Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 486
Offentligt
2248191_0001.png
SAMLENOTAT
Dato
J. nr.
18. september 2020
2020-5452
Indhold
1. Pejlemærker for en pandemiberedskabsplan for den europæiske
godstransportsektor ............................................................................................ 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0002.png
1. Pejlemærker for en pandemiberedskabsplan for den europæiske
godstransportsektor
Kom nr. foreligger ikke
Revideret notat.
Nye afsnit er markeret med en streg i marginen. Hvis alene få ord eller sætnin-
ger er ændret, er disse markeret med fed skrift.
1
Resumé
Side 2/11
Formandskabet har præsenteret et sæt forslag til rådskonklusioner der inde-
holder en række
overvejelser
om en mulig europæisk pandemiberedskabs-
plan for godstransportsektoren.
Man vil på den uformelle videokonfe-
rence for EU-transportministre den 28. september 2020 drøfte den
mulige indhold af en fremtidig beredskabsplan. Det forventes at
sådan en drøftelse vil tage udgangspunkt i rådskonklusionerne.
Rådskonklusionerne indeholder bl.a. en opfordring til Kommissionen til at
fremsætte forslag til en europæisk beredskabsplan for transportsektoren i
henhold til
de overvejelser gjort i rådskonklusionerne.
Rådskonklusio-
nerne tager afsæt i de erfaringer, der er gjort under håndteringen af Covid-19
i foråret 2020 og
indeholder opfordringer til tiltag til at opretholde
transportsektorens drift under pandemier og kriser samt retnings-
linjer for lovgivningsmæssige undtagelser.
Udkastet til rådskonklusioner og den efterfølgende politiske drøftelse vil ikke
have lovgivningsmæssige, økonomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen kan generelt støtte forslaget til rådskonklusioner om en fremad-
rettet beredskabsplan.
2
Baggrund
Det forventes, at en politisk drøftelse om en mulig fremtidig pandemibered-
skabsplan for den europæisk transportsektor vil finde sted ved den uformelle
videokonference for transportministre den 28. september 2020.
I den forbindelse har formandskabet fremsat et udkast til rådskonklusioner
hvori der fastsættes en række overvejelser for en fremtidig beredskabsplan.
Da mødet afholdes som en uformel videokonference i stedet for en egentlig
TTE(transport)-rådsmøde, kan der ikke træffes beslutninger. Man vil derfor
ikke drøfte rådskonklusionerne som sådan, men i stedet tanken bag en pande-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0003.png
miberedskabsplan. Det er dog ikke desto mindre forventningen, at drøftelsen
vil tage udgangspunkt i udkastet til rådskonklusioner.
Formandskabet sendte et forslag til pejlemærker for en Europæisk pandemibe-
redskabsplan for godstransportsektoren den 27. august 2020.
Udkastet til rådskonklusioner blev sendt til medlemslandene den 10. septem-
ber 2020.
Den 17. september modtog medlemslandene et væsentligt omskre-
vet revideret udkast til rådskonklusioner.
Formålet med rådskonklusionerne er at danne rammen for en politiske drøftel-
se som skal finde sted ved det uformelle TTE(transport)-rådsmøde den 28.
september.
Udkastet til rådskonklusioner skal ses i lyset af formandskabets tidligere mar-
kering af, at man er et formandskab, der er præget af håndteringen af Covid-19.
Dertil bygger de nye rådskonklusioner videre på tidligere tiltag, såsom råds-
konklusionerne om håndteringen af Covid-19 i transportsektoren og en række
meddelelser fra Kommissionen, heriblandt Kommissionens meddelelse
om
indførelse af grønne baner (KOM(2020) 1897 final) og Kommissionens medde-
lelse om genopretningen af transportsektoren og konnektivitet (KOM(2020)
3139 final), samt Kommissionens forslag til rådsafgørelse om en koordineret
tilgang til begrænsning af den frie bevægelighed i håndteringen af Covid-19
(KOM(2020) 499 final).
3
Formål og indhold
Side 3/11
Målsætningen er et ønske om bedre at kunne sikre transportsektoren mod
fremtidige pandemier og kriser, set i lyset af sektorens vigtighed i forbindelse
med forvarefremkommeligheden og samfundets generelle funktion, samt i lyset
af hvor følsom sektoren var overfor de konsekvenser håndteringen af Corona-
krisen medførte i foråret 2020.
Det foreslås derfor, at der bør derfor nedfæstes regler og retningslinjer for op-
retholdelsen af transportsektoren i krisetider, hvor man gør brug af de erfarin-
ger gjort under håndteringen af Covid-19 i foråret 2020.
I rådskonklusionerne vil Rådet opfordre Kommissionen til at fremsætte forslag
til en beredskabsplan for transportsektoren, der nedfæster klare retningslinjer,
først for godstransportsektoren og senere for passagertransport. En sådan be-
redskabsplan skal også tage højde for og inddrage det arbejde der foregår i an-
dre rådsformationer indenfor håndteringen af Covid-19.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0004.png
I rådskonklusionerne lægges der op til at beredskabsplanen bl.a. skal indeholde
følgende:
-
Opretholde driften af grænseoverskridende godstransport, herunder den
frie bevægelighed af transportmedarbejdere mens deres helbred og sikker-
hed bevares
Specificering af essentiel forsyningskæder eller infrastruktur til oprethol-
delsen af transportsektoren langs TEN-T hovednettet samt nødvendig in-
frastruktur til opretholdelse af fragtflyvninger
Forberedelse af ikke-bindende retningslinjer, anbefalinger, og best-
practice-værkøjer for transportvirksomheder
Koordinering af nødvendige undtagelser, når kriser opstår
Styrke sektorens modstandsdygtighed overfor kriser og pandemier med
fokus på TEN-T nettet
Øge informationsudveksling og informationstilgængelighed
Øge digitalisering mens man forøger driftssikkerheden af IT-infrastruktur
Forbedre Galileo Green Lane App
Side 4/11
-
-
-
-
-
-
-
I den forbindelse bør man prioritere al grænseoverskridende varetransport
gennem Green Lanes, promovere multimodalitet og bæredygtigt transport,
samt skabe forudsigelige og harmoniserede rejsebetingelser på tværs af EU.
Dertil lægges der også op til, at en beredskabsplan skal opfordre sundhedsmi-
nistrene til at overveje opretholdelsen af forsyningskæder of transportmedar-
bejderes frie bevægelighed når der drøftes harmoniserede regler eller koordine-
ret foranstaltninger om helbred og krydsning af grænser.
Kommissionen vil blive opfordret til, i samarbejde med medlemslande, at afsø-
ge muligheden for en EU mekanisme for undtagelser og fleksibilitetsklausuler
til brug under nærmere definerede krise- og pandemisituationer for at sikre en
sammenhængende EU-regulering for alle transportformer. Disse undtagelser
og fleksibilitetsklausuler foreslås implementeret i sektorretsakter for at sikre
nødvendige fravigelser fra gældende regler, hvis det er strengt nødvendigt set
ud fra konkrete vurderinger, i det omfang de ikke har negative indvirkninger på
sikkerheden.
Kommissionen tilskyndes også til at etablere en bedre ramme for screeninger af
investeringer fra udenfor EU samt et forbedret regelsæt for statsstøtte til at
modstå fremtidige pandemier.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0005.png
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 5/11
Ikke relevant.
5
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
8
Høring
Danske Maritime
Danske Maritime har gennemgået forslag til fremtidig håndtering af pandemier
i EU for godstransport, og vi støtter helt overordnet forslaget. Danske Maritime
skal i den forbindelse understrege betydningen af at sikre en smidig transport
af gods, herunder transport af maritimt udstyr til installation om bord på såvel
skibe i EU farvande som fartøjer, der sejler på de indre vandveje. Desuden er
det vigtigt, at maritime montører i lyset af corona pandemien sikres så smidig
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0006.png
adgang som muligt til skibene med henblik på udførelse af reparations- og ved-
ligeholdelsesopgaver. En smidig adgang for montørerne bidrager til at opret-
holde den kritiske transportinfrastruktur til søs og via de indre vandveje bedst
muligt.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at delta-
ge i høring over forslag til EU pandemi- beredskabsplan for godstransport.
Det tyske formandskab for Rådets forslag til en fremtidig håndtering af pan-
demier i EU for alle former for godstransport indeholder vigtige og relevante
emner til beredskabsplanen for godstransport.
ES er enig i, at der skal trækkes på alle relevante erfaringer, der er blevet gjort
under Covid-19 pandemien, for på den måde at være forberedt til en mulig til-
svarende situation i fremtiden.
Forslaget vurderes at være meget dækkende for godstransportsektoren.
ES har ikke bemærkninger til forslagets indhold, og kan således støtte forslaget.
DI Transport
DI Transport har modtaget ovennævnte høring vedrørende forslag til en frem-
tidig håndtering af pandemier i EU, for godstransport.
Forslaget indeholder pejlemærker til en ny beredskabsplan for godstransporten
til sikring af en bedre og mere sammenhængende håndtering af godstransport,
under en eventuel fremtidig pandemi. Dokumentet optræder som et bilag.
Henset til høringens korte svarfrist skal bemærkningerne betragtes som over-
ordnede og generelle.
DI Transport finder det fornuftigt, at det igangværende tyske EU-formandskab
har taget initiativ til nærværende forslag. Det er positivt, at der drages nytte af
de erfaringer EU landene har gjort sig under den igangværende Covid-19 krise.
Covid-19 krisen har vist, at der et behov for fælles EU-retningslinjer, der kan
sikre den fri bevægelighed for gods og dermed sikre forsyningskædernes opret-
holdelse. Ligeledes er der behov for at sikre fri bevægelig på tværs af grænserne
for ansatte i transportsektoren, herunder både chauffører, logistikmedarbejde-
re og andre relevante faggrupper. Det vil være hensigtsmæssigt at etablere et
system til udveksling af information og styrke samarbejdet mellem myndighe-
der og relevante interesseorganisationer. Såvel de europæiske paraplyorganisa-
tioner som nationale interesseorganisationer.
Side 6/11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0007.png
Ved udarbejdelsen af fælles retningslinjer for godstransport i forbindelse med
håndtering af fremtidige pandemier vil det være nødvendigt at adressere den
udfordring, der i foråret opstod da EU-landene indførte nationale lempelser af
bl.a. køre- og hviletidsreglerne. Der er behov for en koordinering af regelhånd-
teringen, herunder også for så vidt angår håndhævelse af dokumentationskrav.
EU-landenes indførsel af nationale karantæneregler med deraf følgende barrie-
rer illustrerer også, at der er behov for en central EU-koordineret tilgang til
fremtidig håndtering af pandemier.
DTL
DTL-Danske Vognmænd har følgende bemærkninger:
Det er ikke tilstrækkeligt, at grænserne åbnes for lastbiltrafikken som Green
Lanes. Det kræver, at nabolandet medvirker, da man for at skabe en Green La-
ne jo skal have en bane friholdt i nabolandet. Det har været en af de konkrete
udfordringer ved den dansk-tyske grænse i fx Frøslev.
Galileo Green Lane App er et godt værktøj.
Danske Rederier
Tak for tilsendte høringsmateriale.
Udkastet tager højde for de maritime erfaringer, som vi har stiftet bekendtskab
med under COVID-19, herunder særligt grænseudfordringer, besætningsskift
samt mulighed for forlængelse af certifikater og indstilling af inspektioner.
Danske Rederier har derfor ikke noget at tilføje og støtter op om EU-
formandskabets tiltag, der vil understøtte den europæiske forsyning og gods-
transport ved fremtidige pandemier.
ITD
ITD kvitterer for fremsendte høring og muligheden for at afgive bemærkninger
hertil. Grundet den korte høringsfrist skal vi tage forbehold for yderligere be-
mærkninger.
ITD har til forslaget om en fremtidig håndtering af pandemier i EU for gods-
transport følgende bemærkninger:
Generelle bemærkninger:
Det er nærliggende at lære af de erfaringer, som COVID-19 har givet og stadig
giver, og på den måde undgå uhensigtsmæssigheder i lignende situationer. ITD
Side 7/11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0008.png
kan derfor støtte formålet om at lære af erfaringerne og styrke samarbejdet på
EU-plan.
ITD skal i den forbindelse opfordre til, at man fra myndighedernes side lytter
til, hvilke udfordringer erhvervet har haft. ITD har i den forbindelse hos med-
lemmerne særligt hørt om udfordringer relateret til:
-
-
-
-
Manglende opgaver som følge af formindsket aktivitet på visse områder
Ventetid og krav om dokumentation ved grænseovergange
Karantæne
Fornyelse af dokumenter
Side 8/11
ITD kan også henvise til det tyske Bundesamt für Güterverkehrs omfattende
materiale
1
om betydningen af COVID-19 og udfordringer for transportbran-
chen.
ITD er i øvrigt meget positive over det tætte samarbejde, de danske myndighe-
der har haft med branchen i forbindelse med COVID-19.
Særlige bemærkninger:
1st field of action:
ITD støtter op om en prioritering af den grænseoverskridende godstransport og
en sikring af forsyningskæderne.
Der bør ved restriktioner ved grænserne sikres, at der er mindst muligt vente-
tid. Det gælder både ved nedlukninger, men i særdeleshed også ved gradvise
åbninger. Man kan her bygge videre på erfaringerne med green-lane samt ar-
bejde for, at medlemsstater ikke indfører mere vidtgående kontrol end nødven-
digt. Ligeledes har Galileo Green Lane app også positivt bidraget til at give et
overblik over ventetider ved grænserne.
Ligeledes er ITD positive overfor at se på, om en øget digitalisering kan bidrage
til et bedre transportflow. Det gælder også myndigheders accept af digitale do-
kumenter.
Yderligere skal ITD opfordre til at undgå nationale særkrav ved indrejse. Det
gælder eksempelvis registrering og dokumenter, som chauffører og andre ind-
1
https://www.bag.bund.de/DE/Navigation/Verkehrsaufgaben/Marktbeobachtung/Sonderbe
richte/sonderberichte_node.html
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0009.png
rejsende er blevet påkrævet ved indrejse, og som i et vist omfang kun har været
tilgængelige på værtslandets sprog. Certifikatet for transportarbejdere
2
er såle-
des ikke blevet generelt accepteret i hele EU.
Der bør på dette punkt findes en løsning på EU-plan. Dette gælder også for
fremlæggelse af eventuelle testresultater. Man kan her se på en fælles tilgang til
dokumenter, nødvendige registreringer og information.
2nd field of action:
ITD er enig i, at virksomheder internt skal klædes på til at kunne håndtere ud-
fordringer, men bemærker, at muligheden for at lave beredskabsplaner o.l.
afhænger meget af virksomhedens organisering og ikke mindst størrelse. Da
den primære viden om sundhedsmæssige forhold ligger hos sundhedsmyndig-
heder, bør det altid sikres, at der kan fås både generel, men også konkret vej-
ledning her.
I forhold til hjemmearbejde må der også tages højde for, at dette kun er muligt i
et vist omfang i transportbranchen.
I forhold til værnemidler og forholdsregler bemærker ITD, at der på EU-plan
kunne ønskes mere samarbejde. Chauffører, der arbejder grænseoverskriden-
de, skal følge de retningslinjer, der er i det pågældende land, som de befinder
sig i. Under COVID-19 har tilgangen hertil været meget forskellig.
Det bør på EU-plan sikres, at chauffører ikke bliver pålagt karantæne ved udfø-
relse af deres arbejde, medmindre der er konkrete holdepunkter for smitterisi-
ko (eksempelvis symptomer). I forhold til grænseovergange bør det også sikres,
at chauffører kan rejse til og fra arbejde, uanset om dette er i transit gennem
andre lande i eksempelvis personbil.
3rd field of action:
ITD er positivt stemt over flere af de nævnte specifikke tiltag. Blandt andet har
suspendering af kørselsforbud bidraget til større fleksibilitet under COVID-19.
I forhold til køre- og hviletidsreglerne findes muligheden for afvigelse allerede i
køre- og hviletidsforordningen. Vores oplevelse er dog, at de indførte lempelser
i høj grad har bidraget til større forvirring end gavn. Disse lempelser bør ikke
indføres i større omfang end nødvendigt.
Der bør på EU-plan arbejdes for at sikre chaufførernes adgang til faciliteter.
Det gælder, som nævnt i forslaget, både adgang til fødevarer og sanitære facili-
2
Side 9/11
https://www.fstyr.dk/da/Lister/Nyheder/Nyheder/2020/04/Certifikat-til-internationale-
transportarbejdere-til-brug-under-coronakrisen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0010.png
teter, hvilket har været et problem under COVID-19. Ligeledes bør det også
sikres, at der i en lignende situation er adgang til overnatning uden for køretø-
jet, så køre- og hviletidsreglerne kan overholdes.
Det bør også sikres, at virksomheder og medarbejdere har adgang til den nød-
vendige støtte fra myndighederne, men ITD anerkender, at der her ofte vil være
tale om nationale anliggender, da relevante tiltag kan være forskellige mellem
medlemsstaterne. Det gælder eksempelvis muligheden for økonomisk støtte og
mulighed for børnepasning.
9
Forhandlingssituationen
Side 10/11
Forslaget til rådskonklusionerne blev først præsenteret af formandsskabet ved
mødet i den intermodalearbejdsgruppe den 3. september 2020. Formandsska-
bet håber på at Rådet kan godkende endelige rådskonklusioner i skriftlig pro-
cedure efter drøftelsen på det uformelle rådsmøde den 28. september.
Forslaget har generelt fået en positiv modtagelse fra de fleste medlemslande,
idet det fra flere medlemslande er blevet understreget, at der var et behov for at
se på de erfaringer, som medlemslandene har gjort sig i foråret 2020.
Op til flere medlemslande har udtrykt betænkeligheder ved teksten for så vidt
angår andre sektorområder, herunder sundhed (tests, karantæneregler) og
justits (grænsekontrol, indrejserestriktioner) samt enkelte understregninger af
national kompetence. I denne forbindelse har en række lande forslået at den
anden indsatsområde helt slettes fra rådskonklusionerne.
Enkelte lande ønsker dertil også et større fokus på klima- og miljøhensyn i en
mulig fremtidig beredskabsplan.
10 Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte forslaget til rådskonklusioner om en fremadret-
tet beredskabsplan.
Regeringen er positiv over for, at der til beredskabsformål udpeges et basalt
forsyningsnetværk, som tager højde for placeringen af relevante knudepunkter.
Regeringen kan generelt støtte anbefalingerne til transporterhvervet, der har til
formål på den bedst mulige måde at kunne håndtere fremtidige udbrud.
Regeringen mener, at det er vigtigt, at eventuelle rådskonklusioner med hen-
blik på en mulig fremtidig pandemiberedskabsplan holdes indenfor
TTE(transport)-rådets kompetencer, og derfor ikke indeholder opfordringer til
ensartede regler for så vidt angår helbredstests og karantæneregler. Regeringen
finder det dog vigtigt, at der sker en effektiv erfaringsudveksling landene imel-
lem for at skabe klare rammer for erhvervets internationale virke. Dertil finder
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 486: Revideret samlenotat vedrørende det uformelle rådsmøde (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 28. september 2020, fra transportministeren
2248191_0011.png
regeringen det også vigtigt, at eventuelle foranstaltninger ikke påvirker sekto-
rens drift mere end højst nødvendigt.
Vedrørende muligheden for undtagelser i gældende lovgivning er regeringen
generelt positive for anbefalingerne, da regeringen mener, at en sådan fleksibi-
litet ikke bare vil tilgodese forsyningen af varer rundt i Europa, men også kun-
ne skabe tryghed ved at sikre beskæftigelsen i transportsektoren i tilfælde af en
ny pandemi. Det er dog vigtigt for regeringen, at undtagelserne vurderes fra sag
til sag og tager medlemslandenes epidemiologiske situation i betragtning. Der-
til finder regeringen det vigtigt, at undtagelserne finder sted på en måde, der
ikke har en negativ betydning for hverken sikkerheden i transportsektoren eller
de ansattes helbred.
Med hensyn til opfordringen til i højere grad at acceptere statsstøtte er det vig-
tigt for regeringen, at sådan statsstøtte kun finder sted i det omfang det er
strengt nødvendigt og kun finder sted i den tid, der er nødvendig for at opret-
holde kritisk transportinfrastruktur i forbindelse med håndtering af pandemi-
er.
11 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 11/11