Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2099465_0001.png
Til:
Folketingets transportordførere
Østbanen har behov for en renovering
Brevid: 4189181
Som mange af jer nok ved, er sporene på Østbanen fra Faxe og Stevns til Køge ved at være
godt slidte. Østbanen er 40 år gammel, hvilket svarer til levetiden for den slags baner. Der er
behov for en totalrenovering af skinnerne. Udgiften til en sådan renovering har et eksternt
konsulentfirma beregnet til 660 mio. kr. (inkl. et lovpligtigt tillæg på 50% til budgetusikker-
hed). Videre undersøgelser vil nedsætte usikkerheden i beregningen og måske det skønnede
investeringsbeløb.
Trafikselskabet Movia, som driver lokalbanerne i Region Sjælland, har d. 24. september 2019
meddelt regionen, at man nu som følge af skinneslid må nedsætte hastigheden på banen, så
man sikrer, at den kan holde indtil en kommende sporrenovering er gennemført.
Region Sjælland, som er ansvarlig for lokalbanerne, finansierer investeringerne i spor og ma-
teriel via statens såkaldte ”investeringstilskud,” som er på finansloven. Region Sjælland mod-
tager årligt ca. 36. mio. kr. i investeringstilskud, men regionen har allerede i dag udgifter til
lokalbanerne på ca. 40 mio. kr.
Investeringstilskuddets størrelse blev fastlagt på baggrund af Jernbanetilsynets vurdering af
investeringsbehovet i de enkelte baner i perioden 2000 til 2009. Udløbsdatoen er overskre-
det med 10 år, og det betyder, at tilskuddet ikke dækker udgifterne til en sporrenovering, som
vurderes at koste ca. 30 mio. kr. årligt ved lånefinansiering.
Skal Region Sjælland lånefinansiere renoveringen uden et statsligt tilskud, der svarer til de
reelle udgifter, vil finansieringen blive fundet inden for den øvrige regionale kollektive trafik.
Vi ønsker med dette brev at gøre Folketingets transportordførere opmærksom på, at der er
behov for et statsligt tilskud til renoveringen af Østbanen, hvis den fortsat skal kunne køre.
Østbanen transporterer hvert år mere end 1 million borgere, og er dermed en livsnerve i Re-
gion Sjælland. Togtransport er grøn transport, og Østbanen er med til at forhindre endnu
mere køkørsel fra Køge og ind mod byen.
Derfor håber vi, at I vil hjælpe os med at sikre stabil drift på Østbanen i mange år fremover.
Venlig hilsen
Anette Mortensen
Borgmester
Stevns Kommune
_______________
Ole Vive
Borgmester
Faxe Kommune
______________
Marie Stærke
Borgmester
Køge Kommune
____________
Heino Knudsen
Regionsrådsformand
Region Sjælland
____________