Transportminister Benny Engelbrecht
Transport- og Boligministeriet
København, 7. november 2019
Dok. 194897
Kære Benny Engelbrecht
Transport- og Boligministeriet har den 24. oktober 2019 udsendt et notat om
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk. Notatet indeholder en række kritikpunkter af
Passagerpulsen, som vi gerne vil besvare. Vi vedlægger en replik, der uddyber vores
synspunkter om de forskellige elementer i notatet. Vi håber, at vi får mulighed for at drøfte
og uddybe nedenstående på et møde med dig.
Passagerpulsen blev skabt af bl.a. dit parti med det formål, at passagererne i den kollektive
transport skulle have en uvildig, faktabaseret stemme med fokus på den sammenhængen-
de rejse. I Passagerpulsens fem leveår er det blevet tydeligt, at der i Passagerpulsens op-
drag og de forventninger, der har været til projektet, er en række modsætninger, som til
tider har udfordret samarbejdet med branchens aktører.
Transportsektoren er i høj grad offentligt finansieret og ejet, men den enkelte passager står
i et forbruger-forhold til den aktør, som udsteder billetten og yder servicen. Når Passager-
pulsen italesætter fejl, mangler eller utilfredshed på vegne af passagererne som forbruger-
gruppe, udfordrer det ofte de politiske beslutninger og prioriteringer, som Passagerpulsens
egne opdragsgivere har truffet.
I Passagerpulsens mandat fra dens politiske opdragsgivere er der dels en forventning om et
tæt samarbejde med branchens aktører med henblik på at skabe viden til gavn for bran-
chen, men også om, at Passagerpulsen skal markere sig i offentligheden og varetage passa-
gerernes rettigheder og interesser i bred forstand overfor de selvsamme aktører.
Når et projekt mere eller mindre direkte tager på sig at fungere som kritisk talerør for for-
brugerne over for sin egen opdragsgiver og dem, som man forventes at samarbejde med, er
det selvsagt en vanskelig balancegang, ikke mindst i en branche, som ikke har været vant
til et kritisk forbruger-talerør. Passagerpulsen har især i de seneste to år af projektets leve-
tid gjort sig mange overvejelser om sin rolle og brugt mange ressourcer på forventningsaf-
stemning og dialog med aktørerne.
Alligevel må vi konstatere, at Transportministeriets notat - på baggrund af løsrevne enkelt-
elementer i Passagerpulsens kommunikation og en evaluering fra Wilke fra januar 2018 -
er kritisk overfor Passagerpulsens analysefokus og italesættelse af den kollektive transport.
Vi er naturligvis indstillede på at kigge kritisk på vores opgaveløsning og gå i dialog med
Transportministeriet om, hvordan vores arbejde kan komme passagererne endnu mere til
gavn, herunder blandt andet om vores analysearbejde kan styrkes ved for eksempel grun-
digere forudgående dialog og udveksling af data med Transportministeriet og branchens