Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 433
Offentligt
2228299_0001.png
Forslag til afskaffelse eller markant lempelse af Meddelelse nr. 1998 og dennes drakoniske og
meget kostelige krav, der gør konverterede elbiler urentable i Danmark.
Meddelelse nr. 1998 er med til at modarbejde vores klimaambitioner så vel som dansk iværksætteri
ved at stille så høje krav til konverterede elbiler her under godkendelse fra prøvningslaboratorier, til
en anslået sum af 100.000 kroner. At det gør konverterede elbiler økonomisk urentable.
Meddelelsen er desuden forældet, da udviklingen af komponenter til elbiler, her under batterier, har
gjort dem væsentligt sikre end de var for 10 år siden.
Tilgængeligheden af gennemprøvede produkter, fra den elbil industri, der har udviklet sig de sidste
10 år, gør lige ledes at flere dedikerede og gennemprøvede komponenter er på markedet og krav til
elektromagnetisk støj kan derfor ligeledes frafalde.
Der foreslås at lovgivningen laves om, så den afspejler lovgivningen I andre lande, hvor en
almindelig syishal er kvalificeret til at godkende en konverteret elbil.
Staten Viginia USA:
https://afdc.energy.gov/laws/9852
Storbritanien er særligt liberale på dette punkt.
De har ikke nogen speciel politik for elbil konvertering.
Det falder blot ind under eksisterende regler for udskiftning af motor.
Kvaliteten af ombygningen, om batterier er fastspændt og ledninger er forsvarligt monteret og
isoleret tjekkes af den almindelige synshal.
https://www.gov.uk/vehicle-registration/radically-altered-vehicles
Tyskland ligger et sted mellem vores drakoniske lov og lande med mere lempelig lovgivning på
området.
En almindelig syishal kan godkende det meste men de har dog krav fra et prøvningsinstitut til
elektromagnetisk støj. Dette krav kan dog bortfalde hvis der forlægger dokumentation på at
komponenterne allerede er godkendte med hensyn til elektromagnetisk støj.
https://www.youtube.com/watch?v=fnoH_QdXSyo
En konverteret Trabant 601 i Tyskland.
Alle ledninger er vel isoleret og alle komponenter er forsvarligt forseglet i tætte kasser.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 433: Henvendelse af 26/7-20 ændring af lov om konverterede elbiler, fra Benny Søhave Sørensen, Odense
2228299_0002.png
Forslag udarbejdet af Benny Søhave Sørensen
26 Juli 2020
Benny Søhave Sørensen
[email protected]
Glentevej 26
5000 Odense C