Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
23. juni 2020
Anders Tønning
+45 7244 3133
20/06717-9
1/4
Opfølgning på spørgsmål til præsentation
af VVM undersøgelser for E45
Som opfølgningen på mødet d. 11. juni, hvor de tre VVM-undersøgelser for E45 blev præsenteret for trans-
portordførerne, er Vejdirektoratet blevet bedt om at svare på en række opfølgende spørgsmål vedrørende
projekterne.
Kan der regnes samfundsøkonomi på etablering af samkørselspladser ifm. motorveje? (Ole Birk Ole-
sen (LA))
De primære samfundsøkonomiske gevinster ved øget samkørsel består i sparede kørselsomkostninger for
trafikanterne, færre eksterne effekter (uheld, støj, emissioner, klima) og mindre trængsel for den øvrige trafik.
Med en forudsætning om halv udnyttelse af samkørselspladser i hverdagene, dvs. 110 dage om året, og en
forudsætning om at hver samkørselstur erstatter en biltur på 2x15 km, vil en anlægsomkostning pr. parke-
ringsplads på mindre end 100.000 kr. være samfundsøkonomisk rentabel. Til sammenligning er anlægsom-
kostningerne på en samkørselsplads i E45-projekterne opgjort til ca. 20.000 kr. pr plads
Ovenstående beregning er baseret på en række meget grove antagelser. Beregningen er foretaget på gen-
nemsnitseffekter pr. km, hvortil det skal bemærkes, at især effekten for trængsel vil variere kraftigt fra lokati-
on til lokation. I beregningen er der endvidere ikke tage højde for omkostninger til drift og vedligehold af
pladsen.
En mere dybdegående samfundsøkonomiske analyse vil kræve, at der indsamles data om anvendelsen af
samkørselspladser, herunder hvem der benytter dem, hvor langt de kører, hvor ofte, hvorfor og hvad de
alternativt ville have gjort.
Er der udført trængselsberegninger, hvor det nye spor reserveres til el-biler, delebiler, hybridbiler
m.v.? (Karl Vogt/Henning Hyllested (EL))
Der er ikke gennemført særlige vurderinger af effekten af at reservere det ekstra spor på E45 til el-biler, de-
lebiler hybridbiler mv.
Der er i anden sammenhæng vurderet effekten af prioriterede vejbaner til samkørsel og elbiler på Køge
Bugtmotorvejen og Motorring 3. Her var vurderingen, at prioritering af et spor til samkørsel og elbiler ikke vil
være samfundsøkonomisk rentable, da det betyder, at man samlet set forringer fremkommeligheden i forhold
til situationen, hvor hele vejen kan anvendes af alle trafikanter.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450