Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 415
Offentligt
2218089_0001.png
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
1)
(Tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører
vejtransport af farligt gods)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som ændret bl.a. ved lov nr.
1563 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af 18. december 2018 og senest ved lov nr. 139 af 25.
februar 2020, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober
1995 om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej,
EU-Tidende 1995, nr. L 249, side 35, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/94/EF af 13.
december 1999 om adgang til forbrugeroplysninger om brændstoføkonomi og CO2-emissioner i
forbindelse med markedsføring af nye personbiler, EF-Tidende 2000, nr. L 12, side 16, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort
(omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr. L 403, side 18, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 29/2005/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for
forbrugerne på det indre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig handelspraksis), EU Tidende 2005,
nr. L 149, side 22-39, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april
2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og om ophævelse af
direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 134.«
2.
I
§ 82
indsættes som nye stykker:
»Stk.
8.
Transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation adgang til en virksomheds forretningslokaler, herunder
lagerlokaler, transportmidler og gods forretningsbøger, dokumenter og lignende i papirform m.v. og
materiale, der opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre kontrol med bestemmelser
fastsat i medfør af stk. 4 og 5. Transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har
1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med
transport af farligt gods ad vej, EU-Tidende 1995, nr. L 249, side 35.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
herunder adgang til at foretage undersøgelser af dokumenter m.v. og udtage prøver af farligt gods
eller emballager med henblik på nærmere undersøgelse.
Stk. 9.
Konstateres det i forbindelse med kontrol efter stk. 8, at bestemmelser fastsat i medfør af stk.
4 og 5 er overtrådt, skal de konstaterede overtrædelser bringes til ophør, før transporten forlader
virksomheden.«
3.
I
§ 120 a, stk. 1,
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) forskrifter om vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af § 82,«.
Nr. 2-7 bliver herefter nr. 3-8.
4.
Efter § 120 a indsættes før overskriften før § 121:
Ȥ
120 b.
Politiet kan pålægge føreren af et køretøj at henstille køretøjet på et sted anvist af politiet i
tilfælde af overtrædelse af forskrifter om vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af § 82, indtil
transporten er bragt i overensstemmelse med reglerne.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilbageholdelse og henstilling af køretøjer i forbindelse med vejkontrol
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Kontrolbesøg i virksomheder
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Forholdet til anden international lovgivning
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i
forbindelse med transport af farligt gods ad vej, EU-Tidende 1995, nr. L 249, side 35 (herefter
benævnt kontroldirektivet) forpligter medlemsstaterne til at foretage kontrol med vejtransport af
farligt gods udført af køretøjer, der benyttes på medlemsstatens område eller ankommer dertil fra et
tredjeland.
Kontroldirektivet fastsætter bl.a., at kontrolmyndighederne i en medlemsstat kan tilbageholde et
køretøj, der er anvendt i strid med bestemmelserne for vejtransport af farligt gods, eller pålægge at
køretøjet henstilles på et sted anvist af kontrolmyndighederne, indtil køretøjet er bragt i
overensstemmelse med reglerne.
Direktivet fastsætter endvidere, at der i forebyggende øjemed kan aflægges kontrolbesøg i
virksomheder, eller når der ved vejkontrollen er konstateret overtrædelser, som udgør en
sikkerhedsrisiko for transporten af farligt gods. I tilfælde af, at kontrolmyndigheden konstaterer, at
bestemmelserne om vejtransport af farligt gods er overtrådt, kan kontrolmyndigheden pålægge, at
køretøjet bringes i overensstemmelse med reglerne, før det forlader virksomheden.
Den operative vejkontrol foretages i dag af politiet. Politiet kan således standse et køretøj, hvormed
der udføres transport af farligt gods, og undersøge det med henblik på at kontrollere, at transporten
opfylder reglerne om vejtransport af farligt gods. Der er ikke efter de gældende regler hjemmel til,
at politiet i tilfælde af overtrædelse af reglerne om vejtransport af farligt gods kan tilbageholde et
køretøj eller pålægge føreren af et køretøj at henstille køretøjet på et sted anvist af politiet, indtil
transporten er bragt i overensstemmelse med reglerne.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
Herudover er der ikke i dag hjemmel til at aflægge kontrolbesøg i virksomheder, der udfører
vejtransport af farligt gods. For at sikre effektiv kontrol med overholdelse af
sikkerhedsbestemmelserne for vejtransport af farligt gods er der behov for, at der i forebyggende
øjemed kan aflægges kontrolbesøg i virksomheder, eller når der ved vejkontrollen er konstateret
overtrædelser af reglerne om transport af farligt gods. Der er endvidere behov for at indføre et
forbud mod, at transporter, der ikke er i overensstemmelse med reglerne om vejtransport af farligt
gods, må forlade virksomheden, før det er bragt i overensstemmelse med reglerne.
Dette lovforslag har således til formål at sikre, at politiet kan tilbageholde køretøjer og pålægge
føreren af et køretøj at henstille køretøjet på et sted anvist af politiet i forbindelse med vejkontrol
med transport af farligt gods samt give transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
bemyndigelse til at aflægge kontrolbesøg i virksomheder, der udfører transport af farligt gods.
Kontroldirektivet blev vedtaget i 1995 uden at blive korrekt implementeret, og der er i praksis ikke
opstået problemer ved den manglende implementering. Transport- og Boligministeriet er ved en
gennemgang af bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om vejtransport af farligt gods, som
kontroldirektivet delvist er implementeret i, blevet opmærksom på den manglende implementering
af dele af kontroldirektivets bestemmelser.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilbageholdelse og henstilling af køretøjer i forbindelse med vejkontrol
2.1.1. Gældende ret
Kontrol med vejtransport af farligt gods er bl.a. reguleret ved Rådets direktiv 95/50/EU af 6.
oktober 1995 om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt
gods ad vej. Direktivet har til formål at sikre, at medlemsstaterne i tilstrækkelig grad foretager
kontrol med vejtransport af farligt gods på hele deres område.
Direktivets artikel 5 fastsætter, at kontrolmyndighederne i en medlemsstat kan tilbageholde et
køretøj i de tilfælde, hvor bestemmelserne for vejtransport af farligt gods er overtrådt, eller
pålægge, at køretøjet henstilles på et sted anvist af kontrolmyndighederne, indtil køretøjet er bragt i
overensstemmelse med reglerne.
Artikel 5 er delvist implementeret i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om vejtransport af
farligt gods. Det følger af bekendtgørelsens § 37, at politiet kan standse et køretøj, hvormed der
udføres vejtransport af farligt gods, og undersøge eller lade det undersøge med henblik på at
kontrollere, at transporten opfylder reglerne i bekendtgørelsen.
Ifølge færdselslovens § 82, stk. 4, kan transportministeren fastsætte bestemmelser om anbringelse af
last og om fastgørelse af denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods. Derudover følger det
af færdselslovens § 82, stk. 5, at transportministeren kan fastsætte bestemmelser om transport af
farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til dækning af erstatningsansvar, der opstår i
forbindelse med transport af sådant gods.
Færdselslovens § 120 a indeholder hjemmel til, at politiet kan tilbageholde køretøjer i tilfælde af
overtrædelse af en række nærmere opregnede forskrifter og forordninger m.m. Imidlertid indeholder
§ 120 a ikke hjemmel til, at politiet kan tilbageholde køretøjer eller pålægge føreren af et køretøj at
henstille køretøjet på et sted anvist af politiet i tilfælde af overtrædelse af regler om vejtransport af
farligt gods.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
Bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om vejtransport af farligt gods indeholder alene mulighed
for, at politiet kan standse et køretøj og undersøge eller lade det undersøge i forbindelse med
kontrol med vejtransport af farligt gods. Bekendtgørelsen indeholder således ikke mulighed for, at
politiet kan tilbageholde et køretøj, der har overtrådt bestemmelserne for vejtransport af farligt
gods, indtil køretøjet er bragt i overensstemmelse med reglerne.
I forbindelse med politiets vejkontrol med transport af farligt gods kan der konstateres alvorlige
overtrædelser af reglerne. I praksis og ud fra sikkerhedsmæssige betragtninger er det derfor
Transport- og Boligministeriets vurdering, at der er behov for at indføre hjemmel til, at politiet i
forbindelse med vejkontrol kan tilbageholde et køretøj og pålægge føreren af et køretøj at henstille
køretøjet på et sted anvist af politiet ved konstatering af, at transporten ikke overholder reglerne om
vejtransport af farligt gods. Dette er med til at sikre effektiv kontrol med, at transport med farligt
gods foregår sikkerhedsmæssigt forsvarligt, da køretøjet ikke må fortsætte, før transporten er bragt i
overensstemmelse med reglerne.
Det foreslås derfor, at der i færdselslovens § 120 a indføres hjemmel til, at politiet kan tilbageholde
køretøjer i tilfælde af overtrædelser af forskrifter om vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af
§ 82.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på konfiskation finder tilsvarende
anvendelse efter § 120 a, stk. 2, ved iværksættelse af tilbageholdelse efter færdselslovens § 120 a,
stk. 1.
Det foreslås endvidere, at der indføres en ny § 120 b, hvorefter politiet kan pålægge føreren af et
køretøj at henstille køretøjet på et sted anvist af politiet i tilfælde af overtrædelse af forskrifter om
vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af § 82, indtil transporten er bragt i overensstemmelse
med reglerne.
2.2. Kontrolbesøg i virksomheder
2.2.1. Gældende ret
Kontroldirektivets artikel 6 fastsætter, at der i forebyggende øjemed kan aflægges kontrolbesøg i
virksomheder, eller når der ved vejkontrollen er konstateret overtrædelser, som udgør en
sikkerhedsrisiko for transporten af farligt gods, og at transporter i tilfælde af overtrædelse af
bestemmelserne om vejtransport af farligt gods skal bringes i overensstemmelse med reglerne, før
de forlader virksomheden.
Færdselslovens § 82 regulerer køretøjers belæsning. Bestemmelsen indeholder bl.a. hjemmel til, at
transportministeren kan fastsætte regler om transport af gods. § 37 i bekendtgørelse nr. 828 af 10.
juni 2017 om vejtransport af farligt gods indeholder hjemmel til, at politiet kan føre vejkontrol med,
at transporter opfylder reglerne i bekendtgørelsen. Herudover er der ikke indført andre former for
kontrol med vejtransport af farligt gods.
Der er således ikke hjemmel til at foretage kontrolbesøg i virksomheder i forbindelse med
vejtransport af farligt gods.
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er efter Transport- og Boligministeriets opfattelse af væsentlig betydning, at der kan
gennemføres kontrolbesøg i virksomheder uden retskendelse, hvis kontrollen skal kunne
gennemføres effektivt og fleksibelt. Dertil kommer, at det følger af kontroldirektivet, at der skal
udføres kontrolbesøg i virksomheder, der udfører transport af farligt gods. Der er derfor behov for
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
at indføre hjemmel til, at der i forebyggende øjemed kan aflægges kontrolbesøg i virksomheder,
eller når der ved politiets vejkontrol er konstateret overtrædelser, som udgør en sikkerhedsrisiko for
transporten af farligt gods. Der er endvidere behov for at indføre bestemmelse om, at hvis det i
forbindelse med kontrol efter § 82, stk. 8, konstateres, at bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og
5 er overtrådt, skal de konstaterede overtrædelser bringes til ophør, før transporten forlader
virksomheden.
Vejtransport af farligt gods kan udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko, og det er derfor Transport- og
Boligministeriets vurdering, at der er behov for at sikre, at der i tilstrækkelig grad bliver ført kontrol
med, at transporten foregår sikkerhedsmæssigt forsvarligt i overensstemmelse med reglerne om
vejtransport af farligt gods.
Det foreslås derfor, at der i § 82, stk. 8, indføres hjemmel til, at transportministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, har til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation adgang
til en virksomheds forretningslokaler, herunder lagerlokaler, transportmidler og gods
forretningsbøger, dokumenter og lignende i papirform m.v. og materiale, der opbevares i
elektronisk form, med henblik på at føre kontrol med bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5.
Transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har herunder adgang til at foretage
undersøgelser af dokumenter m.v. og udtage prøver af farligt gods eller emballager med henblik på
nærmere undersøgelse.
Denne kontrol vil indebære et reaktivt tilsyn, idet der vil skulle foretages kontrol på baggrund af
politiets vejkontroller og et proaktivt tilsyn i form af stikprøvekontroller i virksomheder, der
foretager transport med farligt gods. Det må antages, at muligheden for at foretage uanmeldte besøg
i virksomhed i form af stikprøvekontroller vil have en præventiv effekt.
Tilsynet på virksomhederne skal medvirke til
sikkerhedsbestemmelserne for vejtransport af farligt gods.
at
forbedre
overholdelsen
af
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at det reaktive tilsyn i form af kontrolbesøg i
virksomheder, hvorfra gods er blevet afsendt, emballeret, lastet eller losset, især vil blive foretaget,
når der ved vejkontrollen er konstateret alvorlige overtrædelser af bestemmelserne om transport af
farligt gods. Kontrolbesøg i virksomheder vil således finde sted, hvis det vurderes, at alvorlige
overtrædelser af bestemmelserne om vejtransport af farligt gods er sket på baggrund af forhold i den
virksomhed, hvorfra godset er afsendt, emballeret, lastet eller losset.
Grundlaget for det reaktive tilsyn i virksomhederne vil være individuelt og konkret i forhold til
alvoren af de konstaterede overtrædelser ved vejkontrollen. De konstaterede overtrædelser af
bestemmelserne om vejtransport af farligt gods i forbindelse med vejkontroller kan både være på
baggrund af det danske politis vejkontrol, men også på baggrund af indberetninger fra andre EU-
medlemslande om konstaterede overtrædelser begået af virksomheder i forbindelse med transporter
fra Danmark. Tilsynet kan derfor være i form af kontrol af den konkrete type farligt gods, f.eks. i
form af udtagning af prøver eller kontrol af klassifikation eller dokumentation. Tilsynet kan
desuden være i form af kontrol af det involverede personales uddannelse, kontrol af transportmidler
eller kontrol af anvendt emballage eller emballeringsmetode.
Under hensyn til, at det reaktive tilsyn skal udføres i virksomheder på baggrund af politiets
vejkontroller, er det hensigten, at kontrollen udføres i et samarbejde mellem kontrolmyndigheden
og politiet. Det er således en forudsætning for kontrolmyndighedens reaktive kontrol i
virksomheder, at politiet på baggrund af udførte vejkontroller fremsender oplysninger til
kontrolmyndigheden vedrørende konstaterede overtrædelser af vejtransport af farligt gods.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at Færdselsstyrelsen, der besidder den tekniske
fagkundskab inden for vejtransport af farligt gods, vil være bedst egnet til at varetage kontrollen
med vejtransport af farligt gods i virksomheder. Kompetencen til at aflægge kontrolbesøg i
virksomheder i § 82, stk. 8, påtænkes derfor delegeret til Færdselsstyrelsen.
Det foreslås endvidere i § 82, stk. 9, at konstateres det i forbindelse med kontrol efter stk. 8, at
bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5 er overtrådt, skal de konstaterede overtrædelser bringes
til ophør, før transporten forlader virksomheden. Dette er med til at sikre en mere effektiv
overholdelse af reglerne om vejtransport af farligt gods.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Implementeringen af dele af kontroldirektivet danner grundlag for en ny administrativ opgave i
form af kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods. I henhold til den
foreslåede ændring af færdselslovens § 82 vil kontrollen indebære såvel et reaktivt tilsyn som et
proaktivt tilsyn, idet der vil skulle foretages et reaktivt tilsyn på baggrund af politiets vejkontroller
og et proaktivt tilsyn i form af stikprøvekontroller i virksomheder, der foretager transport med
farligt gods.
Ud over kontrolbesøg i virksomheder vil den foreslåede ændring af § 82 indebære administrativ
sagsbehandling i forbindelse med kontrollen, herunder bl.a. i form af anmeldelser til politiet med
henblik på videre efterforskning og sanktionering.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at Færdselsstyrelsen, der besidder den tekniske
fagkundskab inden for vejtransport af farligt gods, vil være bedst egnet til at varetage kontrollen
med vejtransport af farligt gods i virksomheder. Kompetencen til at aflægge kontrolbesøg i
virksomheder i § 82, stk. 8, påtænkes derfor delegeret til Færdselsstyrelsen.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at udgifterne til administration vil kræve tilførsel
af 2 årsværk til Færdselsstyrelsen. Udgifterne forventes at blive finansieret inden for Transport- og
Boligministeriets eksisterende budgetmæssige ramme.
Det er Justitsministeriets vurdering, at politiets indberetning til Færdselsstyrelsen vedrørende
overtrædelser af reglerne om vejtransport af farligt gods, der konstateres som led i politiets
vejsidekontrol, og politiets efterforskning og sanktionering af overtrædelser anmeldt af
Færdselsstyrelsen som led i styrelsens kontrolbesøg, vil medføre et øget ressourceforbrug hos
politiet på ca. 108 timer årligt svarende til ca. 0,1 årsværk. Ressourceforbruget forventes at kunne
afholdes inden for politiets eksisterende budgetmæssige ramme.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget har administrative konsekvenser for erhvervslivet på under 4 mio. kr.,
hvorfor de ikke kvantificeres nærmere. Disse administrative konsekvenser
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke relevante for lovforslaget, da lovforslaget
ikke omhandler forretningsmodeller, innovation eller særlige teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke har administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
7. Forholdet til EU-retten
Vejtransport af farligt gods er bl.a. reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF
af 24. september 2008 om indlandstransport af farligt gods. Direktivet har til formål at sikre en
ensartet anvendelse af harmoniserede sikkerhedsregler i hele Fællesskabet og et højt
sikkerhedsniveau for nationale og internationale transporter. Direktivets artikel 4 fastsætter bl.a., at
transport af farligt gods mellem medlemsstaterne og tredjelande er tilladt, hvis kravene i ADR-
konventionen overholdes.
Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i
forbindelse med transport af farligt gods ad vej regulerer bl.a. kontrol med vejtransport af farligt
gods. Direktivet finder anvendelse på den kontrol, som medlemsstaterne foretager i forbindelse med
vejtransport af farligt gods udført af køretøjer, der benyttes på deres område eller ankommer dertil
fra et tredjeland.
Kontroldirektivet fastsætter bl.a. bestemmelser om, at medlemsstaterne skal sikre, at en
repræsentativ del af transporten af farligt gods underkastes kontrol med henblik på at kontrollere,
om transporten udføres i overensstemmelse med lovgivningen om vejtransport af farligt gods.
Direktivet fastsætter endvidere, at kontrolmyndighederne kan pålægge, at et køretøj, der har
overtrådt bestemmelserne for transport af farligt gods ad vej, skal blive stående på stedet eller
henstilles på et sted, som anvises af kontrolmyndighederne, og det skal bringes i overensstemmelse
med reglerne, før kørslen genoptages, der passer til omstændighederne eller kræves af
sikkerhedshensyn.
Derudover fastsætter direktivet, at der i forebyggende øjemed kan aflægges kontrolbesøg i
virksomheder, eller når der ved vejkontrollen er konstateret overtrædelser, som udgør en
sikkerhedsrisiko for transporten af farligt gods. Er der konstateret en eller flere overtrædelser af
bestemmelserne for transport af farligt gods, skal de pågældende transporter bringes i
overensstemmelse med reglerne, før de forlader virksomheden.
De foreslåede regler i færdselsloven om tilbageholdelse af køretøjer og henstilling af køretøjer på et
anvist sted i tilfælde af overtrædelse af reglerne om vejtransport af farligt gods samt kontrolbesøg i
virksomheder er således i overensstemmelse med kontroldirektivet.
8. Forholdet til anden international lovgivning
Europæisk konvention om international transport af farligt gods ad vej (herefter benævnt ADR-
konventionen) er det primære internationale regelsæt for vejtransport af farligt gods. ADR-
konventionen trådte i kraft den 29. januar 1968, og der kommer en ny udgave af konventionen hvert
andet år. Den seneste udgave af konventionen er fra 2019. Konventionen er en overenskomst
indgået mellem stater og finder anvendelse på transporter, der berører mindst to kontraherende
parters område.
ADR-konventionens kapitel 1.8 indeholder regler om kontroller og andre støttetiltag, der skal sikre,
at sikkerhedsforskrifterne bliver efterlevet.
Det fremgår af afsnit 1.8.1.1, at de kontraherende parters kompetente myndigheder på et hvilket
som helst tidspunkt eller sted på deres territorialområde kan foretage en kontrol af, om
bestemmelserne vedrørende transport af farligt gods, herunder kravene i 1.10.1.5, vedrørende
sikringsforanstaltninger, er overholdt.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
Det fremgår endvidere af afsnit 1.8.1.3, at de kompetente myndigheder også med det formål at
foretage kontroller i virksomheder tilhørende de parter, der er involveret i transport af farligt gods,
jf. kapitel 1.4, kan foretage inspektioner, undersøge de fornødne dokumenter og udtage prøver af
farligt gods eller emballager med henblik på nærmere undersøgelse, forudsat at sikkerheden ikke
kompromitteres herved. Parter, der er involveret i transport af farligt gods, jf. kapitel 1.4, skal
endvidere gøre køretøjer eller dele af køretøjer samt disses udstyr og installationer tilgængelige for
en kontrol, hvor dette er muligt og rimeligt. De kan, hvis de skønner det nødvendigt, udpege en
person fra virksomheden til at ledsage repræsentanten fra den kompetente myndighed.
Det fremgår af afsnit 1.8.1.4, at såfremt de kompetente myndigheder konstaterer, at bestemmelserne
i ADR ikke er overholdt, kan de forbyde transport af en forsendelse eller standse en transport indtil
de konstaterede overtrædelser er bragt til ophør, eller de kan kræve at andre passende tiltag
iværksættes. Standsning kan påbydes på stedet eller på et andet sted valgt af myndighederne af
hensyn til trafiksikkerheden.
Det er således inden for rammerne af ADR-konventionen at indføre hjemmel til tilbageholdelse og
henstilling af køretøjer på et anvist sted i tilfælde af overtrædelse af reglerne om vejtransport af
farligt gods. Det er ligeledes inden for konventionens rammer at aflægge kontrolbesøg i
virksomheder i forebyggende øjemed, eller når der ved vejkontrollen er konstateret overtrædelser,
som udgør en sikkerhedsrisiko for transporten af farligt gods.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget er i høring fra den 26. juni 2020 til den 19. august 2020.
Advokatsamfundet, Arbejdstilsynet, Asfaltindustrien, Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik (ATL), Beredskabsstyrelsen, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD),
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater, Danske Maskinstationer og Entreprenører,
Danske Regioner, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI Transport), Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Beredskaber, DTU Transport, Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre Regulering (OBR), Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund
(3F), Forbrugerrådet Tænk, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Fyrværkeribrancheforeningen,
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening (KL),
Miljøstyrelsen, Motorstyrelsen, Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark,
Polioforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Sikkerhedsstyrelsen, Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD), Sundhedsstyrelsen,
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Trafikselskaberne i Danmark, Transporterhvervets Uddannelser (TUR), Ulykkespatientforeningen,
Vejdirektoratet, Øresundsbroen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
2218089_0010.png
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang/hvis nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang hvis nej, anfør
”Ingen”)
Det vurderes, at lovforslaget
medfører økonomiske
konsekvenser for staten, da
lovforslaget indebærer udgifter til
en ny administrativ opgave i form
af kontrolbesøg i virksomheder og
sagsbehandling i forbindelse
hermed. Udgifterne til
administration hos
Færdselsstyrelsen vurderes at
kræve tilførsel af 2 årsværk, som
finansieres inden for Transport- og
Boligministeriets budgetmæssige
ramme.
Det vurderes, at politiets
indberetning til Færdselsstyrelsen
vedrørende overtrædelser af
reglerne om vejtransport af farligt
gods, der konstateres som led i
politiets vejsidekontrol, og
politiets efterforskning og
sanktionering af overtrædelser
anmeldt af Færdselsstyrelsen som
led i styrelsens kontrolbesøg vil
medføre et øget ressourceforbrug
hos politiet på ca. 108 timer årligt
svarende til ca. 0,1 årsværk.
Ressourceforbruget forventes at
kunne afholdes inden for politiets
eksisterende budgetmæssige
ramme
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Det vurderes, at lovforslaget
medfører administrative
konsekvenser for staten, da
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
2218089_0011.png
lovforslaget indebærer udgifter til
en ny administrativ opgave i form
af kontrolbesøg i virksomheder og
sagsbehandling i forbindelse
hermed.
Det vurderes, at politiets
indberetning til Færdselsstyrelsen
vedrørende overtrædelser af
reglerne om vejtransport af farligt
gods, der konstateres som led i
politiets vejsidekontrol, og
politiets efterforskning og
sanktionering af overtrædelser
anmeldt af Færdselsstyrelsen som
led i styrelsens kontrolbesøg vil
medføre et øget ressourceforbrug
hos politiet på ca. 108 timer årligt
svarende til ca. 0,1 årsværk.
Ressourceforbruget forventes at
kunne afholdes inden for politiets
eksisterende budgetmæssige
ramme
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Det vurderes, at lovforslaget
medfører økonomiske og
administrative konsekvenser for
erhvervslivet på under 4 mio. kr.
Det vurderes, at lovforslaget
medfører økonomiske og
administrative konsekvenser for
erhvervslivet på under 4 mio. kr.
Ingen
Ingen
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Kontrol med vejtransport af farligt gods er reguleret af Rådets
direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om indførelse af ensartede
kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej.
Direktivet finder anvendelse på den kontrol, som medlemsstaterne
foretager i forbindelse med vejtransport af farligt gods udført af
køretøjer, der benyttes på deres område eller ankommer dertil fra et
tredjeland.
De foreslåede regler i færdselsloven om tilbageholdelse af
køretøjer og henstilling af køretøjer på et anvist sted i tilfælde af
overtrædelse af reglerne om vejtransport af farligt gods samt
kontrolbesøg i virksomheder er i overensstemmelse med
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
2218089_0012.png
kontroldirektivet.
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering(sæt X
)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende fodnote til færdselslovens titel opremser de retsakter, som loven gennemfører.
Det foreslås, at fodnoten til færdselslovens titel affattes på ny, således at den indeholder en
opdateret oversigt over alle gældende EU-forskrifter til færdselsloven. Den ændrede affattelse
skyldes implementeringen af artikel 5 og 6 i Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om
indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej.
Derfor indsættes »dele af Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om indførelse af ensartede
kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej, EU-Tidende 1995, nr. L 249,
side 35, « i fodnoten.
Til nr. 2
Den gældende bestemmelse i færdselslovens § 82 regulerer køretøjers belæsning. Bestemmelsen
indeholder bl.a. hjemmel til, at transportministeren kan fastsætte regler om transport af gods. Der er
således ikke hjemmel til at foretage kontrolbesøg i virksomheder i forbindelse med vejtransport af
farligt gods.
Det foreslås derfor i
§ 82, stk. 8,
at transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, til
enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation har adgang til en virksomheds
forretningslokaler, herunder lagerlokaler, transportmidler og gods forretningsbøger, dokumenter og
lignende i papirform m.v. og materiale, der opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre
kontrol med bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5. Transportministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, har herunder adgang til at foretage undersøgelser af dokumenter m.v. og udtage
prøver af farligt gods eller emballager med henblik på nærmere undersøgelse.
Det foreslås endvidere i
§ 82, stk. 9,
at hvis det i forbindelse med kontrol som nævnt i stk. 8
konstateres, at bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5 er overtrådt, skal de konstaterede
overtrædelser bringes til ophør, før transporten forlader virksomheden.
Vejtransport af farligt gods kan udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko, og forslaget medfører derfor, at
det sikres, at der i tilstrækkelig grad bliver ført kontrol med, at transporten foregår
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
sikkerhedsmæssig forsvarligt i overensstemmelse med reglerne. Dertil kommer, at det følger af
kontroldirektivet, at der skal udføres kontrolbesøg i virksomhederne.
Den foreslåede adgang efter stk. 8 vil blive administreret i overensstemmelse med lov nr. 442 af 9.
juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter,
således at denne lovs processuelle regler skal overholdes ved gennemførelsen af den umiddelbare
virksomhedskontrol. Dette indebærer bl.a., at virksomheden som hovedregel skal underrettes forud
for gennemførelsen af en beslutning om iværksættelse af virksomhedskontrol uden retskendelse, jf.
lovens § 5, stk. 1, medmindre kontrolmyndigheden efter en konkret vurdering finder, at kravet om
en sådan forudgående underretning helt eller delvist kan fraviges i medfør af lovens § 5, stk. 4.
Kontrollen er begrænset til de lokaler, hvorfra virksomheden drives, og omfatter derfor ikke privat
beboelse, medmindre forretningskontoret m.v. drives herfra.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Den gældende bestemmelse i færdselslovens § 120 a indeholder hjemmel til, at politiet kan
tilbageholde køretøjer i tilfælde af overtrædelse af en række nærmere opregnede forskrifter og
forordningen m.m. Herudover følget det af § 37 i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om
vejtransport af farligt gods, at politiet kan standse et køretøj, hvormed der udføres vejtransport af
farligt gods, og undersøge eller lade det undersøge med henblik på at kontrollere, at transporten
opfylder reglerne i bekendtgørelsen.
Imidlertid indeholder § 120 a eller den nævnte bekendtgørelse ikke hjemmel til, at politiet kan
tilbageholde køretøjer i tilfælde af overtrædelse af regler om vejtransport af farligt gods, som følger
af kontroldirektivets artikel 5.
Det foreslås derfor i
§ 120 a, stk. 1, nr. 2,
at politiet får mulighed for at tilbageholde et køretøj i
forbindelse med vejkontrol, hvis det konstateres, at transporten ikke overholder reglerne om
vejtransport af farligt gods. I forbindelse med politiets vejkontrol med transport af farligt gods kan
der konstateres alvorlige overtrædelser af reglerne. I praksis og ud fra sikkerhedsmæssige
betragtninger, er der et behov for at indføre hjemmel til, at politiet i forbindelse med vejkontrol kan
tilbageholde et køretøj ved konstatering af, at transporten ikke overholder reglerne om vejtransport
af farligt gods.
Dette betyder, at der i praksis vil ske en kontrol med, at transporten med farligt gods ikke kan
fortsætte, før køretøjet er bragt i overensstemmelse med reglerne.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Den gældende bestemmelse i færdselslovens § 120 a indeholder hjemmel til, at politiet kan
tilbageholde køretøjer i tilfælde af overtrædelse af en række nærmere opregnede forskrifter og
forordningen m.m. Herudover følget det af § 37 i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om
vejtransport af farligt gods, at politiet kan standse et køretøj, hvormed der udføres vejtransport af
farligt gods, og undersøge eller lade det undersøge med henblik på at kontrollere, at transporten
opfylder reglerne i bekendtgørelsen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
Imidlertid indeholder § 120 a eller den nævnte bekendtgørelse ikke hjemmel til, at politiet kan
pålægge føreren af et køretøj at henstille køretøjet på et sted anvist af politiet i tilfælde af
overtrædelse af regler om vejtransport af farligt gods, som følger af kontroldirektivets artikel 5.
Det foreslås derfor tilføjelse af en ny bestemmelse
§ 120 b,
hvori der indføres hjemmel til, at
politiet kan pålægge føreren af et køretøj at henstille køretøjet på et sted anvist af politiet i tilfælde
af overtrædelse af forskrifter om vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af § 82, indtil
transporten er i overensstemmelse med reglerne.
I forbindelse med politiets vejkontrol med transport af farligt gods kan der af såvel praktiske som
sikkerhedsmæssige årsager være behov for at pålægge føreren af et køretøj, der transporterer farligt
gods, at henstille køretøjet på et bestemt sted.
Dette vil betyde, at der vil ske en effektiv kontrol med reglerne om vejtransport af farligt gods.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2021.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, ligesom færdselsloven
heller ikke indeholder en anordningsbestemmelse om, at loven kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. Nærværende lovforslag om ændring af færdselsloven indeholder derfor ikke en
anordningsbestemmelse om, at lovforslagets regler kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland, og
af den grund er der ikke indsat en territorialbestemmelse i lovforslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324
af 21. november 2018, som ændret bl.a. ved lov
nr. 1563 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af
18. december 2018, og senest ved lov nr. 139 af
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
2218089_0015.png
25. februar 2020, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
Loven
indeholder
bestemmelser,
der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december
2006 om kørekort (omarbejdning), EU-Tidende
2006, nr. L 403, side 18, og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 29/2005/EF af
11. maj 2005 om virksomheders urimelige
handelspraksis over for forbrugerne på det indre
marked og om ændring af Rådets direktiv
84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis), EU Tidende 2005, nr. L 149,
side 22-39, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om
syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører
på Unionens område, og om ophævelse af
direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L
127, side 134.
»Loven
indeholder
bestemmelser,
der
gennemfører dele af Rådets direktiv 95/50/EU
af 6. oktober 1995 om indførelse af ensartede
kontrolprocedurer i forbindelse med transport af
farligt gods ad vej, EU-Tidende 1995, nr. L 249,
side 35, og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 1999/94/EF af 13. december 1999 om
adgang
til
forbrugeroplysninger
om
brændstoføkonomi og CO2-emissioner i
forbindelse med markedsføring af nye
personbiler, EF-Tidende 2000, nr. L 12, side 16,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om
kørekort (omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr.
L 403, side 18, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 29/2005/EF af 11. maj 2005
om virksomheders urimelige handelspraksis
over for forbrugerne på det indre marked og om
ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
2006/2004
(direktivet
om
urimelig
handelspraksis), EU Tidende 2005, nr. L 149,
side 22-39, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om
syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører
på Unionens område, og om ophævelse af
direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L
127, side 134.
§ 82. ---
Stk. 2.-7. ---
2.
I
§ 82
indsættes som nye stykker:
»Stk.
8.
Transportministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, har til enhver tid
uden retskendelse mod behørig legitimation
adgang til en virksomheds forretningslokaler,
herunder lagerlokaler, transportmidler og gods
forretningsbøger, dokumenter og lignende i
papirform m.v. og materiale, der opbevares i
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren
elektronisk form, med henblik på at føre kontrol
med bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og
5. Transportministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, har herunder adgang til at
foretage undersøgelser af dokumenter m.v. og
udtage prøver af farligt gods eller emballager
med henblik på nærmere undersøgelse.
Stk. 9.
Konstateres det i forbindelse med kontrol
efter stk. 8, at bestemmelser fastsat i medfør af
stk. 4 og 5 er overtrådt, skal de konstaterede
overtrædelser bringes til ophør, før transporten
forlader virksomheden.«
§ 120 a.
Politiet kan tilbageholde køretøjer i
tilfælde af overtrædelse af
1) ---
2) ---
3.
I
§ 120 a, stk. 1,
indsættes efter nr. 1 som nyt
nummer:
»2) forskrifter om vejtransport af farligt gods
udstedt i medfør af § 82,«.
Nr. 2-7 bliver herefter nr. 3-8.
3-7) ---
4.
Efter § 120 a indsættes før overskriften før §
121:
Ȥ
120 b.
Politiet kan pålægge føreren af et
køretøj at henstille køretøjet på et sted anvist af
politiet i tilfælde af overtrædelse af forskrifter
om vejtransport af farligt gods udstedt i medfør
af § 82, indtil transporten er bragt i
overensstemmelse med reglerne.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 415: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (tilbageholdelse og henstilling af køretøjer, adgang til kontrolbesøg i virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods), fra transportministeren