Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2099873_0001.png
Teknisk gennemgang vedrørende større
EU-sager på transportområdet
5. november 2019
Side 1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0002.png
Igangværende større EU-
sager på transportområdet
Side 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0003.png
Vejpakken og cabotageregler for busser
TRU fik en teknisk gennemgang af Vejpakken den 23. oktober 2019
Videre forhandlinger af Vejpakken:
2. og 3. trilog med Europa-Parlamentet og Kommissionen finder sted i november. Dog sandsynligt at
der er behov for flere trilogmøder for at nå en endelig aftale
Side 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0004.png
Forslag om afskaffelse af sæsonbestemt tidsomstilling (sommertid)
Indhold og formål:
Kommissionen har i september 2018 foreslået en afskaffelse af det halvårlige skift til og
fra sommertid
Valget af det enkelte lands normaltid kan ikke besluttes på EU-niveau, da det ligger
inden for landenes suverænitet
Regeringens holdning:
Der foreligger endnu ikke en regeringsholdning, men under den tidligere regering
iværksatte man en bred høring og meddelte Rådet, at der var behov for yderligere tid
Forhandlingssituationen:
Det forventes ikke umiddelbart, at den nye Kommission vil prioritere sagen
Side 4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0005.png
Connecting Europe Facility (CEF) og det
transeuropæiske transportnet (TEN-T)
CEF er et EU-finansieringsinstrument til infrastrukturinvesteringer på europæisk plan
Formålet med CEF er at understøtte det indre marked ved at udvikle og modernisere det
transeuropæiske transportnet
I perioden 2014 til sommeren 2019 har danske støttemodtagere fået tilsagn om EU-støtte på
6,2 mia. DKK. 70% af disse midler er tildelt Femern Bælt-projektet
Side 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0006.png
Connecting Europe Facility 2021-2027 (CEF-II)
Indhold og formål:
Kommissionen fremlagde den 6. juni 2018 et forslag til forordning om oprettelse af CEF-
II for budgetperioden 2021-2027
Kommissionen foreslår at afsætte 42,265 mio. euro (ca. 315 mia. DKK)
Regeringens holdning:
Regeringen har lagt vægt på, at tildelingskriterierne for CEF-II i videst muligt omfang
sikrer Danmark mest mulig støtte
Regeringen har arbejdet for, at CEF opretholder fokus på grænseoverskridende
projekter, der ofte har samfundsøkonomisk værdi
Forhandlingssituationen:
CEF-II er endnu ikke formelt vedtaget men afventer forhandlingerne af MFF
Side 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0007.png
Grøn omstilling: EU-tiltag på
TRM’s
ressortområde
Side 7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0008.png
Eurovignet-direktivet
Indhold og formål:
Kommissionen fremsatte i maj 2017 forslag om en række ændringer af eurovignet-
direktivet
Formålet med ændringerne er at gøre administrationen af eurovignetter mere effektiv
samt understøtte en yderligere udbredelse af principperne om ‘forureneren betaler’ og
‘brugeren betaler’
Regeringens holdning:
Danmark har støttet forslaget på flere punkter. Dog ikke Kommissionens forslag om
udfasning af periodebaserede afgifter (vignetter)
Forhandlingssituationen:
Det finske formandskab søger at fremme sagen i Rådet
Side 8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0009.png
Policy-arbejde: Udfasning af diesel og
benzinbiler i EU
Regeringen arbejder for udfasning af salg af benzin- og dieselbiler i 2030
Danmark satte den 4. oktober 2019 et AOB-punkt på dagsordenen på miljørådsmødet om
accelerering af omstillingen til en klimaneutral bilpark
Regeringen vil fortsætte med at løfte diskussionen i EU og søge at etablere en alliance med
ligesindede EU-lande
Side 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0010.png
Kommende større EU-
sager på transportområdet
Side 10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0011.png
Flypassagerrettigheder
Indhold og formål:
Kommissionen fremsatte i 2013 en revision af forordningen. Formålet er at sikre
passagerers rettigheder ved forsinkelser, aflysninger og boardingafvisninger
Regeringens holdning:
Behov for ændring af forordningen således, at denne bliver så klar og tydelig som mulig,
afbalanceret og med fokus på forbrugerbeskyttelse
Forhandlingssituationen:
Det forventes, at den nye Kommission vil påtage sig arbejdet med at ændre forordningen
på ny
Side 11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0012.png
Sociale vilkår i luftfartsbranchen
Indhold og formål:
Utilstrækkeligt beskyttelsesniveau for flyvende besætninger - blandt andet i forhold til
arbejdsmiljøområdet
Regeringens holdning:
Regeringen er optaget af at sikre, at konkurrencen i luftfartsbranchen foregår på
ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Løsningerne skal findes på EU-plan
Forhandlingssituationen:
I de seneste år har der været et øget fokus fra Kommissionens side på problemstillinger
vedrørende sociale vilkår i luftfarten
Side 12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0013.png
Klimarelaterede tiltag på luftfartsområdet
Indhold og formål:
Kommissionen har endnu ikke fremlagt et konkret forslag
Regeringens holdning:
Regeringen er positiv over for at finde fælles europæiske løsninger
Vigtigt at nye tiltag skaber reelle CO2-besparelser
Side 13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0014.png
Kørekortområdet
Indhold og formål:
Kommissionen er opmærksom på, at der er behov for en revision af kørekortdirektivet.
Processen vil starte med en ex post-evaluering, der forventes at skydes i gang i slutningen af
2019.
Regeringens holdning:
DK har identificeret to centrale punkter, hvor der er behov for ændring af kørekortdirektivet:
1.
Digitalisering af det fysiske kørekort
2.
Bopælskravet ift. udstedelse og fornyelse af kørekort
Side 14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 51: Præsentation samt fakta ark fra transportministerens tekniske gennemgang af større EU-sager på transportområdet, d. 5/11-19
2099873_0015.png
Afrunding og tak for i dag
Side 15