Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 451
Offentligt
2236057_0001.png
Målsætning:
At få maksimal grøn omstilling, energieffektivitet
og produktivitet i transportsektoren og det
danske samfund for færrest mulige kroner…
https://green-energy-efficiency.business.site/
https://www.linkedin.com/in/hansenglobaltopfive/
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0002.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Beregning af miljøpåvirkning I
https://www.umweltmobilcheck.de/
1) Valgt bil i beregningen
a. el-bil, mellemklasse
b. gennemsnitlig motor
c. 1,5 personer i bilen
d. strøm fra vindmøller
2) Miljøpåvirkningen for
andre biltyper kan laves
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0003.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Beregning af miljøpåvirkning II
https://www.umweltmobilcheck.de/
1) Valgt tog i beregningen
a. middel pladsudnyttelse
b. strøm fra vindmøller
Afstand: Skanderborg <-> København er 283 ifølge Google Maps
Afstand: Hamborg <-> Berlin er 289 ifølge Google Maps
CO
2
udledning pr. person:
Ændres beregningen til ben-
zin eller diesel er forskellen
mellem bane og bil langt
større. Plug-in-hybrid er
ideelle til ture op til 75 km -
men ikke til ture mellem
Jylland og Sjælland
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0004.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Beregning af miljøpåvirkning III
https://www.umweltmobilcheck.de/
Energiforbrug og udledning
pr. person pr. rejse mellem
Skanderborg og København
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0005.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Beregning af miljøpåvirkning IV
CO
2
udledning pr. person pr. km:
a) Elbil er 19 gange højere end
eltog jf. beregning på slide 3
b) Nuværende tyske bilpark er
147 gange højere end
nuværende tyske eltog
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0006.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Beregning af miljøpåvirkning V
Tyskland kan kun
nå klimamålene
med en trafikom-
lægning til bane
Målene om at
begrænse tempe-
raturstigningen
til 2 grader kan
kun nås med
trafikomlægning
til bane
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0007.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Beregning af miljøpåvirkning VI
Energieffektivitet
1) Energiforbruget på bane og vej skyldes primært luftmodstand, rullemodstand og vægt
2) Rullemodstand og luftmodstand er markant lavere på bane end på vej
3) Vægten pr. passager i et Twindexx dobbeltdækker er mellem 0,5 og 1 tons pr. passager
a) Vægten på en El-bil som kan køre mellem Jylland og Sjælland er på 1,5 tons pga. batterriet
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0008.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Energieffektitet
a. Banen er markant mere energieffektiv mellem Jylland og Sjælland end Elbiler og
Lastbiler
og på andre lange strækninger i Danmark
2) Omkostningseffektivitet
a. Transportomlægning til bane fra vej vil være markant billigere, da der:
I.
er en stor uudnyttet kapacitet på banen
II. skal bygges markant færre vindmøller til at levere energi til biler og lastbiler
3) Produktivitet
a. Med Internet og forplejning i tog er produktiviteten markant højere end på vej
4) En markant omlægning fra vej til bane gør 2030 målene opnåelige
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0009.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Energieffektivitet er altafgørende
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0010.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) DB åbnede 8. dec. 2017 en ny,
forbedret bane mellem Berlin og
München
2) Allerede det første år steg
banetrafikken fra 23% til 48%
3) Hurtig trafikomlægning er også
mulig i DK, så snart banetilbud-
det er tilstrækkeligt attraktivt i
forhold til vej og fly
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0011.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Kapacitetsudnyttelsen af banen i Danmark I
a. Den højeste kapacitet opnås, hvis alle togene har samme hastighed
b. Efter åbningen af Ringsted-Køge-København banen er den mest kritiske
strækning Lillebælt-Ringsted
c.
Den mest trafikerede bane i Europa er fra Paris til Lyon - hvor der i
myldretiden - kører 16 dobbeltdækkervogne - i begge retninger - hvert
tredje minut
d. Med den nødvendige udbygning af signal/blok systemet vil der også kunne
afvikles tog hvert 3. minut mellem Lillebælt og Ringsted i begge retninger
e. På denne strækning skal dobbeltdækkertog med mindst 12 vogne derfor
have første prioritet i tidsrummet 5:00 til 20:00 med 180 km/t
I.
Den langsomme 2-vogns regionaltrafik på bane mellem Fredericia og Odense skal omlægges
til vej/rutebil
og måske skal der etableres et IC-stop mellem Odense og Middelfart svarende
til Langeskov - 2-vogns regionaltrafik på bane er ikke rentabel
og slet ikke når den forbruger
vigtig kapacitet - på den kritiske hovedstrækning mellem Lillebælt og Odense
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
17-08-2020
Side
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0012.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Kapacitetsudnyttelsen af banen i Danmark II
a. Godstrafik på bane skal udelukkende afvikles aften/nat med 120 km/t
I.
II.
Om natten f.eks. fra 23:00 og til 05:00 kører alle tog med 120 km/t inklusive
eventuelle passagertog
Om nødvendigt afvikles godstogene hvert 3. minut mellem Lillebælt og Ringsted
b. Togtrafik på hovedstrækningerne skal konvergere mod udelukkende at
bestå af tog med 12 dobbeltdækkervogne i begge retninger hvert tredje
minut med 180 km/timen (Ringsted-Køge-København dog op til 200 km/t)
c. Alle investeringer skal gå til hovedstrækningerne
Aarhus/Esbjerg/Herning/Silkeborg/Sønderborg til/fra Sjælland
I.
I Skanderborg kan al trafik fra Randers, Aarhus Nord, Aarhus Syd og øvrige
Østjylland komme til/fra motorvej og skifte til bane
d. Intern jysk pendler-trafik er problematisk uden for ovennævnte
hovedstrækninger
f.eks. Horsens - Aabenraa
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0013.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Kattegatbro er formentligt yderst energieffektiv
a) Hvis 90% af al trafik nord for Horsens slipper for turen over Fyn
I. Energibesparelsen set over de næste 100 år må være enorm
II. Konsekvensberegning skal laves ASAP, så der ikke spildes penge på bane
over Vestfyn, Vejlefjordbro og ”Solbjerg-bane” samtidig med Kattegatbro
b) Kattegatbroen skal kun laves til tog
a)
Lastbiler og eventuelle biler kan transporteres med tog, som ”die
Rollende
Landstrasse”
mellem Italien og Tyskland, Eurotunnelen og Sylt
Shuttle
c) Kørsel i biler og lastbiler mellem Jylland og Sjælland bliver aldrig
energieffektivt
og aldrig omkostningseffektivt
a) at medbringe 1,5 tons bil mellem Jylland og Sjælland skal være meget dyrt,
da det er en energimæssig uskik, som ikke hører hjemme efter 2025
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0014.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Kattegatbroen skal kun laves til tog
– transport af lastbiler…
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0015.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1)
Kattegatbroen skal kun laves til tog…
2)
Som i Eurotunnel og ”Sylt
Shuttle”
medbringer toget biler,
busser, varevogne, lastbiler, containere m.v.
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0016.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Kattegatbro til tog er formentligt yderst energieffektiv
2) Togfond bruges på indkøb af nye, elektriske dobbeltdækkere
a.
Ny bane på Vestfyn droppes
I.
II.
Kattegatbro og Femern-forbindelse vil fjerne grundlaget for ny bane over Vestfyn
I stedet skal der investeres i, at der kan afvikles tog mellem Lillebælt og Ringsted med 3 minutters mellemrum
døgnet rundt
b.
Ny Vejle Fjordbro droppes
c.
d.
e.
Ny bane Hovedgård
Hasselager droppes
Dobbeltdækkere er det mest energieffektive, da flest mulige passagerer transporteres pr. tons tog
Dobbeltdækkere er det mest omkostningseffektive, da det kræver den mindst mulige udbygning af
perroner, mindst muligt togpersonale og mindst mulige ”blok/signal/overhalingsspors” udbygning
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
17-08-2020
Side
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0017.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Banen giver langt større produktivitet end vej
a. Om rejsetiden er 2 timer eller 2,25 timer mellem Aarhus og København
er ikke så vigtigt
det vigtige er...
I.
II.
Gode internetforbindelser i alle tog - som kan bruges til arbejde, studie og
underholdning
Der skal være god forplejning inkl. spisning, så der opnås produktivitet ved
at morgen/middag/aftensmad kan indtages under transport i modsætning
til bil
III. Der skal være mulighed for at afholde møder i togene
IV. Der kan hviles i toget - hvilket giver bedre tidsudnyttelse og produktivitet
end bil
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0018.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Banen skal være en no-brainer/altid billigst
a. På hovedstrækningerne - i weekenden - og uden for myldretiden
I. Tyskland sænkede pr. 1/1 2020 togpriserne
mens de løbende hæves i DK
b. I Tyskland kan 5 voksne - medrejsende børn under 6 år - og alle egne
børn og børnebørn 6-15 år - rejse udenfor myldretiden fra Flensborg til
München (950 km) i Regional Express for 76 Euro/570 kr.
samlet
totalpris 5 voksne og alle ovennævnte børn
c. Gratis parkering i fler-etages-parkeringshuse, hvor der er lade standere
- til alle plug-in-hybrider og elbiler - som parkerer i parkeringshuset ved
stationen
d. Tyskland har et koncept for fler-etages-parkerings-huse, hvor omkost-
ningerne til opførelse og drift er helt i bund
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0019.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
DSB råder allerede over
flere TWINDEXX
dobbeltdækkere
dog i en
ældre, Lokomotiv-trukket
udgave, som primært
anvendes i
regionaltrafikken
på Sjælland
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0020.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Kommission fejlcastet
1) Kommissionen er fejlcastet - inkluderer ikke tog
a. Et skrækscenarie for energieffektivitet, omkostningseffektivitet og produktivitet
er - en stor tung elbil med en person - som kører mellem Jylland og Sjælland
b. Der læbes rundt på 500 til 700 kg batteri/dødvægt
c.
Produktiviteten er yderst begrænset
og hvis batteriet er for småt, så skal der
bruges tid på opladning undervejs
d. Meget kørsel i tunge elbiler - med store, tunge batterier - vil ligge beslag på unød-
vendig mange af klodens knappe ressourcer - oven i dårlig energieffektivitet
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0021.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Kommission fejlcastet
1) Kommissionen er fejlcastet - inkluderer ikke tog
a.
Omkostning til vejslidtage og ”at fylde” på vejen
- skal inkluderes - for plug-in og
el-biler - mellem Jylland/Fyn og Sjælland
b. Den eksisterende bane mellem Lillebælt og Ringsted kan opfylde behovet indtil
2050 - og formentlig helt til 2100
I.
Femern forbindelsen vil frigive kapacitet - da tog flyttes væk fra Fredericia/Lunderskov-
Ringsted banen
som er den kritiske hovedstrækning - mellem Jylland/Fyn og Sjælland
c.
Med flytning af biltrafikken fra motorvejen - mellem Aarhus og Sjælland
til
banen - er der næppe behov for yderligere udbygning af motorvejen mellem
Aarhus og København
og der er heller ikke behov for en Hærvejsmotorvejen
2) Hvis kommissionens analyse ikke inkluderer bane - opnås grøn
omstilling, energieffektivitet og produktivitet for færrest
mulige kroner ikke
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0022.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Det tyske Maut-system indføres omgående
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0023.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Det tyske Maut-system indføres omgående
a. Skatten på udenlandske lastbiler (LKW-Maut) dækkede i 2019 - 76,1% -
af udgifterne til bygning, vedligehold og drift af lande- og motorveje i DE
b. Tyskland har Maut-registrerings- og afregningssystemet - og lastbilerne
har Maut indbygget - så der skal bare opsættes registreringssystem i DK
2) På den foregående slide - med grønt
ses - at Tyskland i år
hæver investeringerne i bane-infrastruktur med 20,7%
a. Hvis indtægterne fra Maut i DK - bruges på - at flytte transport af gods -
fra vej til bane - fremmes den grønne omstilling, energi- og
omkostningseffektiviteten - yderligere
I.
17-08-2020
sidegevinst - at slitage på vej reduceres - og kapacitet på vej - frigøres
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0024.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Tyskland/DB hæver løbende
investeringerne i skinnenettet
2) Vedligehold og forbedringer i
skinnenettet skal hæves med 54
procent i 20’erne fra gennemsnit-
tet for 2015-2019
3) Uden øgede investeringer i
skinnenet og togmateriel kan grøn
omstilling, energieffektivitet og
produktivitet ikke realiseres
4) DB øger i perioden 2019 til 2025
deres flåde af IC og ICE tog med
mere end 2 styk pr. måned
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0025.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Kritiske succesfaktorer
1) At staten fastholder sine 50 mia. pr. år i bilafgifter
a. Der skal laves et kørselsafgiftsstyringssystem - som alle borgere i
Danmark kan betjene via smartphone, tablet, web - og et 24x365 betjent
kundeservicecenter - for borgere uden smartphone, tablet og PC
b. Staten opsamler løbende antallet af kørte km enten ved
køb/salg/ejerskifte/brugerskifte og ved de lovpligtige syn
c. Det er frivilligt at registre sin kørsel via app/web
I.
Jo mere du registrerer af din kørsel, desto lavere bliver din kørselsafgift
i.
ii.
17-08-2020
Der skal dog være en bagatelgrænse på 2.000 km - som kan bruges til - at køre små
ture på 1-3 km til bager m.v.
Småture op til 2.000 km pr. år pr. køretøj skal borgere ikke bruge tid på at registrere
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0026.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Kritiske succesfaktorer
1) At staten fastholder sine 50 mia. pr. år i bilafgifter
a. Principperne bag brug af den frivillige kørsels- app/web er
I.
Jo tungere bilen er desto dyrere
II. Jo større motoren er desto dyrere
III. Jo mere udledning/forurening bilen har desto dyrere
IV.
Jo flere personer der ”melder” sig ind på kørslen desto billigere bliver
kørselsafgiften
i.
Der skal være fotofælder og løbende politikontrol, som sikre, at snyd straffes
hårdt
især gentagende snyd
V. Jo længere der køres parallelt med de danske bane hovedstrækninger
desto dyrere bliver kørselsafgiften
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0027.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Kritiske succesfaktorer
1) At staten fastholder sine 50 mia. pr. år i bilafgifter
a. Principperne bag brug af den frivillige kørsels- app/web er
I.
Jo dårligere/længere tid offentligt transport tager i forhold til bilkørsel -
desto lavere bliver kørselsafgiften
i.
Rejseplanen.dk kan i dag i løbet af et sekund beregne rejsetiden med offentlig
transport mellem alle adresser i DK
ii.
Derfor skal kørselsafgiften mellem Horsens og Aabenraa være markant lavere
end mellem Horsens og Odense
iii. Andre eksempler på rejser med lavere kørselsafgifter end Horsens til Odense
kunne være Horsens og Rødding, Horsens og Skive, Horsens og Løgumkloster
II. Bilkørsel om natten og uden for myldretiden skal således også være
billigere end bilkørsel i myldretiden
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0028.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Kritiske succesfaktorer
1) Hvordan designes en samlet
løsning til alle danskere, der
er lige så gennemtænkte,
som et Apple produkt???
2) Hvordan sikres en IT-arkitek-
tur, så løsningen kan sælges
til andre lande???
a) Eller i det mindste vil om-
kostningerne kunne deles med
andre lande
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
28
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0029.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
https://www.linkedin.com/in/hansenglobaltopfive/
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
29
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0030.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0031.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
31
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0032.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
Business Development A to Z
The goal is Business Development in both short and long term
✓Explore
✓Documentation
✓Consensus
17-08-2020
Time
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
32
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0033.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
1) Konklusion
a. Jeg yder gerne rådgivning om principperne bag kørselsafgifts-
systemet
detaljerne skal kommissionen for grøn omstilling lave
b. Jeg yder gerne strategisk rådgivning om, hvordan platformsdesign, app
design og web design - bliver lige så gennemtænkte - som et Apple
produkt
c. Jeg yder gerne strategisk rådgivning om - hvordan det samlede design
bliver i verdensklasse - så løsningen kan eksporteres - og blive en
indtægt - i stedet for en udgift for staten
d. Jo før vi kommer i gang - jo før er vi færdige med løsningen - desto
større er chancerne for eksport
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
33
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0034.png
Grøn omstilling, energieffektivitet og produktivitet
for færrest mulige kroner
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
34
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 451: Henvendelse af 17/8-20 vedrørende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt i transportsektoren i Danmark, fra Allan Hansen
2236057_0035.png
Målsætning:
At få maksimal grøn omstilling, energieffektivitet
og produktivitet i transportsektoren og det
danske samfund for færrest mulige kroner…
17-08-2020
Allan Hansen Global Business Development, tlf.
31 50 70 30,
e-mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Side
35