Fakta om Østbanen, behovet for en sporrenovering
og den økonomiske udfordring
Østbanen er
en livsnerve for
Region Sjælland
Roskilde
Der er brug
for en omfat-
tende spor-
renovering
Sporene på Østbanen er ca.
40 år gamle. Det svarer til den
normale alder for en bane, in-
den den skal renoveres.
Lokaltog A/S, som driver Re-
gion Sjællands lokalbaner, har
konstateret, at Østbanens spor
er slidt ned, og det giver drifts-
udfordringer. Der er allerede i
2011 indført en begrænsning
af togenes vægt, som betyder,
at sæder er taget ud af togene.
Fra december 2019 nedsæt-
tes hastigheden fra 100 km/t
til 75 km/t for at nedsætte
sliddet på sporene. Forhå-
bentlig kan de så holde frem
til en sporrenovering.
Renoveres sporene ikke, vil der
med tiden komme flere be-
grænsninger, og der er risiko for,
at kørslen på banen må indstilles.
Transportministeriet har i efter-
året 2017 fået lavet rapporten
”Privatbanernes infrastruktur”.
Heri beskrives behovet for en
sporrenovering på Østbanen.
En senere ekstern undersø-
gelse viser, at sporrenoverin-
gen vil koste ca. 660 mio. kr.
(inkl. et normalt tillæg på 50%
til budgetusikkerhed).
40 år
gamle
spor
Køge
Fra dec. 2020
Køge - Roskilde
Del af Lille Syd
Østbanen
Nedsat
hastighed til
75 km/t
Rødvig
Faxe Ladeplads
Sæder
er taget ud
aht. togenes
vægt
Østbanen forbinder Faxe og Stevns Kommuner
med Køge og er en livsnerve for mange borgere i
Region Sjælland. I Køge er der store arbejdsplad-
ser – fx universitetshospitalet – og mange uddan-
nelsesinstitutioner. Køge er samtidig et trafikknu-
depunkt for de borgere, der skal videre til Roskilde
eller København.
Fra december 2020 overtager Region Sjælland
ansvaret for strækningen mellem Køge og Roskil-
de fra staten. Dermed bliver Østbanen et endnu
stærkere bidrag et fantastisk kollektivt trafiktilbud.