Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 496
Offentligt
Foretræde for Transportudvalget
vedr.
Udvikling af Rute 9 /
Udflytning af Tårs Færgehavn
Guldborgsund, Lolland, Langeland og Svendborg kommuner 29/09-2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 496: Materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9
2252812_0002.png
Vækst og udvikling i hele Danmark
Fra omvej til genvej
Udvikling af Rute 9 kan ændre rejsetiden fra Svendborg
til Maribo fra de nuværende to timer til godt én time.
Sejltiden på Spodsbjerg-Tårs ruten nedbringes fra
45 minutter til 22 minutter
Afgang hver halve time
Forbedring af vejforbindelserne på Tåsinge og
Lolland reducerer køretiden med 10-20 minutter.
Fyn og Lolland-Falster rykker tættere sammen og vil i
højere grad udgøre et samlet erhvervs- og
arbejdsmarked i stedet for to landsdele med
”endestationer” på henholdsvis Langeland og
Vestlolland.
Sikkerhed for den nationale transport på tværs af
Danmark
En styrkelse af Rute 9 vil yderligere betyde et stærkere
alternativ til Storebæltsbroen. Dette kan have stor
betydning i situationer hvor broen må lukke som følge
af f.eks. vejrlig og ulykker.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 496: Materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9
2252812_0003.png
Rute 9
20
20
20
Den overordnede Vision
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 496: Materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9
2252812_0004.png
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 496: Materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9
2252812_0005.png
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 496: Materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9
2252812_0006.png
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 496: Materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9
2252812_0007.png
Arbejdspladser indenfor 1 times kørsel i bil
Farverne på kortet viser, hvor
mange fuldtidsarbejdspladser,
der findes indenfor 60 min.
kørsel i bil fra det pågældende
område i 2016. Beregningen er
foretaget med
afgangstidspunkt kl. 08.00.
Den blå farve for Langeland og
Lolland-Falster (og den jyske
vestkyst) er nederste niveau på
skalaen med under 100.000
arbejdspladser indenfor 1 times
kørsel. En halvering af
rejsetiden imellem Svendborg
og Maribo vil kunne ændre
dette billede for Lolland og
Langeland.
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 496: Materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9
2252812_0008.png
Østersøruten
Den nye nationale cykelrute
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 496: Materiale fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuners foretræde 29/9-20 vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland samt Rute 9
2252812_0009.png
Infrastruktur-investeringer der skaber vækst
En tidssvarende rute 9 vil betyde markant
bedre fremkommelighed og dermed skabe:
Mobilitet på
arbejdsmarkedet
og adgang til
uddannelses
-
institutioner
Turisme
Bosætning
Adgang til
arbejdskraft for
Fehmern Belt og
en fuld
udnyttelse af
forbindelsen når
den står færdig
9