er stadig muligt ved skiltning med P-skilt (33.1) samt
undertavle (U4 + symbol US7, autocamper). Her er parkering tilladt uanset vægt og med tilpassede
parkeringsbåse for relevante køretøjer. og bynære autocamperpladser.
Autocampere på B kørekort til 4.250 kg uden mulighed for ubremset trailer på 750 kg, er et
tilvalg.
Autocamper på 4.250 kg på B kørekort vil løse vægtproblemer for omkring 95 % autocampere i
Europa på 3.500 kg. Europa har mere end 1,8 millioner autocampere, hvoraf ca. 70 % er på 3.500 kg.
Hastighed uden trailer giver et bedre flow i trafikken, pga. tilladt hastighed.
Flere aktører i EU lande samt EØS lande. der ligeledes er omfattet af det 3. kørekortsdirektiv, har i flere
år arbejdet for en ændring af det 3. kørekortsdirektiv for autocampere på 4.250 kg, men vi er af den
opfattelse, at en tilføjelse til direktivet mod fravalg af påhængskøretøj/trailer burde have bedre vilkår.
På samme måde som elektriske varebiler på 4.250 kg er der med tydelighed her et problem der skal
løses. Udgangspunktet er sikkerhed og vægt. ACR håber, at Transportministeren vil se på denne
problemstilling med positiv indgangsvinkel. EU Kommissionen bliver fremadrettet nødt til at tage dette
alvorligt, set i lyset af, at autocamper salget i Europa stiger eksplosivt.
Med venlig hilsen
AutoCamperRådet
www.acr.dk
https://www.facebook.com/Autocamperraadet/