Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 448
Offentligt
2235201_0001.png
Fra:
Hans-Jørgen Bøgfeldt [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. august 2020 12:57
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>
Emne:
Kronprinsesse Mary's Bro
Folketingets Transportudvalg.
Undertegnede tillader sig hermed at fremsende kommentar vedr. brugerbetalingen på Kronprinsesse
Mary's Bro, Frederikssund.
Utallige beregninger sammenholdt med de realiserede tal over køretøjer der benytter betalingsbroen
samt udtalelser fra førende trafikforskere, der entydigt fortæller om en udvikling der går i retning af
en økonomi, der aldrig vil kunne opfylde forventningerne med tilbagebetaling af lånene til
etablering af broen. Efter 5 år vil der allerede mangle mellem 150-200 millioner kroner.
Transportudvalget anmodes derfor om at tage sagen op til revurdering, med henblik på at finde
alternativ og tilmed også traditionel finansiering af projektet, og dermed også afskaffelse af den
fuldstændig ensidige og urimelige brugerbetaling af et primært lokalt infrastrukturprojekt.
Rettidig omhu er voldsomt påkrævet i denne sag, dels for at stoppe de unødvendige løbende
udgifter til hhv betalingsanlægget og administrationen heraf, og dels til den til lejligheden oprettede
brobestyrelse, der på årsbasis har udgifter på minimum 1 million kroner.
Oven i disse udgifter ser vi vejdirektoratets og kommunens "skjulte" udgifter med etablering af nye
skilte, omlægning af veje, omstilling af lyssignaler osv osv, altsammen i forskellige forsøg på at
chikanere og tvinge trafikken ud på unødige omveje, for at sikre økonomien på den nye bro.
Penge der reelt kunne have været brugt på andre opgaver der voldsomt efterspørges, ikke bare her,
men i hele landet.
Alt dette galimatias kører sideordnet med at verdenssamfundet og ikke mindst Danmark taler om
grøn omstilling og store målsætninger om nedbringelse af forureningen.
Målsætninger der alle skal indfries i løbet af de næste 10 til 30 år.
Derfor må og skal vi også kigge helt ned i detaljerne, for at finde de rigtige løsninger.
I Frederikssund er det ikke løsningen at tvinge trafikanterne ud på omveje for at tvinge eller undgå
en tåbelig betalingsbro.
Den samfundsøkonomiske og miljømæssige gevinst er udeblevet og vil fortsat udeblive alene på
grund af en total fejlbeslutning om brugerbetaling.
Det første tab er det billigste.
Det første år har vist, at brugerbetalingen er en hindring for den sunde fornuft.
Med venlig hilsen
Hans-Jørgen Bøgfeldt
Tranevej 5
3600 Frederikssund
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 448: Henvendelse af 25/8-20 vedrørende brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro, fra Hans-Jørgen Bøgfeldt, Frederikssund
Her er kopi af kommentar til artikel i SN d. 24.8.2020
Tak til Mette Thiesen for at fastholde debatten om brugerbetalingen.
Der er faktisk kun negative effekter af denne urimelige brugerbetaling, bl.a. understreget af disse
"små svinestreger", hvor skiltningen ændres eller udelades, alene for at fuppe bilisterne til, i deres
uvidenhed, at blive sendt ud på flere kilometer ekstra kørsel og henover KPM BRO, alene for at
pynte på et mislykket stykke betalingsvej.
Vejen og broen i sig selv fejler intet, men den forfejlede finansiering med brugerbetalingen er et
fejlskud af dimensioner.
Over 14.000 protestunderskrifter fra Frederikssunds ca 45.000 borgere er ikke til at tage fejl af.
Førende trafikforskere der ikke kan se hvor den nødvendige vækst fra ca 2.500 biler i døgnet, til de
nødvendige ca 8.400 biler i døgnet skal komme fra, fortæller samtidig historien om en spirende
katastrofe for broens økonomi.
Hvis ikke tallene ændre sig betydeligt kører broens økonomi gennem autoværnet og falder direkte i
dybet.
I løbet af den såkaldte indsvingsperiode, fra åbningen i september 2019 og de første 5 år frem til
september 2024, vil hullet i tilbagebetalingen vokse sig op til at der mangler mellem 150 og 200
millioner kroner.
Altså bliver man før eller siden nødt til finde disse penge et andet sted i Danmarks pengekasse.
Det første tab er det billigste.
Skal det tages fra andre trafikinvesteringer, eller hvor skal velfærden forringes denne gang, fordi
man i 5 år har ført en uansvarlig politik med økonomien med denne brugerbetaling.
I denne periode bruges dele af de i forvejen for små indtægter bl.a. til drift og vedligeholdelse af
betalingssystemet, samt til en fuldstændig unødvendig brobestyrelse, der alene er udtryk for nogle
gnaveben til diverse byråds og regionalpolitikere. Disse gnaveben vil over de første 5 år beløbe sig
til mellem 4 og 5 millioner kroner.
Oven i alt dette med den skrantende økonomi må vi samtidigt konstaterer den udeblevne
samfundsøkonomiske gevinst der opstår, netop på grund af brugerbetalingen.
Vores lokale politkere er sovset ind i denne uheldige sag, dels ved at have taget en udemokratisk
beslutning henover hovedet på borgerne, men har samtidig også "tvunget" dem til at været loyale
mod den forkert beslutning, og dels for et par af dem også giver et ekstra årligt honorar på over
100.000 kroner. Det er jo sjældent vi hører om nogle der hugger den hånd af, der fodre dem.
Og alt dette var vel nærmest kun at betragte som begyndelsen.
Vejdirektoratet er jo allerede begyndt på deres "udbygning" af diverse vejchikaner, der skal forsøge
at knægte de "utilpassede" lokale borgere, der nægter at betale for at benytte en omfartsvej i egen
kommune.
Kære transportminister.
Kig på de realiserede tal for de første 11 måneder, og indse så nødvendigheden af at indkalde
forligspartierne, med det ene formål at aftale en anden finansiering UDEN brugerbetaling.
Gør det nu, inden dette fejlslagne brugerbetalingsprojekt generere et endnu større minus dag efter
dag, år efter år.
Lad den sunde fornuft sejre.