Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2099466_0001.png
Fakta om Østbanen, behovet for en sporrenovering
og den økonomiske udfordring
Østbanen er
en livsnerve for
Region Sjælland
Roskilde
Der er brug
for en omfat-
tende spor-
renovering
Sporene på Østbanen er ca.
40 år gamle. Det svarer til den
normale alder for en bane, in-
den den skal renoveres.
Lokaltog A/S, som driver Re-
gion Sjællands lokalbaner, har
konstateret, at Østbanens spor
er slidt ned, og det giver drifts-
udfordringer. Der er allerede i
2011 indført en begrænsning
af togenes vægt, som betyder,
at sæder er taget ud af togene.
Fra december 2019 nedsæt-
tes hastigheden fra 100 km/t
til 75 km/t for at nedsætte
sliddet på sporene. Forhå-
bentlig kan de så holde frem
til en sporrenovering.
Renoveres sporene ikke, vil der
med tiden komme flere be-
grænsninger, og der er risiko for,
at kørslen på banen må indstilles.
Transportministeriet har i efter-
året 2017 fået lavet rapporten
”Privatbanernes infrastruktur”.
Heri beskrives behovet for en
sporrenovering på Østbanen.
En senere ekstern undersø-
gelse viser, at sporrenoverin-
gen vil koste ca. 660 mio. kr.
(inkl. et normalt tillæg på 50%
til budgetusikkerhed).
40 år
gamle
spor
Køge
Fra dec. 2020
Køge - Roskilde
Del af Lille Syd
Østbanen
Nedsat
hastighed til
75 km/t
Rødvig
Faxe Ladeplads
Sæder
er taget ud
aht. togenes
vægt
Østbanen forbinder Faxe og Stevns Kommuner
med Køge og er en livsnerve for mange borgere i
Region Sjælland. I Køge er der store arbejdsplad-
ser – fx universitetshospitalet – og mange uddan-
nelsesinstitutioner. Køge er samtidig et trafikknu-
depunkt for de borgere, der skal videre til Roskilde
eller København.
Fra december 2020 overtager Region Sjælland
ansvaret for strækningen mellem Køge og Roskil-
de fra staten. Dermed bliver Østbanen et endnu
stærkere bidrag et fantastisk kollektivt trafiktilbud.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Henvendelse vedrørende behov for renovering af Østbanen, fra Region Sjælland
2099466_0002.png
Region Sjælland satser
på kollektiv trafik
I Region Sjælland er der mange steder langt til
de større byer. Region Sjælland prioriterer derfor
at have et godt kollektivt trafiktilbud til borgerne
og anvender 72% af budgettet til regional udvik-
ling på kollektiv trafik. Det er klart den højeste an-
del blandt regionerne, og det skyldes ikke mindst,
at Region Sjælland har det største lokalbanenet i
Danmark.
Desuden har Region Sjælland investeret i det så-
kaldte R-net, som er en betjeningsstandard, der
sikrer halvtimesdrift i kontortiden, og Regionen
afprøver løbende nye metoder til at skabe mere
mobilitet for pengene.
Region
Sjælland
har det
største
lokalbanenet
i Danmark
Statens investeringstilskud skal
ajourføres
Det nuværende statslige investeringstilskud
blev fastlagt i 2001 ud fra det daværende Jern-
banetilsyns vurdering af behovet for investering
i de enkelte baner i perioden 2000 til 2009.
Udløbsdatoen på investeringstilskuddet er der-
med overskredet med ti år.
Transportministeriets egen rapport ”Privatbaner-
nes infrastruktur” fra 2017 har vurderet fremtidi-
ge infrastrukturinvesteringer og giver dermed
et nyt udgangspunkt for de kommende ti år.
Det har Danske Regioner løftet over for Rege-
ringen i sensommerens økonomiforhandlinger.
Danske Regioner har beregnet, at regionerne
samlet mangler ca. 106 mio. kr. årligt i investe-
ringstilskud. I økonomiaftalen for 2020 noteres
udfordringen, og det er noteret, at der i 2020
skal drøftes fremtidige statslige infrastrukturin-
vesteringer.
De økonomiske rammer skal
være til stede
Idet regionerne ikke selv opkræver skatter, er det
staten, der beslutter, hvor stort et budget regio-
nerne har til regional udvikling. Lokalbanerne skal
finansieres inden for denne budgetramme. Region
Sjælland modtager hvert år ca. 36 mio. kr. i investe-
ringstilskud til banedriften. Tilskuddet skal dække
investeringsudgifterne til togmateriel og skinner.
I dag har Region Sjælland investeringsudgifter til
lokalbanerne for omkring 40 mio. kr. – dvs. 4 mio.
kr. mere, end regionen modtager i tilskud.
Skal Region Sjælland selv betale for en spor-
renovering er det nødvendigt med lånefinansie-
ring. Renter og afdrag vil udgøre ca. 30 mio. kr. pr.
år og ligger langt uden for den økonomiske ram-
me, der er til rådighed til kollektiv trafik.
Hvis Region Sjælland skal finde finansiering til re-
noveringen af Østbanen, vil det ske inden for den
eksisterende ramme. Bl.a. kan Region Sjællands
bustrafik blive ramt ganske hårdt.
Region Sjælland mangler ca.
Vi er i gang
Movia har lagt en tidsplan for en mulig sporre-
novering af Østbanen, som giver mulighed for, at
sporene kan være renoverede i sommeren 2022.
Årsagen til det lange forløb er bl.a., at der skal gen-
nemføres større undersøgelser, inden opgaven
kan gå i udbud.
Regionsrådet behandler 4. november 2019 forslag
om at sætte første fase til 8 mio. kr. i gang for ikke
at blokere for, at renoveringen kan gennemføres
hurtigst muligt.
mio. kr. årligt i
statsligt investeringstilskud
30