Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 449
Offentligt
2235371_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
26. august 2020
2020-5729
Bo Christiansen
[email protected]
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Bo Christiansen
Tak for din henvendelse af 26. juni 2020 vedrørende driften af Lille Syd. Jeg
har forelagt din henvendelse for Banedanmark og bedt om en redegørelse for
Banedanmarks arbejde med at udrulle Signalprogrammet på strækningen samt
Banedanmarks indsats for at mindske generne for togpassagererne. Banedan-
mark har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Banedanmark følger punktligheden nøje, og tallene viser, at kundepunktlighe-
den på strækningen mellem Roskilde og Næstved har været faldende siden
2016, bl.a. på grund af fejl på de gamle sikringsanlæg. I 2019 lå kundepunktlig-
heden således på 80,1 pct. Sidenhen er det til gengæld generelt blevet bedre,
med en kundepunklighed år til dato på 83,2 pct.
altså en foreløbig stigning på
3,1 procentpoint i forhold til sidste år.
Banedanmark er meget bevidst om, at udrulningen af Signalprogrammet på
strækningen Roskilde-Køge og den kommende udrulning mellem Køge og
Næstved har trukket store veksler på strækningens passagerer. Strækningen
Roskilde-Køge er den første i Østdanmark, der blev idriftsat med det nye sig-
nalsystem, og der har i både testforløb, udrulning og efterfølgende drift været
visse tekniske problemer, der har givet forsinkelser og gener. Dette er svært at
undgå, når der skal tages ny teknologi i brug, men i forløbet har Banedanmark
bestræbt sig på både at få rettet fejlene så hurtigt som muligt samt informere
grundigt om de planlagte ændringer af trafikken og de forsinkelser, der er op-
stået.
Både forud for og efter ibrugtagningen af de nye signaler på strækningen Ros-
kilde-Køge har det været nødvendigt at lukke strækningen (og benytte togbus-
ser) for at kunne foretage de nødvendige installationsarbejder og test af det nye
system. Sporspærringerne er i udgangspunktet lagt om natten og i weekender,
så de generer passagerer og pendlere mindst muligt. Under weekendspærringer
er der desuden sædvanligvis mulighed for, at gående og bilister kan krydse ba-
nen ved overkørsler. Ved sporspærringerne tester Banedanmark bl.a. funktio-
naliteten af overkørsler og opgraderer den software, som benyttes af det nye
signalsystem.
Opgjort primo juli 2020 udgør påvirkningen fra de nye signaler 5,7 procentpo-
int af den samlede punktlighedspåvirkning. Påvirkningerne skyldes overvejen-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 449: Kopi til orientering af ministersvar til pendlerrepræsentant Bo Christiansen vedrørende Lille Syd banen, fra transportministeren
2235371_0002.png
Side 2/2
de udfordringer som følge af, at systemet er nyt. Det drejer sig bl.a. om funkti-
oner, som indstiller ruter, skifter sporskifter og giver toget tilladelse til at køre.
En række af disse udfordringer blev udbedret ved en softwareopdatering ultimo
juni 2020, der forventes at have en positiv effekt på punktligheden.
I løbet af efteråret er det hensigten at få tilført systemet en række yderligere
funktioner. Disse vil gøre visse arbejdsgange mere automatiserede, hvilket vil
nedbringe risikoen for fejl. Strækningen Roskilde-Køge er som nævnt den før-
ste strækning med de nye signaler i Østdanmark, og der har været en forvente-
lig indkøringsperiode med børnesygdomme, som først registreres, når systemet
er i drift. Banedanmark arbejder løbende med at nedbringe antallet af fejl. Nog-
le kan løses nu og her, mens andre først kan løses efterfølgende, fx ved en sy-
stemopdatering. Givet at der er tale om en teststrækning, så er der en risiko for,
at der vil være yderligere udfordringer i systemet, som skal rettes, inden syste-
met opnår den fulde performance. Det skal dog fremhæves, at dette også gjorde
sig gældende på S-banen, hvor et nyt signalsystem i dag kun bidrager med en
negativ påvirkning af punktligheden med 0,6 procentpoint.
Banedanmark er opmærksom på, at forsinkelser og aflysninger naturligvis er til
stor gene for passagererne. Det er ikke tilfredsstillende, hvis passagererne fra-
vælger toget på grund af manglende pålidelighed, idet målet tværtimod er at
styrke den kollektive trafik og den bæredygtige transportform, som jernbanen
er. Det er Banedanmark dog overbevist om, at det nye signalsystem vil hjælpe
med til at synliggøre for passagererne, i takt med at systemet bliver kørt ind og
udrulningen skrider yderligere frem.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht