Oversigt over omfattende sporspærringer i 2020
22.06.2020
DSB og Banedanmark har i samarbejde vurderet de største sporarbejder i 2020 baseret på det antal rejser
i sporarbejdsperioden, der forventes påvirket i væsentlig grad. Det bemærkes i den forbindelse, at
Nordjyske Jernbaner har været hørt, for så vidt angår sporspærring på strækningen Aalborg-Hobro.
De forventede antal påvirkede rejser er beregnet ud fra den viden om sporarbejderne, som var tilgængelig
medio december 2019. Da der i skrivende stund kun er planlagt frem til uge 32, er det derfor med et vist
forbehold, at der i nedenstående kommenteres på omfanget af sporarbejderne, som ligger efter uge 32.
Det bemærkes, at der her udelukkende er tale om påvirkede rejser i perioderne med sporarbejde
(afgrænsning i tid er angivet under hvert enkelt sporarbejde).
Det skal desuden bemærkes, at der her udelukkende er tale om påvirkede rejser på de enkelte strækninger
og i forbindelse med de sporspærringer, som omtales under hvert enkelt punkt.
Det er DSB’s vurdering,
at sporspærringerne også kan have konsekvenser i form af indirekte påvirkede rejser på de
omkringliggende og tilstødende togstrækninger. I nedenstående har vi dog afgrænset beregningerne af
påvirkede rejser til kun at omfatte de rejser, som foregår til, fra og via de direkte påvirkede stationer samt
strækninger.
Antal påvirkede rejser er baseret på DSB’s almindelige forventede antal rejser på strækningerne i de
angivne perioder. Givet at omfanget af togrejser har ændret sig som følge af situationen med Covid-19 i
Danmark, og at regeringen anbefaler kunderne at begrænse deres rejsebehov med offentlig transport, har
DSB siden medio marts 2020 set et markant fald i antal rejser med både Fjern- og Regionaltog samt med
S-tog. DSB kender på nuværende tidspunkt ikke tidshorisonten for, hvornår der kan forventes normale
rejsemønstre igen. For enkelthedens skyld er opgørelserne af påvirkede rejser i dette notat derfor
fastholdt som de forventede antal rejser under normale omstændigheder, men bør tages med et forbehold
for den reelle situation.
Flere af de af Banedanmark udmeldte sporspærringer overlapper desuden i tid og ligger geografisk tæt på
hinanden. Det er DSB’s vurdering at dette kan have yderligere påvirkning på rejsemønstrene på rejser,
som ville omfatte flere af de berørte strækninger og dermed også kan give indirekte påvirkninger.
Nedenfor ses de største sporarbejder i 2020 i rangorden efter, hvor mange rejser der påvirkes.
1.
2.
3.
4.
5.
Fjernbanen
–
Ringsted-Næstved (Ringsted-Femern Banen)
Fjernbanen
–
Fredericia-Aarhus (Forberedende arbejder elektrificering)
Fjernbanen
–
Aalborg-Hobro (Forberedende arbejder elektrificering)
Fjernbanen
–
Ny Bane København-Ringsted (Færdiggørelse af Ringsted Station)
S-banen
–
Roll out nord på strækningerne Hillerød-Hellerup, Klampenborg-Hellerup-Østerport,
Farum-Østerport og Hellerup-Ny Ellebjerg (Signalprogrammet)
6. Fjernbanen
–
Roskilde-Holbæk (Sporfornyelse og forberedende arbejder elektrificering)
Det har ikke været muligt at give et fyldestgørende billede af de mitigerende tiltag på samtlige
sporspærringer, da vi på nuværende tidspunkt afventer nærmere afklaringer omkring trafikale oplæg, før
vi kan vurdere behovet og omfanget af mitigerende handlinger ifm. sporspærringerne. I forhold til de
store sporspærringer ved Sydbanen Ringsted St. samt Østjylland er det planen at der bl.a. indsættes ekstra
personale på udvalgte stationer før og i opstarten af sporarbejderne, og vi udsender desuden en
omfattende trafikinformations- og kommunikationskampagne, hvor vi orienterer og rådgiver før, under
og efter sporarbejderne.
For hvert af de store sporarbejder har DSB udarbejdet et kort, som viser de enkelte sporarbejders omfang