Til Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
Holmstrup, den 30. september 2020
Anmodning om foretræde
–
opfølgning af Ravnebjergmødet den 21. oktober 2019
Hermed en stor og hjertelig tak til de otte partier, der var repræsenteret på borgermødet den 21.
oktober 2019 i Ravnebjerg forsamlingshus, hvor fokus var, dels at sikre etableringen af den nye
højhastighedsjernbane fra Odense til Kauslunde og dels at udvide antallet af afgangene på
stationerne på den eksisterende jernbane, til gavn for virksomhederne, borgere og miljøet på
Vestfyn.
Alle otte partier og deres repræsentanter på forsamlingshusmødet bakkede op om de to trafikale
investeringer og flere af mødedeltagerne opfordrede os til at gentage/følge op på
Ravnebjergmødet i efteråret 2020.
Siden mødet i Ravnebjerg for knap et år siden, er der etableret et netværk mellem alle lokalråd i
stationsbyerne langs den nuværende jernbane samt de tre kommuner: Middelfart, Assens og
Odense. Netværket er etableret for at bakke op om arbejdet med implementeringen af den
fællesfynske infrastrukturvision
”Fyn i Bevægelse
2017-35”
og dens konklusioner. Dette
gælder i
særdeleshed anlæggelsen af den nye højhastighedsjernbane over Vestfyn og mulighederne for i
fremtiden, at etablere en S-togslignende betjening af strækningen Odense
–
Kolding/Vejle med
halvtimes drift. Dette vil give helt nye og meget tiltrængte udviklingsmuligheder for hele den
Vestfynske region.
Derfor anmoder vi om foretræde for udvalget for at argumentere for:
Fremrykning af anlægsarbejdet vedrørende den nye vestfynske højhastighedsjernbane
Vi har med stor interesse fulgt debatten om, at fremrykke store statslige anlægsinvesteringer som
følge af Corona-krisen. Vi vil opfodre Folketingets Transportudvalg til at beslutte en fremrykning af
starttidspunktet for den nye Vestfynske højhastighedsjernbane fra 2023 til 2021.
Fremrykning af en opgradering af afgangene på den nuværende jernbane til timesdrift allerede
fra 15. december 2021.
Vi opfordrer Transportudvalget til, at lade Trafikstyrelsen undersøger mulighederne for at indføre
timesdrift på samtlige stationer på den nuværende jernbane allerede i 2022-køreplanen. Dette vil,
efter vores opfattelse, for relativt få midler give den kollektive trafik, et tiltrængt boost. De
Vestfynske stationsbyer er efter mange års nedskæringer og forringelse af togbetjeningen, meget
motiveret for at vende udviklingen fra afvikling til udvikling. Vi mener, at man med små midler kan
få langt flere i vores region til at tage toget. Dette vil være til gavn for hele regionen,
stationsbyerne der i mange år har sukket efter udvikling og ikke mindst til gavn for miljøet og vores
forpligtelser i forhold til FN´s klimamål.