Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 485
Offentligt
2247762_0001.png
Fra:
Morten Andersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. september 2020 18:23
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>
Emne:
EL-biler: Infrastrukturen der er nødvendig, er ret kostbar -men er den til rådighed ved anskaffelse af
el-bil?
Min besked til folketingsmedlemmer er følgende:
Jeg har sendt nedenstående mail til journalist Poul Dengsøe , Berlingske. Han syntes (også), at det
var tankevækkende (og insisterede på at en fotograf troppede op). Og det resulterede i en 2-
sidet artirklel i Berlingske Business tillægget idag den 19.9 . Jeg tænkte at det også var relevant for
politikere (!)
Venlig hilsen
Morten Andersen
Mail sent til Poul Dengsøe. med cc til FDM:
Hej
I forbindelse med bil udskiftningen, som jeg står i netop nu, har jeg kigget ind I el-bil /hybrid bil-markedet .
Jeg er blevet overrasket over de manglende omtaler/opmærksomhed der er ved infrastrukturen. Med hensyn
til elbiler tænker
jeg især på oplade adgangen. For de almindelige biler består “infrastrukturen” af
“servicestationer” hvor el-biler
ofte også kan oplades (men med nogen ventetid(!)
Spørgsmål som :
Hvis man sætter sin bil til opladning, hvor lang tid må den stå før man henter den?
Hvis jeg kommer til en opladestation og alle opladere er “optaget” af allerede færdigopladede biler, hvad kan
jeg så gøre?
rejser sig også, men jeg har ikke set dem bevaret
Jeg forestiller mig en pligt for bilister til at frigøre opladepladsen inden en vis tidsfrist (efter færdig
opladningen). Men det betyder jo også, st man er nødt til at gå fra bilen ved opladningens start “og
gå hen til
opladetationen igen” når den skal “hjem” efter opladningen. Det er i sig selv en ulempe ved at benytte en
“offentlig “ ladestande.
- Sammenlignet med en hjemligt placeret ladestander. Men den er jo ret dyr een at
lave, viser det sig:
Jeg vil - efter køb af elbil - nødigt skulle trave så langt frem og tilbage til en offentlig ladestander, for at
hente en opladet bil. Derfor er en (privat) ladestander optimal, forkommer det mig. Bilen skal have en
ladestander ca. 6 m fra vejen/elforsyningsskabet ved vejen Min nuværende /eksisterende el forsyning er svær
at få til at levere strøm til en ladestander. Derfor undersøgte jeg hos Radius hvad en ny strømsforsyning (lige
før ladestander og måler) koster. Det koster for de ca 6 m 18,500 kr og det syres jeg er meget for så simpel
en installation . Jeg med sender en skitse med mål etc over nuværende installation samt den nye tænkte
installation (den gamle installation skal i jorden krydse afløb mv for at nå frem til at blive en
“el-fødekilde”
til det nye ladestik) (En skitse, som Radius også fik ved den nylige forespørgsel. Se medsendte mail-og -
svar)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 485: Henvendelse af 19/9-20 vedrørende infrastruktur til elbiler, fra Morten Andersen
2247762_0002.png
Har man tænkt på den vinkel? Der er jo mange bilejere, som har et styke vej til en opladestation og må derfor
have et nyt ladestik til el- bilen. For de fleste er 18.500 kr.+ opladeboks og måler da en del penge - og
snupper da en pæn del af en evt afgifts besparelse(!)
Der er måske ikke så meget at sige til at DET ØKONOMISKE REGNESTYKKE SYNES LIDT
OVERRASKENDE FORVÆRRET ved at anskaffe en el-bil (for rigtig mange mennesker). Jeg er blot
overrasket over, at det tilsyneladende ikke er med i bilrepportager/ fagstof - bortset fra FDM, som sælger/
lejer deres løsning ud til bilister - baseret på installation på bestående elnet ( medlemmer såvel som ikke-
medlemmer, der dog skal betale en lidt højere pris) Medlemsprisen er 12.999 for ene 11kw opladeboks
(smartboks) incl. en “standardinstallation”, som forudsætter at intet går gennem jord/andre installationer (det
faktureres der yderligere for pr m).
Men ellers er det en “ubekendt” problemstilling for andre medier
- hvilket som sagt overrasker mig en del.