Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 442
Offentligt
2233995_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Kilde: vejdirektoratet.dk
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af metrolinje til Lynetteholm
Løsning M4, M5 og M5 Vest
15. juni 2020 ©
1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Forord
Resume
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Vurdering af projektet
Konklusion: ingen vægtige forhold
3
4
4
6
8
11
3
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Trafikale effekter
Teknisk løsning
Niveau og afklaringsstade
Centrale forudsætninger og antagelser
Tunnelboring
Lukning af stationer under etablering
Grænseflade aftale
Transversal
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
12
13
13
13
13
14
15
15
15
5
5.1
5.2
5.3
Anlægsbudgettet
Stikprøvegennemgang
Risikoprocessen og projektets risici
Opsummering
vurdering af anlægsbudgettet
17
18
20
22
6
7
8
Organisering og finansiering
Potentielle reduktioner, forenklinger og
23
26
28
besparelser
Materiale og kvalitetssikringsmøder
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
1
Forord
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets
vedtagelse af store anlægsprojekter på Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriets område er det fast praksis, at der forud for vedtagelse af anlægs-
love gennemføres en ekstern kvalitetssikring i fase 1 (forundersøgelse) og
fase 2 (VVM-redegørelsen) af projekter med en forventet totaludgift på over
250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Regeringen og Københavns Kommune har i principaftale af oktober 2018
besluttet at anlægge en ny stor ø, Lynetteholm, der på længere sigt kan
udvikles til en ny, attraktiv bydel. På denne baggrund fremgår det også af
principaftalen, at metrobetjening til Lynetteholm skal undersøges nærmere.
Det er besluttet af Københavns Kommune at gennemføre kvalitetssikring af
forundersøgelserne af de tre metrolinjeføringer M4, M5 og M5 Vest, dog
uden etapeopdeling. Denne kvalitetssikring er gennemført i april og maj
2020. Nærværende rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings
vurderinger med fokus på Metroselskabets projektgrundlag, anlægsover-
slag, risikoanalyse og trafikale beregninger for de tre metrolinjeføringer M4,
M5 og M5 Vest.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af Deloitte Statsautoriseret Re-
visionspartnerselskab A/S (Deloitte) i samarbejde med Sweco Danmark A/S
(Sweco).
Morten Thorball
Partner
Henrik L. Høj Wiingreen
Manager (projektleder)
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
2
Resume
Dette kapitel indeholder en opsummering af baggrunden for og indholdet af
kvalitetssikringen og en overordnet beskrivelse af anlægsprojektet og de
vurderinger, der ligger til grund for den samlede konklusion for den eks-
terne kvalitetssikring. Kapitlet har således til formål at give en kort intro-
duktion til projektet, der er genstand for den eksterne kvalitetssikring, og
resultatet af kvalitetssikringsforløbet. Baggrunden for de enkelte vurderin-
ger og dermed også den samlede konklusion er uddybet i de følgende kapit-
ler.
2.1
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Regeringen og Københavns Kommunes overborgmester indgik den 5. okto-
ber 2018 en principaftale om at anlægge en ny ø, Lynetteholm, mellem
Nordhavn og Refshaleøen i Københavns Havn.
Øen er planlagt at få et omfang på cirka to millioner etagemeter bolig- og
erhvervsbyggeri og vil kunne huse omkring 35.000 beboere og et tilsva-
rende antal arbejdspladser. En central præmis for byudviklingsområdet er
metrobetjening til Københavns centrum.
Et bredt flertal i Folketinget (V, LA, K, S, DF, RV og SF) tilsluttede sig prin-
cipaftalen den 25. oktober 2018. Et bredt politisk flertal i Københavns Bor-
gerrepræsentation (S, ALT, RV, SF, V, K, DF og LA) godkendte ligeledes den
22. november 2018 principaftalen om anlæg af Lynetteholm.
Den langsigtede udbygning af Lynetteholm forventes understøttet gennem
etablering af en metroforbindelse, der kan sikre den nye bydel en hurtig og
sammenhængende forbindelse med resten af København. En metroforbin-
delse sikrer stationsnærhed på Lynetteholm, hvilket er en forudsætning
både for en bæredygtig byudvikling og for værdiskabelsen.
Der er flere muligheder for at metrobetjene Lynetteholm fra henholdsvis
nord og syd. Forundersøgelsen skal identificere de forskellige løsninger og
linjeføringer og på baggrund heraf afdække den samlede økonomi samt for-
dele og ulemper ved de forskellige linjeføringer og for det samlede metro-
net. En forlængelse af Nordhavnsmetroen (M4 forlængelse) samt en linjefø-
ring fra København H til Lynetteholm (M5 og M5 Vest) vil blandt andet
indgå i forundersøgelsen. Derudover skal mulighederne for efterfølgende
udbygning og forlængelse af den udvalgte metrolinje samt afledte byudvik-
lingsmæssige og økonomiske konsekvenser for i de øvrige planlagte byud-
viklingsområder i København analyseres.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0005.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Figur 1. Metrolinje M4 forlængelse
Figur 2. Metrolinje M5
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0006.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Figur 3. Metrolinje M5 Vest
2.2
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Der er udarbejdet tre anlægsoverslag i projektet: et for M4, et for M5 og et
for M5 Vest. Anlægsoverslagene omfatter samtlige anlægsrelaterede udgif-
ter, der er forbundet med realisering af projektet, herunder:
Stationer
Tunnel
Transportsystemer
Jordarbejder
Miljøforanstaltninger
Mekaniske og elektriske installationer.
Foruden ovenstående elementer indeholder anlægsoverslagene udgifter til
projektering, tilsyn og administration (PTA). I nedenstående tabeller ses an-
lægsoverslagene for de tre metrolinjeføringer. Basisoverslaget er inklusiv
korrektionstillæg. Metroselskabet har oplyst omkostninger i 2019-priser til
den eksterne kvalitetssikring. I udredningsrapporten og resumérapporten er
priserne opskrevet til 2020-prisniveau.
Metroselskabet har oplyst, at priserne er opdateret siden den eksterne kva-
litetssikring har modtaget anlægsoverslagene. Det er blandt andet på grund
af de issues, der er rejst fra den eksterne kvalitetssikring og omkostnin-
gerne i denne rapport vil således afvige en smule fra omkostningsniveau i
udredningsrapporten og resumérapporten.
I nedenstående tabel fremgår anlægsøkonomien for M4.
Tabel 1. Anlægsoverslag for M4 (mio. kr.*)
Fysikoverslag
1. Anlægsarbejde
2. Transportsystemer
2.986
988
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
896
296
Basisoverslag
3.882
1.284
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0007.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
3. Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder
* Afrundede beløb.
930
4.905
289
1.481
1.220
6.387
Tabel 2. Anlægsoverslag for M5 (mio. kr.*)
Fysikoverslag
1. Anlægsarbejde
2. Transportsystemer
3. Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder
* Afrundede beløb.
9.217
3.353
2.459
15.028
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
2.826
1.005
755
4.587
Basisoverslag
12.043
4.359
3.213
19.616
Tabel 3. Anlægsoverslag for M5 Vest (mio. kr.*)
Fysikoverslag
1. Anlægsarbejde
2. Transportsystemer
3. Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder
* Afrundede beløb.
10.770
3.447
2.838
17.056
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
3.290
1.034
876
5.200
Basisoverslag
14.060
4.481
3.715
22.257
Metroselskabet har identificeret en række forhold, der potentielt kan fordyre
eller billiggøre projektet. De potentielle økonomiske konsekvenser er op-
gjort via projektets risikoanalyse.
Tabel 4 nedenfor indeholder en oversigt over den samlede vægtede risiko-
værdi for projektet og en oplistning af projektets væsentligste risici
i både
opad- og nedadgående retning. Den foreliggende risikoanalyse indeholder
samlet set 30 risici for M4 og 41 risici for både M5 og M5 Vest med en sam-
let vægtet risikoværdi på henholdsvis 1.249 mio. kr., 2.039 mio. kr. og
2.558 mio. kr., mens risikoreserven bestående af EKB i anlægsoverslaget
udgør henholdsvis 1.481 mio. kr., 4.587 mio. kr. og 5.200 mio. kr.
Tabel 4. Oversigt over projektets væsentligste risici for M4 (mio. kr.)
Vægtet
risikoværdi
Manglende kapacitet i metro i forhold til antallet af
mulige passagerer
Implementering af ny og mere omfattende lovgivning
Ændringer i kontraktkrav grundet projektændringer
Forsinkelse i forbindelse med udpegning af klappladser
for havbundssediment
C&C-etapeopdeling
entreprenørens anlægslogistik gi-
ver usikkerheder
490,00
183,80
183,80
95,55
49,00
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0008.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Tabel 5. Oversigt over projektets væsentligste risici for M5 (mio. kr.)
Vægtet
risikoværdi
Implementering af ny og mere omfattende lovgivning
Ændringer i kontraktkrav grundet projektændringer
Forsinkelser af anlægsentrepriser
Oversvømmelser i forbindelse med anlægsarbejde
Lavere afregningskrone end forudsat
562,50
292,50
150,00
93,75
90,00
Tabel 6. Oversigt over projektets væsentligste risici for M5 Vest (mio. kr.)
Vægtet
risikoværdi
Implementering af ny og mere omfattende lovgivning
Ændringer i kontraktkrav grundet projektændringer
Forsinkelser af anlægsentrepriser
Vedtagelse af ny togkonfiguration, der resulterer i
større infrastruktur (dvs. tunneler og stationer)
Oversvømmelser i forbindelse med anlægsarbejde
637,50
331,50
170,00
165,80
106,20
2.3
Vurdering af projektet
Dette afsnit sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger og an-
befalinger vedrørende hvert af de områder, der er gennemgået i forbindelse
med kvalitetssikringen.
Trafikale beregninger
De trafikale effekter er en hovedkilde til de samfundsøkonomiske konse-
kvenser, der kan forventes af metrobetjening af Lynetteholm. De trafikale
effekter er beregnet i OTM-modellen, og vi har haft adgang til resultaterne
på baggrund heraf.
Kvalitetssikringen har vurderet niveauerne for de trafikale effekter, indbyr-
des sammenhænge, og om de korrekte trafikale effekter er anvendt i den
samfundsøkonomiske analyse.
Det anbefales, at udvidelse af Motorring 3 og større byudviklingsprojekter,
såsom Vejlandskvarteret, medtages i næste fase.
Kvalitetssikringen konkluderer på den baggrund, at de trafikale effekter sy-
nes at være opgjort og anvendt korrekt samt være baseret på plausible an-
tagelser.
Tekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater omhandlende dele af det tekniske grundlag for projektet og den fore-
lagte supplerende information fra Metroselskabet vedrørende de tekniske
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
løsninger for metroforbindelsen til Lynetteholm kan opsummeres i følgende
konklusioner og anbefalinger:
Det foreliggende projektmateriale vurderes at være af høj kvalitet og ge-
nerelt på højere niveau og afklaringsstadie end set ved tidligere forun-
dersøgelse. Desuden har Metroselskabet og rådgivere i forbindelse med
granskningen været særdeles grundige med projektet, set i lyset af at
det er den indledende fase.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler eller
usikkerheder i de forudsætninger og antagelser, der hører til projektet.
I forhold til de undersøgte løsninger og undersøgelser, der vedrører me-
trolinjen, tunneller og stationer, har den eksterne kvalitetssikring ikke
fundet væsentlige mangler eller usikkerheder, men har dog identificeret
potentielle risici, der med fordel kan belyses under projektets næste fa-
ser
I forhold til de undersøgte løsninger, der vedrører krydsning af eksiste-
rende metrolinjer, har den eksterne kvalitetssikring ikke fundet væsent-
lige mangler eller usikkerhed. Dog anbefales det, at der som led i næste
fase udarbejdes et notat, der beskriver de tiltænkte tiltag, som skal ud-
føres ved hver krydsning af eksisterende metrolinjer i drift. Det kan der-
for vurderes fra lokation til lokation, hvorvidt der skal afsættes noget af
reserverne til disse arbejder. Herunder anbefales det også, at det under-
søges, hvorvidt der er tilstrækkeligt plads til, at en box girder (lukket
tunnelrør) går fri af de præfabrikerede dækelementer.
Det anbefales, at der i forbindelse med næste fase, udarbejder en græn-
sefladeaftale for hvilken betydning en station ved Baltikavej vil have på
projektet med etablering af Nordhavnstunnellen, således begge projek-
ter afvikles med så lidt indvirkning på hinanden som muligt og med klare
ansvarsområder.
Det anbefales, at omkostningerne til transfertunnelen under Hovedbane-
gården detaljeres yderligere i næste fase, især i forhold til afledte om-
kostninger i forbindelse med sporspærringer.
Det anbefales, at tillægsydelsen for udbygningen af Islands Brygge Vari-
ant 2 under den eksisterende station undersøges nærmere i næste fase.
Det vurderes ikke, at det nuværende tillæg er særlig stort til at dække
eventuelle meromkostninger.
Det anbefales, at der inkluderes de forventede meromkostninger til om-
bygning af Vasbygade CMC for M4 som en note til anlægsøkonomien, så
sammenligningsgrundlaget varianterne imellem inkluderer dette.
Det anbefales at der udarbejdes et teknisk bilag som redegør for eventu-
elle risici forbundet med usikkerheden for den kommende landopfyldning
i forbindelse med metrobyggeriet. Således kan det vurderes, hvorvidt
eventuel merøkonomi skal allokeres til dette område. Dette burde dog
have være inkluderet i den nuværende fase.
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
I forhold til de undersøgte løsninger, der relaterer sig til miljømæssige
forhold, har den eksterne kvalitetssikring ikke fundet væsentlige mang-
ler eller usikkerheder.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
Anlægsbudgettet og risikoanalyse
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede udgiftsmæssige grundlag, den
uddybende gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegen-
nemgangen af priser og mængder på tværs af anlægsbudgettets poster
samt projektets risikoanalyse og risikoproces såvel som de forelagte supple-
rende informationer fra Metroselskabet kan opsummeres i følgende konklu-
sioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være til-
fredsstillende.
Brugen af sumposter er meget begrænset, hvorfor den eksterne kvali-
tetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Der er i projektets anlægsbudget primært brugt en EKB på 30% selvom
principperne for ny anlægsbudgettering (NAB) jf. punkt 3.1 foreskriver,
at der tillægges en EKB på 50 % af basisoverslaget. Dette har væsentlig
betydning for det samlede anlægsoverslag og kan reducere sammenlig-
neligheden med andre overslag i samme fase. Metroselskabet har over-
for den eksterne kvalitetssikring begrundet beslutningen, som er foran-
kret i projektets styregruppe med erfaringerne omkring prissætning fra
det nyligt afsluttede Metro Cityringen projekt. Metroselskabet har frem-
sendt et notat som dokumenterer styregruppens beslutning om at an-
vende en EKB på 30%. På den baggrund har kvalitetssikringen ikke
yderligere kommentarer.
Ved den stikprøvemæssige gennemgang af pris- og mængdegrundlag i
anlægsoverslaget er der identificeret få fejl, og de vurderes at være af
mindre betydning grundet beløbene. Da posterne udgør en lille del af fy-
sikoverslaget og efterfølgende er blevet rettet af Metroselskabet, har den
eksterne kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger til stikprøvegen-
nemgangen.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i fuld overensstemmelse
med principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden, at
den anvendte beregningsmetode med vægtningen af statistiske forde-
lingsudfald er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold til
beregning af projektets risici.
Projektets risikoværdier udgør 1.249 mio. kr., 2.039mio. kr. og 2.558
mio. kr. for henholdsvis M4, M5 og M5 Vest, mens risikoreserven bestå-
ende af EKB i anlægsoverslagene er større. Den eksterne kvalitetssikring
vurderer projektets risikoanalyse som værende robust.
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at det
foreliggende anlægsbudget kan betragtes som værende fyldestgørende på
nuværende stadie
Organisering og finansiering
Kvalitetssikringen konkluderer overordnet set, at den samfundsøkonomiske
analyse lever op til de kvalitetsmæssige krav, der kan stilles til en konse-
kvensvurdering af projektscenarierne på nuværende tidspunkt i beslut-
ningsprocessen. Således er der ikke identificeret issues med en kritisk (1)
eller høj (2) prioritet. Der er dermed kun identificeret issues med en lav (4)
eller middel (3) prioritet.
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
Deloitte har gennemført en ekstern kvalitetssikring af den indledende fase
forundersøgelse af metrolinjeføring til Lynetteholm. På baggrund af den
eksterne kvalitetssikring er Deloitte ikke bekendt med vægtige grunde til, at
der ikke bør træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund
af det beslutningsgrundlag, der er fremlagt af Metroselskabet, herunder i
forhold til anlægsbudgettet, risikovurderingen og tidsplanen.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyn-
dighedens projekt i overensstemmelse med Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af beslutnings-
grundlag på niveau 1. Den eksterne kvalitetssikring har således ikke foreta-
get egne undersøgelser.
I forbindelse med kvalitetssikringen er der identificeret mindre besparelses-
potentialer af beskedent omfang. Det anbefales, at der tages højde for disse
forhold i forbindelse med en eventuel efterfølgende projektfase.
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
3
Trafikale effekter
De gennemførte trafikale konsekvensberegninger af metroforbindelsen til
Lynetteholm er blevet gennemgået, gransket og vurderet i forbindelse med
kvalitetssikringen af de tre linjeføringer M4, M5 og M5 Vest.
De trafikale effekter udgør en hovedkilde til de samfundsøkonomiske konse-
kvenser, der kan forventes af metrobetjening af Lynetteholm. De trafikale
effekter er beregnet i OTM-modellen, og vi har haft adgang til resultaterne
på baggrund heraf.
Kvalitetssikringen har vurderet niveauerne for de trafikale effekter, indbyr-
des sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er anvendt i den
samfundsøkonomiske analyse.
Kvalitetssikringen konkluderer på den baggrund, at de trafikale effekter sy-
nes at være opgjort og anvendt korrekt og baseret på plausible antagelser.
Trafikmodelberegninger
Forudsætninger for trafikmodelberegninger, OTM, er baseret på analysen
Københavns Kommunes KIK2-analyse
”Kollektiv
Infrastruktur i København”
fra 2018. De mere præcise forudsætninger fremgår ikke. Det er derfor usik-
kert, om projekter som for eksempel Lynetteholm og de ni øer ved Avedøre
indgår. Desuden er det uklart, hvorvidt eksempelvis større motorvejspro-
jekter som udvidelse af Motorring 3, udvidelse af Amagermotorvejen samt
Øresundsmotorvejen indgår. Derudover hersker der usikkerhed om, hvor-
vidt større byudviklingsområder, for eksempel Vejlandskvarteret, indgår.
Metroselskabet forklarer, at forudsætningerne fremgår af de to notater "Me-
troselskabet Trafikmodelberegninger for metro til Lynetteholmen Fase 2"
udarbejdet af MOE og "Beregningsforudsætninger i Basis 2035, 2035+ og
2035++" af Christian Overgård. På trods af at der står "Foreløbigt notat" på
sidstnævnte notat, så vil der ikke ske ændringer i de grundlæggende forud-
sætninger, som er beskrevet, og som ligger til grund for trafikmodelbereg-
ningerne.
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
4
Teknisk løsning
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den tekniske løs-
ning for metroforbindelsen til Lynetteholm, herunder tunnelløsninger og
stationer. Vurderingen er gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring
ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til, om:
De valgte/påtænkte løsninger er realistiske
De foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets
nuværende stadie
Løsningerne er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgettet og i
den risikoanalyse, der hører til projektet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af den sammenfattende rapport,
de tekniske beskrivelser og det tegningsgrundlag, der hører til den indle-
dende fase af projektet, såvel som møder med og supplerende oplysninger
fra Metroselskabet og rådgivere.
4.1
Niveau og afklaringsstadie
Kvalitetssikringen er foretaget på det foreliggende grundlag, og alle vurde-
ringer er afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker
ændringer i projektgrundlaget, der har betydning for beslutningsgrundla-
gets kvalitet og anlægsoverslagets indhold.
Det foreliggende projektmateriale vurderes at være af høj kvalitet og gene-
relt på højere niveau og afklaringsstadie end set ved tidligere projekter.
4.2
Centrale forudsætninger og antagelser
I dette afsnit fremgår den eksterne kvalitetssikrings vurdering af forudsæt-
ninger for og antagelser om de undersøgte tekniske løsninger for linjeførin-
gerne M4, M5 og M5 Vest.
4.3
Tunnelboring
Af projektgrundlaget fremgår det, at det ved Forum Station lader til, at af-
standen mellem linjerne M1 og M5 er noget mindre end en tunneldiameter
som beskrevet i teksten. Det betragtes som en stor risiko at minimere jord-
dækket på den eksisterende metrolinje. Endvidere er det uklart, hvordan
opdriften af både M1 og M5 modvirkes grundet det store fælles transferom-
råde, da der stort set ikke er noget jorddække tilbage. Det gælder desuden
for København H Variant 01 og Amagerbro Variant 02 Station. Metroselska-
bet oplyser, at det er en udfordrende proces, men der er anvendt tidligere
erfaringer fra Cityringen, hvor M1 og M2 ikke blev påvirket, og derfor er
Metroselskabet overbeviste om, at dette kan opnås igen med samme di-
stance. Da projektet endnu er på et så tidligt stadie, anbefaler den eksterne
kvalitetssikring, at der allokeres en betydelig risiko til dette område samt et
teknisk bilag, som redegør for udfordringerne ved boring meget tæt på ek-
sisterende metrorør i drift.
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Landopfyldning
Det forstås således, at det udborede materiale fra tunnelarbejde og stati-
onsarbejde forventes benyttes som opfyld til Lynetteholm. Det ses ofte, at
områder med landinvending udsættes for henholdsvis korttids- og langtids-
sætninger, især ved brug af mindre indbygningsegnet jord. Metroselskabet
uddyber, at det på nuværende stadie er ukendt, hvad fyldmaterialet vil
være, hvordan det vil blive placeret, og hvor længe der går, før metroen er
konstrueret, og det er derfor ikke muligt at designe til mulig afvikling på
dette trin, selvom alle forhøjede strukturer er på pæle. Den eksterne kvali-
tetssikring vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt, at der ikke er allokeret
nogle risici til dette issue. Dette betragtes som en risiko for projektet, hvor-
for det bør detaljeres yderligere. Det anbefales, at der udarbejdes et tek-
nisk bilag, som redegør for eventuelle risici forbundet med usikkerheden i
forhold til den kommende landopfyldning. Således kan det vurderes, hvor-
vidt eventuel merøkonomi skal allokeres til dette. Dette kunne med fordel
have været inkluderet i nuværende fase.
4.4
Lukning af stationer under etablering
Det er uklart om København H Station skal tages ud af drift ved etablerin-
gen af hovedforslaget København H Variant 01, da løsningen vil kræve, at
de præfabrikerede elementer over platformniveau skal erstattes af et nyt
bærende dæk-element. Endvidere kan det ikke ses, at denne ombygning er
medtaget i risikoregistret, og den økonomi i forbindelse med denne ombyg-
ning er også uklar.
Metroselskabet oplyser at, det ikke er nødvendigt at lukke driften på stræk-
ningen. Der er altid en betonstruktur mellem anlægskonstruktionen og me-
troen, jf. kapitel 3.2.1.2. Dette ses også på deres tegninger; se figur 16.
Kvalitetssikringen vurderer dog, at det ud fra tegningsmaterialet og figur 21
ser ud til, at der ikke er tilstrækkeligt plads til, at en box girder går fri af de
præfabrikerede dækelementer. Det anbefales derfor, at denne detalje un-
dersøges nærmere i næste fase.
Lukning af stationer under etablering
Det beskrives i de tekniske dokumenter, at den eksisterende station vil
være ude af drift under udførelsen af Islands Brygge Variant 04, men at det
forventes, at togdriften gennem den eksisterende station opretholdes. Det
vurderes, at en risiko bør allokeres til denne del. Derudover kunne en løs-
ning med en dybere kavernestation under den eksisterende station med un-
dersøges.
Metroselskabet oplyser, at tog fortsat vil kunne køre gennem stationen,
men selve stationen vil forblive lukket. Der er ikke afsat særskilte risici til
eventuel afbrydelse af togdrift, da lignende arbejder er blevet gennemført i
Singapore med gode resultater. Det beskrives i kapitel 3.3.5.2 af
”Project
Definition Report”. Muligheden for at etablere en kavernestation er ikke un-
dersøgt i detaljer, og dokumenterne adresserer ikke de tilknyttede risici ved
at oprette en platform til platform-forbindelse. Hvis en platform til platform-
forbindelse ikke er påkrævet, vil basisløsningen være bedst egnet. En ka-
verneløsning er ikke yderligere vurderet, da den ansås som værende dyrere
og mere risikabel at udføre.
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at et eventuelt risikotillæg vurderes
nærmere i næste fase.
4.5
Grænsefladeaftale
Som nævnt i forundersøgelsen er Baltikavej Station placeret meget tæt på
den kommende Nordhavnstunnel. Det vil derfor være nødvendigt at inte-
grere de to konstruktioner og derved allokere økonomi til dette.
Metroselskabet oplyser, at de er i tæt kontakt med Vejdirektoratet angå-
ende dette issue, og Vejdirektoratet er blevet forelagt beregningerne. Der
er ikke nogen direkte omkostninger allokeret til dette. Det virker rimeligt at
antage, at stationen kan funderes på Nordhavnstunnelen. Der bør derfor
udarbejdes et oplæg til en grænsefladeaftale mellem de to projekter. Metro-
selskabet har været løbende dialog med Vejdirektoratet, der vil foretage en
udredning af, hvad det vil have af betydning for Nordhavnstunnelen at
etablere stationen ved Baltikavej. Kvalitetssikringen anbefaler, at Metrosel-
skabet udarbejder en grænsefladeaftale.
4.6
Transversaler
Det er beskrevet, at det generelt er valgt at placere transversaler i forlæn-
gelse af stationsboksene for at minimere omkostninger og CO2. Det be-
mærkes dog, at transversalerne bliver længere grundet de øgede sporaf-
stand. Desuden anses cut&cover-konstruktioner ofte som CO2-tunge og be-
kostelige. Det kunne overvejes at placere nogle af transversalerne ved nød-
skakterne i en kaverne som ved Nørreport (M1). En lokation som Islands
Brygge skakt kunne udgøre en TBM-arbejdsplads, som efterfølgende kunne
blive en kaverne med transversaler.
Metroselskabet oplyser at, projektets antal af transversal svarer til antal
transversaler og vendespor på M1/M2. Lynetteholmsprojektet kan ikke
sammenlignes med Cityringen da der her er tale om en ring, der har mindre
behov for transversaler. Metroselskabet fortsætter dog med, at undersøge
muligheden for at reducere antallet af transversaler. Selvom crossovers er
større ved placering ved siden af en station, kan de bruges til opbevaring
eller som teknik rum, for eksempel til shallow stations, hvilket vil reducere
omfanget af ekstra underground structure. Det anbefales derfor, at antallet
af og lokationen for crossovers vurderes løbende, så man kan gennemgå
mulige måder at optimere på, samtidig med at serviceniveauet opretholdes.
4.7
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater omhandlende dele af det tekniske grundlag for projektet og den fore-
lagte supplerende information fra Metroselskabet vedrørende de tekniske
løsninger for metroforbindelsen til Lynetteholm kan opsummeres i følgende
konklusioner og anbefalinger:
Det foreliggende projektmateriale vurderes at være af høj kvalitet og ge-
nerelt på højere niveau og afklaringsstadie end set ved tidligere projek-
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
ter. Desuden har Metroselskabet og rådgivere i forbindelse med gransk-
ningen været særdeles grundige med projektet, set i lyset af at det er
den indledende fase.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler eller
usikkerheder i de forudsætninger og antagelser, der hører til projektet.
I forhold til de undersøgte løsninger og undersøgelser, der vedrører me-
trolinjen, tunneller og stationer, har den eksterne kvalitetssikring ikke
fundet væsentlige mangler eller usikkerheder, men har dog identificeret
potentielle risici, der med fordel kan belyses nærmere i næste fase af
projektet.
I forhold til de undersøgte løsninger, der vedrører krydsning af eksiste-
rende metrolinjer, har den eksterne kvalitetssikring ikke fundet væsent-
lige mangler eller usikkerhed. Dog anbefales det, at der som led i næste
fase udarbejdes et notat, der beskriver de tiltænkte tiltag, som skal ud-
føres ved hver krydsning af eksisterende metrolinjer i drift. Det kan der-
for vurderes fra lokation til lokation, hvorvidt der skal afsættes noget af
reserverne til disse arbejder. Herunder anbefales det også, at det under-
søges, hvorvidt der er tilstrækkeligt plads til, at en box girder går fri af
de præfabrikerede dækelementer.
Det anbefales, at der i forbindelse med næste fase udarbejdes en græn-
sefladeaftale for, hvilken betydning en station ved Baltikavej vil have for
Nordhavnstunnellen.
Det anbefales, at omkostningerne til transfertunnelen under Hovedbane-
gården detaljeres yderligere i næste fase, især i forhold til afledte om-
kostninger i forbindelse med sporspærringer.
Det anbefales, at tillægsydelsen for udbygningen af lsb_4 under den ek-
sisterende station undersøges nærmere i næste fase. Det vurderes ikke,
at det nuværende tillæg er særlig stort.
Det anbefales, at der inkluderes de forventede meromkostninger til om-
bygning af CMC som en note til anlægsøkonomien, så sammenlignings-
grundlaget varianterne imellem er korrekt.
Det anbefales at der udarbejdes et teknisk bilag som redegør for eventu-
elle risici forbundet med usikkerheden for den kommende landopfyld-
ning. Således kan det vurderes, hvorvidt eventuel merøkonomi skal allo-
keres til dette område. Dette burde dog have være inkluderet i den nu-
værende fase.
I forhold til de undersøgte løsninger, der relaterer sig til miljømæssige
forhold, har den eksterne kvalitetssikring ikke fundet væsentlige mang-
ler eller usikkerheder.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0017.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
5
Anlægsbudgettet
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den forventede
anlægsøkonomi for projektet, herunder om de anvendte pris- og mængde-
forudsætninger er retvisende og dokumenterede. Vurderingen er gennem-
ført ved:
Gennemgang af det samlede prismæssige grundlag, herunder anvendel-
sen af erfaringsbaserede tillæg til håndtering af usikkerheder
Uddybende gennemgang af områder, der efter den eksterne kvalitetssik-
rings opfattelse er særlig risikobetonede
Stikprøvegennemgang af priser og mængder
Vurdering af projektets risikoanalyse, herunder sammenligning af pro-
jektets risikoværdi med størrelsen af korrektionstillægget.
I forbindelse med kvalitetssikringen er den tilhørende dokumentation i form
af prisreferencer, mængdedefinitioner og underliggende tekniske beskrivel-
ser desuden blevet gennemgået. Gennemgangen af den forelagte dokumen-
tation er suppleret med granskningsmøder med Metroselskabet samt en
granskning af transportsystemer foretaget sammen med Metroselskabet, da
det ikke var mulig at få udleveret disse dokumenter.
Anlægsoverslaget for de tre metrolinjeføringer fremgår af tabel 7, 8 og 9
nedenfor.
Tabel 7. Anlægsoverslag for M4 (mio. kr.*)
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
896
296
289
1.481
Fysikoverslag
1. Anlægsarbejde
2. Transportsystemer
3. Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder
* Afrundede beløb.
2.986
988
930
4.905
Basisoverslag
3.882
1.284
1.220
6.387
Tabel 8. Anlægsoverslag for M5 (mio. kr.*)
Fysikoverslag
1. Anlægsarbejde
2. Transportsystemer
3. Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder
* Afrundede beløb.
9.217
3.353
2.459
15.028
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
2.826
1.005
755
4.587
Basisoverslag
12.043
4.359
3.213
19.616
Tabel 9. Anlægsoverslag for M5 Vest (mio. kr.*)
Fysikoverslag
1. Anlægsarbejde
2. Transportsystemer
10.770
3.447
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
3.290
1.034
Basisoverslag
14.060
4.481
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0018.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
3. Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder
* Afrundede beløb.
2.838
17.056
876
5.200
3.715
22.257
Enhedspriser
I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering skal der ved udarbej-
delse af ankerbudgettet i videst muligt omfang anvendes erfaringsbaserede
enhedspriser. Hvis disse ikke foreligger, tillader principperne for ny anlægs-
budgettering at anvende en ad hoc-baseret prissætning, hvilket blandt an-
det kan være priser baseret på ekspertskøn. Den eksterne kvalitetssikring
har undersøgt Metroselskabets grundlag for anvendelsen af erfaringsbase-
rede priser, herunder hvilke referenceprojekter der er anvendt til fastsæt-
telsen af projektets enhedspriser.
Prisgrundlaget for anlægsoverslaget for metroprojektet består hovedsagelig
af erfaringspriser fra Cityring-projektet. Den eksterne kvalitetssikring har
fået forelagt prisgrundlaget og vurderer, at dette er retvisende og baseret
på sammenlignelige projekter, samt at overførslen af enhedspriser fra pris-
grundlaget til anlægsoverslagene er sket korrekt.
Sumposter
Den eksterne kvalitetssikring har gransket omfanget og anvendelsen af
sumposter i anlægsoverslaget. Der er fundet eksempler på anvendelse af
sumposter, herunder udgifter til en transfertunnel på 255 mio. kr. Fælles
for de granskede sumposter er, at de er ledsaget af bagvedliggende bereg-
ninger og dokumentation. Da omfanget af resterende sumposter, som beror
på ekspertskøn, samtidig er begrænset, har den eksterne kvalitetssikring
ikke yderligere bemærkninger hertil.
5.1
Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en stikprøvegennemgang af et
udvalg af poster fra samtlige hovedposter i anlægsoverslaget, hvilket følger
normal praksis for eksterne kvalitetssikringer.
Anlægsbudgettet
Resultaterne af den eksterne kvalitetssikrings stikprøvegennemgang af et
udsnit af poster fra anlægsoverslaget er præsenteret i tabel 10 nedenfor.
Det skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere
poster end angivet i tabellen. De poster, der er angivet i tabellen, er ude-
lukkende udtryk for de poster, der har givet anledning til spørgsmål fra den
eksterne kvalitetssikring.
Tabel 10. Poster fra stikprøvegennemgang
anlægsbudget
Post
Andel af
fysikoverslaget
20 %
Samlet
vurdering
Gyldig
Bemærkninger
Der er konstateret en anden EKB
end de 50 procent, som
”Ny
An-
lægsbudgettering”, jf. punkt 3.1,
foreskriver. Metroselskabet har
EKB
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0019.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Post
Andel af
fysikoverslaget
Samlet
vurdering
Bemærkninger
begrundet valget af de 30 procent
som EKB.
Uoverensstemmelse i
demolition cost
0,1 %
Ugyldig
Der er konstateret en fejl i bereg-
ningen af demolition cost, som
Metroselskabet efterfølgende har
rettet.
Tallene i beregningsarket stem-
mer ikke overens med tallene i to-
talen. Dette er en fejl fra Metro-
selskabets udførende konsulenter,
som der vil blive kigget nærmere
på.
Enhedspriserne er oprundet, hvil-
ket betyder flere mio. kr. forskel i
de endelige beregninger. Metro-
selskabet har rettet dette i bereg-
ningerne.
Der er konstateret en fejl i bereg-
ningen af KK Station, som Metro-
selskabet efterfølgende har rettet.
Beløbet er dog af meget lav be-
tydning.
Uoverensstemmelse i
beregninger for trans-
portsystemer
0,2 %
Gyldig
Oprunding af enheds-
priser
2%
Ugyldig
KK Station
0%
Ugyldig
Som det fremgår af tabel 10, har den eksterne kvalitetssikring identificeret
poster, som vurderes at være ugyldige. Da posterne udgør en meget lille
del af fysikoverslaget og efterfølgende er blevet rettet af Metroselskabet,
har den eksterne kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger til stikprø-
vegennemgangen.
Risikoanalysen
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets risikoanalyse. Resultaterne af den eksterne kvalitetssik-
rings stikprøvegennemgang er præsenteret i tabel 11 nedenfor. Det skal
bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere poster end
angivet i tabellen.
Tabel 11. Poster fra stikprøvegennemgang
risikoanalysen
Post
Andel af
fysikoverslaget
2%
Samlet
Bemærkninger
vurdering
Gyldig
Der er allokeret tre forskellige risici,
der overlapper hinanden, og derved er
det sandsynligt, at risikoværdien kan
være overprissat.
Der er ikke medregnet en risiko til
strækningen M5 som den eneste af de
tre strækninger, selvom risikoen be-
skriver det modsatte. Metroselskabet
har begrundet valget og medgiver for-
virring i formuleringen.
Højere priser
Manglende kapaci-
tet*
1%
Gyldig
* Manglende kapacitet i metroen er efterfølgende vurderet højere end det anførte i risikoanalysen.
Foruden de poster fra risikoanalysen, der er nævnt i tabellen, har den eks-
terne kvalitetssikrings granskning omfattet en potentiel risiko, der ikke er
angivet i risikoanalysen. Det drejer sig om den risiko, der er forbundet med
at minimere jorddækket på den eksisterende metrolinje. Det anbefales, at
der som led i næste fase udarbejdes et notat, der beskriver de tiltænkte til-
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0020.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
tag, som skal udføres ved hver krydsning. Det kan derfor vurderes fra loka-
tion til lokation, hvorvidt der skal afsættes nogle af reserverne til disse ar-
bejder. Metroselskabet oplyser, at dette er en udfordrende proces. Proble-
met gælder for stationerne København H, Østerbro og Amagerbro. Der er
anvendt tidligere erfaringer fra Cityringen, hvor M1 og M2 ikke blev påvir-
ket, og derfor er Metroselskabet overbeviste om, at dette kan opnås igen
med samme distance. De
mitigation measures,
der blev anvendt ved City-
ringen, er inkluderet i omkostningsoverslaget.
På baggrund af stikprøvegennemgangen af risikoanalysen er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at risikoanalysen er baseret på veloverve-
jede antagelser og valide vurderinger. Risikoanalysen vurderes således at
være robust.
5.2
Risikoprocessen og projektets risici
Dette afsnit omfatter en vurdering af Metroselskabets håndtering af og ar-
bejde med projektets risici. Den eksterne kvalitetssikring er baseret på risi-
koanalysen, som er udskrevet den 2. april 2020.
Risikoprocessen
Metroselskabet har oplyst den eksterne kvalitetssikring om, at der er af-
holdt en risikoworkshop, hvor både projektledelsen samt fageksperter fra
Metroselskabet og deres rådgivere har deltaget og bidraget. De anvendte ri-
sikoniveauer i form af både sandsynlighed og økonomisk konsekvens er
fastlagt på den afholdte workshop. Af risikoregistret fremgår det ligeledes,
at adskillige risici er blevet behandlet og tilpasset løbende siden den af-
holdte workshop, hvilket bevidner, at risikoregistret bruges aktivt som et
opfølgnings- og styringsværktøj.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at denne fremgangsmåde
svarer til Metroselskabets sædvanlige fremgangsmåde for identifikation af
risici, og at den er i fuld overensstemmelse med principperne for ny an-
lægsbudgettering.
Projektets væsentligste risici
Da risikoanalysen anvendes som et væsentligt værktøj i forbindelse med lø-
bende revurdering af den samlede anlægsøkonomi for projektet, bør risiko-
analysen derfor også indeholde både positive og negative risikoværdier. Ri-
sikoanalysen indeholder således kun potentielle fordyrelser og ikke potenti-
elle besparelser for projektet. Tabellen nedenfor indeholder en opsumme-
ring af de væsentligste af projektets risici. Den foreliggende risikoanalyse
indeholder samlet set 30 risici for M4 og 41 risici for både M5 og M5 Vest
med en samlet vægtet risikoværdi på henholdsvis 1.249 mio. kr., 2.039
mio. kr. og 2.558 mio. kr.
Tabel 12. Oversigt over projektets væsentligste risici for M4 (mio. kr.)
Vægtet
risikoværdi
Manglende kapacitet i metro i forhold til antallet af
mulige passagerer
Implementering af ny og mere omfattende lovgivning
Ændringer i kontraktkrav grundet projektændringer
490,00
183,80
183,80
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0021.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Vægtet
risikoværdi
Forsinkelse i forbindelse med udpegning af klappladser
for havbundssediment
C&C-etapeopdeling
entreprenørens anlægslogistik gi-
ver usikkerheder
95,55
49,00
Tabel 13. Oversigt over projektets væsentligste risici for M5 (mio. kr.)
Vægtet
risikoværdi
Implementering af ny og mere omfattende lovgivning
Ændringer i kontraktkrav grundet projektændringer
Forsinkelser af anlægsentrepriser
Oversvømmelser i forbindelse med anlægsarbejde
Lavere afregningskrone end forudsat
562,50
292,50
150,00
93,75
90,00
Tabel 14. Oversigt over projektets væsentligste risici for M5 Vest (mio. kr.)
Vægtet
risikoværdi
Implementering af ny og mere omfattende lovgivning
Ændringer i kontraktkrav grundet projektændringer
Forsinkelser af anlægsentrepriser
Vedtagelse af ny togkonfiguration der resulterer i
større infrastruktur (dvs. tunneler og stationer)
Oversvømmelser i forbindelse med anlægsarbejde
637,50
331,50
170,00
165,80
106,20
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
5.3
Opsummering
vurdering af anlægsbudgettet
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prismæssige grundlag, den ud-
dybende gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennem-
gangen af priser og mængder på tværs af anlægsbudgettets poster samt
projektets risikoanalyse og risikoproces såvel som de forelagte supplerende
informationer fra Metroselskabet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være til-
fredsstillende.
Brugen af sumposter er meget begrænset, hvorfor den eksterne kvali-
tetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Der er i projektets anlægsbudget primært brugt en EKB på 30 procent,
selvom
”Ny
Anlægsbudgettering”, jf. punkt 3.1, foreskriver, at der til-
lægges en EKB på 50 procent af basisoverslaget. Dette fremgår ikke af
Metroselskabets beregninger og er derfor noget, som kvalitetssikringen
har vurderet er af høj betydning. Metroselskabet har dog begrundet val-
get, og derfor har kvalitetssikringen ikke yderligere kommentarer.
Ved den stikprøvemæssige gennemgang af pris- og mængdegrundlag i
anlægsoverslaget er der identificeret få fejl, og de vurderes at være af
lav betydning grundet beløbene. Da poster udgør meget lidt fysikover-
slaget og efterfølgende er blevet rettet af Metroselskabet, har den eks-
terne kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger til stikprøvegennem-
gangen.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i fuld overensstemmelse
med principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden, at
den anvendte beregningsmetode med vægtningen af statistiske forde-
lingsudfald er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold til
beregning af projektets risici.
Projektets risikoværdier udgør 1.249 mio. kr., 2.039mio. kr. og 2.558
mio. kr. for henholdsvis M4, M5 og M5 Vest, mens risikoreserven bestå-
ende af EKB i anlægsoverslaget udgør en væsentlig større del. Den eks-
terne kvalitetssikring vurderer projektets risikoanalyse som værende ro-
bust.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at det
foreliggende anlægsbudget kan betragtes som værende fuldt gyldigt.
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
6
Organisering og finansiering
Samfundsøkonomisk analyse af metrobetjening af Lynetteholm
Dette kapitel indeholder resultaterne af en ekstern kvalitetssikring af den
samfundsøkonomiske analyse af metrobetjening af Lynetteholm. Konkret er
der regnet på tre projektscenarier:
En forlængelse af den nuværende M4 Nordhavnsafgrening (M4)
En ny metroforbindelse fra København H via Amager, Refshaleøen
og Lynetteholm til Østerport (M5)
En ny metroforbindelse fra Lynetteholm til Prags Boulevard via
blandt andet Østerport, Rigshospitalet, Forum og København H (M5
Vest).
Disse tre projektscenarier sammenholdes med to basisscenarier for hen-
holdsvis M4 samt M5 og M5 Vest. Som udgangspunkt bør der kun være ét
basisscenarie, der danner et fælles sammenligningsgrundlag for de forskel-
lige projektscenarier. I dette tilfælde er argumentationen for de to forskel-
lige basisscenarier velbegrundet. I fortolkningen af resultaterne af den sam-
fundsøkonomiske analyse betyder dette valg dog, at man ikke umiddelbart
kan sammenligne de tre projektscenarier.
Kvalitetssikringen har fokuseret på tre områder:
1.
2.
3.
Trafikale effekter
Samfundsøkonomisk analyse (beregninger og forudsætninger)
Bredere effekter.
Til brug for kvalitetssikringen har den eksterne kvalitetssikring haft adgang
til TERESA-modellens beregningsark, der har dannet grundlag for analysen.
Vi har desuden haft adgang til resultaterne af beregningerne i OTM-model-
len samt dokumenter, der beskriver forudsætninger for trafikberegningerne
og den samfundsøkonomiske analyse. Udgangspunktet for vores kvalitets-
sikring har dermed været, at resultaterne af trafikmodellen er korrekte, og
at forudsætningerne for analysen afspejler den mest opdaterede viden på
analysetidspunktet.
Overordnet vurdering
Kvalitetssikringen konkluderer overordnet set, at den samfundsøkonomiske
analyse lever op til de kvalitetsmæssige krav, der kan stilles til en konse-
kvensvurdering af projektscenarierne på nuværende tidspunkt i beslut-
ningsprocessen. Således er der ikke identificeret issues med en kritisk (1)
eller høj (2) prioritering. Der er dermed kun identificeret issues med lav (4)
eller middel (3) prioritering.
I alt ti issues i kategorien lav eller middel blev identificeret, fordelt med fem
i hver kategori. Disse issues har primært afspejlet et behov for at få be-
kræftet beregningsmæssige forudsætninger, der ikke fremgik af det materi-
ale, vi har haft adgang til. Disse bekræftelser blev opnået i umiddelbar for-
længelse af fremlæggelsen heraf på granskningsmødet 18. maj 2020.
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
I det følgende opsummeres processen for og resultaterne af kvalitetssikrin-
gen indenfor de tre fokusområder.
Trafikale effekter
De trafikale effekter udgør en hovedkilde til de samfundsøkonomiske konse-
kvenser, der kan forventes af metrobetjening af Lynetteholm. De trafikale
effekter er beregnet i OTM-modellen, og vi har haft adgang til resultaterne
på baggrund heraf.
Kvalitetssikringen har vurderet niveauerne for de trafikale effekter, indbyr-
des sammenhænge, og om de korrekte trafikale effekter er anvendt i den
samfundsøkonomiske analyse.
Kvalitetssikringen konkluderer på den baggrund, at de trafikale effekter sy-
nes at være opgjort og anvendt korrekt såvel som baseret på plausible an-
tagelser.
Samfundsøkonomisk analyse
I Danmark danner Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøko-
nomisk Analyse (TERESA) for transportområdet udgangspunkt for konse-
kvensvurderinger af infrastrukturprojekter. Modellen sikrer et ensartet
grundlag for at vurdere og sammenligne de forventede konsekvenser af in-
vesteringer på trafikale områder af samfundsmæssig interesse.
I forbindelse med kvalitetssikringen af den samfundsøkonomiske analyse er
det blevet undersøgt, om TERESA-modellen er anvendt korrekt, og om det
er de rigtige forudsætninger, der er lagt til grund for beregningerne.
Beregninger
Kvalitetssikringen har således først og fremmest været af teknisk karakter.
Det vil sige, at vi har undersøgt, om de korrekte beløb er indtastet de rig-
tige steder, og om resultaterne er korrekte. I den forbindelse har vi også
undersøgt forudsætningerne for og resultaterne af følsomhedsanalyserne.
Forudsætninger
Det er i forbindelse med kvalitetssikringen desuden blevet undersøgt, om
forudsætningerne for brug af modellen er korrekte og/eller plausible. Dette
indebærer for eksempel, om prisniveauet for inputdata afspejler niveauet i
den anvendte version af de transportøkonomiske enhedspriser, og om skøn
vedrørende eksempelvis anlægs- og driftsøkonomi synes at være underbyg-
gede.
Kvalitetssikringen konkluderer på den baggrund, at retningslinjerne for
samfundsøkonomiske analyser af projekter på transportområdet er blevet
fulgt, og at resultaterne på baggrund heraf er korrekte baseret på de opstil-
lede forudsætninger og de kvalificerede forventninger til fremtidige gevin-
ster og omkostningsdrivere.
Bredere effekter
De bredere effekter af infrastrukturprojekter har været debatteret i flere år,
og der arbejdes stadig på, hvordan denne type konsekvenser kan inklude-
res i de samfundsøkonomiske modeller. Der er efterhånden bred enighed
om, at investeringer på transportområdet medfører effekter for samfundet,
der ligger ud over de effekter, der medtages i en traditionel samfundsøko-
nomisk analyse. I en beslutningsproces er inkludering af de bredere økono-
miske effekter derfor relevant at belyse.
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Den samfundsøkonomiske analyse adresserer de bredere økonomiske effek-
ter og vurderer størrelsen heraf baseret på erfaringstal og en testversion af
den model, der i øjeblikket er under udvikling med henblik på at inkludere
adressere de bredere effekter.
Kvalitetssikringen konkluderer på den baggrund, at vurderingen af de bre-
dere effekter har et passende niveau. Dog bør tilstedeværelsen af mulige
negative konsekvenser også fremhæves.
25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
7
Potentielle reduktioner,
forenklinger og besparelser
Formålet med dette kapitel er at vurdere, om de valgte løsninger rent fak-
tisk afspejler det projekt, der som minimum må gennemføres for at opnå de
forudsatte effekter.
Vurderingen er gennemført på baggrund af granskning af ankerbudgettet
og en række tekniske dokumenter samt gennem møder med og supple-
rende oplysninger fra Metroselskabet og dets rådgivere.
Der er identificeret to forhold, for hvilke der vurderes at være en potentiel
besparelse. Forholdene er beskrevet nedenfor.
Transversaler
Det er beskrevet, at det generelt er valgt at placere transversaler i forlæn-
gelse af stationsboksene for at minimere omkostninger. Det bemærkes dog,
at transversalerne bliver længere grundet de øgede sporafstand. Desuden
anses cut&cover-konstruktioner ofte som CO2-tunge og bekostelige. Det
kunne overvejes at placere nogle af transversalerne ved nødskakterne i en
kaverne som ved Nørreport (M1). En lokation som Islands Brygge skakt
kunne udgøre en TBM-arbejdsplads, som efterfølgende kunne blive en ka-
verne med transversaler.
Metroselskabet oplyser at, projektets antal af transversal svarer til antal
transversaler og vendespor på M1/M2. Lynetteholmsprojektet kan ikke
sammenlignes med Cityringen da der her er tale om en ring, der har mindre
behov for transversaler. Metroselskabet fortsætter dog med, at undersøge
muligheden for at reducere antallet af transversaler. Selvom crossovers er
større ved placering ved siden af en station, kan de bruges til opbevaring
eller som teknikrum, for eksempel til shallow stations, hvilket vil reducere
omfanget af ekstra underground structure. Det anbefales derfor, at antallet
af og lokationen for crossovers vurderes løbende, så man kan gennemgå
mulige måder at optimere på, samtidig med at serviceniveauet opretholdes.
Enhedspriser
OTM er baseret på ældre enhedspriser, takststrukturer og kollektiv trafik-
struktur. I forbindelse med opdateringen af enhedspriserne blev følgende
punkter opdateret, hvilket vurderes at have betydende indflydelse på den
samfundsøkonomiske beregning og passagergrundlaget:
Enhedspriserne præsenteres nu for 2019 i 2019-priser.
Der er nye fremskrivninger af BNP, befolkning, inflation samt priser
på drivmidler og CO2-udledning.
Brændstofeffektiviteten for personbiler er opdateret.
Kørselsomkostningerne for personbiler er tilpasset de nye bilafgifter
fra 2017.
Belægningsgrader og formålsfordelingen for personbiler er opdate-
ret.
Brotaksterne og infrastrukturafgifterne er opdateret.
26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
Omkostninger vedrørende operatører af busser og persontog er op-
dateret.
Banedanmark har opdateret omkostningerne for fornyelse og vedli-
gehold af jernbaner.
Luftforureningsomkostningerne er opdateret på basis af nye priser
og nye emissionskoefficienter fra DCE for PM2.5, NOx og SO2.
Emissionskoefficienterne for klimagasser er opdateret i samme om-
bæring.
Nettoafgiftsfaktoren er sænket fra 1,325 til 1,28 som udmeldt i Finansmini-
steriets Nøgletalskatalog.
Metroselskabet oplyser, at de anvendte forudsætninger er sammenlignelige
med forudsætningerne for Østlig Ringvej, og da dette projekt blev iværksat
før, bruges de ældre priser. I forhold til hvilken effekt dette har på sam-
fundsøkonomien, er Metroselskabet kvalitetssikringen svar skyldig.
Det anbefales, at enhedspriserne opdateres til de nyeste værdier. Dette
vurderes dog at være i Metroselskabets favør og kan eventuelt afvente næ-
ste fase.
27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0028.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
8
Materiale og kvalitetssikrings-
møder
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af nedenstående mø-
der og materiale.
Afholdte møder
Følgende møder har været afholdt som del af den eksterne kvalitetssikring
af metroforbindelsen til Lynetteholm:
1. Indledende statusmøde med deltagelse af den eksterne kvalitetssikring,
Metroselskabet og Københavns Kommune
2. Indledende granskningsmøde, inklusive gennemgang af issuelog, med
deltagelse af den eksterne kvalitetssikring, Metroselskabet og Køben-
havns Kommune
3. Mellemstatusmøde, hvor fremdriften (herunder gennemgang af enkelte
issues) foregik, med deltagelse af den eksterne kvalitetssikring, Metro-
selskabet og Københavns Kommune
4. Opfølgende og afsluttende granskningsmøde, inklusive gennemgang af
issuelog og samfundsøkonomi, med deltagelse af den eksterne kvalitets-
sikring, Metroselskabet og Københavns Kommune
5. Afsluttende statusmøde med deltagelse af den eksterne kvalitetssikring,
Metroselskabet og Københavns Kommune.
Foruden ovennævnte møder har den eksterne kvalitetssikring løbende væ-
ret i dialog på telefon og virtuelle platforme med Københavns Kommune,
Metroselskabet og deres rådgivere i forbindelse med indhentning af supple-
rende dokumentation og afklaring af mindre udeståender og spørgsmål.
Gransket materiale
Følgende materiale er gennemgået som del af den eksterne kvalitetssikring.
Dokumentnavn
Trafikale beregninger
Trafikmodelberegninger udredning otm 6.1 v2.pptx trafikmo-
delberegninger udredning otm 6.1 v2.pptx
Indledende overevjelser om etapedelinger - byudvikling
Forudsætninger og følsomehdsberegninger før Udredning
Trafikmodelberegninger i udredningsfasen
Arbejdsgruppen - Resultater i OTM 7.pptx Bilag nr 2 - Ar-
bejdsgruppen - Resultater i OTM 7.pptx
Supplerende følsomhedberegninger OTM 6.1 Bilag nr 3 -
Supplerende følsomhedberegninger OTM 6.1
Foreløbig beregning af restfinansiering for M5
Forudsætningsnotat OTM6.1
Forudsætningsnotat OTM7
Foreløbige resultater
Reultater i otm 7 opdateret
Forudsætninger og følsomhedsberegninger
ResultaterBasisMedLilleSpm2035_rev1
ResultaterLilleSpm2035Plus_rev0
ResultaterLilleSpm2035PlusX_rev0
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
Trafikale beregninger
Supplerende dokumentation
Supplerende dokumentation
Trafikale beregninger
Supplerende dokumentation
Supplerende dokumentation
Supplerende dokumentation
Supplerende dokumentation
Supplerende dokumentation
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Supplerende dokumentation
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Dato
Beskrivelse/
fagområde
28
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
2233995_0029.png
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
ResultaterM4_2035_rev1
ResultaterM4_2035Plusrev0
ResultaterM4_2035PlusXrev1
ResultaterM5uForum2035_rev0
ResultaterM5uForum2035Plus_rev0
ResultaterM5uForumPlusX_rev0
ResultaterM5VestMedLilleSpm2035_rev1
ResultaterM5VestMedLilleSpm2035Plus_rev1
ResultaterM5VestMedLilleSpm2035PlusX_rev1
Tekniske løsninger
M4, M5, M5 Vest - tegningsbilag
M4, M5, M5 Vest - tegningsbilag
M4, M5, M5 Vest - tegningsbilag
M4, M5, M5 Vest - tegningsbilag
M4, M5, M5 Vest - tegningsbilag
M4, M5, M5 Vest - tegningsbilag
Fagnotater
LYN-ARUP-GEN=Gen-ARC-REP-000001_0.2
LYN-ARUP-GEN=Gen-ENV-REP-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-GEO-REP-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-HYD-REP-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-OHS-LIS-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-PHA-LIS-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-PHA-REP-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-PLN-REP-000001_0.2
Metro til Lynetteholmen
en foreløbig oversigt over arkæo-
logien KBM4429
Anlæg og forudsætninger
MS-X-DEV-LYN-1542
Cost Model_V0.3
20200102_Standard Viaduct Estimate
Demolition and Mitigation Costs
A119834-010-4.0-Anlægsbudgettering TS M4 og M5
Level 1 estimates of utility costs - ver. 3
MS-X-DEV-LYN-1922
MS-X-DEV-LYN-2306
Rates Build-up
Metro til Lynetteholmen - Arkæologisk analyse KBM4429
oversigt
LYN-ARUP-GEN=Gen-RIS-LIS-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-PLN-REP-000001_0.3
LYN-ARUP-GEN=Gen-ENV-REP-000001_0.2
LYN-ARUP-GEN=Gen-ENV-REP-000001_0.2
LYN-ARUP-GEN=Gen-GEO-REP-000001_0.2
LYN-ARUP-GEN=Gen-PHA-LIS-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-PHA-REP-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-OHS-LIS-000001_0.1
LYN-ARUP-GEN=Gen-ARC-REP-000003
LYN-ARUP-GEN=Gen-ARC-REP-000001_0.3
LYN-ARUP-GEN=Gen-PLN-REP-000003
Risikoanalyse
MS-X-RIS-Lynetteholmen-0003 Lynetteholmen - risikorap-
port inkl. bilag
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
Trafikale beregninger
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
Tegningsbilag - Allignment
Tegningsbilag - Civil and Ar-
chitecture
Tegningsbilag - miljø
Tegningsbilag - Geoteknisk
Tegningsbilag - Utilities
Tegningsbilag - Byggeplads
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
Erstatningshavn
Miljø
Geoteknik
Hydraulik
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
25-03-2020
15-03-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
Anlægsoverslag, samlet
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
Teknisk baggrundsnotat
07-04-2020
Risikoregister
29
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 442: Orientering om resultater af forundersøgelse af Østlig Ringvej og Lynetteholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Lynetteholm
30