Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2101382_0001.png
Præsentation for Folketingets Trafikudvalg
12. november 2019
CARMUTTERPASS.COM
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Materiale til brug for foretræde 12/11-19 om afhjælpning af trængsel gennem digitalisering m.v., fra Peter Rødbro
2101382_0002.png
Baggrunddata
Trængslen vil stige med 149% i perioden 2018-2030 i de større byer i
DK
DK
har årligt et samfundsøkonomisk tab på 24 Milliarder kroner
(Benny Engelbrecht)
Trængselsomkostninger
per år i NYC og London: $ 46 Milliarder
I US bruges mindst per år 2,3 B Gallons i køtrafik
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Materiale til brug for foretræde 12/11-19 om afhjælpning af trængsel gennem digitalisering m.v., fra Peter Rødbro
2101382_0003.png
Udfordringer
Nye veje og udvidelser kan ikke løse problemet
Heller ikke at forbyde bilkørsel i de store byers centre. Det vil
gøre byerne til spøgelsesbyer (online handel har allerede startet
denne udvikling)
Og so trafik i istere siger ”vi skal have e vejstruktur, hvor
el iler e ka køre”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Materiale til brug for foretræde 12/11-19 om afhjælpning af trængsel gennem digitalisering m.v., fra Peter Rødbro
2101382_0004.png
Digitalisering af infrastrukturen kan løse
en stor del af problemet
Meld dig ind i Carmuterpass.com (brugerinddragelse)
Navn, adresse, mobilnummer og bilnummer
Vælg din rute
strækning eller vejstykke
Book et timeslot på din rute til arbejde/møde på din smart
phone
Betal? Via vores online betalingsmodul.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Materiale til brug for foretræde 12/11-19 om afhjælpning af trængsel gennem digitalisering m.v., fra Peter Rødbro
2101382_0005.png
CARMUTTERPASS.COM
Kapacitet per rute er nøglen
Hele kapaciteten kan bookes eller for. Eks. 30 %
En kø består af 3 faser: 1.opbygning af kø, 2.faktisk kø og 3.afvikling af
Hvis der ikke tilgår en rute/strækning flere biler end kapaciteten kan
klare = ingen kø og næsten ligeså vigtigt en glidende trafik.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Materiale til brug for foretræde 12/11-19 om afhjælpning af trængsel gennem digitalisering m.v., fra Peter Rødbro
2101382_0006.png
Nødvendigt hardware og data
Nummerpladescannere opsættes på ruterne og matches
med Motorregistret og
ar utterpass. o ’s
bruger
database.
Formål kontrol og evt. opfølgning? (vores system kan
udsende bøder og modtage betaling)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Materiale til brug for foretræde 12/11-19 om afhjælpning af trængsel gennem digitalisering m.v., fra Peter Rødbro
2101382_0007.png
Resultat
Ingen
køer da kapacitet ikke overskrides
Trafikken
glider jævnt- mindre forurening og uheld)
Anlægsinvesteringer
har et stort CO2 food print
Meget
billigere end 500 meter motorvej
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 55: Materiale til brug for foretræde 12/11-19 om afhjælpning af trængsel gennem digitalisering m.v., fra Peter Rødbro
2101382_0008.png
Yderligere resultater
Kapacitet øges med 20-30 %
Konceptet er
proaktivt!!
(alle andre løsninger reager baglæns)
Reel trafik styring er mulig
Tilpasse ruter ved f.eks. vejarbejde
Bruger involvering via smartphone/opkomplet bil
det elsker vi alle
Kan kombineres med Roadpricing (vi har et fuldt udviklet on line betalingsmodul)
Kan kombineres med Sam-og med kørsel via databasen
Myldretiden kan forlænges
Totalt kan kapaciteten øges med måske 50%