Argumenter for og imod kraftig lempelse af meddelelse nr. 1998.
Argumenter for:
1. Forøgelse af mængden af elbiler på de danske veje.
Der er i forvejen lavet et ambitiøst regeringsudspil om at nå en million elbiler i 2030,
det er tæt på halvdelen af den danske bilpakke.
Lovgivning der forhindre konverterede elbiler, i at nå det danske marked, modarbejder dette udspil.
2. Herunder elbilers bidrag til det grønne elmarked.
Vindmøller overproducere ofte om natten og må lukkes ned, desto flere elbiler der er til at lade op
om natten desto mindre overproduktion og desto mere rentabelt bliver den stigende
vindenergiproduktion i Danmark.
3. Knowhow og Arbejdspladser.
Konverteringer foregår på lokale virksomheder og værksteder og kan være med til at skabe dansk
knowhow om elbiler som vil bilve værdifuld i en verden hvor transportmarkedet går fra at være
fosil dreven til elektrisk. En viden som vi ellers vil have svær ved at opnå som et land uden
bilproducenter. Det vil skabe nye arbejdspladser og skatteindtægter
4. Frihed og opløftning af manden på gulvet.
Den billigste elbil på markedet Seat Mii koster rundt regnet 150.000 kroner, det er stadig en udgift
som mange danske bilejere ikke formår at betale for, og en bil der simpelthen er utilstrækkelig for
mange danskeres behov.
Konvertering giver danskeren friheden til at vælge lige den platform, vedkommende ønsker eller
har råd til. Samt friheden til at udleve bildrømmene.
Danskere der kun har råd til brugte biler vil nu også få gode elbiler inden for deres rækkevide.
Folk med interesse for biler vil selv kunne give sig i kast med arbejdet og spare penge eller få deres
drømmeprojekt synet
5. Miljømæssige fordele.
Ud over en hurtigere implementering af elbiler, vil vi også spare de mange ressourcer det kræver at
producere en helt ny bil og at skrotte en sund bil, blot fordi den ikke kører på det rette brændstof.
Størstedelen af den miljømæssige omkostning ved at bygge både brændstofbiler og elbiler ligger
stadig i at fremstille selve bilen med dens mange komponenter, det uanset drivkraft.
Ved at give adgang til en bred vifte af specialiserede køretøjer til en ofte reduceret pris, vil det
speede implementeringen af elbiler op hvilket vil bidrage positivt til vores klima ambitioner så vel
som sænkning af forurening i byerne.
6. Adgang til specialiserede køretøjer.
Der er stadig mange køretøjer, der ikke findes i en elektrisk udgave. Og de få eksempelvis
elektriske Pickup trucks der er på markedet er ekstremt dyre sammenlignet med deres
brændstofdrevene modpart. En Tesla Cybertruck eller Rivian er en meget dyr pickup truck.
Med konverteringer bliver desuden alle varevogntyper og minibusser pludselig en mulighed i en
elektrisk udgave.