Ang. synliggørelse af pris- og løndumping indenfor off. flextransport samt
etnisk forvridning af arbejdskraft og manglende lovgivning.
Det antages at prissætning og lønninger for flextransport er atypisk øvrig dansk lov
stadfæstet for det offentlige arbejdsmarked. Heraf formodes det, at der mangler lovgivning
for vognmænd og chauffører, så det ikke er muligt at pris- og løndumpe samt skævvride
etnisk arbejdskraft indenfor offentlig flextransport.
Der tages udgangspunkt i synliggørelsen via
”FG7
- FlexGaranti Tildelte garantivogne -
GV 11-09-2020”,
for godkendte garantivogne med garanteret fast timepris tildelt
vognmænd fra Region Syd og Midt. Herudover er der lister med tildeling af faste
vognpriser for variable vogne, hvilke indeværende dokument ikke udreder.
Syd- og Midttrafik
har godkendt timepriser for garantivogne, der ligger omkring 280 kr. eller
derover i timen.
Fynbus
har godkendt timepriser for garantivogne på omring 236-238 kr. i timen,
overvejende vundet af
vognmandskæden Safe&Care,
der er en sammenslutning af små
vognmænd med en til få biler pr. vognmand.
Safe&Care er samtidig en sammenslutning af vognmænd med anden etnisk herkomst end
dansk og overvejende med få tilknyttede chauffører også med anden etnisk baggrund.
Modsat flere andre vognmandsvirksomheder, store som små, på Fyn, hvor der er
blandede dansk og anden etniske ansatte chauffører. Derfor bruges Safe&Care som et
godt eksempel til at vise problemstillingerne.
Fynbus har godkendt lave priser på vognløb for garanti.
Herved dumpes priser på flexture samt lønninger til vognmænd og chaufføransatte.
På følgende sider konkretiseres virkningerne for vognmænd, chauffører og etnicitet.