Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 502
Offentligt
2255091_0001.png
Fra:
Jens Groot [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. oktober 2020 08:53
Emne:
Brev til Transportminister Benny Engelbrecht
Kære Transportminister Benny Engelbrecht
Cc:
Skatteminister Morten Bødskov
Justitsminister Nick Hækkerup
Folketingets skatteudvalg
Folketingets retsudvalg
Folketingets transportudvalg
Tak for svaret af 29. september 2020, 2019-5613 som fint belyser tidligere svar fra
Færdselsstyrelsen.
Det er helt rigtigt at nummerpladeskanneren ikke oplyser hvem ejeren af køretøjet er.
Bruges nummerpladeskanneren til det den er skabt til, via registreringsnummeret at
finde, og få stoppet de køretøjer der er i restance eller på anden vis færdes ulovligt på
det danske vejnet, vil manglende oplysninger og ejer/brugere kunne afklares på stedet
af kontrolmyndigheden politiet.
Når politiet via nummerpladeskanneren, konstaterer et køretøj hvis nummer er indlagt
i systemet, må vi forvente dette køretøj stoppes, skanneren fortæller selvfølgelig
betjenten årsagen til bilen er registreret i skanneren. Når det så drejer sig om en
parkeringsafgift udstedt af Færdselsstyrelsen skal den selvfølgelig betales som en
straks bøde.
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
er af den holdning, når betjenten har den fysiske
kontakt med køretøjet, har han også adgang til lastbilens registreringsattest og af den
skal det klart fremgå hvem der er registreret bruger af køretøjet, til hvem der
naturligvis skal udstedes en straks bøde, for manglende indbetaling af tidligere
opkrævet parkeringsafgift samt omkostningen for det ekstra arbejde.
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
syntes det er en urimelig omkostningstung
arbejdsgang, som det foregår i dag hos Færdselsstyrelsen, og for den sags skyld også
hvis et privat inkassoselskab skal til at inddrive de manglende P bøde indbetalinger.
Bruges nummerpladeskanner systemet optimalt, vil ingen udenlandsk lastbil længere
parkere ulovligt på de statslige rastepladser, så kan de ikke bare smide opkrævningen
væk som nu, for næstegang de i DK passerer en nummerpladeskanner og den
tidligere P afgift ikke er betalt rettidig, vil nummerpladeskanneren afslører dem.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 502: Henvendelse af 1/10-20 vedrørende kontrol med betaling af bøder til udenlandske lastbiler, fra Frie Danske Lastbilvognmænd
2255091_0002.png
Er der juridiske problemer med det Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
foreslår, må
det være en politisk opgave at tilpasse samarbejdet mellem de forskellige ministerier,
så Danmark får et effektivt kontrolsystem, ministerierne kan arbejde sammen om.
Danske transport moderselskaber med tilknyttede udenlandske datterselskaber
udnytter også det danske system, det ses tydeligt i offentligheden når der udstedes
cabotage-bøder, og moderselskabet med det samme betaler for frigivelse af de
beslaglagte lastbiler.
Gøres der ikke noget, bliver vi kørt over af kreative forretningsmænd der kun har
fokus på profit, de udnytter det danske system som bygger på tillid, og retsfølelse.
For disse kreative forretningsmænd er det først ulovligt når forholdene afsløres.
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
håber ministeren nøje vil overveje dette tilsendte
forslag, det er en vigtig del af forebyggelsen mod ulovligheder hvor køretøjer med
nummerplade er indblandet.
Med venlig hilsen
Jens Groot
Med venlig hilsen
Kontorleder FDL / Jens Groot
Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44
Mobil: 40 57 05 44
[email protected]
www.friedanskelastbilvognmænd.dk