København den 22. sep. 2020
Til Regeringen og Folketingets partier
Elbilrapporten viser med al tydelighed, at selv en massiv satsning på elbiler ikke tilnærmelsesvis
løser transportområdets store klima- og miljøbelastninger. Der skulle være nedsat en egentlig
miljøtransportkommission
i stedet for en elbilkommission. Udfordringerne på transportområdet
kræver, at der satses på en bred vifte af tiltag, der både styrker cykling, den kollektive trafik
samt reducerer belastningerne fra den kraftige biltrafik.
Se vores idekatalog over mulige initiativer: :https://www.noah.dk/sites/default/files/2020-04/Rapport-om-
en-ansvarlig-klimapolitik-paa-persontransportomraadet.pdf
Lars Lykke Rasmussen kortsluttede trafikdebatten ved den 2. oktober 2018 at sætte et mål om 1 milion
elbiler i 2030 og ved at nedsætte en elbilkommission, der alene skulle analysere denne snævre del af
transportpolitikken. Den beslutning har nu blokeret for nødvendige miljøorienterede beslutninger på
transportområdet i næsten 2 år.
Efter elbilkommissionens forskellige forslag vil bestanden af personbiler – uanset drivmiddel – stige
kraftigt med ca. 600.000 stk. og nærme sig 3,4 mio. stk. i 2030 – helt i modstrid med miljø- og
klimamålsætninger. Kommissionen er mere end forsigtig med at pege på ellers velkendte virkemidler
til begrænsning af belastningen fra (fossil)biler. Og evt. indførelse roadpricing fortoner sig i det uvisse.
Forslag om evt. forhøjelse af dieselafgiften med kun en krone er helt til grin. De voldsomme
afgiftslettelse for biler foreslås heller ikke rullet tilbage. Ved tre finanslove i træk blev bilafgifterne
nedsat markant. Her er en gennemgang af afgiftslettelserne:
https://noah.dk/nyheder/afgiftslettelser-
luksusbiler-giver-provenutab-pa-ca-26-mia-kr-frem-til-2025
Det er også vigtigt med et forbud mod salg af helt eller delvist fossile personbiler på et tidspunkt
mellem 2025 og 2030. Godt nok er det i dag ikke foeneligt med EUI-lovgivning: men det er slet ikke
usandsynligt, at der kan opnås EU-enighed om dette indenfor få år.