Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 482
Offentligt
2247668_0001.png
Bilag fra finans.dk Konverterede elbiler vil sænke prisen for elbiler og sætte skub i den grønne
omstilling ved at bringe prisen ned på et niveau for manden på gulvet.
Han vil ændre din gamle øse til en elbil for
63.000 kr.
Fransk firma vil tilbyde at udskifte motoren på din gamle bil med batterier og konvertere den til en
elektrisk bil.
Erhverv 02.08.2019 kl. 09:50
Søren Kragballe
Det franske selskab Transition-One har planer om at tilbyde en elektrisk ”makeover” af din gamle
benzin- eller dieselbil.
Og det vil være til en pris, der ligger langt under prisen for en ny elbil, skriver Bloomberg.
Transition-One har udviklet en
retrofitting
teknologi, der kan tilføje en elektrisk motor, batterier og
et tilsluttet instrumentbræt til ældre modeller af Fiat, VW, Renault og Peugeot-biler.
Og prisen for at lave en ældre konventionel bil om til en elbil ligger på omkring 63.000 kr, eller
8.500 euro. I Frankrig kommer prisen ned på 5.000 euro, hvis man fraregner statstilskuddet til
elbiler i landet.
»Jeg vil sælge konverteringen til folk, der ikke har råd til en spritny elbil til 20.000 euro. Vi vil
tilbyde at konvertere de bedst sælgende modeller i Europa til elektriske biler,« siger Aymeric
Libeau, der er stifter af Transition-One.
Hans egen Renault Twingo fra 2009 er den første prototype, og den har en rækkevidde på 180 km.
Aymeric Libeau forventer, at myndighederne i Frankrig og EU vil godkende hans elbiler inden
årsskiftet og tager imod forudbestillinger fra september.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 482: Materiale til brug for foretræde 23/9-20 vedrørende konverterede elbiler, fra Benny Søhave Sørensen
I prototypen er der installeret tre batteripakker under motorhjelmen og yderligere to i det hulrum,
hvor brændstoftanken sad før.
Hele batteripakken er købt fra Teslas leverandør og vejer 120 kg. Til sammenligning har Renaults
elektriske model Zoe en batteripakke, der vejer 290 kg, en rækkevidde på 210 km og med en
startpris på 23.000 euro i Frankrig.
Det tager mindre end en dag at foretage omskiftningen, hvor man lader den originale gearstang og
gearkasse sidde. Stikket til el vil blive sat ind på det samme sted, som brændstofdækslet sidder.
Kritikere af projektet sår tvivl om Transition-Ones tilgang. De påpeger, at den korte rækkevidde kan
blive et problem.
Aymeric Libeau håber på, at han kan rejse seks mio. euro til at bygge en mindre fabrik, der skal
kunne konvertere op til 4000 biler om året.