Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 424
Offentligt
2224355_0001.png
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Opdatering juni 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Opdatering juni 2020
Version 1.3
Økonomi & Planlægning
Telefon
Strategisk Planlægning
8234 0000
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
2019-9877
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Introduktion til Anlægsplanen
2/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0003.png
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Indhold
1
Introduktion til Anlægsplanen
1.1
1.2
1.3
1.4
2
3
Ændringslog
Koordinering med Trafikplan
Generelle koordineringshensyn
Kort om udrulning af nyt signalsystem og elektrificering
Side
4
4
7
7
8
10
12
13
14
15
16
18
19
20
22
23
23
24
24
24
25
27
27
28
28
31
33
Anlægsplan 2030 - Overblik
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
3.1
3.2
3.3
3.4
Fredericia-Aarhus
Aarhus-Aalborg Lufthavn
Lindholm-Hjørring
Øvrige strækninger Jylland
4
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
4.9
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
Roskilde-Kalundborg
København-Roskilde
Roskilde-Korsør
Nyborg-Odense
København-Køge-Ringsted
Ny bane over Vestfyn
Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
S-banen
5
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Nye baner
Hastighedsopgraderinger
Stationer
Øvrige projekter
Tidspunkt for eventuel politisk beslutning
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Introduktion til Anlægsplanen
3/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0004.png
1
Introduktion til Anlægsplanen
Banedanmarks Anlægsplan indeholder centrale infrastrukturprojekter, der udføres på
den danske jernbane til og med 2030. Alle projekter der er politisk besluttet, og hvor
der er afsat finansiering på finansloven eller ved aktstykke, indgår i Anlægsplanen.
Endvidere fremgår planlagte, større spor- og kørestrømsfornyelser frem til og med
2023. Af kapitel 5 fremgår anlægsprojekter, der ikke er endeligt besluttet og planlagt,
samt en oversigt over, hvornår der skal træffes politisk beslutning, hvis de skal indgå i
den nuværende Anlægsplan.
Formålet med planen er at give et overblik over de centrale infrastrukturprojekter og
sikre en sammenhængende langtidsplanlægning ved at afsætte tid til at gennemføre
den enkelte anlægsaktivitet ud fra en teknisk og økonomisk optimal strategi på bag-
grund af politiske beslutninger, herunder aftale af 15. november 2017 om en ny stra-
tegi for udrulning af Signalprogrammet (jf. Aftale om en grøn transportpolitik).
Der pågår såvel genplanlægning af udrulningsplanen i Øst- som Vestdanmark. Der er
positiv fremdrift og der forventes indgået endelig aftale i løbet efteråret.
Der er for så vidt angår Signalprogramet indgået aftale med leverandøren i Østdan-
mark i april 2020, hvor leverandøren bekræfter, at den sydlige del af Early Deploy-
ment-strækningen, Køge-Næstved kan tages i brug til juli 2021, Mogenstrup-Nykøbing
Falster til ultimo 2021 og København-Ringsted til ultimo 2022. Idet Banedanmarks
Anlægsplan er udarbejdet med hensyn til bl.a. materielsituation, forventede større
fornyelsesprojekter, intern planlægningshorisont, trafikale hensyn samt markedskapa-
citet, er det vanskeligt at ændre på ét element i planen uden at skulle gentænke pla-
nen på ny (domino-effekt). Banedanmark tilstræber at opdatere anlægsplanen halvår-
ligt.
1.1
Ændringslog
Banedanmark offentliggjorde juli 2019 en opdateret Anlægsplan frem til 2030, som
afspejler udrulningsplanen for Signalprogrammet og leveringen af Fremtidens Tog. Der
har efterfølgende vist sig et behov for opdatering af Anlægsplanen. De væsentligste
ændringer er:
Planlagte, større spor- og kørestrømsfornyelser er tilføjet for så vidt angår pe-
rioden 2020-2023.
Koordinering af aktiviteter på S-banen er tilføjet.
Nyt signalsystem på (Vejle)-Holstebro er udskudt fra medio 2021 til ultimo
2022 og ibrugtages sammen med Herning-(Skanderborg). Dette påvirker ikke
udrulningen på efterfølgende strækninger.
Ibrugtagning af nyt signalsystem. På ny bane over Køge fremrykkes ibrugtag-
ningen fra ultimo 2023 til ultimo 2022. På strækningen (Roskilde)-Kalundborg
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Introduktion til Anlægsplanen
4/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
fremrykkes ibrugtagningen fra ultimo 2026 til ultimo 2024. Strækningen
(Odense)-Svendborg planlægges ibrugtaget mellem 2024 og 2026 mod tidlige-
re angivet medio 2021.
Banedanmark er i gang med at detailplanlægge elektrificeringen af stræknin-
gen Fredericia-Aarhus-Aalborg. Dette sker i tæt samarbejde med såvel Signal-
programmet som øvrige arbejder på strækningen. Banedanmark har besluttet
at ændre udrulningen, så arbejderne først opstartes på strækningen Frederi-
cia-Aarhus af hensyn til robustheden i forhold til Fremtidens Tog. Der kan dog
blive tale om samtidige arbejder på delstrækningerne Fredericia-Aarhus og
Aarhus-Aalborg, ligesom detailplanlægningen af arbejderne på Aarhus H ude-
står. Planlægningen ændrer dog ikke på, at Banedanmark fortsat forventer at
have elektrificeret den samlede strækning Fredericia-Aarhus-Aalborg til ind-
sættelse af Fremtidens Tog ultimo 2026, men der er kun en begrænset tids-
mæssig buffer.
På baggrund af beslutning fra Forligskredsen bag aftalen om Bedre og billigere
kollektiv trafik (S, Ø, RV og SF) fremgår en ny station i Laurbjerg ikke længere
som projekt på strækningen Aarhus-Langå.
Sporfornyelse, forberedende arbejder samt hastighedsopgradering på Aalborg
Station er udskudt fra 2020-2021 til 2022. Arbejderne gennemføres således på
ét år i stedet for to. Udskydelsen påvirker ikke ibrugtagningen af hastigheds-
opgraderingen Hobro-Aalborg, som fortsat er planlagt til ultimo 2024 sammen
med nyt signalsystem.
Sporfornyelse på Langå Station er udskudt fra 2021 til 2024 med synergi til
udrulningen af nyt signalsystem. Dette påvirker ikke ibrugtagningen af ha-
stighedsopgraderingen på fristrækning Aarhus-Langå, som er planlagt til ulti-
mo 2022.
Sporfornyelse og hastighedsopgradering mellem Aarhus og Langå er udskudt
fra 2021 til 2022 Hastighedsopgraderingen vil derfor først kunne ibrugtages på
Aarhus-Langå fri strækning ultimo 2022.
Sporfornyelse og hastighedsopgradering Ringsted-Korsør var tidligere planlagt
udført i perioden 2022-2024, men er nu planlagt udført i perioden 2022 og
2024-2025. Dette påvirker ikke ibrugtagningen af hastighedsopgraderingen,
som fortsat er planlagt til ultimo 2028 sammen med nyt signalsystem.
Spor- og perronfornyelsen på Slagelse Station udskydes fra 2020 til 2021.
Sporfornyelse og hastighedsopgradering mellem Nyborg og Odense er udskudt
fra 2022 til 2023. Dette påvirker ikke ibrugtagningen af hastighedsopgraderin-
gen, som fortsat er planlagt til ultimo 2027 sammen med nyt signalsystem.
Den forventede åbning af Femern Bælt-forbindelsen er ændret til medio 2029.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Introduktion til Anlægsplanen
5/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
Status på beslutningsgrundlag samt tidspunkt for politisk beslutning er opdate-
ret i Tabel 1 og 2.
Foruden ovenstående ændringer er der følgende opmærksomhedspunkter:
Forligskredsen bag Signalprogrammet har besluttet ikke at immunisere de
gamle signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Beslutningen om
ikke at immunisere de gamle signaler på strækningen Roskilde-Holbæk er truf-
fet for at undgå en række negative konsekvenser for jernbanen, hvis behovet
for de afgørende og kritiske validatorer viser sig større end forudsat.
Forligskredsen bag Signalprogrammet har ligeledes besluttet ikke at etablere
et midlertidigt sikringsanlæg ved Køge Nord Station. Etablering af sikringsan-
læg i traditionel sikringsteknologi på Køge Nord Station har vist sig dyrere og
såvel teknisk som ressourcemæssigt mere udfordrende end oprindeligt forven-
tet. Et nyt sikringsanlæg i traditionel sikringsteknologi ville tidligst være færdig
ultimo 2022. Givet København-Ringsted-banen ibrugtages med det nye signal-
system ultimo 2022, sikrer dette forbindelsen mellem Køge og Køge Nord.
Forligskredsen bag Femern forbindelsen har besluttet at bevare Guldborgsund-
broen som klapbro.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Introduktion til Anlægsplanen
6/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0007.png
1.2
Koordinering med Trafikplan
Banedanmarks Anlægsplan skal altid ses i sammenhæng med den gældende Trafik-
plan. Anlægsplanen afspejler således Trafikplanen ved, at infrastrukturarbejderne i
Anlægsplanen er tilpasset, så trafikmængden i den gældende Trafikplan kan afvikles
som planlagt.
I aftalen fra november 2017 (ny udrulningsstrategi) indgår, at det nye signalsystem
udrulles med færrest mulige forstyrrelser i trafikken ved at ibrugtage det nye signalsy-
stem i takt med indfasningen af nyt el-materiel. I den nye udrulningsstrategi forud-
sættes,
at et minimum af DSB’s nuværende materielflåde udstyres med nyt signalud-
styr.
DSB, Banedanmark og Transport- og Boligministeriet har i fællesskab opstillet en kon-
kret trafikplan for, hvornår der er mulighed for at ibrugtage strækninger med nyt sig-
nalsystem, og i hvilket omfang passagererne berøres.
Trafikplanen viser, at strategien for udrulning af nyt signalsystem kan gennemføres
både anlægsmæssigt og trafikalt så der
med få afgrænsede undtagelsestilfælde -
sikres tilstrækkeligt med siddepladser gennem hele udrulningsperioden til alle passa-
gerer og med begrænsede omlægninger af betjeningen. Trafikplanen forudsætter i
overensstemmelse med udrulningsstrategien fra november 2017, at hverken IR4 eller
IC4 udrustes med nyt signaludstyr. Fremdriften af udrustningen af IC3 er tilfredsstil-
lende, og på den baggrund er ombordudrustningen af IR4 i gang for at gøre den sam-
lede passagertrafik mere robust. Dette er samtidig en forudsætning for at kunne frem-
rykke åbningen af ny bane København-Ringsted.
1.3
Generelle koordineringshensyn
Banedanmarks planlægning af infrastrukturprojekter i Anlægsplanen sker med bag-
grund i nogle overordnede principper og hensyn for koordinering af anlægsarbejderne.
Teknisk-økonomisk optimal planlægning
Anlægsarbejderne med fornyelses- og hastighedsopgradering, nyt signalsy-
stem og elektrificeringsprojekterne er planlagt dels ud fra den nye strategi for
udrulning af Signalprogrammet, dels ud fra hensynet til den hensigtsmæssige
rækkefølge af projekterne ude på banenettet. F.eks. planlægges hastigheds-
opgraderinger udført samtidig med sporfornyelsesprojekter.
Endvidere er koordineringen af kommende større jernbaneaktiviteter sket ud
fra et hensyn til den samlede forventede markedskapacitet samt til et jævnt
forløb i udrulning af Signal- og Elektrificeringsprogrammet. Når en strækning
ad gangen færdiginstalleres, reduceres afbrydelser i arbejdsprocesserne, hvil-
ket er omkostningsreducerende for entreprenøren, og dermed for Banedan-
mark.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Introduktion til Anlægsplanen
7/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0008.png
Forhold mellem nyt signalsystem og opsætning af kørestrøm
Den senere ibrugtagning af nyt signalsystem medvirker generelt til at forsinke
ibrugtagning af elektrificeringen i forhold til den oprindelige kontrakt, hvor den
sidste ibrugtagning var planlagt til 2026. Med henblik på at sikre en forholdsvis
jævn udrulningstakt for leverandøren af elektrificeringen har Banedanmark
identificeret en teknisk løsning, der kan sikre opsætning af kørestrømsanlæg-
get forud for installation af nyt signalanlæg, uden påkrævet ibrugtagning af
elektrificeringen, da ibrugtagning af el-anlægget fortsat skal afvente Signal-
programmets udrulning.
Hastighedsopgraderinger
Anlægsplanen indikerer, hvilket år en given hastighedsopgradering kan udfø-
res, og ikke hvornår den ibrugtages. Nyt signalsystem er som udgangspunkt
en forudsætning for ibrugtagning af hastighedsopgradering, hvorfor ibrugtag-
ningen typisk først sker med ibrugtagning af det nye signalsystem.
1.4
Kort om udrulning af nyt signalsystem og elektrifice-
ring
I nærværende afsnit introduceres de væsentligste ændringer og tilhørende risici i ud-
rulningen af nyt signalsystem samt en model for en mere jævn udrulningstakt for elek-
trificering af den danske jernbane.
1.4.1 Udrulning af nyt signalsystem
Udrulningsplanen for nyt signalsystem følger den strategi, som forligskredsen bag Sig-
nalprogrammet bakkede op omkring med aftale af 15. november 2017. Dvs. at planen
fortsat er tilrettelagt med henblik på at udruste bl.a. hovedstrækninger i Jylland med
nyt signalsystem (ERTMS) forud for ibrugtagning af elektrificering, så immunisering
undgås.
I forhold til planen fra november 2017 er der foretaget yderligere justeringer med
henblik på at sikre en jævn udrulning af nyt signalsystem frem mod 2030. Planen er
derudover tilpasset leverancen af Fremtidens Tog og elektriske lokomotiver, og for at
sikre IC4 forlænget adgang til værksteder og klargøringsfaciliteter i hhv. Aarhus og
Kastrup. Det sker for at tage hensyn til DSB’s leverance af Fremtidens Tog.
Derudover er der på visse strækninger begrænset fleksibilitet for Signalprogrammet
(særligt Øst- og Nordjylland, Roskilde-Kalundborg og Køge/Ringsted-Femern) pga. høj
koncentration af infrastrukturprojekter og samtidige arbejder, der skal koordineres
mellem bl.a. Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet, såsom opsætning af
master og fundamenter. På øvrige strækninger er der større fleksibilitet for Signalpro-
grammet.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Introduktion til Anlægsplanen
8/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
1.4.2 Elektrificering
Anlægsplanen 2030 bygger på forudsætningen om, at installation af nyt signalsystem
(ERTMS) som udgangspunkt er gennemført før ibrugtagning af kørestrøm, da de nu-
værende signaler ikke kan ”tåle” den elektriske støj fra et kørestrømsanlæg.
Den ændrede udrulningsplan for nyt signalsystem har dog medført, at Banedanmark
installerer kørestrøm, selvom nyt signalsystem ikke er udrullet. Elektrificeringen kan
dog fortsat først ibrugtages efter ibrugtagning af nyt signalsystem, medmindre der
immuniseres.
Formålet med denne model er at give leverandøren mulighed for en mere jævn pro-
duktionstakt og derigennem minimere risikoen for ekstra krav som følge af en markant
ændret udrulningsplan. Der pågår en genforhandling af kontrakten, inkl. udrulnings-
plan, med leverandøren. Der pågår detailplanlægning af elektrificeringen af stræknin-
gen Fredericia-Aarhus-Aalborg. Dette sker i tæt samarbejde med såvel Signalpro-
grammet som øvrige arbejder på strækningen. Banedanmark har besluttet at ændre
udrulningen af elektrificeringen, så arbejderne først opstartes på strækningen Frederi-
cia-Aarhus af hensyn til robustheden i forhold til Fremtidens Tog.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Introduktion til Anlægsplanen
9/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0010.png
2
Anlægsplan 2030
-
Overblik
Anlægsplanen 2030 præsenteres ud fra en geografisk inddeling i henholdsvis øst og
vest for Lillebælt. En samlet oversigt over baneprojekter samt ibrugtagningsår fremgår
af Figur 1, mens ibrugtagningsår for nyt signalsystem fremgår af Figur 2. Ibrugtag-
ningsåret er det kalenderår, hvor anlægget ibrugtages.
Figur 1 Kort over baneprojekter og ibrugtagningsår (ekskl. nyt signalsystem)
* Dobbeltspor og elektrificering er klar senest ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, hvilket
på nuværende tidspunkt forventes at være medio 2029.
** Planlægning af projektet pågår. Forventet åbningsår 2028/2029.
*** På strækningen Roskilde-Holbæk anlægges Elektrificeringsprogrammet, så det er klar i 2022,
men det ibrugtages først med Signalprogrammet i 2024.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030 - Overblik
10/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0011.png
Figur 2 afspejler genplanlægningen af Signalprogrammet juni 2020. Såfremt den posi-
tive udvikling i udrulningen af Signalprogrammet forsætter, vil enkelte strækninger
potentielt kunne ibrugtages tidligere afhængigt af materielsituationen hos operatører-
ne.
Figur 2 Kort over udrulningen af nyt signalsystem og ibrugtagningsår
* På strækningen mellem Nykøbing F og henholdsvis Holeby og Rødby Færge gælder
det, at den enkeltsporerede strækning ibrugtages samtidig med Nykøbing F Station,
mens den dobbeltsporede strækning ibrugtages ifm. åbningen af Femern forbindelsen.
Ny bane over Vestfyn er endnu ikke indarbejdet i Signalprogrammets plangrundlag og
fremgår derfor ikke af oversigtskortet.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030 - Overblik
11/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0012.png
3
Anlægsplan 2030 – Vest for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter vest for Lille-
bælt.
Nedenfor vises ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem samt elektrificeringen i
Jylland. De grønne klodser indikerer det tidsrum, hvor Signalprogrammet forventes at
være fysisk tilstede på den enkelte strækning i større eller mindre omfang.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange klodser angi-
ver etablering af fundamenter, opsætning af master og køretråd. Udover disse aktivi-
teter udføres forberedende arbejder i form af sporsænkninger og brohævninger. Disse
aktiviteter koordineres som udgangspunkt med sporfornyelse og indgår derfor ikke i
figuren.
Ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem og elektrificering er angivet til enten
ultimo året (i forbindelse med det kommende års køreplan) eller medio året. Parente-
ser om stationsnavne angiver, hvorvidt stationen er omfattet af udrulningen. Hvis sta-
tionsnavnet er i parentes er stationen ikke omfattet.
Figur 3 Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Vest
Nye signaler
Elektrificering
Med udgangspunkt i ny strategi fra november 2017 er udrulningen af nyt signalsystem
på strækninger i Jylland tilpasset en jævn udrulningstakt samt afstemt med behovet
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
12/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0013.png
for tilstrækkeligt materiel udrustet med ny signalteknologi. Planen er siden opdateret i
juni 2020.
Der er indlagt mulighed for tidligere ibrugtagning af nyt signalsystem i tilfælde af, at
ombordudrustningsplanen afvikles hurtigere end forventet. På baggrund heraf plan-
lægges øvrige anlægsprojekter udført efter Signalprogrammet.
Figur 4: Aktiviteter Fredericia-Frederikshavn
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
EL
Forbered.arb. EL
Samtidig ERTMS og EL
1) Sporfornyelse og forbered. arb. el 2) Sporfornyelse, forbered. arb. EL og hastighedsopgradering, 3)
Dobbeltspor Lindholm og Ny bane til Aalborg Lufthavn 4) Stilling station 5) Dobbeltspor Hjørring inkl.
ERTMS
3.1
Fredericia-Aarhus
3.1.1 Eksisterende signalanlæg
For at sikre IC4 togenes adgang til værksted i Aarhus frem til og med tredje kvartal
2025 er det nødvendigt at benytte det eksisterende signalanlæg indtil Fremtidens Tog
kan erstatte IC4-togene.
3.1.2 Nyt signalsystem
På strækningen Fredericia-Aarhus ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2025, hvilket er
afstemt med nødvendigheden af at kunne køre IC4 tog til værksted i Aarhus frem til
og med tredje kvartal 2025. Den detaljerede planlægning af udrulningen på stræknin-
gen pågår i tæt samarbejde med Elektrificeringsprogrammet. Endvidere pågår overve-
jelser omkring, hvordan Aarhus H bedst udrustes med nyt signalsystem.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
13/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0014.png
3.1.3 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27). Der pågår
detailplanlægning af elektrificeringen i Øst- og Nordjylland. Dette sker i tæt samarbej-
de med såvel Signalprogrammet som øvrige arbejder på strækningen. Banedanmark
har besluttet at ændre udrulningen, så arbejderne først opstartes på stærkningen Fre-
dericia-Aarhus af hensyn til robustheden i forhold til Fremtidens Tog. Der kan dog blive
tale om samtidige arbejder på delstrækningerne Fredericia-Aarhus og Aarhus-Aalborg,
ligesom detailplanlægningen af arbejderne på Aarhus H udestår.
Forberedende arbejder i form af sporsænkninger udføres i 2021 sammen med planlagt
sporfornyelse på delstrækningen Fredericia-Vejle.
Derudover er der planlagt broarbejder for at skabe den nødvendige frihøjde til elektri-
ficeringen. Disse arbejder er koordineret med de øvrige aktiviteter på jernbanen og
udføres i perioden 2020 til medio 2023.
De forberedende arbejder til elektrificering på Aarhus H er udskudt til efter 2022. Nyt
udførelsestidspunkt fastlægges med igangværende genplanlægning af aktiviteterne på
Aarhus H.
3.1.4 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på Vejle Station i 2020 og fristrækning Fredericia-Vejle i 2021 forud for udrulning af
nyt signalsystem. Begge sporfornyelsesprojekter koordineres med øvrige projekter på
banen, herunder forberedende arbejder til elektrificering.
3.1.5 Ny station Stilling
Der anlægges en ny station ved Stilling med henblik på ibrugtagning i 2022.
3.2
Aarhus-Aalborg Lufthavn
3.2.1 Nyt signalsystem
Nyt signalsystem ibrugtages ultimo 2024. Anlægsmæssigt udrulles nyt signalsystem
dermed nordfra og ned mod Aarhus.
3.2.2 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Aarhus og Aalborg ibrugtages ultimo 2026 (K27). Forbere-
dende arbejder på Aalborg Station udføres sammen med planlagt sporfornyelse i 2022
i stedet for over to år i 2020-2021, som det var forudsat i Anlægsplanen 2030 fra juni
2019.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
14/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0015.png
3.2.3 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på strækningen Hobro-Aalborg i 2020 og Aarhus-Langå i 2022 forud for udrulning af
nyt signalsystem. Begge sporfornyelsesprojekter koordineres med øvrige aktiviteter på
banen og udføres sammen med hastighedsopgradering og forberedende arbejder til
elektrificering.
Sporfornyelse på Aalborg Station udføres sammen med hastighedsopgradering og for-
beredende arbejder i 2022 i stedet for over to år i 2020-2021, som det var forudsat i
Anlægsplanen 2030 fra juni 2019.
Sporfornyelse på Langå Station udføres sammen med hastighedsopgradering og forbe-
redende arbejder til elektrificering i 2024 i stedet for 2021, som forudsat i Anlægspla-
nen 2030 fra juni 2019. Arbejderne udføres således samtidigt med udrulningen af nyt
signalsystem på stationen.
3.2.4 Hastighedsopgradering
Strækningen mellem Aarhus og Langå hastighedsopgraderes sammen med sporforny-
else og forberedende arbejder til elektrificering med henblik på ibrugtagning ultimo
2022 (K23). På Aarhus H gennemføres hastighedsopgraderingen sammen med forven-
tet sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering med henblik på ibrugtag-
ning sammen med nyt signalsystem ultimo 2025 (K26). På Langå Station gennemføres
hastighedsopgraderingen sammen med sporfornyelse og forberedende arbejder til
elektrificering med henblik på ibrugtagning sammen med nyt signalsystem ultimo
2024 (K25).
Strækningen mellem Hobro og Aalborg hastighedsopgraderes i 2020 sammen med
sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering. På Aalborg Station gennem-
føres hastighedsopgraderingen sammen med sporfornyelse og forberedende arbejder
til elektrificering. Hastighedsopgraderingen på Hobro-Aalborg inkl. Aalborg Station
ibrugtages sammen med nyt signalsystem ultimo 2024 (K25).
3.3
Lindholm-Hjørring
3.3.1 Ny bane til Aalborg Lufthavn
Der anlægges en ny bane fra Lindholm Station til en ny station, som etableres ved
Aalborg Lufthavn. Endvidere etableres et klargøringsanlæg ved lufthavnen som erstat-
ning for det nuværende anlæg i Lindholm. Banen ibrugtages i 2020 med konventionel
sikringsteknologi og med senere udrulning af det nye signalsystem.
3.3.2 Kapacitetsudvidelse
Projektet omfatter et dobbeltspor nord for Lindholm Station, hvor den nye bane til
Aalborg Lufthavn afgrener ud mod lufthavnen samt et dobbeltspor syd for Hjørring
Station. Kapacitetsudvidelserne sigter på at opnå den nødvendige robusthed og punkt-
lighed i trafikafviklingen. Dobbeltsporet Lindholm udføres i konventionel sikringstekno-
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
15/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0016.png
logi i 2020 parallelt med etablering af Ny bane til Aalborg Lufthavn og med senere
udrulning af det nye signalsystem. Af hensyn til ny udrulningsstrategi for Signalpro-
grammet fra november 2017 er dobbeltsporet Hjørring planlagt udført i 2024 samtidig
med det nye signalsystem.
3.4
Øvrige strækninger Jylland
Figur 5 Aktiviteter øvrige strækninger vest for Storebælt
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
1) Sporfornyelse 2) Ny station Jerne
Installation ERTMS
* Oddersundsbroen, ** Struer station, ***Fredericia station
3.4.1 Nyt signalsystem
Installation af nyt signalsystem følger ny strategi fra november 2017 med første ibrug-
tagning i Nordvestjylland og med efterfølgende implementering af nyt signalsystem i
henholdsvis Midt, Vest og Sønderjylland. Når nyt signalsystem er udrullet på stræknin-
gen (Esbjerg)-(Holstebro) og Herning-Skjern, udrulles nyt signalsystem på stræknin-
gen Aarhus-Aalborg og efterfølgende Fredericia-Aarhus, inden nyt signalsystem ibrug-
tages på strækningerne i Syd- og Sønderjylland fra ultimo 2026 og frem.
Ibrugtagningen af nyt signalsystem på strækningen (Vejle)-Holstebro er udskudt fra
medio 2021 til ultimo 2022 og ibrugtages sammen med strækningen Herning-
(Skanderborg). Dette påvirker ikke udrulningen af nyt signalsystem på efterfølgende
strækninger.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
16/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
3.4.2 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på Fredericia Station i 2021 forud for udrulning af nyt signalsystem.
I 2022 planlægges sporfornyelse på Oddersundsbroen og på Struer Station.
3.4.3 Ny station ved Jerne
Der anlægges en ny station i Esbjerg-bydelen Jerne ca. 2 km. øst for Esbjerg Station.
Stationen etableres som et trinbræt på fri bane og ibrugtages i 2020.
3.4.4 Moderniseringsprojekt kørestrøm
Transformerstationen i Fredericia opgraderes med henblik på at skaffe tilstrækkelig
strømkapacitet til de mange nye el-tog.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
17/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0018.png
4
Anlægsplan 2030 – Øst for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter øst for Lille-
bælt.
Nedenfor vises ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem samt elektrificeringen
øst for Lillebælt. De grønne klodser indikerer det tidsrum, hvor Signalprogrammet er
forventet at være fysisk tilstede på den enkelte strækning i større eller mindre om-
fang.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange klodser angi-
ver etablering af fundamenter, opsætning af master samt opsætning af køretråd. Ud-
over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i form af sporsænkninger og bro-
arbejder. Disse aktiviteter koordineres som udgangspunkt med sporfornyelse og indgår
derfor ikke i figuren.
Ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem og elektrificering er angivet til enten
ultimo året (i forbindelse med det kommende års køreplan) eller medio året.
Figur 6 Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Øst
Nye signaler
Elektrificering
Det bemærkes, at udrulningen af el på strækningen Roskilde-Holbæk sker frem mod 2022, men ibrugta-
ges først i 2024
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
18/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0019.png
4.1
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
Figur 7 Aktiviteter Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing
1) Sporfornyelse 2) Aktivitet ifm. Ringsted-Femern 3)Dobbeltspor 4) Anlæggelse af Storstrømsbroen.
Forventes åbnet for tog i 2023
*Når spærring Ringsted-Næstved (4. kvartal 2020) ophører kan mindre arbejder og test af nyt signalsy-
stem udføres mellem Køge Nord og Næstved.
4.1.1 Nyt signalsystem
Mellem Køge Nord og Næstved ibrugtages nyt signalsystem medio 2021
På strækningen mellem Ringsted og Næstved koordineres installation og ibrugtagning
af nyt signalsystem med installationen mellem Roskilde og Ringsted, således at det
nye signalsystem kan ibrugtages ultimo 2028. På denne strækning er implementerin-
gen af nyt signalsystem ikke en forudsætning for ibrugtagning af elektrificeringen, idet
anlægsarbejderne ifm. opgraderingen mellem Ringsted og Næstved anlægger et tradi-
tionelt signalanlæg, som allerede er immuniseret, hvilket betyder, at det nye køre-
strømsanlæg kan ibrugtages uden yderligere immunisering. På strækningen mellem
Næstved og Nykøbing F, med undtagelse af Storstrømsbroen, ventes det nye signalsy-
stem ibrugtaget ultimo 2021. For ny storstrømsbro er det gældende, at signalsystemet
ibrugtages, efter broen er anlagt.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
19/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0020.png
4.1.2 Elektrificering
På strækningen Køge-Næstved er elektrificeringsarbejderne gennemført. Elektrificering
ibrugtages dog først med nyt signalsystem medio 2021.
På strækningen mellem Ringsted og Næstved ibrugtages elektrificering ultimo 2021.
Når spærringen mellem Ringsted og Næstved ophører fjerde kvartal 2020 kan reste-
rende arbejder samt test af nyt signalsystem og elektrificering gennemføres på Køge-
Næstved strækningen.
På strækningen Næstved-Nykøbing F. kan elektrisk materiel ibrugtages, når ny stor-
strømsbro er elektrificeret, forventeligt ultimo 2023.
Elektrificering mellem Nykøbing Falster og syd for Holeby bliver koordineret med den
forudgående anlæggelse af dobbeltspor og udrulning af nyt signalsystem. Banestræk-
ningen inkl. elektrificering forventes som nævnt tidligere at være klar til ibrugtagning
senest ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, hvilket på nuværende tidspunkt
forventes at være i medio 2029.
4.1.3 Elværksted i Næstved
Tilslutningssporet til elværksted i Næstved ventes færdiggjort i 2021 og selve værk-
stedet ventes DSB at ibrugtage i 2025
4.1.4 Ringsted-Femern Banen
I perioden 2019-2020 gennemføres betydelige arbejder såsom kurveudretninger, jord-
arbejder, etablering af dobbeltspor mv. på strækningen Ringsted-Nykøbing Falster.
Dobbeltsporet mellem Orehoved og Nykøbing forventes at åbne i 2021.
Som en del af Ringsted Femern-projektet indgår endvidere etablering af dobbeltspor
fra Nykøbing Falster til Holeby. Anlægsarbejdet igangsættes, så banestrækningen er
klar senest ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, hvilket på nuværende tidspunkt
forventes at være i medio 2029.
4.2
Roskilde-Kalundborg
Strækningen Roskilde-Kalundborg er genplanlagt iht. aftalen fra maj 2020, hvor det
blev besluttet ikke at immunisere stærkningen Roskilde-Holbæk. Det betyder, at køre-
strømsanlægget kan ibrugtages ult. 2024. Anlægget planlægges som hidtil færdig se-
nest i 2022.
For strækningen mellem Holbæk og Kalundborg afventer elektrificeringen, at stræk-
ningen udrustes med nyt signalsystem.
Nyt signalsystem planlægges ibrugtaget mellem Roskilde og Kalundborg ultimo 2024.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
20/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0021.png
Figur 8: Aktiviteter Roskilde-Kalundborg
Sporforn else og ø rige anlæg proje ter
Installation ERTMS
EL
Forbered.arb. EL
4.2.1 Nyt signalsystem
Med de gældende opdaterede planer installeres nyt signalsystem fra 2022 til ultimo
2024. Signalsystemet kan dermed installeres samtidigt med udrulningen af el i 2022
og herefter frem til 2024, hvor signalsystemet ibrugtages.
4.2.2 Elektrificering
Strækningen Roskilde-Holbæk elektrificeres frem mod 2022 og ibrugtages efter udrul-
ningen af Signalprogrammet i 2024.
Mellem Holbæk og Kalundborg er elektrificeringen planlagt til ultimo 2027 for at sikre
en jævn udrulningstakt.
De forberedende arbejder til elektrificering i form af sporsænkninger på strækningen
Roskilde-Holbæk sker i 2020-2021. På delstrækningen Holbæk-Kalundborg er de for-
beredende arbejder i form af sporsænkninger planlagt i 2022.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
21/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0022.png
Foruden sporsænkninger er der planlagt broarbejder for at skabe den nødvendige fri-
højde til elektrificeringen. Disse arbejder udføres parallelt og er koordineret med de
øvrige aktiviteter på jernbanen.
Figur 9: Aktiviteter Hovedstrækningen Sjælland og Fyn
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
1) Sporfornyelse 2) Sporfornyelse og hastighedsopgradering
For København-Køge-Ringsted og Ny bane over Vestfyn se afsnit 4.6 og 4.7.
4.3
København-Roskilde
4.3.1 Nyt signalsystem
Af hensyn til jævn udrulning ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2029 på strækningen
København-Roskilde og medio 2030 på København H.
4.3.2 Sporfornyelse
Der gennemføres sporfornyelse på strækningen København H-Høje Taastrup i 2021-
2022. Det skyldes hensynet til at få udført sporfornyelsen forud for ibrugtagnignen af
nyt signalsystem på Ny bane København-Ringsted. Arbejderne koordineres med til-
slutning til el-værksted i København.
4.3.3 Tilslutning til el-værksted i København
I forbindelse med indsættelse af Fremtidens Tog skal værksteder til elektrisk materiel
opføres. Banedanmark og DSB er i dialog herom. Etableringen af tilslutningen omkring
Godsbanegården i København søges koordineret med sporfornyelsesprojektet Køben-
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
22/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0023.png
havn-Høje Taastrup af hensyn til synergieffekter. Banedanmarks tilslutningsspor til
værkstedet er klar i 2022, og DSB ventes at ibrugtage det nye værksted i 2025.
4.4
Roskilde-Korsør
4.4.1 Nyt signalsystem
Af hensyn til jævn udrulning ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2028 på strækningen
Roskilde-Korsør. For at undgå overgang mellem nyt og gammelt sikringsanlæg i Ring-
sted koordineres udrulningen af nyt signalsystem med strækningerne Ringsted-
(Næstved), (København)-Roskilde og København H.
4.4.2 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på Slagelse Station i 2021.
Endvidere gennemføres sporfornyelse mellem Roskilde-Ringsted samt Slagelse-Korsør
i 2022. Arbejderne Roskilde-Ringsted sker inden ny bane København-Ringsted ibrugta-
ges med nyt signalsystem. Dermed kan gods- og passagertrafikken afvikles via ny
bane, mens fornyelsesarbejderne pågår uden krav om ombordudrustning af materiel
med ny signalteknologi. Slagelse-Korsør er planlagt til 2022 fordi der på strækningen
mellem Ringsted og Padborg kun planlægges, så der maksimalt er et projekt ad gan-
gen af hensyn til godstrafikken, hvor anden vej ikke er muligt under anlæg. Sporfor-
nyelse mellem Ringsted-Slagelse gennemføres over to år i 2024-2025. Sporfornyelses-
arbejderne gennemføres sammen med hastighedsopgradering af strækningen Ring-
sted-Korsør og forud for udrulning af nyt signalsystem.
4.4.3 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen op til 200 km/t mellem Ringsted og Korsør udføres sammen
med planlagt sporfornyelse forud for installation af nyt signalsystem. Hastighedsop-
graderingen kan først ibrugtages med det nye signalsystem ultimo 2028.
4.5
Nyborg-Odense
4.5.1 Nyt signalsystem
Af hensyn til jævn udrulning ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2027 på strækningen
Korsør-Lillebælt.
4.5.2 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på strækningen mellem Nyborg-Odense i 2023 i stedet for 2022, som var forudsat i
Anlægsplan 2030 fra juni 2019. Arbejderne gennemføres sammen med hastighedsop-
gradering. Af hensyn til afvikling af togtrafikken planlægges, der ikke andre større
fornyelsesprojekter på hovedstrækningen henover Sjælland og Fyn i 2023.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
23/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0024.png
4.5.3 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen på op til 200 km/t mellem Nyborg og Odense udføres sam-
men med planlagt sporfornyelse forud for installation af nyt signalsystem. Hastigheds-
opgraderingen kan dog først ibrugtages med det nye signalsystem ultimo 2027.
4.5.4 Moderniseringsprojekt kørestrøm
Transformerstationerne i Roskilde, Slagelse og Marslev opgraderes, og der etableres
en ny transformerstation i København ved H.C. Ørstedværket med henblik på at skaffe
tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye el-tog.
Der etableres endvidere en fordelingsstation på Vestfyn ved Gelsted, som skal forsyne
den eksisterende samt kommende elektrificerede jernbane over Vestfyn og bl.a. afla-
ste øvrige fordelingsstationer. Fordelingsstationen vil endvidere kunne opretholde for-
syningen til den elektriske togdrift, hvis fordelingsstationerne i Fredericia og Marslev
tages midlertidigt ud af drift i forbindelse med modernisering.
4.6
København-Køge-Ringsted
Den nye bane København-Ringsted åbnede maj 2019 med eksisterende signalteknolo-
gi, som aftalt i strategi fra november 2017, men der mangler en signaldækning hen
over grænsefladerne til det bestående signalsystem i Vigerslev og ved Ringsted. På
Ringsted Station ibrugtages den såkaldte 0+ løsning i 2020, mens niveaufri udfletning
ved Ny Ellebjerg ibrugtages i 2021. Givet den positive fremdrift i ombygningen af ma-
teriel med ny signalteknologi og genplanlægningen af Signalprogrammet kan ibrugtag-
ningen fremrykkes til ultimo 2022 (K23).
4.7
Ny bane over Vestfyn
Anlægslov om etablering af Ny bane over Vestfyn er vedtaget, og der er afsat finansie-
ring fra 2023 på finansloven for 2020. Projektet er forankret hos Vejdirektoratet. Der
udestår undersøgelse af muligheden for installation af nyt signalsystem og elektrifice-
ring af den nye bane parallelt med de øvrige udrulninger i landet.
4.8
Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
Udrulningsstrategien fra november 2017 foreslog at ibrugtage nyt signalsystem på
strækningen (København H) - (Peberholm) ultimo 2023. Af hensyn til tilstrækkelig
ombygget materiel anbefaler Trafikplanen, at denne strækning først ibrugtages med
nyt signalsystem ved årsskiftet 2025/2026.
Strækningen Helgoland-Helsingør (Kystbanen) følger 2017-strategien og er blot præci-
seret ift. en jævn udrulningstakt.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
24/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0025.png
Figur 10: Aktiviteter øvrige strækninger øst for Storebælt
Udrulningen af nyt signalsystem på strækningen Odense-Svendborg er forsinket i for-
hold til planlagt ibrugtagning medio 2021. Nyt ibrugtagningstidspunkt er i forbindelse
med genplanlægningen af Signalprogrammet i juni 2020 planlagt til 2024-2026.
4.9
S-banen
I perioden til og med 2022 udrulles nyt signalsystem på S-banen. Udrulningen skal ske
i koordination med Banedanmarks forventede anlægs- og fornyelsesprojekter.
Figur 11 Aktiviteter S-banen
Strækning
Svanemøllen-Farum
Hellerup-Klampenborg
Vigerslev-Hellerup
Skelbæk-Køge
Valby-Svanemøllen
Valby-Høje Taastrup
Svanemøllen-Hillerød
Valby-Frederikssund
2024-
1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H
2030
Primo 2021
Primo 2021
Primo 2021
Med 2022
Primo2022
Med 2022
2020
2021
2022
2023
2)
1)
Med 2022
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
1) Vinge station 2) Favrholm station
Installation CBTC
Kørestrømsfornyelse
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
25/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
4.9.1 Nyt signalsystem
Nyt signalsystem på S-banen installeres til og med 2022. En række restarbejder uden
betydning for ibrugtagningen af det nye signalsystem gennemføres i 2023. Planen for
ibrugtagning ser ud som følger:
Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn samt Ringbanen første halvår 2021
Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn december 2021 (ibrugtagning første halvår
2022)
Sydhavn-Køge, Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup anden halvår 2022
4.9.2 Kørestrømsfornyelse Svanemøllen-Hillerød
I 2022 til 2023 planlægges fornyelse af køreledningsanlæg på delstrækningen (Øster-
port)-Holte.
4.9.3
Ny station Vinge
Der anlægges en ny S-togsstation ved Vinge med forventet ibrugtagning senest ultimo
2020 (K21).
4.9.4
Ny station Favrholm
Der anlægges en ny S-togsstation ved Favrholm, som bl.a. skal betjene det kommen-
de regionshospital. Stationen anlægges i 2022 og ibrugtages med nyt signalsystem i
2023.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
26/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0027.png
5
Projekter hvor der udestår endelig politisk
beslutning
For de ikke-besluttede og planlagte projekter er der angivet det seneste tidspunkt for
politisk beslutning, såfremt projektet skal kunne indeholdes i nærværende Anlægsplan.
Hvis disse projekter bliver politisk besluttet og planlagt på et senere tidspunkt, medfø-
rer det et behov for en justeret Anlægsplan.
5.1
Nye baner
5.1.1 Ny bane til Billund Lufthavn
Projektet indeholder en ny bane til Billund Lufthavn og er en del af Togfonden DK.
Projektet er i 2018 undersøgt på VVM-niveau, og ved en politisk beslutning senest den
31. december 2020 vil den nye bane kunne ibrugtages ultimo 2029 (K30). Med en
senere beslutning vil ibrugtagelsestidspunktet blive rykket tilsvarende.
5.1.2 Ny bane Hovedgård-Hasselager
Den nye bane Hovedgård-Hasselager er en del af Togfonden DK og er undsøgt på
VVM-niveau i 2019. Projektet er en forudsætning for indfrielsen af en rejsetid på en
time på strækningen Odense-Aarhus. Hvis projektet skal kunne indeholdes i Ba-
nedanmarks nuværende Anlægsplan kræves det, at der træffes beslutning om at an-
lægge projektet senest den 31. december 2022. I så fald vil projektet kunne ibrugta-
ges ultimo 2030 (K31). Med en senere beslutning vil ibrugtagelsestidspunktet blive
rykket tilsvarende.
5.1.3 Ny bane på tværs af Vejle Fjord
Projektet indeholder et nyt broanlæg eller tunnel over Vejle Fjord og er en del af Tog-
fonden DK. Projektet er undersøgt på VVM-niveau i 2016 og er en forudsætning for
indfrielsen af en rejsetid på en time på strækningen Odense-Aarhus. Banen indeholder
3-3,5 km bane på bro/tunnel og 6 km i terræn afhængigt af valgte linjeføring. Den
nærmere tidsplan vil afklares ifm. en eventuel politisk beslutning. Ibrugtagningstids-
punktet kan tidligst være i 2030 (K31).
VVM-undersøgelsen er udført af Vejdirektoratet.
5.1.4 Ny bane Aarhus-Silkeborg
En ny bane mellem Aarhus og Silkeborg er forundersøgt i 2016. Banen er både forun-
dersøgt som hhv. enkelt- og dobbeltsporet løsning. Projektet afventer politisk stillings-
tagen og VVM-undersøgelse. En endelig tidsplan vil kunne udarbejdes efterfølgende.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
27/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0028.png
5.2
Hastighedsopgraderinger
5.2.1 Hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
Hastighedsopgraderingen af strækningen Fredericia-Aarhus er undersøgt på VVM-
niveau i 2017. Projektet vil muliggøre en hastighed på op til 200 km/t og er en del af
forudsætningerne for timeplanen på strækningen Odense-Aarhus. Af hensyn til instal-
lation af nyt signalsystem og elektrificering vil hastighedsopgraderingen tidligst kunne
udføres og ibrugtages i 2027 for delstrækningen Fredericia-Vejle og i 2028 for dels-
trækningen Vejle-Aarhus. Hvis opgraderingen skal ibrugtages i hhv. 2027 og 2028 skal
der senest træffes beslutning den 31. december 2022.
5.2.2 Hastighedsopgradering Langå-Hobro
Hastighedsopgraderingen er i lighed med strækningen Fredericia-Aarhus undersøgt på
VVM-niveau i 2017. Opgraderingen er en del af muliggørelsen af en rejsetid på 1 time
på strækningen Aarhus-Aalborg. Af hensyn til installation af nyt signalsystem og elek-
trificering vil hastighedsopgraderingen tidligst kunne udføres og ibrugtages i 2026.
Hvis opgraderingen skal ibrugtages i 2026 skal der træffes beslutning herom senest
den 31. december 2021.
5.2.3 Hastighedsopgradering af regionalbaner
Projektet omfatter optimering af eksisterende infrastruktur med henblik på at kunne
øge hastigheden på udvalgte regionale strækninger. Udarbejdelse af beslutningsgrund-
lag pågår og forventes færdiggjort medio 2020.
5.2.4 Hastighedsopgradering på S-banen
Projektet omfatter forbedring af knaster på S-banen med henblik på at øge hastighe-
den op til 120 km/t. Projektet er undersøgt på VVM-niveau i 2017.
’Knaster’ er spor-
stykker med lokale hastighedsnedsættelser bl.a. på grund af sporforhold, for snævre
kurver, utilstrækkelige sikkerhedsafstande mv. og kan besluttes og igangsættes uaf-
hængigt af hinanden. Knastforbedringerne kan med fordel kombineres med spor- og
kørestrømsfornyelse. Strækningen Svanemøllen-Hillerød er foreløbigt planlagt udført
som det første kanstforbedringsprojekt i 2025 for at kombinere opgraderingen med et
muligt kommende sporfornyelsesprojekt.
5.3
Stationer
5.3.1 Udbygning af Glostrup Station som en del af Ring Syd
Projektet er en del af Ring Syd-projektet, der består i at gennemføre en række an-
lægsarbejder, der muliggør udvidelse og omlægning af togbetjening. Projektet er un-
dersøgt på VVM-niveau med to løsninger hhv. to og fire perronspor i 2017.
Hvis projektet skal kunne indeholdes i Banedanmarks nuværende Anlægsplan kræves
det, at der træffes beslutning om at anlægge projektet senest 31. december 2025. I så
fald vil projektet kunne ibrugtages ultimo 2030. Banedanmark er ved at undersøge
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
28/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
muligheden for en fremrykning af projektet, hvilket dog vil kræve en tidligere politisk
beslutning.
5.3.2 Udvidelse af Københavns Lufthavn Station som en del af Ring
Syd
Københavns Lufthavn Station er som Glostrup Station en del af Ring Syd-projektet.
Sund & Bælt gennemfører en VVM-undersøgelse af en udvidelse af Københavns Luft-
havn Station, der ventes færdig ultimo 2020.
5.3.3 Udvidelse af Ørestad Station som en del af Ring Syd
Ørestad Station er undersøgt på VVM-niveau i 2017 og er en del af Ring Syd-projektet.
En samlet tidsplan for Ørestad Station vil kunne fastlægges kort efter politisk stillings-
tagen. Såfremt der træffes politisk beslutning senest 2022, vil anlægget kunne tages i
brug senest 2027 (K28).
5.3.4 Overhalingspor ved Kalvebod som en del af Ring Syd
Overhalingsspor ved Kalvebod er en del af Ring Syd-projektet, som også udbygning af
Glostrup Station og udvidelse af Ørestad Station er en del af. Sporet er undersøgt på
NAB fase 1 niveau i 2017. En samlet tidsplan for overhalingsporet vil kunne fastlægges
kort efter politisk stillingstagen. Såfremt der træffes politisk beslutning senest 2022,
vil anlægget kunne tages i brug senest 2027 (K28).
5.3.5 Perronforlængelser Horsens Station
Projektet omfatter perronforlængelser på Horsens Station til brug for Fremtidens Tog.
Der pågår for øjeblikket en VVM-undersøgelse af projektet.
Hvis projektet skal kunne indeholdes i Banedanmarks nuværende Anlægsplan kræves
det, at der træffes beslutning om at anlægge projektet senest den 31. december 2024.
I så fald vil projektet kunne ibrugtages ultimo 2028.
5.3.7 Aarhus H
Projektet er et koordineringsprojekt og omfatter både besluttede projekter på Aarhus
H, herunder elektrificering og nyt signalsystem mv. og ikke-besluttede projekter i form
af kapacitetsudvidelse, længere perroner og et nyt perronspor 8.
Et konsortium bestående af Aarhus Kommune, DSB Ejendomme, PensionDanmark og
M.T. Højgaard ønsker at overdække banegraven ved Aarhus H til byudvikling mellem
Frederiks Allé og Bruuns Bro. Banedanmark har derfor undersøgt mulige scenarier for,
hvordan alle baneprojekterne ved Aarhus H kan udføres samtidig med, at banegraven
overdækkes. Dette arbejde har resulteret i et forslag til en ny anlægsproces kaldet
overdækningsscenarie 3B, der også er fordelagtig selvom overdækningsprojektet ikke
bliver realiseret. Forligskredene bag aftale om En grøn transportpolitik og Togfonden
DK har givet mandat til at Banedanmark udarbejder et fuldt beslutningsgrundlag for
overdækningsscenarie 3B. Det fulde beslutningsgrundlag forelægges ultimo 2020.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
29/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
De tre ikke-besluttede projekter om forlængelse af perroner, øget kapaictet og perron-
spor 8 vurderes at kunne udføres sammen med de øvrige anlægsarbejder i perioden
2021 til 2026/27, hvorved Aarhus H er klar til ibrugtagningen af Fremtidens Tog. An-
lægsarbejderne med længere perroner, spor 8 og øget kapacitet vil blive udført inden
udrulningen af Signalprogrammet og elektrificeringen.
5.3.8 Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Projektet omfatter etablering af Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station. Åbningen af
perronerne bør koordineres med hensyn til åbning af Sydhavnsmetroen, der forventes
åbnet i 2024.
Der er afsat finansiering til projektet i form af reservation på finansloven. Banedan-
mark er ved at foretage en VVM-undersøgelse af projektet med afslutning ultimo 2020.
5.3.9 Flytning af Herlev Station
Projektet omfatter opgradering af Herlev Station på S-banen med henblik på at for-
bedre skiftemuligheden mellem letbanen og S-tog. Projektet er undersøgt på VVM-
niveau i 2017.
5.3.10 Ombygning af Hillerød Station
Projektet omfatter ombygning af Hillerød Station med henblik på at forbedre den kol-
lektive trafikbetjening af det kommende regionshospital syd for Hillerød. Banedanmark
undersøger projektet på VVM-niveau og det forventes færdigt ultimo 2020. Tidligste
ibrugtagningsår vil være 2025 (K26).
5.3.11 Ombygning af Nordhavn Station
Projektet indeholder en ombygning af Nordhavn Station med henblik på at sikre gode
skiftemuligheder ifm. Nordhavnsmetroen. Projektet er undersøgt på forundersøgelses-
niveau i 2014, og efterfølgende politisk besluttet. I forbindelse med licitationen for
projektet, viste det sig at de indkommende priser var væsentlig højere end projektets
anlægsoverslag, hvorfor projektet blev sat i bero.
5.3.12 Stationskapacitet ved København H
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretog i 2014 en screening af kapaciteten ved Kø-
benhavn H, hvor etableringen af København-Ringsted og Timemodellen forventes at
øge kapacitetsbehovet. En udvidelse vil kræve yderligere undersøgelser og politisk
beslutning.
5.3.13 Yderligere kapacitet ved Ringsted
Banedanmark undersøger i øjeblikket forskellige løsninger på screenings- og NAB-
fase1-niveau, der skal tilvejebringe yderligere kapacitet omkring Ringsted, da behovet
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
30/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0031.png
allerede er stort og forventes at stige yderligere frem mod åbningen af Femern-
Bæltforbindelsen.
5.3.14 Perronforlængelser på Haslev og Herfølge Station
Banedanmark gennemførte i 2016 en forundersøgelse af projektet. Perronforlængel-
serne skal gøre det muligt at krydse på stationerne. Nye forudsætninger for anvendt
togmateriel og deres perronbehov medfører, at alle perroner på Lille Syd, undtagen én
perron ved Haslev Station, har den nødvendige længde. Således er der ikke behov for
en perronforlængelsen på Herfølge Station. Banedanmark har igangsat udarbejdelsen
af et beslutningsgrundlag for en perronforlængelse på Haslev Station.
5.3.15 Laurbjerg Station
Banedanmark offentliggjorde november 2018 et beslutningsgrundlag for etablering af
en ny station i Laurbjerg. Det vil skulle undersøges om/hvornår etablering af Laurbjerg
Station kan indpasses i de nuværende anlægsplan.
5.4
Øvrige projekter
5.4.1 Tilslutning til værksted i Brabrand
Fremtidens Tog fordrer etablering af et nyt værksted til DSB’s el-materiel i Brabrand.
Banedanmark har oplyst til DSB, at det mest hensigtsmæssige er at etablere tilslut-
ningen til værkstedet, som en del af de øvrige aktiviteter på strækningen Aarhus-
Langå (sporfornyelse, hastighedsopgradering og forberedende arbejder) i 2022. Selve
etableringen af værkstedet kan ske efterfølgende og DSB venter at ibrugtage værkste-
det fra januar 2027
5.4.2 Vendespor ved Carlsberg Station
Projektet omfatter etablering af et vendespor i området øst for Carlsberg Station med
henblik på at øge kapaciteten på Frederikssundsbanen. Projektet er undersøgt på
VVM-niveau i 2017 og afventer politisk stillingtagen. Projektet vil tidligst kunne ibrug-
tages 2025 (K26)
5.4.3 Elektrificering Vejle-Struer
Projektet er undersøgt som forundersøgelse i 2013 som en del af aftalen om Togfon-
den DK. Projektet er klar til beslutning i forhold til, om der skal udarbejdes et VVM-
beslutningsgrundlag. Projektet vil tidligst kunne udføres og ibrugtages efter 2027.
5.4.4 Elektrificering Lindholm-Frederikshavn
Projektet er undersøgt som forundersøgelse i 2013 som en del af aftalen om Togfon-
den DK. Projektet er klar til beslutning i forhold til, om der skal udarbejdes et VVM-
beslutningsgrundlag. Projektet kan ibrugtages efter 2027.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
31/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
5.4.5 Øget kapacitet Herning-Holstebro
Projektet har til formål at øge banekapaciteten på den enkeltsporede banestrækning
mellem Herning og Holstebro, herunder på Gødstrup St. ved det nye regionssygehus.
Det undersøgt på screeningsniveau i 2013. Projektets udførelse og ibrugtagning vil
skulle indarbejdes i Banedanmarks anlægsplan efter politisk stillingtagen og VVM-
undersøgelse.
5.4.6 Ekstra spor ved Gødstrup Station
Projektet har til formål at øge stations- og krydsningskapaciteten i Gødstrup ved øget
togdrift fra Midt- og Vestjylland på den enkeltsporede banestrækning mellem Herning
og Holstebro ved det nye regionssygehus. Det undersøgt på screeningsniveau i 2013.
Projektets udførelse og ibrugtagning vil skulle indarbejdes i Banedanmarks anlægsplan
efter politisk stillingtagen og VVM-undersøgelse.
5.4.7 Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Projektet handler om en nedlæggelse af en overkørsel i niveau i Silkeborg og etable-
ring af en bro eller tunnel. Der er ikke truffet nogen politisk beslutning for projektet.
Der blev gennemført en forundersøgelse af projektet i 2016.
5.4.8 Esbjerg Nærbane
Projektet omhandler en mulighed for at binde nærbanerne omkring Esbjerg sammen
på en ny måde. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen screenede projektet i 2017. En ny
station i Jerne er en del af Esbjerg Nærbane, og denne blev undersøgt af Banedan-
mark separat, og er nu ved at blive udført.
5.4.9 Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Projektet øger banekapaciteten i Sønderjylland på den enkeltsporede og elektrifiserede
delstrækning Tinglev-Padborg. Der foreligger anlægslov, som Folketinget vedtog i
1993 for dobbeltspor på hele strækningen mellem Vamdrup og Padborg. Projektet
blev senest screenet i 2013. Der er ikke truffet politisk beslutning om VVM-
undersøgelse.
5.4.10
Dobbeltspor Køge-Køge Nord
Projektet blev undersøgt på screeningsniveau i 2015. Strækningen er i dag enkeltspo-
ret, hvilket giver kapacitetsbegrænsninger efter åbningen af København-Køge-
Ringsted. Projektets udførelse og ibrugtagning vil skulle indarbejdes i Banedanmarks
anlægsplan efter politisk stillingtagen og VVM-undersøgelse.
5.4.11
S-tog til Roskilde
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i 2019 udarbejdet en undersøgelse af S-togsdrift
til Roskilde.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
32/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0033.png
5.5
Tidspunkt for eventuel politisk beslutning
Banedanmark har lavet en oversigt over, hvornår der i givet fald skal være truffet en-
delig politisk beslutning om nye anlægsprojekter, herunder tilvejebragt den fornødne
finansiering, hvis disse skal kunne indpasses i nærværende Anlægsplan.
Projekterne er angivet med navn og funktionalitet, og år for tidligst ibrugtagningstids-
punkt. For at sikre den fornødne tid til udførelse af de enkelte jernbaneprojekter er der
ud for det enkelte projekt angivet det seneste beslutningstidspunkt i fald projektet skal
kunne udføres indenfor nærværende Anlægsplan. Træffes der senere politisk beslut-
ning vil udførelsestidspunktet skulle revurderes ift. den samlede portefølje af infra-
strukturprojekter.
For nogle af anlægsprojekterne er der udarbejdet et samlet VVM-beslutningsgrundlag,
dvs. inkl. høringsnotater og eksterne kvalitetssikringer for projekterne anlægsøkonomi.
For andre projekter er beslutningsgrundlagene under udarbejdelse i Banedanmark. For
den sidste del af projekterne er der ikke igangsat et beslutningsgrundlag.
Tabel 1: Projekter hvor politisk beslutning udestår
Projekt
Seneste beslut-
nings/
finansierings-
tidspunkt
Primo 2021
31. december
2021
31. december
2021
31. december
2022
31. december
2022
31. december
2022
Tidligste
ibrugtagnings-
tidspunkt
2024 (K25)
2026 (K27)
2026-2027 (K27-
K28)
2028 (K29)
2027 (K28)
2027 (K28)
Status for be-
slutningsgrund-
lag
Forventes afleve-
ret ultimo 2020
Gennemført
Nyt forventes
afleveret ultimo
2020
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Perroner Ny Ellebjerg Station
Hastighedsopgradering Lan-
gå-Hobro
Aarhus H
Hastighedsopgradering
Fredericia-(Aarhus)
Ring Syd: Udvidelse af Øre-
stad Station
Ring Syd: Overhalingspor
ved Kalvebod
Ring Syd: Udvidelse af Kø-
benhavns Lufthavn Station
1
Ring-Syd: Udbygning af
Glostrup Station
Flytning af Herlev Station
Vendespor ved Carlsberg
Station
Ombygning Hillerød Station
Beslutningsgrundlag og konsolideret tidsplan under udarbej-
delse (forventes afleveret ultimo 2020)
31. december
2025
31. december
2020
31. december
2020
31. december
2021
2030 (K31)
2025 (K26)
2025 (K26)
2026 (K27)
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Forventes afleve-
ret primo 2021
1
Beslutningsgrundlag og tidsplan udarbejdes af Sund & Bælt.
33/35
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0034.png
Projekt
Hastighedsopgradering på S-
banen
Ny bane til Billund
Hastighedsopgradering af
regionalbanerne
Horsens Station (perronfor-
længelse)
Ny bane på tværs af Vejle
Fjord
Ny bane Hovedgård-
Hasselager
Perronforlængelse Haslev og
Herfølge
Ny bane Aarhus-Galten-
Silkeborg
Dobbeltspor Køge-Køge Nord
Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Esbjerg Nærbane
Yderligere kapacitet ved
Ringsted
Stationskapacitet ved Køben-
havn H
Opgradering af overkørsel i
Silkeborg
S-tog til Roskilde
Tilslutning til værksted i
Brabrand
Elektrificering Aalborg-
Frederikshavn
Elektrificering Vejle-Struer
Øget kapacitet, Herning
Holstebro
Ekstra spor ved Gødstrup
Station
Seneste beslut-
nings/
finansierings-
tidspunkt
31. december
2020
31. december
2020
Ultimo 2020
2
31. december
2024
31. december
2024
31. december
2022
Tidligste
ibrugtagnings-
tidspunkt
2025 og frem
2029 (K30)
2024 og frem
2028 (K29)
2030 (K31)
2030 (K31)
Status for be-
slutningsgrund-
lag
Gennemført
Gennemført
Forventes afleve-
ret medio 2020
Forventes afleve-
ret ultimo 2020
Gennemført
Gennemført
Beslutningsgrundlag igangsat (konsolideret tidsplan under
udarbejdelse)
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Screening/forundersøgelse igangsat (konsolideret tidsplan
følger og undersøgelsen forventes afleveret ultimo 2020)
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
34/35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 424: Orientering om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020
2224355_0035.png
Projekt
Ombygning af Nordhavn
Station
Seneste beslut-
nings/
finansierings-
tidspunkt
Tidligste
ibrugtagnings-
tidspunkt
Projektet er sat i bero.
Status for be-
slutningsgrund-
lag
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2020
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
35/35