Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 467
Offentligt
2243705_0001.png
DANSK SVÆVEFLYVER UNION
TILSLUTTET KONGELIG DANSK AEROKLUB OG DANMARKS IDRÆTS-FORBUND
Arnborg d. 11. september 2020
Gebyr på teoretisk eksamen til svæveflyvecertifikat
Svæveflyvning som idræt
Dansk Svæveflyver Union (DSvU) er et af de 62 sportsforbund, som er tilsluttet Danmarks Idrætsforbund
(DIF). Vi organiser omkring 2.000 medlemmer fordelt i 30 klubber over hele Danmark.
Uddannelse, vedligeholdelse af fly og materiel, foregår frivilligt i vore foreninger, som også kan stille fly til
rådighed for medlemmerne, hvilket gør svæveflyvning til en relativ billig sport.
For at dyrke svæveflyvning skal man være i besiddelse af et svæveflyvecertifikat. Certifikatet udstedes af Tra-
fik- Bygge- og Boligstyrelsen (TBST).
DSvU uddanner årligt op mod 100 svæveflyvepiloter, og har omkring 200 medlemmer under uddannelse,
hvoraf den største del er unge mennesker mellem 14 og 23 år. Uddannelsen består af en teoretisk og en
praktisk del, hvorefter der aflægges en teoretisk og en praktisk eksamen.
DSvU er en del af DIFs strategiske arbejde, og har iværksat en række tiltag for at få flere danskere til at dyrke
idræt, og skabe mere diversitet i sporten. Vi fokuserer meget på unge, helt ned til 13 år, og på kvinder. DSvU
samarbejder også med Forsvaret om at rekruttere og forberede flere unge til en karriere i Flyvevåbnet. Svæ-
veflyvepiloter er også populære som pilotaspiranter i den civile luftfart.
Uddannelsen til svæveflyvepilot
Gennem de seneste cirka 2 år har vi været gennem en konverteringsproces, hvor de hidtidige nationale certi-
fikater er blevet udskiftet med certifikater baseret på EU-forordning 2020/358 (Part SFCL
Sailplane Flight
Crew License), en forordning udarbejdet af European Aviation Safety Agency (EASA).
Uddannelsen til svæveflyvepilot foregår derfor nu efter de europæiske regler, som dog ikke adskiller sig væ-
sentlig fra den tidligere nationale med hensyn til indhold og krav.
Den praktiske eksamen aflægges overfor en af TBST udpeget eksaminator, som samtidigt er erfaren svæve-
flyveinstruktør. Eksaminatoren er frivillig, er udpeget af DSvU, men agerer på vegne af TBST. Eksaminatoren
modtager intet honorar for sit arbejde Den praktiske prøve er derfor gratis for aspiranten.
I mere end 50 år har DSvU også, efter aftale med TBST, afviklet den teoretiske eksamen. TBST hævder nu, at i
henhold til de nye europæiske regler kan kun de afholde den teoretiske eksamen. Det har vi i og for sig ikke
noget imod.
Men TBST har fastsat et eksamensgebyr på 5.600kr, hidtil har en eksamen afviklet af DSvU ko-
stet 275kr.
Vi forstår ikke hvordan en eksamen, som varer nogle få timer, typisk for 10-20 personer samti-
digt, kan koste så meget. Beløbet svarer typisk til 6 måneders medlemskab og flyvning i en svæveflyveklub. I
Tyskland er gebyret for den teoretiske eksamen
85€, altså
omkring 600kr.
Det høje gebyr vil gøre det væsentligt vanskeligere for os at rekruttere unge mennesker til sporten, og står i
skærende kontrast til den frivillige foreningskultur. Vore medlemmer aflægger omkring 100 teorieksaminer
om året, så vi taler om en stigning på 600.000kr årligt.
_____________________________________________________________________________________________________________________
DANSK SVÆVEFLYVER UNION - SVÆVEFLYVECENTER ARNBORG - FASTERHOLTVEJ 10 - DK-7400 HERNING
TEL: +45 9714 9155 - e-mail: [email protected] - Bank: 2210 5980 100709
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Henvendelse af 8/9-20 vedrørende gebyrer for sværeflycertifikater, fra Dansk Svæveflyver Union
2243705_0002.png
- 2-
Forslag til løsning
Vi forstår ikke, at TBST, når det viser sig, at det bliver så dyrt for danske idrætsfolk, ikke er villige til at accep-
tere, at vi fortsætter som hidtil, og lader DSvU afholde teorieksamen under den relevante auditering. Vi for-
står heller ikke, at TBST, som jo mener, at de er overbebyrdede, ikke uddelegerer en sådan opgave til organi-
sationen, og koncentrerer sin om den tunge kommercielle luftfart.
I EASAs regler for flyvecertifikater står der:
SECTION III
THEORETICAL KNOWLEDGE EXAMINATIONS:
The competent authority shall put in place the necessary arrangements and procedures to allow applicants to
take theoretical knowledge examinations in accordance with the applicable requirements of Annex I (Part-
FCL), Annex III (Part-BFCL) to Commission Regulation (EU) 2018/395 or Annex III (Part-SFCL) to Commission
Implementing Regulation (EU) 2018/1976.
I Da ark er the o pete t authority TBST. Der står
at de skal træffe de nødvendige foranstaltninger til at
der afholdes teoretisk eksamen, men der står ikke, at de nødvendigvis selv skal udføre dem. De nødvendige
foranstaltninger kunne jo være en forlængelse af aftalen med os.
I EASAs procedurer (Acceptable Means of Compliance), fremgår det hvordan man kan opfylde kravene i regu-
lationen:
AMC1 ARA.FCL.300 Examination procedures
GENERAL
(a) The competent authority should provide suitable facilities for the conduct of examinations.
(Der er herefter nævnt en række andre punkter som ikke er relevante i denne sammenhæng.)
Be ærk at der ruges ordet should og ikke shall , hvilket på e gelsk i dikerer at det er e a
hvor TBST har mulighed for at indføre alternative procedurer.
efali g,
Hvis TBST således ikke mener at en uddelegering af teori eksamen falder indenfor EASAs procedurer, kræver
det blot, at TBST udfærdiger en såkaldt alternativ procedure, og indsender den til EASA, men det har TBST
ikke ønsket at gøre.
Afslutning
Vi blev inden overgang til europæiske certifikater lovet, at de nye regler ikke vil medføre omkostninger, at
det ville være enkelt at administrere og at procedurerne ville være proportionerede i forhold til risikoen
ved ikke kommerciel fritidsflyvning. Det mener vi ikke er opnået.
Vi mener heller ikke, at TBST varetager danske borgeres interesser på en ordentlig måde. Målet må være
at implementere de europæiske regler på den mest lempelige måde, ikke at etablere den dyreste måde.
Vi har lignende eksempler i andre dele af vore aktiviteter, f.eks. pålægger TBST nu vore frivillige instruktø-
rer gebyrer for efteruddannelse, som hidtil har været gennemført og betalt af DSvU.
Peter Eriksen
Formand, Dansk Svæveflyver Union
Tlf: 25 13 27 67, e-mail: [email protected]