Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 503
Offentligt
”Vi
deler vejen”
De statslige skilte med denne meddelelse, indeholdende en cyklist og en bil med god afstand, har været
synlige på Møn i et målrettet omfang og dermed velplacerede.
En ordentlig trafikpolitik med en tydelig inddragelse af den svage trafikant, det være sig cyklisten,
knallertkøreren eller en sjælden gang fodgængeren på pågældende vej, må i det perspektiv kunne
udmøntes således:
På vej opdelt med afmærkning som eksempelvis Kostervej, må der af motorkøretøjer ( undtagen
knallerter) kun overhales i den modsatte vejbane, altså vil der eventuelt skulle afventes passage af
modkørende trafik.
På mindre, ikke ved afmærkning opdelt vej, må de svage trafikanter overhales med maksimal afstand mod
venstre, naturligvis også her med behørig forsigtighed i forhold til modkørende trafik.
Der ed er ligestilli g ”Vi deler veje ” op ået for otoriseret/ikke otoriseret trafik på veje e.
Hvad skulle grundene være til, at dette ikke kan virkeliggøres som en generel, lovmedholdelig, selvfølgelig
retningslinie og tilstand? Også gældende for hele Danmark?
Dog er cykelstier naturligvis at foretrække på særligt udsatte veje, f.eks. hvor høj hastighed og tæt og
specielt tung, motoriseret trafik er de overvejende afgørende elementer.
Søren Pind Jensen, cykelaktivist
Nørresti 32, Stege