Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 465
Offentligt
Fra: Ulrik Nottelmann [mailto:[email protected]]
Sendt: 4. september 2020 10:55
Emne: Re: Spørgsmål
Der er tale om et praktisk problem og et retssikkerhedsproblem.
Når den lovgivende magt udsættes for at en delegation af fortolkningen af Færdselsloven gives fra
ministeriet til kommunerne, så må man forudsætte at loven stadig administreres efter sit klare
hensyn : færdselssikkerheden.
I magistratsstyret opstår ofte mere eller mindre selvstyrende magistrater styret af borgmestre efter
forholdstalsvalg. Overborgmesteren og Borgerrepræsentationen har begrænset indflydelse fordi
alle partier på denne måde har en chance for som borgmester at opnå sit eget “kongerige” selv
om
stemmerne langt fra rækker til et flertal.
I dette tilfælde har Enhedslisten i flere valgperioder sat sig på Teknik og Miljø. Man ikke engang
forsøger at skjule at man fremmer Enhedslistens politik i forvaltning og fortolkning indenfor sit
forretningsområde. Jfr indstillingen til udvalget vedr fortolkning af Færdselslovens Prg 29. Der står
direkte at formålet ikke er at forbedre færdselssikkerheden, da der ikke i forvaltningen kan findes
blot et eneste uheld ifm disse udkørsler, der nu forfremmes til vejkryds.
Formålet er at inddrage parkeringspladser!
Folketinget bør ganske enkelt stramme op på så stor frihed til at delegere og til at misbruge
lovgivningen. Intet tyder på at det afspejler befolkningens eller Folketingets holdning =demokrati.
Vh
Ulrik Nottelmann
Cand jur
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Ulrik Nottelmann [mailto: ]
Sendt: 3. september 2020 14:58
Emne: Spørgsmål
Til Folketingets trafiludvalg
”Vej eller udkørsel”
For nogle år siden overlod ministeren til kommunerne som vejmyndighed selv at afgøre hvor vidt
der var tale om en vej eller en udkørsel.
Efter Færdselslovens Prg 29 er der betydelig forskel på hvor mange meter det er lovligt at parkere
ift en vej og en udkørsel. Jeg kan ikke bebrejde ministeren at man foretog denne delegation fordi
man naturligvis antog at også vejmyndigheden måtte have den samme prioritet, nemlig
trafiksikkerheden.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Henvendelse af 3/9 og 4/9-20 vedrørende parkeringsregler, fra Ulrik Nottelmann
Det skulle dog vise sig at være optimistisk. I Danmark har vi magistratsstyre i de største
kommuner. Det betyder at rådmænd/borgmestre sagtens kan komme fra minoriteter fra yderfløjene
med rabiate holdninger.
Det er f eks tilfældet i København hvor borgmesteren for Teknik og Miljø kommer fra Enhedslisten,
hvis erklærede mål er at genere bilister l byen mest muligt ud fra et miljøstandpunkt og ikke et
færdselssikkerhedsmæssigt som Færdselslovens bestemmelser er udtryk for.
1) der er indført betaling for beboerlicens ( parkering) hvor bilens brændstofforbrug afgør prisen.
Vores lille potte , en Kia Venga er nu i højeste tarif med muskelbiler = 4000 kr om året mod sidste
år ca 1700 kr! Er det ikke kommunal skatteudskrivning. Afgiften har jo intet med
parkeringsaktivitetens omkostninger at gøre.
2) alle udkørsler i vores sidegade Nyborggade er netop opgraderet til “veje” jfr
Færdselsloven. Det
betyder at der på et kort stykke er forsvundet 25% af parkeringspladser i gaden, i det man nu skal
holde mindst 10 meter fra “vejkrydset”. Nye gule trekanter er placeret på kantstenen.