Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg
25. oktober 2019
Dok. 194515
Kære medlemmer af Folketingets Transportudvalg
Da Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk i september havde foretræde for udvalget,
fortalte vi om vores indsatser, resultater og planer for fremtiden. Oplægget affødte blandt
andet spørgsmål fra udvalget om Passagerpulsens bevillingssituation. Vi sender derfor
hermed vores oplæg til en ny projektperiode for Passagerpulsen.
Passagerpulsen har eksisteret i 5 år og har udgivet mere end 60 analyserapporter om
passagerernes tilfredshed, behov og ønsker til den kollektive transport. Rapporterne
indeholder også anbefalinger til forbedringer af den kollektive transport inden for forskellige
temaer.
Passagerpulsen arbejder hele tiden for at sætte vores viden og anbefalinger i spil i dialog med
beslutningstagere, operatører og selskaber i transportsektoren, og mange af anbefalingerne
er allerede kommet passagererne til gavn.
Efter 5 års virke og i en situation, hvor vi afsøger muligheden for at videreudvikle vores
arbejde i en ny projektperiode, er det et godt tidspunkt at gøre status. Derfor har vi samlet de
af vores anbefalinger, som endnu er relevante, i et katalog, som vi hermed fremsender. I
kataloget kan I læse vores anbefalinger til forbedring af følgende elementer:
Forsinkelser og aflysninger
Sporarbejder
Information
Rejsetidsgaranti og rejsegaranti
Passagerrettigheder
Rejsekort
Billettyper og takster
Rejseplanen
Stationer og busterminaler
Busstoppesteder
First
–
og last mile
Kundeservice
Komfort og faciliteter på rejsen
Brugerinddragelse