Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2102068_0001.png
NOTAT
25. oktober 2019
Dato
2019-5459 nr.
J.
Faktaark til teknisk gennemgang vedr. CEF og TEN-T
1 Definitioner
Connecting Europe Facility (CEF) er et program for infrastrukturinvesteringer
på europæisk plan. CEF’s målsætning er blandt andet at udvikle og modernise-
re de transeuropæiske net inden for transport, energi og den digitale sektor.
Det transeuropæiske transportnet (TEN-T) er en EU-politik, der retter sig mod
implementering og udvikling af et europæisk netværk af veje, jernbanelinjer,
indre vandveje, søtransportruter, havne, lufthavne og jernbaneterminaler.
2 TEN-T’s
struktur
I relation til TEN-T og CEF er transportinfrastrukturen inddelt i niveauer:
1) Det samlede net (the comprehensive network)
2) Hovednettet (the core network)
3) Hovednetkorridorer (core network corridors)
4) Forhåndsudpegede strækninger (pre-identified sections)
Det samlede net omfatter alle eksisterende og planlagte transportinfrastruktu-
rer på TEN-T. Hovednettet omfatter de dele af det samlede net, som har den
største strategiske betydning. En hovednetkorridor er et instrument til at lette
en koordineret gennemførelse af hovednettet. I alt findes der 9 hovednetkorri-
dorer, og Danmark er en del af hovednetkorridoren ”Skandinavien –
Middel-
havet”.
Forhåndsudpegede strækninger forstås som særlige strækninger på
hovednetkorridorerne. Et eksempel på en forhåndsudpeget strækning er ”Kø-
benhavn
– Hamburg” (Den faste
forbindelse over Femern Bælt).
3 Støttemuligheder
Betingelserne for støtte via CEF er fastsat i CEF-forordningen. Mulighederne
for CEF-støtte til transportinfrastrukturprojekter afhænger af flere faktorer og
beror på en konkret vurdering. CEF støtter alene projekter af fælles interesse
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2102068_0002.png
Side 2/2
for Unionen på TEN-T, herunder særligt grænseoverskridende projekter. Pro-
jekter, der imødekommer rent lokale, regionale eller nationale transportbehov,
er ikke relevante. Projekter, som ligger på TEN-T’s
hovednet, dvs. de
stræknin-
ger med den største strategiske betydning for EU-politikken, har almindeligvis
større betydning end øvrige projekter. Derudover er det en forudsætning, at
Kommissionen har prioriteret et politikområde i en konkret ansøgningsrunde.
Der er ofte stor efterspørgsel på midlerne. Derfor er det ofte forekommende, at
selv et projekt, som vurderes relevant af Kommissionen, ikke tildeles støtte.
4 Modtaget støtte
En række danske transportinfrastrukturprojekter har i EU-budgetperioderne
2007-2013 og 2014-2020 modtaget EU-støtte. Eksempelvis er der tildelt EU-
støtte på godt 7 mia. DKK. til Femern Bælt-projektet, heraf langt hovedparten
til anlægsfasen. I perioden 2014 til sommeren 2019 fik danske støttemodtagere
tilsagn om EU-støtte på 6,2 mia. DKK. Af de midler, der er tildelt danske støt-
temodtagere, er ca. 70 procent tildelt Femern Bælt-projektet
1
. De øvrige 30
procent er tildelt offentlige og private støttemodtagere med Naviair, Vejdirek-
toratet, Banedanmark, Søfartsstyrelsen, Københavns Lufthavne, Clever, E.ON,
Everfuel, DTU, DFDS, Scandlines og Frederikshavn Havn blandt støttemodta-
gerne.
5 Danske prioriteter i CEF-II
CEF-II-forslaget er ikke formelt vedtaget, da man afventer forhandlingerne i
det centrale spor af forhandlingerne om EU’s flerårige budgetperiode 2021-
2027 (MFF).
På transportområdet har regeringen lagt vægt på, at tildelingskriterierne i vi-
dest muligt omfang understøtter dansk hjemtag, bidrager med størst mulig EU-
merværdi, og at CEF opretholder fokus på de grænseoverskridende projekter,
hvilket forventes at tilgodese bl.a. Femern Bælt-projektet. Regeringen har ar-
bejdet for, at støttesatsen for grænseoverskridende projekter er højere end for
øvrige transportprojekter; i forhold til den nuværende CEF er den maksimale
støttesats for grænseoverskridende projekter sat op fra 40 til 50 procent. End-
videre er antallet af forhåndsudpegede strækninger reduceret kraftig; der er
kun fire forhåndsudpegede projekter på hovednetkorridoren ”Skandinavien –
Middelhavet, hvoraf Femern Bælt-projektet vedrører to af disse fire (kyst-kyst
hhv. landanlæg i Danmark og Tyskland). Endelig foreslås linjeføringerne på
hovednetkorridoren udvidet med vej- og banestrækningerne mellem Fredericia
og Hirtshals hhv. Frederikshavn. Regeringen støtter udvidelsen, som sikrer, at
”Jyllandskorridoren” får den højest prioriterede status i TEN-T-sammenhæng.
Femern Bælt-forbindelsen (kyst-til-kyst) har fået tilsagn om CEF-støtte på 4.388
mio. DKK og Ringsted-Femern Banen har fået tilsagn om 875 mio. DKK.
1