Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 463
Offentligt
Snekkersten d. 6/9-20
Åbent brev til transportudvalget
Kære udvalg,
Situationen med ventetid på køreprøver ER kaotisk, og det var med stor lettelse at konstatere at alle
kørelæreres helt, Kristian Pihl Lorentzen, havde kaldt justitsministeren i samråd om sagen
og vi var mange
der så og lyttede
ed….
Meee …. AK og VE –
sikke en omgang udenomssnak, justitsministeren præsenterede jer for
Derfor MÅTTE jeg altså til tasterne. Kristians gode initiativ fortjener en mere retvisende behandling, end
den som ministeren gav til udvalget.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at Justitsministeren har de bedste intentioner, men han (og dermed
transportudvalget) er ført bag lyset af et kaosramt politi der forsøger at BORTFORKLARE i stedet for at LØSE
problemerne.
KONSEKVENSERNE af politiets absurd ringe håndtering af køreprøveområdet er langt mere omfattende end
man måske umiddelbart tænker, for selvfølgelig handler det om utilfredsstillende borgerbetjening og uhyre
dårlige arbejdsvilkår for kørelærerne, men hvis man ser det i helikopterperspektiv, handler det om
befolkningens opfattelse af det offentlige system, herunder særligt politiet. Det er decideret PINLIGT, og
helt UVÆRDIGT for verdens bedste land at have en så ringe og utidssvarende håndtering af en væsentlig
funktion, som stort set ALLE borgere kommer i berøring med mindst én gang i livet.
Det bør derfor have alle politikeres STØRSTE BEVÅGENHED at der kommer HELT ANDERLEDES styr på
køreprøveområdet fra nu af.
Min personlige konklusion er at den ENESTE SANDSYNLIGE ÅRSAG der står tilbage, er at politiets ledelse
ganske enkelt ØNSKER at det skal være sådan! Simpelthen for at lægge pres på politikerne for at få afsat
flere midler til politiet generelt, ikke mindst i forbindelse med forhandlingerne om en ny politireform.
I køreprøveo rådet har politiets øverste ledelse fu det et sted hvor de ka påføre vælger e e ’s erte’,
som trods alt ikke medfører død og ødelæggelse, men som skærper politikernes appetit på at skaffe øgede
ressourcer til politiet generelt - så vinder man vælgernes gunst, ved at være den der har løst alle
problemerne.
Og HVIS det rent faktisk forholder sig sådan at politiets ledelse BEVIDST bruger køreelever og kørelærere
som gidsler i et politisk spil, så vil ethvert forsøg på at forbedre forholdende indenfor de nuværende
rammer, desværre vise sig at være forgæves.
Det er nemlig IKKE mangel på ressourcer der er problemet
dem kunne politiet nemlig selv skaffe ved at
arbejde mere effektivt, se bare på disse helt lavpraktiske løsninger, som nogle af mine mest progressive
kolleger i branchen er fremkommet med. Disse løsninger vil efter min opfattelse kunne iværksættes i
morgen, og løse problemet i overmorgen:
1. TEORIPRØVERNE afvikles på samtlige prøvesteder (minus Hillerød og Køge) ved at en DVD-film
afspilles for eleverne, med utidssvarende fotos på grovkornede skærme. Besvarelsen leveres med
kuglepen på et stykke papir
–og
rettes manuelt vha. en primitiv rettemaske på overhead-film!
Dette tidskrævende arbejde gøres af en uddannet sagkyndig
kæmpe ressourcespild.
Og det mest absurde er at IT-systemet faktisk allerede ER udviklet
det kører i dag på prøvested
Hillerød og Køge som FORSØG - det er bare ikke udrullet til resten af landet!
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Henvendelse af 6/9-20 vedrørende ventetid på køreprøver, fra Morten Scheller, Espergærde
2240488_0002.png
Og selv på de to steder hvor teoriprøverne rent faktisk kører digitalt, er der indlagt så meget pause
mellem hvert hold teorielever, at der kun starter et nyt op hver 1,5 time, selvom de digitale
teoriprøver aturligvis er ’selvrette de’ så eleve ka få sit resultat på veje ud. Det tager
erfaringsmæssigt 10-15 minutter for en gennemsnitselev at gennemføre en teoriprøve, og eleverne
sidder i hver deres bås med hovedtelefoner på, så der vil INTET være til hindring for at næste elev
træder ind i båsen et par minutter efter at den foregående er færdig.
Alene denne lille ændring af praksis vil kunne MINDST 5-DOBLE kapaciteten
på disse prøvesteder,
SOM BEGGE LIGGER PÅ SJÆLLAND, uden at det koster én krone ekstra til personale eller
hardware!!.
Det kræver en grundigere udregning at beregne hvor mange millioner der kunne være sparet
gennem årene ved at køre prøverne digitalt på de øvrige prøvesteder. Og
dertil ko
er ’PR-
værdie ’ af at orger e oplever e oge lu de tidssvare de servi e.
2. Til de PRAKTISKE KØREPRØVER er der i dag afsat mindst én time til hver prøve, med begrundelse i
’ko trol af lektio spla ’ og ’efter eha dli g’ efter hver prøve. E typisk
prøve, inklusive kontrol af
lektionsplan, tager erfaringsmæssigt ca. 30 minutter at gennemføre, heraf 25 minutters køretur i
bilen. Køreprøver har fra tid til anden en væsentlig kortere varighed
.
Uden at ændre ved de sagkyndiges nuværende frokost- og kaffepauser, ser det altså ud til at
effektiviteten kan øges væsentligt ved at den sagkyndige tager to køreprøver i træk á 25 minutter,
og først derefter holder e
i utters ’pause’ hvor resultatet registreres i syste et. På 5,5
effektive klokketimer kan der således afvikles 11 køreprøver, imod (antageligvis) maksimalt 7 i dag.
Og det efterlader stadig 2 klokketimer til fordeling på diverse pauser.
Alene denne omlægning vil, iflg. mine beregninger, give en 50% effektivitetsforøgelse på samtlige
prøvesteder
mere end RIGELIGT til at kunne løse kapacitetsproblemet med praktiske prøver i
Nordsjælland og København PERMANENT, uden meromkostning.
Og så er vi ikke engang begyndt at bede de sagkyndige om at ARBEJDE OVER. Dette simple greb har
mig bekendt ikke været taget i anvendelse på noget tidspunkt.
… og såda ka
a live ved ed at ko
e
med eksempler på
’lavthæ ge de frugter’, so politiet har
undladt at høste i de seneste MANGE år. Ønsket om flere ressourcer klinger derfor lidt hult i mine ører.
Sagt på en anden måde: når løsningen hele tiden har ligget lige for, kan der vel kun tænkes tre mulige
forklaringer: INKOMPETENCE, MAGTBEGÆR eller
som jeg tror og håber
forsøg på at opnå POLITISK
VINDING. Hvis det er en af de to første forklaringer der er korrekte, står vores dejlige land med et ENDNU
større problem.
Til slut vil jeg lige adressere den mest provokerende bortforklaring fra justitsministeren: HAMSTRING!!
Lad mig komme med en beskrivelse fra denne onsdag morgen klokken 7:
På vores køreskole mangler vi aktuelt ca. 25 praktiske prøver og lige så mange
teoriprøver, og de seneste 6 dage (siden sidste onsdag kl. 7.01) har der været 0 (altså
INGEN) prøver tilgængelige i Nordsjælland/København, selvom jeg har været inde i
systemet MANGE gange om dagen og kigge efter afbudsprøver på min mobiltelefon.
Modsat mange af jer, sidder jeg desværre ikke dagligt ved et skrivebord, så det foregår i
skolevognen under dertil indlagte pauser.
Onsdag
orge skal slaget stå….
PRÆCIS klokken 7 sidder jeg klar sammen med mit
dream-team bestående af mig selv, min kone og de to ældste børn. Lidt ligesom
Danmarks internationale digital-helte, team Astralis, er vi godt forberedt: Vores
’våben’,
to PC’er og to
mobiltelefoner, er indledningsvis blevet gjort klar til kamp: der er logget
ind alle steder og køreeleverne er fordelt mellem team-medlemmerne. Vi sidder nu alle
mand
og trykker opdater, opdater, opdater….. og BANG, klokke 7.00 sharp
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Henvendelse af 6/9-20 vedrørende ventetid på køreprøver, fra Morten Scheller, Espergærde
2240488_0003.png
fremkommer en lang liste på den første enhed
INGEN tid til at gøre sig overvejelser om
tid og sted
bare SKYD på en tilfældig prøve lidt nede i listen, og VIDERE til den næste,
uden at vente på svar fra den første…. Adrenalinniveauet er HELT i top. Præcis samme
’kamphandling’
udføres på alle enheder - og når først
’raketterne’
er affyret, er der kun
ét at gøre: vente i ÅNDELØS SPÆNDING på
’ edslag’ i for af et svar fra syste et…. det
tager (forståeligt nok) fra et halvt til et par minutter at få svar, da der sidder hundredvis
af ’tea s’ ru dt o kri g på Sjælla d, der har gjort præ is det
samme! Ofte mødes man
derfor af den nedslående besked at prøven er taget af en anden
Det er ytteløst at fyre e d u e salve af, ’fje de ’ er væk efter
ca. 60 sekunder -
UDSOLGT på alle hylder, intet at skyde på,
før æste o sdag kl 7…
Krigsbyttet udgør denne onsdag 4 praktiske prøver og to teoriprøver, ingen sårede eller
PTSD-ramte heldigvis! Resultatet er lidt over gennemsnit, så far roser sit team, og
hverdagen vender tilbage i den lille familie.
Ovenstående skildring udgør så det fænomen nogen har bildt ministeren ind, skal kaldes
’HAMSTRING’ –
teamet har nemlig i kampens hede fået knyttet tilfældige prøver på
tilfældige elever
det KAN i sagens natur ikke være anderledes
og jeg er efterfølgende
nødt til at omfordele de få prøver vi har skaffet, sådan at den mest værdigt trængende
elev får først.
Guderne skal vide at jeg på INGEN måde ønsker at
’ha stre’
køreprøver fra de stakkels
kørelærere der ingen familie har, og måske tilmed er lidt langsomme på fingrene, men
som vi siger hjemme hos os:
”I krig, kærlighed og ved KØREPRØVEBOOKING gælder alle k e ”
Situationen ER akut. Der er IKKE brug for langvarige debatter, bortforklaringer, hensigtserklæringer, nye
servicemål, eller en eller anden langtrukken universitetsproces der skal munde ud i en helt ny
køreuddannelse, ad åre.
Der MÅ og SKAL andre boller på suppen, NU.
For min skyld må politiet godt få endnu en chance for at vise at de KAN og VIL løse opgaven. Personligt ser
jeg imidlertid ikke andre løsninger end en FULDSTÆNDIG PRIVATISERING af køreprøveområdet, med
Færdselsstyrelsen som effektiv kontrollant.
Hellere i dag end i morgen.
Med venlig hilsen
Morten Scheller
Kørelærer og indehaver af to køreskoler i Nordsjælland
Mobil: 26 80 40 80, Mail: [email protected]