Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2100547_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport
(Status opgjort medio september 2019)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Den 22. november 2018 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn
transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede strategi for
fjernbanen fra den 15. november 2017. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som
følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektri ficeringen af jernbanenettet (Elektrifice-
ri gsprogra
et) og he sy et til, at DSB’s ye el
-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt
fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuniseret
(beskyttet mod påvirkning fra el -ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede udrulningsstrategi fra efteråret 2017 er baseret på, at
fremdriften i Signalprogrammet i 2018 samlet set har været tilfredsstillende, og det er Banedanmarks vurdering, at
planerne for Signalprogrammet fortsat vil kunne gennemføres indenfor Anlægs - og Trafikplanens rammer.
Baggrunden for anbefalingen er desuden, at Banedanmark i efteråret 2018 gennemførte en simulering af planen for
udrustning af tog, som leverandøren af ombordudstyr leverede i august 2018. Simuleringen blev baseret på forud-
sætninger og risici med det formål at vurdere sandsynligheden for, at udrustningen kan ske i en takt, der understø t-
ter Signalprogrammets udrulningsplan.
På baggrund af simuleringen samt ikke mindst de erfaringer, som nu er gjort med udrustningen af tog og de mulige
mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at der ikke er anledning til at ændre planen for Signalprogrammet.
Banedanmark vurderer dog også, at der endnu ikke er fuld tryghed for planen, og at yderli gere tryghed tidligst kan
opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfaringer med udrustning af IC3.
Det er fortsat implementeringen af det nye signalsystem, som er plan A, men Banedanmark præsenterede i marts
forligskredsen for et alternativ, hvi s udrustningen af IC3 togene viser sig ikke at forløbe planmæssigt. Frem mod
forligskredsmødet i november 2019 gennemfører Banedanmark derfor en projektafklaring mhp. yderligere klarhed
om den alternative løsning. Her skal forligskredsen desuden vurdere Si gnalprogrammets overordnede fremdrift og
tage stilling til næste skridt.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurdering af
risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
2/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0003.png
2
Resu é
Ombordudrustning
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Den
overordnede status for projektet er derfor fortsat grøn. Der er dog fortsat udfordringer med leverandørens
indkøbsproces på tværs af en række litra, hvilket udfordrer de kontraktuelt aftalte tidsplaner. 55 tog er nu
udrustet med nyt ombordudstyr.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger, Struer -
Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt. Banedanmark arbejder lige nu en
konsolideret tidsplan for de efterfølgende strækninger, Vejle-Holstebro (RO4), Herning-Skanderborg (RO7
østlig del), (Skjern)-(Herning) (RO7 vestlig del) og (Esbjerg)-(Holstebro) (RO6).
Fjernbane Øst
Fokus er på at sætte den første strækning, Roskilde-Køge, i drift efter den nye plan med ibrugtagning i de-
cember 2019. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning a f den efterfølgende strækning, Køge-
Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. Som følge af udskydelsen af Roskilde-
Køge skal den samlede plan for implementering i Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes
projektets samlede status som gul.
S-banen
Aftalen med Siemens om den reviderede udrulningsplan er klar til underskrift. Givet at Banedanmark arbejder ud
fra den nye plan, der forventes formaliseret med Siemens meget snarligt, afrapporteres fra og med denne status
på den nye plan. Siemens følger den nye plan, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i
2022. På den baggrund er status denne gang ændret fra rød til grøn.
Banedanmark forventer at underskrive aftalen om den nye udrulningsplan ultimo oktober/primo november. Der er
nogle få udeståender omkring den tekniske løsning på problematikken om glatte skinner., som forventes at falde
på plads i løbet af oktober. Den del af løsningen, der håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner (de tre
hændelser i 2016), er aftalt på plads og underskrevet, og forventes implementeret inden løvfaldssæsonen 2021.
Derudover har Banedanmark ønsket løsning af andre problemstillinger forårsaget af glatte skinner, og disse er mu-
ligvis ikke implementeret til løvfaldssæsonen 2021. Disse andre problemstillinger vil dog ikke betyde, at der skal
køres med WET4 indkoblet permanent, men kunne f.eks. betyde andre, lokale hastighedsbegrænsninger , hvilket
Banedanmark afsøger tekniske løsninger på . Banedanmark er pt. ved at undersøge dette sammen med Siemens. Et
foreløbigt analyse-resultat forventes i oktober. Dette er en forudsætning for en kommende aftale om udrulnings-
planen med Siemens.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
3/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0004.png
3
Metode bag vurderi g af fre drift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstå-
ende proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen,
at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering over-
streget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Milepæ-
lene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde markeres
milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden problemer;
gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes
at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor
den samlede vurdering er grøn.
Mi l epæl gennemført s om
pl a nlagt og/eller i kke
udfordret
•Ti
dl . vurdering
•Aktuel
vurdering
Mi l epæl udfordret og evt.
uds kudt uden vi rkning på
i brugtagningsdatoen
•Ti
dl . vurdering
•Aktuel
vurdering
Mi l epæl udskudt med
vi rkni ng på
i brugtagningsdatoen
•Ti
dl . vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til ibrugtag i g”, so
arkerer det tidspu kt, hvor Ba eda
n-
mark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere end det
tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være markeret ved
måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien forventes udrustet før
den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko, da
status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtagningsf o-
rum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter, om stræk-
ningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner, som skal hånd-
teres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøgleleveran-
cer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Banedanmarks direktion orienteres ugentligt om status på dette arbejde, herunder håndtering af fejl og issues. Sta-
tus ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rapportering,
og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Signalprogram-
met ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
4/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0005.png
4
Udrul i gskort & Risiko
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
5/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0006.png
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
6/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0007.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af forudsæ t-
ninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Signalprogrammet og dens leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt aftal-
te tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådighed
for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings -funktionalitet) og software relea-
ses først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på
berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet. Programrisici
evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller
ubetydelig (grøn) ud fra en saml et kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning
på Anlægsplanen.
Risikoen omkring opnåelse og planlægning af sporspærringer generelt undersøges nærmere for både S -banen og
fjernbanen. Resultatet af undersøgelsen forventes rapporteret i næste rapport.
Med hensyn til programmets største risiko vedr. mangel på validatorer, er validator -ressourcer til Banedanmarks
projekter nu prioriteret for 2020. Projekter, som ikke har fået prioriteret validator -ressourcer som forudsat i projek-
ternes produktionsplaner til de enkelte udrulninger, vurderer nu risici og konsekvenser heraf, samt muligheder for at
mitigere, så konsekvensen reduceres. Prioriteringen og følgerne heraf er endnu ikke afspejlet i denne rapport.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
Risiko:
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter prioriteres indbyrdes samt med
andre Banedanmark-projekter og eksterne aktører ift. adgang til nødvendige validatorer. Der er
en risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer
validator ressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om mulig ansættelse af egne validatorer og ændrede trafikale
løsninger, der ikke kræver validator-ressourcer. Banedanmark har nedsat et team, der registre-
rer, koordinerer og prioriterer behovet og ressourcerne for validatorer på tværs af alle Ba-
nedanmarks projekter.
Risiko:
Mangel på ERTMS-udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Det kan forsinke ibrugtagning, hvis BDK ikke kan præsentere en acceptabel vedligeholdelsesplan
for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger, som løbende vurderes mest effektive for
at reducere risikoen: 1. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Banedan-
marks division: Infrastruktur, 2. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
7/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0008.png
Risiko:
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksiste-
rende IT-sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlin-
ger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder ved IT-arkitekturen,
pla lægge og udføre pe etratio tests på o råder, so ligger ude for det uvære de IT’s si
k-
kerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens grænseflader.
Risiko:
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansø g-
ningsprocessen er overgået fra BDK til togejer, så risikoen er, at togejer ikke prioriterer ansøg-
ningsprocessen således at godkendelse/tilladelse ikke opnås som ønsket af BDK. Der er en risiko
for, at togejer ka bruge BDK’s behov for pla lagte godke delse/tilladelse for ikke at forsi ke e
strækning som et redskab i en forhandling.
Mitigerende handlinger:
Der er etableret et samarbejde således, at ændringerne fra nuværende
praksis til kommende praksis gennemgås og analyseres sammen af Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen, DSB og Banedanmark for at sikre, at så lidt som muligt i den nuværende arbejdsdeling og
proces vedrørende dokumentation ændres, idet den organisatoriske opsætning mellem Ba-
nedanmark og DSB er afstemt i forhold til dette.
Risiko:
Signal Integration forventer i takt med udrulningen at overdrage en række IT-
sikkerhedssystemer, processer og procedurer til Signal Drift. Der kan opstå en risiko for at Signal
Drift ikke med tilstrækkelig hastighed kan opbygge et IT-sikkerhedsfagmiljø og tiltrække kvalifi-
cerede IT-sikkerhedskompetencer til at løfte opgaven, så overgange bliver glidende og uden
påvirkning for SP-programmet.
Mitigerende handling:
Der er startet et ISO27001 projekt som omfatter forretningskritiske pr o-
cesser og de tilhørende IT-systemer. ISO27701 projektet skal være færdigt inden oktober 2020.
Effekten af den mitigerende handling vil blive diskuteret på næste risk board møde, hvor risik o-
niveauet vil blive revurderet.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
8/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0009.png
4.4 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og vurde-
ringen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde Anlægspl a-
nen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forkl a ri ng på kl a s s i fi ceri ng: Grøn = ubetydel i g, Gul = mi ddel , Rød = høj.
LT Lint41
(12 ti l NOV20)
DSB IC3:
(6 ti l DEC19)
DSB ABs
(12 ti l OKT20)
Arriva Lint41
(43 ti l JUL20)
DSB MQ
(8 ti l JUL20)
Note: Ri sikoniveauet er vurderet, inden
der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
9/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0010.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for Langå-Struer-(Holstebro) RO5 er øget siden sidst, idet forsinkelser af installationsar-
bejdet har mindre konsekvenser for testforløbet, hvilket resulterer i en strammere tidsplan frem imod
ibrugtagning
.
Forkl a ri ng på kl a s s i fi ceri ng: Grøn = ubetydel i g, Gul = mi ddel , Rød = høj
RO5 - Langå-Struer-(Holstebro)
(1. kva rta l 2021)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
10/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0011.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Ibrugtagning af Roskilde-Køge nærmer sig, hvorfor rapportering og håndtering af ibrugtagningsrisici er
overdraget til ibrugtagningsforummet. Idet der ikke foreligger endelige planer for Køge-(Næstved) (EDL
S) samt (Odense)-Svendborg (RO10) foretages der fortsat ikke risikovurderinger af disse strækninger.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forkl a ri ng på kl a s s i fi ceri ng: Grøn = ubetydel i g, Gul = mi ddel , Rød = høj
RO7b
Næstved-Rødby
(DEC21)
Note: Ri sikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
11/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0012.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for alle tre resterende strækninger er øget siden sidst, men er fortsat klassificeret som
middel. Forøgelsen skyldes en yderligere kvalificering af risici ifm. risikoarbejdet med den nye plan. Der
er, som det fremgår af matricen, tale om en øget tidsmæssig konsekvens
sandsynligheden for en
forsinkelse er fortsat 20-40%
Denne gang fremgår også risikovurderinger af implementeringen af den tekniske løsning af glatte ski n-
ner (MSR) samt af de afsluttende leverancer, som efter planen leveres i marts 2023 (PoD). Sidstnævnte
har ingen indflydelse på ibrugtagning af strækningerne.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forkl a ri ng på kl a s s i fi ceri ng: Grøn = ubetydel i g, Gul = mi ddel , Rød = høj
RO Nord - Farum-Ryparken og Ringbanen
(JAN21)
RO Center - Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj
(DEC21)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(SEP22)
Teknisk løsning af glatte skinner
- MSR (JUN21)
Afsluttende leverancer
PoD (MAR23)
Note: Ri sikoniveauet er vurderet, inden der e r foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
12/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0013.png
5
Overordnet status:
Fjer ba e O bordudrust i g
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Den overordnede
status for projektet er derfor fortsat grøn. Der er dog fortsat udfordringer med leverandørens indkøbsproces på
tværs af en række litra, hvilket udfordrer de kontraktuelt aftalte tidsplaner. 55 tog er nu udrustet med nyt ombordu-
dstyr.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togty-
per skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i
drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at
milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milep ælene og eventuelle afvigelser
for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende a fsnit.
MAJ 2019
Behov
:
12 DSB MQ
(Desiro) til
Roskilde-Køge
Gennemført
OKT19
FoC ABs
DEC 2019
Milepæl
i
Trafikplan: 6
udrustede IC3
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
DEC 2020
1. kvt. 2021
Medio 2021
Behov:
12 ABs til Køge-
Næstved
2023
Behov:
96 IC3 Kh-Rg
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro
Behov:
Milepæl
i
Trafikplan: 20 IC3 8 MQ til Odense-
Svendborg
Milepæl
i
Trafikplan: 10
udrustede DSB
ABs
5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af de 3 er 1 af
typen Indusi)
Antal serietog: 2 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi)
Ibrugtag.-
tillad.
Start
serie
6 tog 2019*
•OKT19
•Risiko:
middel
20 tog 2020*
•APR20
46 tog 2021*
•OKT20
72 tog 2022*
•SEP22
96 tog 2023*
•SEP23
•Gennemført
JUN19
•Gennemført
JUN19
*
Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023
.
Der er ingen ændringer til planen siden sidst. Serieudrustning fortsætter mhp. som aftalt at have seks tog udrustet
ved årets udgang. Endnu et tog i serien er udrustet siden sidst, og der er nu i alt udrustet tre tog.
Som rapporteret sidst er der under pålidelighedstesten med FoC fundet en del fejl i kommunikationen mellem
STM’en
og ATC-baliserne. Derfor vil der blive installeret et testværktøj på FoC, som har til formål at identificere de
fejlbehæftede baliser, så de kan udskiftes. Mellem Aarhus og København er de fejlbehæftede baliser allerede blevet
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
13/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0014.png
erstattet med nye, og effekten heraf kan allerede aflæses i fejlniveauet både på tog med og uden nyt ombordudstyr.
Banedanmark arbejder lige nu på en plan for udskiftningen af de øvrige baliser.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er stadig klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder, målt op mod udrustning af 6 tog i 2019. Vurderingen skyldes, som rapporteret sidst, fejlene fundet
under pålidelighedstesten.
5.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet
Start FoC
•SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
•FEB20
Start serie
KLAR: 8 tog
•JUL20
•Risiko:
Middel
5 mdr.
buffer
BEHOV: 8
Odense-
Svendborg
PRIM21
•APR20
Der er ingen ændringer til planen siden sidst, men Alstom er fortsat forsinket med opstarten af udrustningen af den
anden FoC for de resterende otte tog, som skal være udrustet primo 2021, hvorfor denne milepæl fa stholdes gul.
Den senere opstart skyldes, som tidligere rapporteret, Alstoms indkøbsproblemer. Udrustningen igangsættes i slu t-
ningen af september og på baggrund af erfaringerne med denne FoC vil Alstom
når udrustningen er afsluttet
præsentere en plan, som håndterer denne senere opstart og indhenter forsinkelsen, så forsinkelsen ikke påvirker
afslutningen på serien, som i kontrakten er aftalt til juli 2020. Vi fastholder status for færdiggørelsen af de otte tog
som gul indtil vi har en opdateret plan. Togene er dog selv med forsinkelsen klar primo 2021, og status herfor er
derfor fortsat grøn.
Angående de 12 tog, der allerede er udrustet til brug på Roskilde-Køge, forventes tilladelsen til level 2-kørsel (kom-
merciel drift i det nye signalsystem implementeret i infrastrukturen) fortsat opnået i november og dermed inden
ibrugtagning af infrastrukturen i december.
Risikobilledet for de resterende otte tog er uændret siden sidst og er stadig klassificeret som middel. Der er 20-40%
risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles op mod juli 2020.
5.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet
Start FoC
•SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
•FEB20
Start serie
KLAR: 14 tog
•JUL20
•Risiko:
Middel
5 mdr.
buffer
BEHOV: 14
Struer-
Holstebro
JAN21
•APR20
Der er ingen ændringer til planen siden sidst. Udrustningen af den anden FoC er, som rapporteret sidst, forsinket til
september grundet Alstoms indkøbsproblemer, hvilket kan bevirke, at udrustningen af serien afsluttes senere end
det aftalte. Den gule status fastholdes for denne milepæl. Alstom lover dog fortsat at kunne indhente den senere
opstart, så serien færdiggøres i juli 2020, som forudsat i planen. På baggrund af erfaringerne med udrustningen af
den anden FoC vil Alstom derfor præsentere en plan, som håndterer forsinkelsen. Indtil denne plan er præsenteret,
fastholder vi den gule status for færdiggørelsen af serien. Selv med forsinkelsen vil togene dog fortsat være klar i
tide til ibrugtagning af Struer-Holstebro i 1. kvartal 2021, og status herfor er derfor fortsat grøn.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
14/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0015.png
Hvad angår de 29 tog, som er udrustet i den første serie, er Arriva fortsat i gang med at opdatere togene med ny
software
de er nu over halvvejs med opdateringen, og arbejdet forløber planmæssigt. Tilladelsen til level2 -kørsel
forventes fortsat opnået i december, og dermed inden togene skal bruges på Struer -Thisted, som sættes i drift med
start i januar 2020.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket måles op mod juli 2020.
5.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
Start 1. FoC
•Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
OKT19
Ibrugtagnings-
tilladelse til level
0 til 1. FoC
DEC19
Ibrugtagnings-
tilladelse til level
0 til 2. FoC
APR20
Start
serie
MAJ20
•.
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•NOV20
•Risiko:
Middel
1
md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Proceslinjen afspejler denne gang, at Lokaltogs Lint41 består af to serier (Serie 1 på i alt to tog inkl. FoC, Serie 2 på i
alt 14). Som rapporteret sidst, er den første FoC udrustet, og ibrugtagningstilladelsen til level0-kørsel (alm. kommer-
ciel drift på strækninger, der ikke er udrustet med ERTMS) opnås i december, hvilket er senere end forudsat i aftal e-
grundlaget med Alstom. Det forhindrer dog ikke, at arbejdet med den anden FoC går i gang, hvilket efter planen sker
i oktober. De 12 tog, som er påkrævet til trafikoverdragelsen i december 2020 vil da også fortsat være klar i tide, dog
med en sparsom buffer, hvorfor status er gul herfor. Alstom vil, når den anden FoC er udrustet, på baggrund af erf a-
ringer fra det arbejde, præsentere en optimeret plan, så bufferen ikke begrænses yderligere. Banedanmark er sær-
ligt opmærksomme på Alstoms potentielle udfordringer med indkøb samt deres sparsomme ressourcer, hvor det
samme team skal håndtere flere togtyper (samme hold, der lige nu arbejder med Arriva og DSB MQ, skal også arbej-
de med Lokaltog).
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er en 40 -60% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, målt op mod at have 12 tog klar til november 2020.
5.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 24 er udrustet
Start FoC
•Gennemført
APR19
KLAR: 12 tog
Køge-Næstved
Start
serie
•FEB20
KLAR: 10 tog
•OKT20
BEHOV: 10 tog
DEC20 (Trafikplan)
7 mdr.
buffer
BEHOV: 12 tog Køge-
Næstved Midt-21
KLAR: 25 tog
OKT20
Risiko: Middel
SEP21
Der er ingen ændringer til planen siden sidst, og det er fortsat Banedanmarks forventning, at den resterende del af
den opståede forsinkelse (oprindeligt på seks uger, nu begrænset til to) kan indhentes, så ibrugtagningstilladelsen
opnås i tide til næste fasegodkendelse af Signalprogrammet. I Trafikplanen er milepælen for opnåelse af ibrugta g-
ningstilladelsen egentlig oktober, hvorfor status herfor er markeret gul. Banedanmark forventer fortsat, at såvel
milepælen i Trafikplanen (10 tog udrustet december 2020), som milepælen om at have 12 tog klar til brug på Køge-
Næstved kan overholdes. Begge milepæle fastholdes derfor fortsat som grønne, da der er buffer i planen.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
15/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0016.png
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket måles op mod oktober 2020.
5.2.6 DSB IR4
Design & klar til indkøb
til FoC
•NOV19
Ibrugtagningstilladelse til
level 0
Start serie
Tog Klar
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige robusthed i ti l-
gængeligt materiel. Det er fortsat Banedanmarks anbefaling, at der først træffes beslutning om serieudrustning af
IR4-toget, når udrustning af IC3-toget er i god gænge. Banedanmark fortsætter, som besluttet, designarbejdet med
IR4 og har i juni truffet beslutning om igangsættelse af installationsarbejdet på FoC. Installationen var planlagt til at
begynde midt-oktober 2019, men er udskudt til starten af november grundet forsinkelse relateret til installation s-
proceduren.
Ved fasegodkendelsen 2019 af Signalprogrammet vil der være et bedre grundlag for at vurdere, om fremdriften med
IC3 er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Der skal senest træffes beslutning om at udruste IR4 flåden primo
2020, hvis udrustningen af serien skal igangsættes i overensstemmelse med planen.
5.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS -strækninger, men er
ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC pågår fortsat, og
tilladelsen forventes i starten af november 2019.
5.2.8 DSB Øresundstog
Ejerne af de svenske Øresundstog gennemfører i øjeblikket et udbud af ERTMS-udrustning samt dansk og svensk
STM i alle svenske Øresundstog.
Udrust i g af DSB’s Øresu dstog er edtaget so e optio i udbuddet. Udrus
t-
ningen af de danske Øresundstog forventes derfor gennemført som en del af det svenske udbud. De nærmere planer
forudsættes endelig afklaret mellem de relevante parter på baggrund af de indkomne tilbud, der forventes modta-
get i oktober 2019.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
16/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0017.png
6
Overordnet status:
Fjer ba e Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-Frederikshavn
fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger, Struer-Thisted (RO8) og Langå-
Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt. Banedanmark arbejder lige nu på en konsolideret tidsplan for de efter-
følgende strækninger, Vejle-Holstebro (RO4), Herning-Skanderborg (RO7 østlig del), (Skjern)-(Herning) (RO7 vestlig
del) og (Esbjerg)-(Holstebro) (RO6). Derudover har strækningen (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1) også
særlig opmærksomhed, da det er en hovedstrækning.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi , der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjylland
(Frederikshavn-Lindholm) blev ibrugtaget i efteråret 2018, og fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt og udrul-
le på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for installation og ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Eventuel-
le udskydelser af andre strækninger i fx Vestjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes
desuden at kunne gennemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
Driftstabilt produkt inkl.
Start installation
Lindholm- Frederikshavn RDT på Thisted-Langå-
Aarhus-Aalborg
Gennemført
(Holstebro)
Ibrugtagning af Aarhus-
Ibrugtagning Fredericia-
Aalborg
Aarhus (forudsætning
for elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL)
Driften på strækningen med den nuværende software DK1.0 fungerer overordnet tilfredsstillende, men, som rappor-
teret tidligere, er det klart, at leverandøren ikke kan bestå pålidelighedstesten per 30. november 2019 med det a k-
tuelle fejlniveau.
Angående den næste softwareopgradering, DK2.0, forløber aktiviteterne planmæssigt. Thales -Strukton har nu leve-
ret hhv. den generiske- og specifikke sikkerhedsdokumentation (GASC og SASC). Nu udestår blot dokumentation for
interoperabiliteten, som vi forventer at opnå i uge 37. Dette er en forudsætning for at opnå ibrugtagningstilladelsen,
som efter planen skal opnås uge 40.
Møderne i ibrugtagningsforummet fortsætter, og nedenstående tabel viser de nøgleleverancer og aktiviteter, som
denne gruppe arbejder ud fra for at kunne implementere DK2.0 i uge 43, som forudsat.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
17/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0018.png
6.2.1.1
Nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af DK2.0
Leverance
SEP
SEP
SEP
OKT
Interoperabilitets EC deklaration opnået
Ans øgning om ibrugtagningstilladelse s endes til Tra fikstyrelsen
Opnå else af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagning
Ejer
BDK
BDK
Tra fi kstyrelsen
BDK
Uge
38
38
40
43
6.2.2 Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
1. kvt. 2020
Der er ingen ændringer til planen siden sidst. Da strækningen nu er gået ind i ibrugtagningsfasen og et ibrugtagnings-
forum er nedsat, udgår proceslinjen denne gang og erstattes af tabellen nedenfor.
Siden sidst er der blevet udført test i sporet i uge 35. Her blev kun gjort mindre observationer, som Banedanmark
forventer at kunne håndtere i samarbejde med Arriva. De sidste installationsarbejder forløber ligeledes planmæs-
sigt, og vi forventer stadig at opnå ibrugtagningstilladelsen i december, men planen er stram. En detaljeret migre-
ringsplan drøftes lige nu nøje.
Tabellen nedenfor giver et overblik over nøgleaktiviteter og leverancer frem imod ibrugtagning i 1. kvartal 2020.
6.2.2.1
Nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af Thisted-(Struer) (RO8)
Leverance
OKT
OKT
OKT
NOV
DEC
DEC
DEC
DEC
OKT
Deta ljeret migrations/ibrugtagningsplan
SASC DK2.0
Teknisk dokumentation klar ti l interoperabilitetserklærting
Interoperabilitetserklæring (EC declaration)
Ans øgning om ibrugtagningstilladelse
Træni ng a f brovagt
Lokofører træni ng
Opnå else af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagning
Ejer
Levera ndør
Levera ndør
Levera ndør
BDK
BDK
BDK
Arri va
Tra fi kstyrelsen
BDK
Uge
40
42
44
48
49
51
51
51
Januar 2020
6.2.3 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. kvt. 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
DEC19
Testforløb
afsluttes
APR20
Ibrugtag-
ningstilladelse
OKT20
NOV20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
RISK: Middel
Buffer
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED21
Banedanmark forventer at ibrugtage strækningen som planlagt 1. kvt. 2021 . Eneste ændring siden sidst er, at ibrug-
tagningstilladelsen opnås lidt senere end sidst
men fortsat i god tid inden ibrugtagning.
Installationsarbejdet fortsætter og forløber nu planmæssigt
endda lidt hurtigere end planlagt. Den senere opstart
af installation (en måneds forsinkel se) gør dog, at testen af installationsarbejdet sandsynligvis først bliver afsluttet i
midten af januar og ikke inden årets udgang, som var planen. Det er dog kun en mindre forsinkelse, som ikke er
kritisk for den samlede plan.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
18/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0019.png
Risikoniveauet er øget siden sidst. Klassificeringen er øget fra ubetydelig til middel, idet forsinkelser af installations-
arbejdet med mindre konsekvenser for testforløbet resulterer i en strammere tidsplan frem imod ibrugtagning. Der
er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning 1. kvartal 2021.
6.2.4 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Medio 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
Afventer planlægning
Ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagning
Medio 2021
Afventer planlægning
Afventer planlægning
Softwareopdateringen DK2.1, som skal implementeres på alle strækninger i drift, skal efter planen ibrugtages medio
2021. Softwaren tilføjer de sidste funktionaliteter, som ikke bliver implementeret med den foregående opdatering
DK2.0.
Vi forventer, at omfanget af softwaren snart kan fryses på baggrund af drøftelser på tværs af Banedanmark. Derefter
vil Thales-Strukton levere deres planudkast for ibrugtagning til Banedanmarks gennemgang.
6.2.5 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4/7øst)
1. halvår 2021/2022
Design
Installation
færdig
Testforløb
afsluttet
Klar til ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED2021/2022
Afventer planlægning
Afventer
planlægning
Afventer
planlægning
Afventer
planlægning
Som rapporteret sidst, er det nu planen at sammenlægge de to strækninger, så de samlet set kan sættes i drift inden
for Anlægsplanens ramme for Herning-(Skanderborg) i første halvår 2022. Det skyldes bl.a., at genplanlægningen af
de foregående strækninger bevirkede, at (Vejle)-Holstebro ikke ville kunne sættes planmæssigt i drift medio 2021.
Detailplanen udestår dog fortsat, hvorfor der ingen datoer fremgår ovenfor ligesom der heller ikke fremgår nogen
risikovurdering. Anlægsplansmilepælen er gul, da den første del af strækningen bryder med Anlægsplanen. Vi fo r-
venter at kunne begynde at rapportere på en ny plan i løbet af efterår et.
Ved at lægge de to strækninger sammen undgår vi at håndtere og designe en meget teknisk kompliceret grænsefl a-
de på Herning station, som ville have krævet validering. Validering er, som fremhævet flere gange, en stor udfo r-
dring for Banedanmark, da valideringsressourcer er meget sparsomme. Det er derfor et særligt fokus for projekterne
i Signalprogrammet, at behovet for validering begrænses, hvilket altså er lykkedes bl.a. her.
Designarbejdet pågår, og det er leverandørens plan at starte installationsarbejdet i november på den første del af
strækningen (den nordlige del af (Vejle)-Holstebro.
6.2.6 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (nordlig) /ultimo 2025 (sydlig)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Banedanmark forventer, i henhold til Anlægsplanen, at strækningen samlet set skal sættes i drift senest ved udgan-
gen af 2025. Ibrugtagningen af den sydlige del er bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus frem til
ultimo 2025.
Banedanmark afdækker fortsat afhængigheder til naboprojekter, så vi sikrer den mest hensigtsmæssige strategi for
ibrugtagning af strækningen. Drøftelser med Thales-Strukton om tidsplanen er nu startet. Vi rapporterer allerede nu
på strækningen grundet, da det er en hovedstrækning og derfor har særlig opmærksomhed.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
19/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0020.png
6.2.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres, at
det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland
inden
det udrulles på hovedstræk-
ningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Når Banedanmark har en stabil plan for (Vejle)-Holstebro og Herning-(Skanderborg), skal der tages stilling til, om der
skal arbejdes videre i Vestjylland på strækningerne Herning-Skjern og Esbjerg-Holstebro, eller om den kritiske ho-
vedstrækning Fredericia-Aarhus-Aalborg skal prioriteres i stedet, inden denne strækning skal elektrificeres forud for
indsættelse af Fremtidens tog. I så fald vil strækningerne i Vestjylland blive ibrugtaget i 2026-2027 sammen med
strækningerne i Sønderjylland, som illustreret nedenfor. Leverandørens fremdrift på igangværende strækninger er
væsentlig ift. denne beslutning.
Det skal bemærkes, at leverandøren fortsat præsenterer en mere ambitiøs udrulningsplan. Banedanmark er positiv
overfor en mere ambitiøs plan fra leverandørens side, hvis den er realistisk. Dette forventes afklaret i forbindelse
med genplanlægningen i efteråret 2019. Planen for hovedstrækningen er, at nye signaler udrulles nordfra. Elektrifi-
ceringen mellem Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27), og dette arbejde koordineres med broarbejder,
der skal skabe den nødvendige frihøjde til elektrificeringen, som desuden er afstemt med øvrige aktiviteter på jern-
banen og udføres i perioden 2020 til medio 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
20/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0021.png
7
Overordnet status:
Fjer ba e Øst
Fokus er på at sætte den første strækning, Roskilde-Køge, i drift efter den nye plan med ibrugtagning i december
2019. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Køge-Næstved, kan ske inden-
for Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. Som følge af udskydelsen af Roskilde-Køge skal den samlede plan for
implementering i Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen her-
under. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Næstved-Nykøbing F.,
så sidstnævnte kan elektrificeres , og elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt
produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske
strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
4. kvt. 2019
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Ibrugtagning af Køge-
Næstved
(Øst EDL Syd)
Ibrugtagning af
Næstved-Nykøbing F.
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af af
København-Peberholm
7.1 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.1.1 Teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
December 2019
Banedanmark forventer fortsat at ibrugtage strækningen december 2019. Da strækningen er i ibrugtagningsfasen,
og et ibrugtagningsforum er nedsat, fremgår aktiviteter og nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af tabellen ne-
denfor. Af samme årsag udgår risikovurderingen af denne rapport.
Siden sidst er der testet yderligere med tilfredsstillende resultat. Tidsplanen frem imod ibrugtagning er stram, hvo r-
for status fastholdes gul, men vi tror på, at det er muligt ved en fokuseret indsats. Det skyldes også, at testresultater
viser en tilfredsstillende systemkvalitet. Næste store milepæl er, som rapporteret sidst, endnu en test uge 40, hvor vi
tester med tog ved strækningshastighed (dvs. den hastighed, som køres på strækningen efter ibrugtagning).
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
21/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0022.png
7.1.1.1
Nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af Roskilde-Køge (EDL N)
Leverance
OKT
OKT
NOV
NOV
NOV
/DEC
NOV
DEC
DEC
Si te Acceptance Test (SAT) ved s trækningshastighed
Ra i lway Sa fety Ca se
Interoperabilitetserklæring (EC deklaration)
Ans øgning om ibrugtagningstilladelse
Opera tionel Rehearsal (BDK og øvri ge parter øver bruge a f det nye
s ys tem under driftslignende forhold)
Ibrugtagningstilladelse opnået
Træni ng a f tra fikledere
Ibrugtagning
Ejer
BDK
BDK
BDK
BDK
BDK
Tra fi kstyrelsen
BDK
BDK
Uge
40
44
45
46
47, 48,
49
49
49
50
7.1.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG19
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JAN21
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Planlægningen af EDL S skrider frem, og det er ambitionen (også for Alstom), at scope og tidsplaner er fastlagt i uge
42 med et udestående. Planen skal konsolideres internt i Banedanmark og med DSB. Vi forventer at ibrugtage
strækningen inden for rammerne af Anlægsplanen senest medio 2021 . Grundet den manglende plan fremgår der
ingen risikovurdering.
7.1.3 (Næstved)-Rødby (RO7b)
Design
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtagningsti
llad.
Godkendt
ibrugtagning
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
•MAR20
•AUG20
•AUG21
•OKT21
•NOV21
•DEC21
•Risiko:
Middel
Note: Bemærk at Banedanmark rapporterer på første fase af anlægsprojektet dvs. enkeltspor ml. Nykøbing F. og Rødby.
Der er ingen større ændringer siden sidst udover, at færdiggørelsen af designmilepælen er udskudt til august 2020.
Vi forventer ikke, at det vil påvirke andre programmilepæle eller ibrugtagning, og vi forventer fortsat at kunne ibrug-
tage strækningen i december 2021, hvilket er inden for rammerne af Anlægsplanen. Som nævnt ovenfor forventer vi
at have en revideret plan for strækningen aftalt i oktober.
Siden sidst er den tidlige installation af sporskiftedrev igangsat.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.1.4 (Odense)-Svendborg (RO10)
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
22/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
Banedanmark afventer stadig, at Alstom kan redegøre for konsekvenserne af de ophobede forsinkelser for udrulni n-
gen på Odense-Svendborg. Lige nu prioriteres arbejdet med Køge-(Næstved) og (Næstved)-Rødby højere, og det er
sandsynligt, at RO10 først sættes i drift efterfølgende
dvs. i 2022 eller senere. Grundet den manglende plan frem-
går der ingen risikovurdering.
7.1.5 Efterfølgende strækninger
Når Næstved-Rødby er ibrugtaget, vil den næste strækning, der forventeligt overgår til det nye signalsystem, være
den ny bane København-Ringsted. Banen er 31. maj 2019 blevet indviet med konventionel signalteknologi (kaldet 5 -
bloksløsningen). Banen kan åbnes med nyt signalsystem, når der er tilstrækkeligt med ERTMS udrustede tog, forven-
teligt ultimo 2023. Henset til udskydelsen af Roskilde-Køge er der behov for et genbesøg af den samlede plan for
Østprojektet, men det er fortsat planen, at systemet kan implementeres på København-Peberholm ultimo 2025. I
forbindelse med dette genbesøg af planen afklares det også, hvornår Odense-Svendborg vil blive ibrugtaget.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
23/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0024.png
8
Overordnet status:
S-ba e
Aftalen med Siemens om den reviderede udrulningsplan er klar til underskrift. Givet at Banedanmark arbejder ud
fra den nye plan, der forventes formaliseret med Siemens meget snarligt, afrapporteres fra og med denne status
på den nye plan. Siemens følger den nye plan, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i
2022. På den baggrund er status denne gang ændret fra rød til grøn.
Selve underskriften på aftalen om den nye udrulningsplan forventer Banedanmark at underskrive ultimo oktober
primo november. Der er nogle få udeståender omkring den tekniske løsning på problematikken om glatte skinner.,
som forventes at falde på plads i løbet af oktober. Den del af løsningen, der håndterer hovedproblemet omkring
glatte skinner (de tre hændelser i 2016), er aftalt på plads og underskrevet,
og forventes implementeret inden løvfaldssæsonen 2021. Derudover har Banedanmark ønsket løsning af andre
problemstillinger forårsaget af glatte skinner, og disse er muligvis ikke implementeret til løvfaldssæsonen 2021.
Der er sammenhæng mellem udviklingen af den tekniske løsning og mulighederne for den videre udrulning, hvor-
for det er afgørende for Banedanmark at disse problemstillinger er yderligere analyseret, inden Banedanmark un-
derskriver en kommende aftale om udrulningsplanen med Siemens.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Den oprindelige udrulningsplan er afspejlet herunder. Med den var udrulningen færdig i 2021.
Maj 2018
DORF
ibrugtagning
•Gennemført
Maj 2019
2. kvt. 2019
2019
2020
2021
2021
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
•Ibrugtagning
af
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
Jægers-
Farum-Ryparken Ringbanen
Svanemøllen- Sydhavn-Køge Carlsberg-
borg/Klampenb (RO3.1)
(RO6)
Carlsberg/Bavne (RO5)
Frederikssund/H
org-Svane-
høj (RO3.2)
øje Taastrup
møllen
/Ryparken (RO2)
Proceslinjen herunder afspejler den udrulningsplan, som Banedanmark forventer at formalisere i oktober. Planen er
altså ikke endeligt aftalt endnu.
Maj 2018
Maj
2019
Jan. 2021
RO Nord: Farum-
Ryparken og
Ringbanen
Dec.
2021
•RO
Center:
Svanemøllen-
Carlsberg/Bavnehøj
Sept. 2022
•RO
Syd: Sydhavn-
Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje
Taastrup
RO2: Jægers-
DORF på EDL:
borg/Klampenborg-
Hillerød-Jægersborg
Svane-møllen
(Gennemført)
/Ryparken
(Gennemført)
8.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.2.1 Plangrundlag og leverancer
I strækningsgennemgangen i afsnittene nedenfor fremgår detaljer for de enkelte strækninger. Plangrundlaget er,
som beskrevet, ikke endeligt aftalt, men planen er dog alligevel så konsolideret, at der både rapporteres på fremdrift
og risikoniveau.
Denne gang følges også leverancen af den tekniske løsning på glatte skinner, som en særskilt udrulning. Det er for t-
sat en arbejdsforudsætning, at RO Nord først sættes i drift, når det er sandsynligt, a t den tekniske løsning på glatte
skinner kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021. Ligeledes er det fortsat gældende, at udrulning på alle
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
24/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0025.png
strækninger er gennemført i 2022
på nær enkelte mindre leverancer, som først implementeres i 2023. Disse afslut-
tende leverancer følges fra denne rapport også som en særskilt udrulning.
8.2.2 Farum-Ryparken og Ringbanen (RO Nord)
Planen er ikke endeligt godkendt
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•OKT19
•JAN20
Test*
•JUL20
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
Installationsarbejdet på forbindelsen til RO2 (fra Hellerup til Nordhavn) er nu stort set afsluttet og kun enkelte mi n-
dre arbejder udestår og færdiggøres lidt senere end planlagt, som det fremgår ovenfor (derfor gul status). Dette er
dog ikke kritisk for den samlede plan. Den anden ændring siden sidst er, at den anden operationelle test er flyttet en
anelse for at sikre, at der kan stilles togbusser til rådighed (gul status). For nuværende er denne mindre udskydelse
dog ikke kritisk, men der er tæt koordinering med DSB om planlagte sporspærringer, så det forhåbentlig forhindres,
at der skal foretages yderligere ændringer.
Siden sidst er der gennemført både endnu en tilfredsstillende software demonstration (den anden) samt test på
Ringbanen. I november gennemføres den tredje software demonstration.
Risikoniveauet for alle tre resterende strækninger er øget siden sidst, men er fortsat klassificeret som middel. For-
øgelsen skyldes en yderligere kvalificering af risici ifm. risikoarbejdet med den nye plan. Der er tale om en øget tid s-
mæssig konsekvens
sandsynligheden for en forsinkelse er den samme. For denne strækning er der 20-40% risiko
for en forsinkelse på 3-4 måneder. Vurderingen er foretaget i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
8.2.3 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Planen er ikke endeligt
godkendt
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Det er et krav fra Banedanmark, at løsningen implementeres inden løvfaldssæsonen 2021. Der er fortsat tæt dialog
med Siemens om løsningen. Med den nuværende plan bliver løsningen implementeret i juni 2021 og dermed i over-
ensstemmelse med Banedanmarks krav.
Risikovurderingen er ny og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvil-
ket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.2.4 Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj (RO Center)
Planen er ikke endeligt godkendt
Design*
•AUG19
•SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•JUN20
•JUL20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
December 2021
(januar 2022)
•Risiko:
Middel
Designarbejdet pågår fortsat og afsluttes lidt senere end rapporteret sidst.
Vi forventer at kunne igangsætte installationsarbejdet i uge 44, hvilket er senere end planlagt, og d erfor fortsætter
planlægningen af de påkrævede sporspærringer fortsat. Vi forventer fortsat, at arbejdet vil være afsluttet i somme-
ren 2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
25/26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september 2019, fra transportministeren
2100547_0026.png
Risikoniveauet er øget siden sidst, men er fortsat klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes en yderligere kvali fice-
ring af risici ifm. risikoarbejdet med den nye plan. Der er tale om en øget tidsmæssig konsekvens
sandsynligheden
for en forsinkelse er den samme. For denne strækning er der 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder. Vur-
deringen er foretaget i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.2.5 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
Planen er ikke endeligt
godkendt
Design
•APR20
•MAJ20
Installation
•JUL21
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstilladelse
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er kun mindre ændringer til planen siden sidst, men designet pågår fortsat og forventes afsluttet lidt senere end
sidst, ligesom installationsarbejdet også afsluttes lidt senere. Ændringerne har dog ikke konsekvenser for de øvrige
milepæle, og ibrugtagning forventes fortsat at ske i september 2022.
Risikoniveauet er øget siden sidst, men er fortsat klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes en yderligere kvalifice-
ring af risici ifm. risikoarbejdet med den nye plan. Der er tale om en øget tidsmæssig konsekvens
sandsynligheden
for en forsinkelse er den samme. For denne strækning er der 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder. Vur-
deringen er foretaget i forhold til ibrugtagning i september 2022.
8.2.6 Afsluttende leverancer
Planen er ikke endeligt godkendt
Design
•NOV21
Installation
•MAJ22
Test*
•JUL22
Ibrugtagningstilladelse
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
*Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Denne leverance var oprindeligt til for at implementere nogle opdateringer på Early Deployment strækningen Hille-
rød-Jægersborg. Den har dog også givet Banedanmark mulighed for at få implementeret andre ændringer, herunder
ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen mellem Jægersborg og Holte, som
var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten. Derudover inkluderer leverancerne ogs å grænse-
fladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af den kommende aftale med Siemens, at disse leverancer u d-
skydes til efter RO Syd er sat i drift, og de har ingen sammenhæng eller binding i øvrigt til ibrugtagning af de foru d-
gående strækninger.
Risikovurderingen er ny og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvil-
ket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio september 2019)
26/26