TRANSPORTMINISTEREN
26. august 2020
2020-5729
Bo Christiansen
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Bo Christiansen
Tak for din henvendelse af 26. juni 2020 vedrørende driften af Lille Syd. Jeg
har forelagt din henvendelse for Banedanmark og bedt om en redegørelse for
Banedanmarks arbejde med at udrulle Signalprogrammet på strækningen samt
Banedanmarks indsats for at mindske generne for togpassagererne. Banedan-
mark har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Banedanmark følger punktligheden nøje, og tallene viser, at kundepunktlighe-
den på strækningen mellem Roskilde og Næstved har været faldende siden
2016, bl.a. på grund af fejl på de gamle sikringsanlæg. I 2019 lå kundepunktlig-
heden således på 80,1 pct. Sidenhen er det til gengæld generelt blevet bedre,
med en kundepunklighed år til dato på 83,2 pct.
–
altså en foreløbig stigning på
3,1 procentpoint i forhold til sidste år.
Banedanmark er meget bevidst om, at udrulningen af Signalprogrammet på
strækningen Roskilde-Køge og den kommende udrulning mellem Køge og
Næstved har trukket store veksler på strækningens passagerer. Strækningen
Roskilde-Køge er den første i Østdanmark, der blev idriftsat med det nye sig-
nalsystem, og der har i både testforløb, udrulning og efterfølgende drift været
visse tekniske problemer, der har givet forsinkelser og gener. Dette er svært at
undgå, når der skal tages ny teknologi i brug, men i forløbet har Banedanmark
bestræbt sig på både at få rettet fejlene så hurtigt som muligt samt informere
grundigt om de planlagte ændringer af trafikken og de forsinkelser, der er op-
stået.
Både forud for og efter ibrugtagningen af de nye signaler på strækningen Ros-
kilde-Køge har det været nødvendigt at lukke strækningen (og benytte togbus-
ser) for at kunne foretage de nødvendige installationsarbejder og test af det nye
system. Sporspærringerne er i udgangspunktet lagt om natten og i weekender,
så de generer passagerer og pendlere mindst muligt. Under weekendspærringer
er der desuden sædvanligvis mulighed for, at gående og bilister kan krydse ba-
nen ved overkørsler. Ved sporspærringerne tester Banedanmark bl.a. funktio-
naliteten af overkørsler og opgraderer den software, som benyttes af det nye
signalsystem.
Opgjort primo juli 2020 udgør påvirkningen fra de nye signaler 5,7 procentpo-
int af den samlede punktlighedspåvirkning. Påvirkningerne skyldes overvejen-