Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2095275_0001.png
27.10. 2019, til Folketingets Transportudvalg
Nattog 2022
begyndelsen ikke så svær
Undertegnede er os med de 65.000 underskrifter for nattog. Vi har lige skrevet til ministeren og mener at
det er nu, at ministeren skal slå til og sikre at:
-
-
-
Svenskerne ikke løber alene med et nattog
En unik chance med villigt samarbejde med østrigske ÖBB og svenske Trafikverket ikke løber os af
hænde
Komme hurtigt og billigt til det første nattog og planlægge de næste
Der allerede i 2022 en unik chance for at få forbedret togforbindelserne markant med et nattog fra
København til to destinationer sydpå. Det kan være til Zürich eller München eller Paris. Der er tale om en
operatør sydfra, der stiller med vogne og ekspertise, alt mens nye DSB el-lokomotiver er klar til at køre
togene fra/til Hamborg. Efterspørgslen har aldrig været større og den politiske værdi er markant.
Er de danske signaler (fra ministeren, ministeriet, Banedanmark og DSB) ikke positive nu, så vil Danmark:
-
-
Bremse bestræbelserne for at få nattog, som svenskerne vil bidrage til
Sikre at svenske nattog vil køre gennem Danmark uden at stoppe
Første nattog fra
2022 å ” øjes” ed ældre vog e og e aftale elle ÖBB og DSB –
og svensk
driftsstøtte. Og skruet sammen således at DSB kan håndtere et evt. dansk startunderskud under sin
kontrakt med staten. Der er for øvrigt intet, der tyder på, at toget vil køre med underskud, fordi de mest
rentable destinationer naturligvis vælges først.
Der bør ikke ventes med at undersøge hvordan næste bølge af nattog skal introduceres efter 2022. Tiden
arbejder for at reducere flyvning og bruge togene meget mere i Europa. Det vil kræve nye vogne og
formentlig udbud af kontrakter med en underskudsgaranti. Der arbejdes med hvordan sådanne aftaler skal
strikkes sammen både i Sverige og i Holland. Der arbejdes for en skandinavisk pulje af sove- og liggevogne,
som kan sikre god udnyttelse og lavere indkøbspriser. Det gælder om at Danmark er med ombord.
Se maggiterning med argumenter for hvorfor vi har brug for et nattog nu:
http://baeredygtigtrafik.dk/hvordan-kommer-vi-bedre-sydpaa-med-tog/
Ministerens positive signal overfor DSB og Banedanmark er yderst vigtig her og nu. De venter på
ministerens og udvalgets signal!
Med venlig hilsen
Poul Kattler, Kjeld A. Larsen, Jacob Sørensen og Gunnar Olesen.
Vi repræsenterer Back-on-Track, Danmark, i samarbejde med Rådet for
Bæredygtig Trafik, NOAH og Vedvarende Energi.