Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 450
Offentligt
2235710_0001.png
Dato
21. august 2020
Notat vedr. bemærkninger til analysen af
BRT på Østbanen stillet af Køge, Faxe og
Stevns kommuner
I Køge, Faxe og Stevns kommuners henvendelse af 25. juni til bl.a. transportministeren bliver der givet en
række indvendinger i relation til analysen af en grøn, regional BRT-løsning på Østbanen, som Vejdirektoratet
på grundlag af det fastlagte kommissorium, har haft projektledelsesansvaret for udarbejdelsen af. Dette notat
kommenterer de anførte indvendinger.
Komfort i BRT-busser
Høj komfort i BRT, lokalbane, tog eller metro afhænger i væsentligt omfang af materiellets kvalitet, og om
hvorvidt selve kørslen påvirkes af ujævnheder og accelerationer og nedbremsninger. Et BRT-koncept på
Østbanen vil være kendetegnet ved jævn kørsel uden unødvendige accelerationer og opbremsninger grun-
det eget tracé, samt jævn og stabil kørsel grundet jævn asfaltbelægning uden afløb, huller etc. Med indsæt-
telse af nyt, højklasset BRT-materiel med lav indvendig støj, god rummelighed ved siddepladser og gang-
arealer samt gode ind- og udstigningsmuligheder, er det sammen med den komfortable kørsel vurderingen,
at komfortniveauet i BRT er højt, og kvalitetsmæssigt kan sammenlignes med letbane- og togdrift. I rappor-
ten konkluderes der dog ikke, som angivet i henvendelsen, at der kan opnås samme komfortniveau som i
tog.
Movia, der har medvirket i analysen, har ingen direkte erfaringer med kørsel med ledbusser med 100 km/t,
men efter dialog med en række busleverandører samt viden internt i Movia om BRT-materiel, er det vurde-
ringen, at komfortniveauet i vid udstrækning afhænger af de tidligere nævnte parametre, og i mindre grad af
den kørte hastighed i sig selv. Dialogen med busleverandørerne viser samtidig, at der ikke er udfordringer
med at producere el-ledbusser, som kan køre op til 100 km/t. Derfor er det Movias samlede vurdering, at
komforten ikke påvirkes negativt af en eventuelt højere hastighed end det der allerede kendes i bl.a. tætbyer.
Det kan i øvrigt bemærkes, at busbetjeningen på Helsingørmotorvejen tidligere har været betjent med led-
busser og hvor den kørte hastighed er betydeligt over buskørsel i tætby.
De ledbusser, som kører i Danmark i dag, er alle godkendt til kørsel med op til 80 km/t. BRT-materiel kan
som udgangspunkt teknisk set godt køre med 100 km/t, men dette kræver, som angivet i rapporten, ændrin-
ger i Færdselsloven.
Transporttider
Rejsekortanalyser har vist, at ca. 50 % af passagererne på Østbanen skifter til S-toget på Køge St. mod
København, og at godt 10 % skifter til regionaltog mod Roskilde og Næstved. Derfor er sammenhængen
mellem Østbanen og især S-tog central. Det vurderes dog, at en omdannelse til BRT på Østbanen ikke vil
have negativ indvirkning på denne sammenhæng, da skiftet mellem BRT og S-tog ved Køge St. vil være
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 450: Kopi til orientering af brev af 27/8-20 til Stevns, Faxe og Køge Kommuner om Østbanen, fra transportministeren
2235710_0002.png
tilnærmelsesvis som i dag, og da der i en eventuel endelig køreplanlægning vil blive taget højde for at sikre
god korrespondance mellem de to systemer. Ved en eventuel opgradering af frekvensen til eksempelvis 20-
minutters drift på Østbanen ved BRT (som angivet som en mulighed i rapporten), vil korrespondancerne
mellem S-tog og BRT på Østbanen blive mindre sårbar over for eksempelvis forsinkelser, og den skjulte
ventetid vil blive reduceret.
Det kan oplyses, at en rejsetid på 63 min. mellem Rødvig og København i Movias Mobilitetsplan er beregnet
ud fra DSB’s forventninger til den fremtidige togdrift efter opgraderinger af en række strækninger
på Sjæl-
land. Tallene fra Mobilitetsplanen er derfor ikke udtryk for en ambition, men snarere en oplysning om den
betydning, de store baneprojekter på Sjælland forventes at få for rejsetiden.
For rejser mellem eks. Rødvig og København vil der skulle lægges en mindre, ekstra rejsetid til afhængigt af
hvilket BRT-alternativ, der måtte blive gennemført. Hvordan rejsetiderne rent praktisk bliver i fremtiden, af-
hænger af den konkrete køreplanlægning og konkrete koordinering mellem de respektive køreplaner de
forskellige kollektive transportformer imellem.
Den frivillige fredning
Vallø-fredningen, der blev vedtaget i 1937, med ændringer i 1978 og stadfæstet i overfredningsnævnet i
1981, har til hovedformål at sikre, at de landskabelige værdier som følge af områdets karakter af et roligt,
harmonisk og sammenhængende herregårdslandskab med en rig afveksling mellem marker, enge, skove og
udyrkede arealer bevares, at de kulturhistoriske minder, der er knyttet til Vallø Stift bevares, og at offentlig-
hedens adgang til navnlig skovene, slotsparken og Dyrehaven opretholdes. Østbanen forløber på to dels-
trækninger på i alt ca. fire km. igennem det fredede område. Formålet med fredningen er ikke at frede jern-
banen i sig selv, men at sikre herregårdslandskabet og naturværdierne knyttet til det.
Det vil være Fredningsnævnet, der konkret vil skulle tage stilling til, om der kan gives dispensation til en om-
dannelse af banetracéet til en BRT-vej, og her må forventes, at den konkrete udformning, herunder omfan-
get af terræn-regulering, kan være afgørende. For at Fredningsnævnet kan tage stilling, forudsætter det, at
der foreligger et konkret projekt. Den gennemførte analyse, der er på forundersøgelsesniveau, kan ikke an-
vendes i en sådan sammenhæng. Tilpasning af et konkret projekt til fredningsbestemmelserne og Fred-
ningsnævnets vurdering vil kunne ske i forbindelse med en konkret planlægningsundersøgelse (VVM-
undersøgelse).
Anlægsperioden
Det anføres i henvendelsen, at anlægsperioden i BRT-analysen er vurderet til 6 år. Det er ikke korrekt.
Selve anlægsprojektet, dvs. inkl. detailprojektering, nødvendige ekspropriationer og anlægsarbejde i marken,
er samlet vurderet til at være indenfor en tidsperiode på op til ca. 4 år, dvs. at den godt kan vise sig kortere
afhængig af de konkrete muligheder for optimering, der ikke er afdækket på dette analyseniveau. Selve en-
treprenør-arbejdet på BRT-vejen, hvor driften på jernbanen er nedlagt er skønnet til 1-2 år.
For at et anlægsprojekt kan igangsættes, skal der være udarbejdet et konkret planlægningsmæssigt beslut-
ningsgrundlag. Det er her umiddelbart vurderet, at et BRT-projekt er VVM-pligtigt. En konkret planlægnings-
undersøgelse kan derfor gennemføres som en VVM-undersøgelse og kan forventes at tage 1,5-2 år.
De anførte 6 år kan betragtes som en tidshorisont for, hvornår en BRT-løsning vil kunne være fuldt imple-
menteret og ikke en anlægsperiode. Det er netop i afrapporteringen pointeret, at der i en efterfølgende kon-
kret planlægningsfase skal fastlægges anlægsetaper, der kan give mindst mulige genevirkninger for de kol-
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 450: Kopi til orientering af brev af 27/8-20 til Stevns, Faxe og Køge Kommuner om Østbanen, fra transportministeren
2235710_0003.png
lektivt rejsende. Som udgangspunkt er der peget på en model svarende til etapedelingen ved en skinnere-
novering. Det vil sige først ombygning i én gren, så i den anden og til sidst på fællesstrækningen. Mens der
er anlægsarbejde i den enkelte etape, er der indsat erstatningsbusser på etapestrækningen. Når etapen er
afsluttet, kan der indsættes BRT-materiel på de to færdige gren-strækninger, der på den resterende stræk-
ning kører direkte til Køge uden stop, og benytter det almindelige vejnet, mens fællesstrækningen bygges
om, og der for de rejsende på denne delstrækning er der indsat erstatningsbusser. Der vil således ikke være
tale om et driftsstop i den kollektive trafikbetjening.
Antal passagerer
I afrapporteringen af BRT-analysen er der redegjort detaljeret for de effekter, der kan påvirke antallet af pas-
sagerer, herunder også ”system-effekterne” som ”skinneeffekten” hører
under. Der er her redegjort for, at det
netop er vanskeligt at finde dokumentation for ”skinneeffekten”
ved overgang fra banedrift til BRT-drift
og
de passagermæssige konsekvenser. Der er derfor i analysen skønnet, at ”skinneeffekten” af en BRT-løsning
formentlig vil være grænsende til nul. Denne antagelse
eller skøn
forekommer mest rimelig i en situation,
hvor der ikke findes sammenligneligt erfaringsgrundlag.
I det omfang, der måtte være en system-effekt ved at gå fra togløsning til BRT-løsning, må den forventes at
være betydeligt mindre end effekter af ændringer i køretider, regularitet mv. I forhold til de samlede passa-
germæssige effekter er forventningen, at der vil være tale om marginale ændringer, der primært skyldes
frekvens- og regularitetseffekter samt ændringer i køretid.
Direkte forbindelse til Roskilde
Det er ikke helt korrekt, at BRT-rapporten ikke belyser de driftsøkonomiske konsekvenser for togbetjeningen
mellem Køge og Roskilde. Det fremgår således af rapporten, at der kan forventes et tab af synergieffekt, når
Østbanen og Køge-Roskilde ikke kan drives sammen. Movia har skønnet de øgede driftsudgifter ved tabet af
synergi til 7 mio. kr., samt øget tomkørsel på 4 mio. kr. Værksteds- og personalefaciliteterne i Hårlev kan
ikke længere anvendes og skal flyttes til en anden facilitet, som analysen ikke konkret har kunnet fastlægge.
Det er imidlertid forudsat, at faciliteterne kan flyttes til Holbæk, hvor der vil være anlægsomkostninger til ud-
videlse af de nuværende faciliteter. I analysen er der foretaget følsomhedsberegninger med anlægsinveste-
ringer på hhv. 155 mio. kr. og 75 mio. kr.
Den samfundsøkonomiske følsomhedsberegning, hvor der tages højde for ovenstående forhold, viser, at
rentabiliteten belastes, men ikke så meget, at en BRT-løsning ikke vil kunne være samfundsøkonomisk ren-
tabel.
Det skal bemærkes, at udgangspunktet for analysen har været at tilstræbe en betjening så tæt som muligt
på køreplanen for Østbanen 2018/19 inden hastigheden blev sat ned i december 2019. Det vil sige med
mindst samme frekvens og antal afgange. I forbindelse med udarbejdelse af analysen oplyste Movia, at der i
det foreløbige driftsoplæg for en togløsning efter en sammenlægning af Østbanen og Lille Syd fra december
2020 lægges op til, at afgangsfrekvensen på fællesstrækningen mellem Hårlev og Køge vil blive halveret,
mens køretiderne øges svagt på banen.
Begge ændringer vil isoleret set forringe servicen for de rejsende i forhold til betjeningen i 2018/2019 køre-
planen på Østbanen, som BRT-analysen har taget udgangspunkt i for togløsningen.
En evt. driftsøkonomisk beregning af konsekvenserne for strækningen mellem Køge og Roskilde bør derfor
ses i relation til det kommende driftsoplæg og ikke beregningerne i rapporten, der baserer sig på 2018/2019
køreplanen.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 450: Kopi til orientering af brev af 27/8-20 til Stevns, Faxe og Køge Kommuner om Østbanen, fra transportministeren
2235710_0004.png
Uhensigtsmæssig trafikafvikling
I BRT-analysen er linjeføringen stort set identisk med hele Østbanens eksisterende tracé på nær ved ende-
stationerne, hvor BRT-busserne skal vende.
Ved indkørslen til Køge Station vil BRT-linjen, grundet hensynet til den eksisterende togtrafik, være nødt til at
afvige fra Østbanens tracé på den sidste delstrækning ind mod stationen.
I rapporten beskrives det, at en løsning, hvor BRT-linjen får udkørsel fra banearealet til Toldbodvej i krydset
ved Carlsensvej, synes mest oplagt, samt at det vil være nødvendigt, at der gennemføres en vidtgående
prioritering af busserne på strækningen mellem Carlsensvej og busterminalen, så busserne kan køre uhin-
dret på hele strækningen i begge retninger.
Det beskrives endvidere, at den skitserede busprioritering i begrænset omfang kan reducere kapaciteten for
den øvrige trafik på strækningen. Genevirkninger for den øvrige trafik er ikke undersøgt nærmere, men vur-
deres at afhænge af bussernes frekvens og intensiteten af den øvrige trafik på strækningen.
Såfremt Region Sjælland havde valgt at gå videre med en grøn BRT-løsning på Østbanen, ville betydningen
for regulariteten af BRT-bussernes og den øvrige trafik hhv. i og udenfor myldretiden af den skitserede løs-
ning for indkørsel til Køges Station skulle undersøges nærmere. Hertil kommer mere detaljerede analyser af
de konkrete løsningsmuligheder.
Turisme
Analysen af en grøn BRT-løsning på Østbanen er udarbejdet på grundlag af det fastlagte kommissorium.
Vurdering af evt. turisme-effekter indgår ikke i kommissoriet og er derfor ikke analyseret.
4