Dato
21. august 2020
Notat vedr. bemærkninger til analysen af
BRT på Østbanen stillet af Køge, Faxe og
Stevns kommuner
I Køge, Faxe og Stevns kommuners henvendelse af 25. juni til bl.a. transportministeren bliver der givet en
række indvendinger i relation til analysen af en grøn, regional BRT-løsning på Østbanen, som Vejdirektoratet
på grundlag af det fastlagte kommissorium, har haft projektledelsesansvaret for udarbejdelsen af. Dette notat
kommenterer de anførte indvendinger.
Komfort i BRT-busser
Høj komfort i BRT, lokalbane, tog eller metro afhænger i væsentligt omfang af materiellets kvalitet, og om
hvorvidt selve kørslen påvirkes af ujævnheder og accelerationer og nedbremsninger. Et BRT-koncept på
Østbanen vil være kendetegnet ved jævn kørsel uden unødvendige accelerationer og opbremsninger grun-
det eget tracé, samt jævn og stabil kørsel grundet jævn asfaltbelægning uden afløb, huller etc. Med indsæt-
telse af nyt, højklasset BRT-materiel med lav indvendig støj, god rummelighed ved siddepladser og gang-
arealer samt gode ind- og udstigningsmuligheder, er det sammen med den komfortable kørsel vurderingen,
at komfortniveauet i BRT er højt, og kvalitetsmæssigt kan sammenlignes med letbane- og togdrift. I rappor-
ten konkluderes der dog ikke, som angivet i henvendelsen, at der kan opnås samme komfortniveau som i
tog.
Movia, der har medvirket i analysen, har ingen direkte erfaringer med kørsel med ledbusser med 100 km/t,
men efter dialog med en række busleverandører samt viden internt i Movia om BRT-materiel, er det vurde-
ringen, at komfortniveauet i vid udstrækning afhænger af de tidligere nævnte parametre, og i mindre grad af
den kørte hastighed i sig selv. Dialogen med busleverandørerne viser samtidig, at der ikke er udfordringer
med at producere el-ledbusser, som kan køre op til 100 km/t. Derfor er det Movias samlede vurdering, at
komforten ikke påvirkes negativt af en eventuelt højere hastighed end det der allerede kendes i bl.a. tætbyer.
Det kan i øvrigt bemærkes, at busbetjeningen på Helsingørmotorvejen tidligere har været betjent med led-
busser og hvor den kørte hastighed er betydeligt over buskørsel i tætby.
De ledbusser, som kører i Danmark i dag, er alle godkendt til kørsel med op til 80 km/t. BRT-materiel kan
som udgangspunkt teknisk set godt køre med 100 km/t, men dette kræver, som angivet i rapporten, ændrin-
ger i Færdselsloven.
Transporttider
Rejsekortanalyser har vist, at ca. 50 % af passagererne på Østbanen skifter til S-toget på Køge St. mod
København, og at godt 10 % skifter til regionaltog mod Roskilde og Næstved. Derfor er sammenhængen
mellem Østbanen og især S-tog central. Det vurderes dog, at en omdannelse til BRT på Østbanen ikke vil
have negativ indvirkning på denne sammenhæng, da skiftet mellem BRT og S-tog ved Køge St. vil være
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450