Referat af kommunikation med Transportministeriet
En gennemgang af argumenter for og imod lempelser.
D. 26. juli 2020 retter jeg henvendelse til ministeriet, i en email, der kritisere de skrappe krav, som
stilles til konverterede elbiler. Jeg anklager de eksisterende krav for at bremse billige elbiler og
etablering af dansk knowhow på elbilområdet.
Jeg pointere at vi som konsekvens af reglerne næsten ikke ser nogen konverterede elbiler i Danmark
i kontrast til eksempelvis Tyskland og USA.
D. 12. August modtager jeg et svar der henviser til gældende lovgivning dvs. meddelelse nr. 1998.
I retfærdiggørelsen af kravene i nr. 1998 ligges der vægt på følgende:
Løst defineret Generel sikkerhed.
Risiko for elektromagnetisk støj.
Risiko for øget brug af veteranbiler til daglig drift.
D. 13. August svare jeg tilbage.
At jeg anerkender at der skal herske sikkerhed på området men ikke kan se at et prøvningsinstitut er
nødvendig grundet at vores syishaller allerede er i stand til at syne biler uanset om de er elektriske
eller kører med forbrændingsmotor.
Jeg anfægter yderligere kravet til opmåling af elektromagnetisk støj. Og påpeger at komponenter
der er CE godkendte allerede er blevet testet inden for grænseværdier for elektromagnetisk støj og
at opmåling af CE godkendte produkter derfor er unødvendig.
Jeg hæfter mig her ved motoren som jeg anser som den største synder når det kommer til
elektromagnetisk støj. Og foreslår at køretøjet kan slippe for opmåling hvis motoren er CE
godkendt.
Jeg referere til udenlandske tilstande hvor disse krav ikke er og hvor vi lige ledes ikke ser nogen af
de hypotetiske problemer manifestere sig.
Jeg langer ud efter reglerne for at være overforsigtige og tage udgangspunkt i hypotetiske scenarier
frem for at læne sig op af mere afslappet udenlandske lovgivninger og drager parallel til en lov fra
automobilets tidlige implementering med krav om at der Under kørsel skal gå en mand foran bilen
med et flag for at advare hestevogne om, at her kommer et motorkøretøj.
Jeg anfægter også frygten for øget brug af ”veteranbiler” med at vi da har lov til at køre i de biler vi
vil uden statens formynderi, og at vi sågar må køre på motorcykler der unægtelig er farligere end
biler uanset alder. Det er ikke forbudt for en borger i Danmark at bruge en motorcykel eller bil der
er over 30 år gammel til daglig kørsel.
Som afsluttende bemærkning:
Sikkerhedsregler er lavet for at holde folk sikre, ikke for at forhindre udvikling og implementering
af samfundsgavnlige tiltag og industrier, ej heller for at bremse individets frihed eller mulighed for
at bidrage til samfundet.
D. 4. September får jeg et svar fra Tamara Spalevic, der er fuldmægtig i transportministeriet og nu
har overtaget korrespondancen.
Her nævnes det at kravene om prøvningsinstitut også gælder for køretøjer med
forbrændingsmotor???
jeg går ud fra at dette er forudsat at der er foretaget væsentlige ændringer i henhold til anden ikke
specificeret lovgivning.
Der svares som om jeg havde påstået at elmotoren var det eneste komponent der udsendte
elektromagnetisk støj hvilket jeg ikke gjorde, jeg udpegede den blot som en hovedsynder.
Min pointe om at CE mærkede komponenter allerede var testet for elektromagnetisk støj forbigås.