Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 493
Offentligt
2251533_0001.png
Transport- og Boligministeriet
Att: Transportminister Benny Engelbrecht
Frederiksholms Kanal 27, F
1220 København K
Kommunaldirektør
Sekretariat
Ramsherred 5
5700 Svendborg
4. juni 2020
Sagsid: 17/16432
Afdeling: Sekretariat
Kære Benny Engelbrecht
Tak for dit brev af 11. maj 2020, hvor du svarer på vores henvendelse
af 17. april 2020 om bidrag til mulige anlægsprojekter i forbindelse
med Corona-krisen, hvor vi peger på en opgradering af Rute 9 og her-
under udflytning af Tårs Færgehavn.
Svendborg Kommune opfordrer alle til at skrive sikkert
Som vi tidligere har givet udtryk for er opgraderingen af Rute 9 og
herunder et fremskudt færgeleje af absolut stor vigtighed, og vi vil
derfor gerne fortsat drøfte, hvordan projektet kan komme på skinner.
I 2018 igangsatte Ministeriet selv en forundersøgelse af projektet, som
på mange områder viser at projektet, trods udfordringer er en god in-
vestering både for nærområdet, men også for Danmark som helhed,
og ved at spille ind i det overordnede mål om et Danmark i balance. Vi
er derfor en smule overrasket over indholdet i dit brev, som ikke just
bakker projektet med udflytning af færgehavnen op, men primært pe-
ger på udfordringerne ved projektet
1
. Udfordringer som ikke synes
uoverstigelige og ikke overgår, hvad man i sin tid stod med ved anlæg
af både Storebælts-
2
og Øresundsforbindelserne, når man ellers forhol-
der sig til forslag C
3
.
Vi er faktisk forundrede over, at videre analyser og beregninger ikke
allerede er igangsat her halvandet år efter forundersøgelsens afrappor-
tering.
Ligeledes finder vi ikke, at projektet kan afvises med, at den sam-
fundsøkonomiske rente er under 4 %. Projektet er ved forslag C vur-
deret til 3,3 % inkl. cykelsti
4)
, hvilket er langt højere end rigtig mange
andre gennemførte projekter i det ganske land - især omkring storby-
erne. Der er her tale om et projekt, som er helt enestående højt vur-
deret i forhold til sin beliggenhed væk fra de store befolkningskoncen-
trationer og centerdannelser i Danmark. Det er unikt, at der kan ska-
bes så store tidsbesparelser på en ”fast” forbindelse,
hvilket vil være
til stor gavn for den lokale udvikling på begge sider af bæltet og for
Danmark som helhed.
via Digital post. Derfor bør du aldrig sende fortrolige
personhenførbare oplysninger (CPRnr. helbreds- og
økonomiske oplysninger) i en almindelig mail. Læs
mere: https://www.svendborg.dk/om-kommunen/digital-
post-og-selvbetjening
Åbningstider:
Mandag-onsdag Kl. 09.00-15.00
Torsdag
Kl. 10.00-16.30
Fredag
Kl. 09.00-14.00
Side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 493: Kopi til orientering af brev af 4/6-20 til transportministeren vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland, fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuner
I forhold til de mange drøftelser om udligning, driftstilskud samt ved-
varende økonomiske og sociale udfordringer er det også meget svært
at se, hvorfor der ikke tilskyndes til at fremme de strukturelle forhold
ift. arbejdsmarked, bosætning og turisme. Det vil skabe mulighed for,
at vi selv i langt højere grad kan skabe lokal udvikling. En hurtig gen-
nemførsel af projektet vil være essentiel for arbejdskrafttilførslen i an-
lægsfasen af Femernbyggeriet, hvor tiltrækning af kvalificeret arbejds-
kraft kan være en alvorlig bremse for projektet. Vi forventer endvi-
dere, at en hurtigere forbindelse over Langelandsbæltet senere vil til-
føre flere kunder til den færdige Femernforbindelse.
Vi vil gerne gentage, at vi er klar over, at der selvfølgelig forestår ud-
arbejdelse og vedtagelse af en VVM-redegørelse. Men det haster at
komme i gang for at få den fulde effekt af projektet, både hvad angår
Corona og Femern, og da Sund & Bælt i forvejen ejer de to havne, og
derfor inden for eget budget vil kunne løfte opgaven, vil det forholds-
vis smidigt kunne iværksættes og - frem for alt - finansieres.
Vi vil ligeledes gentage opfordringen til ministeren om at afse tid i ka-
lenderen til ved selvsyn at se nærmere på forholdende omkring færge-
forbindelsen og Rute 9.
____________
Henvisninger til Sund & Bælt’s rapport ”Undersøgelse af fremskudt
færgehavn ved Tårs” af 16. november 2018:
Ad 1) Se afsnit ”Videre proces” s. 7, som udover besejlingsmuligheder
som følge af øgede strømhastigheder i høj grad omhandler dels verifi-
ceringer af foretagende vurderinger/målinger, dels omtale af mulighe-
der for at afvente undersøgelser ifm. VVM.
Ad 2)
Se afsnit ”5. Hydrauliske forhold og klimapåvirkning” s. 18 med
tilhørende tabel 5.1: Forslag C
Blokering (0,09 %) mindre end Store-
bæltsforbindelsens usikkerhedsinterval.
Oven i købet påpeges på s. 19, at vandstandsstigningen, som er betin-
get af klimaændringerne, vil påvirke gennemstrømningen gennem
Langelandsbæltet positivt og sandsynligvis ophæve blokeringseffekten
af lavbro/dæmning inden for blot max. 10 år.
I øvrigt øges afstanden til det nærliggende Natura 2000-område - se s.
21-23 - og færgen slipper for at sejle i en kunstig sejlrende, der ellers
løbende skal uddybes, og som sætter begrænsning på færgens sejlha-
stighed.
Ad 3) Se skitse og beskrivelse af de fysiske forslag til havneudflytning
s. 33-34.
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 493: Kopi til orientering af brev af 4/6-20 til transportministeren vedrørende et fremskudt færgeleje ved overfarten mellem Langeland og Lolland, fra Svendborg, Lolland, Langeland og Guldborgsund Kommuner
Ad 4) Se resultatet af den samfundsøkonomiske analyse på s. 27-28,
hvor der også er vist resultatet af en følsomhedsanalyse, der påpeger,
at den samfundsøkonomiske forrentning i flere tilfælde kommer tæt på
eller overstiger den interne rente på 4 %, som
indikerer,
hvorvidt et
projekt er samfundsøkonomisk rentabelt.
Forslag 3 er naturligvis valgt med cykelsti, hvilket spiller oplagt sam-
men med, at der i sommeren 2018 blev indviet en ny, delvis EU-finan-
sieret, Østersøcykelrute bl.a. på tværs af Langelandsbæltet.
Venlig hilsen
På vegne af de fire borgmestre
Tonni Hansen
Borgmester
Langeland Kommune
/
Bo Hansen
Borgmester
Svendborg Kommune
John Brædder
Borgmester
Guldborgsund Kommune
Holger Schou Rasmussen /
Borgmester
Lolland Kommune
Side 3 af 3