Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 471
Offentligt
Dette er 2 artikler fra lastbilmagasinet fra den 9 og 10 september
For mig at se er det jo misbrug af penge som er afsat til et bestemt
formål
Kan
man godt gøre det som politimester
Dette synes jeg skal frem til offentligheden At der inder for politiet
forgår ” svindel med offentlig midler ”
Det er oprørende, og jeg synes, det er flabet, at de penge, der sættes
af til øget tungvognskontrol ikke når tungvognscentrene. Det er en
guldkalv for politikredsene (de tre politikredse som
tungvognscentrene hører under red.),« lyder det fra Karina Lorentzen
Tungvognscenter Øst er ikke det eneste tungvognscenter, der lider.
Sådan lyder det fra retsordfører, Karina Lorentzen (SF), der er blevet
kontaktet af flere tungvognsbetjente, der fortæller om
underbemanding, manglende kvalitet i tungvognskontrollen, og at der
bliver kigget langt efter de lovede ekstra penge til en styrket
tungvognsindsats.
»Det er oprørende, og jeg synes, det er flabet, at de penge, der
sættes af til øget tungvognskontrol ikke når tungvognscentrene. Det
er en guldkalv for politikredsene (de tre politikredse som
tungvognscentrene hører under red.),« lyder det fra Karina
Lorentzen.
For et års tid siden udtalte to tungvognsbetjente sig til Lastbil
Magasinet om ”vanvittige målkrav og mangel på kvalitet i
tungvognskontrollen”. Som følge heraf blev justitsminister Nick
Hækkerup bedt om at svare på, hvad der skulle gøres for at styrke
kontrollen af de tunge køretøjer.
Men intet er tilsyneladende sket, og nu retter endnu en
tungvognsbetjent atter hård kritik mod de forhold, der skal arbejdes
under.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 471: Henvendelse af 10/9-20 vedrørende midler til politiets tungvognskontrol, fra Per Thuesen, Frederikshavn
»Vi er bagud med vores måltal, har vi fået at vide, vi er 10 mand
under normeringen og mig bekendt har vi ikke set skyggen af de
midler, der er afsat til øget tungvognskontrol. De beskrevne
problemer har ledelsen løst ret kreativt ved mere eller mindre at
nedlægge det almindelige færdselspoliti i Midt- og Vestsjælland og sat
dem til at kontrollere lastbiler. De har fået et par ugers uddannelse,
så de groft sagt kan levere de måltal, som et sønderbombet TCØ ikke
er i stand til,« lyder det fra tungvognsbetjenten. Betjenten ønsker at
være anonym, men redaktionen er bekendt med hans fulde identitet.
Får ikke den kontrol vi betaler for
Hos Karina Lorentzen er der ingen tvivl, når hun hører betjentens
udtalelser.
»Det må simpelthen stoppe. Nu er det nok. Det viser igen, at vi ikke
får den kontrol, vi betaler for. Pengene går til politikredsenes øvrige
indsatser, mens de i virkeligheden skulle gå til en styrket
tungvognskontrol. De ressourcer skal skærmes, så de kommer
derhen, hvor de skal,« lyder det fra retsordføreren.
Karina Lorentzen peger på, at en løsning kunne blive, at de
komplicerede tungvognssager som eksempelvis ulovlig cabotagekørsel
og større køre- og hviletidsager bliver lagt under en ny politikreds, der
vil blive den 13. i landet. Regeringen har indtil videre præsenteret
forslaget om en efterforskningsenhed, lige nu har navnet National
Efterforskningsenhed, der skal tage sig af den mest komplicerede
økonomiske-, it- og banderelaterede kriminalitet.
»Det, at efterforske tungvognssager er jo ikke at lægge sig ned under
en lastbil. Det er komplicerede sager, der kræver dyb og grundig
efterforskning, så for mig at se, vil det oplagt at ligge det under den
13. politikreds,« siger Karina Lorentzen.
»Der står i tungvognshandlingsplanen, at tungvognskontrol skal ske
af dertil uddannet personale, og at centrene overvejende skal gå efter
de rådne æbler i kurven. I virkeligheden bliver TCØ (Tungvognscenter
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 471: Henvendelse af 10/9-20 vedrørende midler til politiets tungvognskontrol, fra Per Thuesen, Frederikshavn
Øst red.) malket fuldstændig for ressourcer, og det er kun antallet af
kontrollerede tunge køretøjer, der tæller.«
Sådan lyder det fra en tungvognsbetjent, der ønsker at være anonym.
Redaktionen er bekendt med betjentens fulde identitet.
Måltal, manglende midler og for få tungvognsbetjente med den
specialiserede viden er hverdagens realiteter ved Tungvognscenter
Øst. Det fortæller tungvognsbetjenten, der har oplevet kolleger tage
fat om nældens rod og påpege problemerne for efterfølgende at få
nogle gevaldige drag over nakken af den øverste ledelse. Derfor har
han ikke lyst til at stå frem med navn, når han sætter ord på det, han
synes ødelægger den vigtige tungvognskontrol.
»Vi er bagud med vores måltal, har vi fået at vide, vi er 10 mand
under normeringen og mig bekendt har vi ikke set skyggen af de
midler, der er afsat til øget tungvognskontrol. De beskrevne
problemer har ledelsen løst ret kreativt ved mere eller mindre at
nedlægge det almindelige færdselspoliti i Midt- og Vestsjælland og sat
dem til at kontrollere lastbiler,« siger tungvognsbetjenten og
fortsætter:
»De har fået et par ugers uddannelse, så de groft sagt kan levere de
måltal, som et sønderbombet TCØ ikke er i stand til.«
Men hvad er
problemet i at sætte ”almindelige færdselsbetjente” til at
udføre tungvognskontrol?
»Det kræver flere års erfaring sammen med erfarne tungvognsfolk for
at blive nogenlunde selvkørende. Det almindelige færdselspoliti kalder
spøgefuldt sig selv for ”tungvognsblanketpolitiet”, hvilket man absolut
ikke kan bebrejde dem. Men de vil selvfølgelig tælle med i antallet af
uddannede tungvognsfolk, hvis nogen skulle udvise interesse for,
hvad de særlige bevillinger til tungvognskontrol er blevet brugt til, og
det er absolut ikke til bekæmpelse af ulovlig cabotage eller social
dumping,« siger tungvognsbetjenten.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 471: Henvendelse af 10/9-20 vedrørende midler til politiets tungvognskontrol, fra Per Thuesen, Frederikshavn
Han påpeger, at der bliver skrevet meget få tungvognssager i forhold
til antal standsede og kontrollerede lastbiler, når der blot er tale om
”blanket-kontrol.
Eksempler på den slags kontrol blev bragt på banen efter et oplæg i
en sjællandsk vognmandsforening, hvor to tungvognsbetjente blev
spurgt, hvad der foregik derude, da flere af foreningens vognmænd
havde oplevet, at deres lastbiler blev stoppet, men den kontrol der
fandt sted var mangelfuld. Der blev ikke bedt om at se
vognmandstilladelser, og der blev ikke kontrolleret køre- og hviletid.
Det eneste der skulle fremvises var kørekort og et print fra
tachografen.
»Tungvognscentrene skulle aldrig være blevet administrativt
underlagt tre politikredse. De skulle have ligget under Rigspolitiet, så
fagligheden og kontroltrykket var prioriteret, og de tildelte ressourcer
var blevet brugt til det, som politikerne havde bevilliget dem til, De
afsatte midler når ikke ud til tungvognscentrene,« siger
tungvognsbetjenten og tilføjer:
I TCØ er vi 10 mand under normeringen, der bliver ikke slået nogen
stillinger op, og der skal spares penge. Vi har alle prøvet at råbe
problemerne op, men der bliver ikke gjort noget.«
På vegne af
facebook-gruppen Transportmiljoe.dk,
Per Thuesen
TLF 20316812