Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 414
Offentligt
2218080_0001.png
Statusrapport
(April 2020)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio april 2020)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forvente-
ligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Introduktion til Signalprogrammet
2/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0003.png
2
Resumé
Der er i april 2020 foretaget en ændring af Banedanmarks organisation, som betyder, at Signal-
programmet nu er en del af Banedanmarks Anlægsdivision under ledelse af Banedanmarks vice-
administrerende direktør Peter Jonasson. Programledelsen er delt ved programdirektør Thilde
Restofte Pedersen og direktør for signalsystemer Janus Steen Møller. Begge refererer til Peter
Jonasson.
Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det
tidspunkt, hvor de skal bruges. Der var flere årsager til, at det var nødvendigt at revidere udrustningspla-
nen. Dels opstod der forsinkelser som følge af leverandørens indkøbsproces, da nødvendige komponenter
ikke var på plads til det planlagte tidspunkt. Det betød, at udrustningen af især First of Class har taget
længere tid end forudsat, men også igangsættelse af First of Series. Dels blev det klart, at udrustningen af
det enkelte IC3 tog ikke kunne gennemføres helt så hurtigt, som forudsat, ligesom der var andre planlæg-
ningsmæssige forudsætninger, som måtte genbesøges. Formalisering af den ny udrustningsplan (i form af
underskrevet ændringsanmodning) udestår, men planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den
nye plan, som projekt og leverandør arbejder efter. Leverandørens udfordringer med deres indkøbsproces
har fortsat meget stor bevågenhed fra Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskilli-
ge audits, og situationen er også bragt videre til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er
allerede sat i værk, men indtil de får fuld effekt, fortsætter Banedanmark med at følge udviklingen meget
nøje.
Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge alternativer til udrustning af IC2.
65 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. Ibrugtagning af strækningen
Struer-Thisted blev planmæssigt afsluttet den 6. april 2020. Dermed er to strækninger i Vestdanmark nu i
drift med det nye signalsystem. Banedanmark er i samarbejde med leverandøren fortsat i gang med gen-
besøge udrulningsplanen for de resterende strækninger.
Fjernbane Øst
Siden ibrugtagningen af den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge den 15. december 2019, har
driften været tilfredsstillende. Der er i april indgået aftale med Alstom, hvor Alstom på baggrund af en
detaljeret planlægning bekræfter, at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogen-
strup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og København-Ringsted til ultimo 2022. Banedanmark forventer
således stadig, at ibrugtagning af den næste strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen,
dvs. senest medio 2021, dog forventeligt med sparsom eller ingen buffer. Da den samlede plan for udrul-
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Resumé
3/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0004.png
ningen af Signalprogrammet i Østdanmark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som
gul.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den
baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skin-
ner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sik-
kerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021. En forudsætning for
den nye plan er, at der er behov for større sporspærringer, da de enkelte udrulninger nu er længere, hvilket
er afstemt med DSB S-tog.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Resumé
4/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0005.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som neden-
stående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forvent-
ningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurde-
ring overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte
milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen
kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt,
hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidlige-
re end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrug-
tagningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslut-
ter, om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og em-
ner, som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte
væsentlige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte
strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rappor-
tering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Sig-
nalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Resumé
5/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0006.png
4
Programplan og Risiko
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Programplan og Risiko
6/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0007.png
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Programplan og Risiko
7/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Pro-
gramrisici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød),
middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen
for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Der er i indeværende periode et særligt fokus på vurderingen af risiko nr. 3 vedrørende mangel på ERTMS udru-
stede arbejdskøretøjer. Der er et behov for en analyse og dokumentation for, hvilket minimumskrav der er vedr.
ERTMS udrustede arbejdskøretøjer, således at ibrugtagning og drift af de forskellige strækninger kan gennem-
føres jf. programplanen.
Siden sidst er vurderingen af risiko nr. 2 faldet fra rød til grøn. Det skyldes, at Banedanmark har fået en klar
melding fra Trafikstyrelsen om, at man - også efter ikrafttrædelse af 4. jernbanepakke og bekendtgørelserne
dertil
selv kan vælge godkendende myndighed (TBBST eller ERA) ved ansøgning om sikkerhedsgodkendelser
af ikke-grænseoverskridende tog. Fremover vil risikoen derfor ikke længere fremgå af denne rapport.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med andre
Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er en
risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om at ændre trafikale løsninger og begrænse antallet af norm
valideringer, der ikke kræver validator ressourcer. Projekterne er anmodet om at være klar med
dokumentation for ikke-tildelte valideringsopgaver, hvis der opstår ledig validator-kapacitet
f.eks. fra andre projekter i Banedanmark.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Programplan og Risiko
8/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0009.png
2.
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansøg-
ningsprocessen er overgået fra Banedanmark til togejer, og en tilfredsstillende proces og rolle-
fordeling er fastlagt. Risikoen omhandler usikkerhed omkring ekspeditionstiden og godken-
delsesprocessen i ERA og/eller NSA og eventuel ressourceknaphed og dermed, om Onboard-
projektet kan eksekvere i.h.t. de tidsrammer, der er indeholdt i de foreliggende fitment planer
givet den nye godkendelsesproces.
Mitigerende handlinger:
22. april 2020 blev afholdt møde mellem Signalprogrammet og Tra-
fikstyrelsen. Her
blev der udtrykt fælles forståelse og klar melding fra Trafikstyrelsen om,
at man
også efter ikrafttrædelse af 4. jernbanepakke og bekendtgørelserne dertil
selv
kan vælge godkendende myndighed (TBBST eller ERA) ved ansøgning om sikkerhedsgod-
kendelser af ikke-grænseoverskridende tog.
3.
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbej-
der.Ibrugtagningen kan blive forsinket, hvis Banedanmark ikke kan præsentere en acceptabel
vedligeholdelsesplan for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger og muligheder, som løbende vurderes
som mest effektive for at reducere risikoen: 1. Sikre dokumentation for afdækning af minimum
behov af ERTMS udrustede arbejdskøretøjer ifht. at kunne gennemføre ibrugtagning og drift af
de forskellige strækninger. 2. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Ba-
nedanmarks division, Infrastruktur: 3. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
4.
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksisterende IT-
sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
nuværende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens
grænseflader.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Programplan og Risiko
9/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0010.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Risikovurderingen af de enkelte togtyper er vurderet op imod datoen for, hvornår togene skal bruges af opera-
tørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Banedanmark undersøger alternativer til udrustning af Lokaltogs IC2, da disse ikke vil kunne blive udrustet i tide
til kørsel på Nykøbing F. Station fra december 2021. Der fremgår på den baggrund ikke en risikovurdering af
disse tog.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til december 2020)
DSB ABs
(25 til december 2022)
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB MQ
(8 til december 2020)
Arriva Lint41
(43 til 1. kvt. 2021)
DSB IR4
(24 til december 2022)
Note:
Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende
handlinger
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Programplan og Risiko
10/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0011.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for RO5 er forøget, men stadig klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes, at der er
opstået endnu en forsinkelse af testforløbet, hvilket har betydning for risikoniveauet, da vinduet for at
kunne rette fejl, som måtte opstå under test, reduceres. Flere detajler findes i kap. 5.
Risikovurderingen af RO4 udgår også denne gang, da der fortsat arbejdes på at optimere planen, så
ibrugtagning kan afsluttes i juni 2022.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5
(Langå)-Struer-(Holstebro)
(1. kvt. 2021)
DK 2.1 softwareopgradering på EDL, R8 og R5
(Medio 2021)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning
(1. kvt. 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Programplan og Risiko
11/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0012.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Eneste ændring siden sidst er, at der nu fremgår en risikovurdering af København-Ringsted (RO1),
som er målt imod ibrugtagning i december 2022.
Idet der ikke foreligger en endelig plan for RO10 - (Odense)-Svendborg, foretages der fortsat ikke
risikovurdering af denne strækning.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUL21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Programplan og Risiko
12/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0013.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Ryparken og Ringbanen
(Januar 2021)
RO Center - Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Teknisk løsning på glatte skinner (MSR)
(Juni 2021)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Programplan og Risiko
13/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0014.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det tids-
punkt, hvor de skal bruges. Der var flere årsager til, at det var nødvendigt at revidere udrustningsplanen. Dels
opstod der forsinkelser som følge af leverandørens indkøbsproces, da nødvendige komponenter ikke var på
plads til det planlagte tidspunkt. Det betød, at udrustningen af især First of Class har taget længere tid end for-
udsat, men også igangsættelse af First of Series. Dels blev det klart, at udrustningen af det enkelte IC3 tog ikke
kunne gennemføres helt så hurtigt, som forudsat, ligesom der var andre planlægningsmæssige forudsætninger,
som måtte genbesøges. Formalisering af den ny udrustningsplan (i form af underskrevet ændringsanmodning)
udestår, men planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den nye plan, som projekt og leverandør arbejder
efter. Leverandørens udfordringer med deres indkøbsproces har fortsat meget stor bevågenhed fra Banedan-
marks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og situationen er også bragt videre til Al-
stoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk, men indtil de får fuld effekt, fortsætter
Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje.
Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge alternativer til udrustning af IC2.
65 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle
afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
December
2020
December
2021
•1.
kvt. 2020
1. kvt. 2021
Ultimo 2022
Behov:
25 ABs, 72 IC3 og
24 IR4 (en del af
grundlaget for at
kunne fremrykke
ibrugtagning af
København-
Ringsted)
2023
Milepæl
i
Trafikplan:
96 IC3
2025
Behov:
96 IC3 til
brug på Aarhus-
Fredericia 4. kvt.
2025
Behov:
Behov:
13
Behov:
Behov:
29 Arriva Lint41 12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til Lokaltog IC2 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro Nykøbing F.
Struer-Thisted
Station (del af
Gennemført FEB20
Medio 2021
Milepæl
i
Mogenstrup-
Trafikplan: 20 IC3
Rødby)
Milepæl
i
Trafikplan: 10
DSB ABs
Behov:
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer til udrustningsplanen. Dog er det en
kendsgerning, at produktionen af installationsdele er lukket ned hos en række af Alstoms underleverandører.
Dermed kan materialemangel blive et problem for at holde udrustningen i gang. Denne gang rapporterer vi
f.eks., at serieudrustning af ABs igangsættes lidt senere end planlagt, da Alstom har udfordringer med en under-
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
14/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0015.png
leverandør, som gør, at nødvendige installationsdele ikke er tilgængelige indenfor det aftalte. Derudover har
DSB særlige forholdsregler på værkstederne. Det betyder f.eks., at udrustningen af IC3 togene lige nu ikke går
helt så hurtigt, som forventet. Der er tæt dialog om situationen med såvel jernbanevirksomhederne som Al-
stom, og alle arbejder fokuseret på at afbøde negative konsekvenser af de forholdsregler, som alle må tage.
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet og godkendt
(den sidste af de 3 FoC er af typen Indusi)
Antal serietog: 13 ud af 93 er udrustet og godkendt (af de 93 serietog er
16 af typen Indusi, som er de IC3 tog, som kører til Tyskland)
KLAR: 20 tog
JUN20
6 mdr.
Trafikplan: 20
tog DEC 2020
KLAR: 46 tog
JUL21
MAR21
9
mdr.
Trafikplan: 46
tog DEC 2021
KLAR: 72 tog
MAJ22
SEP22
3 mdr.
Trafikplan: 72
tog DEC 2022
Risiko:
Ubetydeligt
Trafikplan: 96
tog DEC 2023
KLAR: 96 tog
•SEP23
•AUG24
15 mdr
Behov: 96 tog
Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
De 20 tog forventes fortsat klar i juni, og vil dermed være klar med en buffer til milepælen i Trafikplanen. I alt er
14 tog nu udrustet og godkendt til drift. De 46 tog forventes klar tidligere end rapporteret sidst. Det skyldes, at
estimatet sidste gang gik på 56 tog og ikke 46, hvilket selvfølgelig var en fejl.
De 72 tog forventes også klar lidt senere denne gang. Det skyldes, at der i udrustningsplanen nu er taget højde
for, at strækningen mellem Aarhus og Langå i en periode vil være spærret pga. det spor- og hastighedsopgrade-
ringsarbejde, som Banedanmark udfører frem til 2022. Arbejdet bevirker, at tog i en periode i foråret 2021 ikke
kan transporteres frem og tilbage til Langå, hvor IC3 togene udrustes. Togene er, som det fremgår ovenfor,
fortsat klar, som forudsat i Trafikplanen, men milepælen er gul for at markere ændringen.
På baggrund af dialog med DSB er der lagt en plan for udrustning af Indusi-togene, som kører til Tyskland. Disse
forventes klar senere end først forudsat, nemlig i august 2024. Dette
er afstemt med DSB’s behov,
men bryder
dog med Trafikplanen. Togene forventes i øvrigt, som den eneste serie, at skulle godkendes direkte af ERA og
ikke af Trafikstyrelsen. Da vi endnu ikke helt kender omfanget af, hvordan 4. jernbanepakke udmøntes og der-
med ikke ved, hvor meget sagsbehandlingstid, det indbefatter, er dette i den nuværende plan ikke inkluderet.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 1-2 måne-
der, målt op mod at have 72 tog klar til december 2022.
Fremrykningen af ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted kan håndteres med 72 IC3 tog. Ambitio-
nen er, at nå op på 79 IC3 tog efter de første måneder af køreplanen for 2023 med henblik på at få færre bindin-
ger for anvendelsen af IC3 togene.
5.3.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet og godkendt
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
15/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0016.png
KLAR: 12 tog
Start 2. FoC
(serie på 8 tog)
Ibrugtagningst
illadelse til
level 0
MAJ20
Start serie
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
OKT20
1
md.
BEHOV: 20
tog
overdrages til
Arriva DEC20
Risiko: Ubetydeligt
•Gennemført
DEC19
Gennemført SEP19
JUN20
MAJ20
Serieudrustning forventes igangsat i midten af maj, og ibrugtagningstilladelsen forventes fortsat også opnået i
maj. Sidst rapporterede vi, at udrustningen ville gå i gang i juni, men det beroede på en fejl. Den samlede flåde
forventes klar i oktober og dermed i tide til, at de skal overdrages til Arriva i december 2020. Grundet den spar-
somme buffer er status fastholdt som gul.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have de resterende otte tog, så den samlede flåde på 20 tog er klar til december 2020.
5.3.3 ARRIVA Lint41
KLAR: 29 tog
inkl. ibrugt.
tilladelse
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet og godkendt
Ibrugtagnings
-tilladelse til
level 0
MAJ20
KLAR: 14 tog
(og ialt hele
flåden på 43)
OKT20
BEHOV: 43
Langå-Struer-
Holstebro 1.
kvt.2021
Risiko:
Ubetydeligt
Start 2. FoC
Start serie
2 mdr.
buffer
Gennemført FEB20
Gennemført SEP19
MAJ20
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Ibrugtagningstilladelsen forventes opnået i maj, hvorefter
serieudrustning igangsættes. De resterende 14 tog og dermed hele flåden på 43 tog vil efter planen fortsat være
klar i oktober 2020, og dermed i tide til ibrugtagning af (Langå)-Struer-(Holstebro) i 1. kvartal 2021.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt mod at have 43 tog klar til ibrugtagning i 1. kvartal 2021.
5.3.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet og godkendt
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
OKT20
Start 1. FoC
Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 2. FoC
Start
serie
Gennemført
APR20 (1. serie).
1
md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Risiko:
Ubetydeligt
Gennemført
FEB20
MAJ20
Siden sidst er udrustningen af den første serie planmæssigt igangsat i april. Ibrugtagningstilladelsen til den an-
den FoC forventes opnået i maj, hvorefter serieudrustning kan igangsættes i juni 2020. De 12 tog forventes fort-
sat klar i oktober 2020, og dermed i tide til brug på Roskilde-Køge, hvor Lokaltog overtager driften fra DSB i
december 2020. Status fastholdes gul grundet den sparsomme buffer.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 12 tog klar til december 2020.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
16/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0017.png
5.3.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start FoC
Gennemført APR19
Ibrugtagningstill. til
level 0
Gennemført NOV19
Start
serie (10 tog)
APR20
MAJ20
KLAR: 10 tog
DEC20
BEHOV: 10 tog
DEC20 (Trafikplan)
KLAR: 25 tog
OKT22
1
md.
BEHOV: 25 tog
DEC22*
Risiko: Ubetydeligt
*Udrustningen af de 25 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS
Eneste ændring siden sidst er, at serierudrustning af de første 10 tog er udskudt til maj. Det skyldes, at en af
Alstoms underleverandører pga. corona-situationen ikke kan levere nødvendige komponenter indenfor den
aftalte plan. Status for milepælen er derfor gul. Banedanmark monitorerer situationen nøje. De 10 tog forventes
dog fortsat klar i december 2020 og dermed, som forudsat i Trafikplanen. Da der ingen buffer er, fastholdes den
gule status. Udrustningen af den anden FoC er fortsat planlagt til at begynde i maj 2021. Alle 25 tog forventes
fortsat klar i oktober 2022, og dermed i tide til ibrugtagning af Den ny bane i december 2022.
Risikobilledet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned,
målt op mod at have 25 tog klar til december 2022.
5.3.6 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningst
ill. til level 0
AUG20
Start serie
NOV20
AUG20
KLAR: 24 tog
JUL22
5
mdr.
Behov: 24 tog
til slut-2022*
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 44 tog
NOV23
OKT23
*Udrustningen af de 24 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS
First of Class er udrustet, og vi afventer derfor nu blot ibrugtagningstilladelsen. Der var en rapporteringsfejl sidst
vedr. start på serieudrustning. Udrustningen begynder i august 2020 og forventes færdig allerede i oktober
2023. Begge ændringer fremgår ovenfor. De første 24 tog, som er en af forudsætningerne for at fremrykke
ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted, er fortsat klar i juli 2022, og dermed i tide.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, hvillket måles mod at have 24 tog klar ultimo 2022.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
17/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
5.3.7 Lokaltog IC2
Det er tidligere aftalt med Lokaltog, at de skal have indbygget ETCS ombordudstyr i deres 13 IC2 tog til brug på
Nykøbing F. station for trafik mellem Nakskov og Nykøbing F. og senere til trafik ind og ud af Slagelse og
Holbæk samt mellem Tølløse og Holbæk (til værksted). Mindst 7 af disse togsæt skal derfor være
ombordudrustet og klar til drift fra december 2021, hvor Nykøbing Falster station overgår til det nye
signalsystem.
Der har imidlertid været udfordringer med at skaffe teknisk dokumentation, der har været frygt for at togene er
meget forskellige og det har vist sig nødvendigt for Alstom at lave ændringer i det indbygningsdesign, der var
forudsætningen for deres tilbud. Det er Banedanmarks og Alstoms vurdering, at IC2 togsættene er
komplicerede at udruste, og at det ikke kan nås til primo december 2021. Banedanmark undersøger derfor
mulige alternative løsninger til udrustningen af de 13 tog. Banedanmark er pt. ved at indsnævre de mulige
scenarier og er i dialog med Lokaltog herom.
5.3.8 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men
er ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den
første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW) pågår fortsat.
5.3.9 DSB Øresundstog
De 34 danske Øresundstog planlægges udrustet til ERTMS sammen med de 77 svenske Øresundstog i henhold
til et svensk gennemført udbud af denne ombygningsopgave. På dansk side vil DSB være aftalepart.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
18/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0019.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. Ibrugtagning af strækningen Struer-
Thisted blev planmæssigt afsluttet den 6. april 2020. Dermed er to strækninger i Vestdanmark nu i drift med det
nye signalsystem. Banedanmark er i samarbejde med leverandøren fortsat i gang med at genbesøge udrul-
ningsplanen plan for de resterende strækninger.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i fx Vestjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemfø-
res inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på
Frederikshavn-
(Lindholm) og Thisted-
Struer-
(Holstebro)/(Langå)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Udover de ændringer, som er foretaget til testforløbet på strækningen (Langå)-Struer-(Holstebro), pga. usik-
kerheder forbundet med vilkårene for ind- og udrejse i Europa, kører Vestprojektet planmæssigt.
6.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.3.1 Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
Gennemført april 2020
Ibrugtagning af den sidste af i alt fire faser blev planmæssigt afsluttet den 6. april 2020, og dermed i god tid
inden Anlægsplanens deadline. Driften har siden ibrugtagning været tilfredsstillende. Der vil fremover ikke blive
rapporteret på denne strækning i denne rapport.
6.3.2 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. halvår 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
MAR20
MAJ20
Testforløb
afsluttes*
2. kvt. 20
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
Risiko: Middel
6
mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
*Gennemførelse af det samlede testforløb. Den endelige plan herfor udestår fortsat, men testene forventes afsluttet i 2. kvartal 2020.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Vest
19/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0020.png
Som beskrevet sidst, er der foretaget ændringer til testforløbet, da Banedanmark i samarbejde med leverandø-
ren valgte at prioritere aktiviteter på (Struer)-Thisted pga. usikkerhed forbundet med ind- og udrejse i Europa,
som gjorde, at nødvendige testressourcer til (Langå)-Struer-(Holstebro) ikke kom til Danmark. Installationsar-
bejdet er derfor ikke helt afsluttet, som forudsat, men vil først blive det i maj. Der er for nuværende ingen æn-
dringer til de efterfølgende milepæle, og ibrugtagning forventes fortsat gennemført indenfor Anlægsplanens
rammer.
Risikoniveauet er grundet forsinkelserne beskrevet ovenfor øget siden sidst, men er stadig klassificeret som
middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning 1.
kvartal 2021.
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Senest medio 2021
Scope frosset
Juni 2021
Risiko: Middel
6.3.3 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Der er ingen ændringer siden sidst. Efter planen skal softwaren implementeres i juni 2021. Med implementerin-
gen af denne opgradering, vil bl.a. yderligere arbejdsgange ifm. køreplanlægning blive automatiseret. Detail-
planlægningen udestår fortsat, hvorfor milepælene er grå.
Det er fortsat forventningen, at testforløbet vil være afsluttet i 2020. Softwaren testes lige nu i testmiljøet i
Joint Test Lab. Erfaringer fra DK2.0 medtages for at sikre den bedste teststrategi. Pålidelighedstesten forventes
først accepteret på de foregående strækninger, når denne software er implementeret.
Risikoniveauet er uændret og er fortsat klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til opgradering af EDL, R8 og R5 i juni 2021.
6.3.4 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
1. halvår 2022
Design
Installation
færdig
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagning
s-tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
AUG22
MAJ20
FEB21
3. kvt.2021
1. kvt. 2022
Der er ingen ændringer siden sidst. Det er fortsat den foreløbige plan, som er afspejlet ovenfor. Vi arbejder i
samarbejde med leverandøren på en optimeret plan, hvor ibrugtagning kan afsluttes i juni 2022, som forudsat i
Anlægsplanen. Indtil da er status gul. På den baggrund fremgår der heller ikke denne gang nogen risikovurde-
ring.
Designarbejdet er afsluttet for den sydlige del af strækningen, og det er fortsat forventningen, at designfasen er
afsluttet i maj 2020. Installationsarbejdet på den nordlige del af strækningen er i gang og forløber planmæssigt.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Vest
20/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0021.png
6.3.5 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
2. halvår 2023
Design
Installation
færdig
SEP21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2023
FEB21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Middel
Der er ingen ændringer siden sidst. Også her arbejder vi ud fra en foreløbig plan, som endnu ikke er formaliseret
med leverandøren, hvorfor milepælene er markeret grå. Den foreløbige plan tilsiger ibrugtagning i 1. kvartal
2023, og dermed indenfor Anlægsplanen. Banedanmark undersøger pt., hvordan det kan hænge sammen trafi-
kalt ifht., at Midtjyske skal kunne tilgå Vemb Station.
Banedanmark er opmærksom på, at den foregående strækning, ifølge den foreløbige plan for RO4, ibrugtages i
3. kvartal 2022, og at der skal være tilstrækkelig buffer mellem de to ibrugtagninger.
Risikoniveauet er uændret og klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i 1. kvartal 2023.
6.3.6 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Grundet denne stræknings betydning og kompleksitet er Banedanmark allerede nu gået i gang med at planlæg-
ge aktiviteterne sammen med Thales-Strukton, som i slutningen af marts har leveret et første planudkast. Den
detaljerede plan for strækningen udestår fortsat. Det er Banedanmarks forventning, at strækningen, i overens-
stemmelsen med Anlægsplanen, samlet kan sættes i drift senest ved udgangen af 2025. Ibrugtagningen af den
sydlige del er bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus frem til ultimo 2025. Risikovurdeirng ude-
står indtil en plan foreligger.
6.3.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres,
at det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på ho-
vedstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Det skal bemærkes, at leverandøren fortsat præsenterer en mere ambitiøs udrulningsplan end Anlægsplanen.
Banedanmark er positiv overfor en mere ambitiøs plan fra leverandørens side, hvis den er realistisk. Dette afkla-
res i forbindelse med genplanlægningen.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Vest
21/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0022.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
Siden ibrugtagningen af den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge den 15. december 2019, har driften
været tilfredsstillende. Der er i april indgået aftale med Alstom, hvor Alstom på baggrund af en detaljeret plan-
lægning bekræfter, at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juli 021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til
ultimo 2021 og København-Ringsted til ultimo 2022. Banedanmark forventer således stadig, at ibrugtagning af
den næste strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021, dog forventeligt
med sparsom eller ingen buffer. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark fort-
sat genbesøges fastholdes projektets samlede status som gul.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Banedanmark har haft en
ambition om at fremrykke ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted fra december 2023 til december
2022. Der er i april 2020 indgået aftale med Alstom om ibrugtagning i december 2022. Derudover skal Signal-
programmet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af
Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest
2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
4. kvt. 2021
2025
Driftsstabilt produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-Peberholm
Ibrugtagning af Køge-
Ibrugtagning af
Næstved
Mogenstrup-Rødby.
(Øst EDL Syd)
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er aktuelt ingen kendte konsekvenser af corona-situation for projektets idriftsættelsesmilepæle. På de nære
milepæle er leverancerne af teknikhytter til RO7s (Mogenstrup-Rødby) pt. forsinket, hvilket også påvirker det
signaltekniske transmissionsnetværk (FTN/STTN projektet), men der arbejdes på at absorbere påvirkningen i
den overordnede tidsplan for udrulningen på strækningen. På de andre strækninger, hvor arbejdet er i gang, er
der ikke pt. forsinkelser. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark fortsat gen-
besøges, er det pt. vanskeligt at vurdere eventuelt kommende konsekvenser.
Flere af Alstoms lokationer, herunder også fabrikker, er ramt af nedlukning, ligesom der allokeres begrænset
bemanding grundet frygt for smittespredning. Det er aftalt med Alstom, at de skal udarbejde en plan for opstart
af aktiviteter, så snart det bliver muligt at genåbne. Der holdes nøje øje med fremdriften for de kommende ud-
rulninger, som for nuværende primært kan risikere at blive ramt af situationen.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Øst
22/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0023.png
7.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Planen er fortsat at implementere fejlrettelser og yderligere funktionaliteter til systemet på strækningen i juni
2020. Funktionerne vil gøre visse arbejdsgange mere automatiserede, hvilket bl.a. indebærer, at rangerfolk og
personale, som er ansvarlige for at koordinere og melde sporspærringer, får et bedre redskab i form af såkaldte
håndholdte terminaler. Funktionerne er dog ikke kritiske, hvorfor strækningen kunne ibrugtages uden i decem-
ber 2019.
Der gennemføres lige nu en række testaktiviteter i Banedanmarks testlaboratorium. Der vil blive foretage test i
sporet den sidste weekend af april og den første weekend i maj. Efter rapportens afslutning har Banedanmark
og leverandøren besluttet, at det vil være nødvendigt med endnu én dags testkørsel (Trial Run) før ibrugtagning
for at opdateringen kan få tilført Banedanmark de ønskede funktioner på nuværende tidspunkt og ikke alene
implementere fejlrettelser. Vi planlægger med at kunne gennemføre den ekstra dags Trial Run i starten af juni,
men endelig dato udestår.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
1. halvår 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUN21
Klar til
ibrugtagning
•JUN21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Der er indgået aftale med Alstom, som pba. af en detaljeret
planlægning, bekræfter, at strækningen kan sættes i drift, som forudsat medio 2021. Anlægsplansmilepælen
fastholdes gul grundet den begrænsede buffer
Installationsarbejdet forløber planmæssigt, og forventes fortsat afsluttet i august. Behovet for test og sporspær-
ringer er fortsat under granskning for at sikre, at behovet er så tilskåret som muligt.
Med strækningen implementeres også yderliegere trafikstyringsfunktionaliteter, som er nødvendige for, at at
systemet teknisk kan håndtere de efterfølgende strækninger.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
1. halvår 2022
Design
•OKT20
Installation
•SEP21
Testforløb
afsluttet
•OKT21
Ibrugtagnings
tilladelse
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risiko:
Middel
6
mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
Note: Arbejder relateret til Ringsted-Femern projektet betyder, at strækningen fra maj 2021 spærres for trafik, og som udgangspunkt kan stræk-
ningen først sættes i drift, når det nye signalsystem er ibrugtaget. Indtil da vil der kun køre begrænset trafik (et tog i hver retning i timen). Ba-
nedanmark har foretaget den vurdering, at det kun vil være muligt at understøtte, at der er begrænset drift på strækningen i op til et halvt år,
hvorfor Anlægsplanen tilsiger ibrugtagning senest 1. halvår 2022. Banedanmark arbejder derfor på at kunne ibrugtage strækningen med nyt
system så hurtigt, som muligt, og forventeligt allerede i december. Bemærk at Banedanmark rapporterer på første fase af anlægsprojektet dvs.
enkeltspor ml. Nykøbing F. og Rødby.
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Der er indgået aftale med Alstom, som pba. af en detaljeret
planlægning, bekræfter, at strækningen kan sættes i drift, som forudsat i december 2021, og dermed inden for
Anlægsplanen.
Såvel test- som migrationsstrategien drøftes pt. med leverandøren. Aktiviteter er udfordret af det sparsomme
antal validatorer, hvilket betyder, at visse aktiviteter må genovervejes, så planen kan overholdes. Derudover er
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Øst
23/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0024.png
der meget tæt koordinering med andre projekter i Banedanmarks portefølje, som også har arbejder på stræk-
ningen (Elektrificeringsprogrammet og Ringsted-Femern projektet).
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere
vippebroer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
Ultimo 2022
Signallayout og
design (Alstom)
•Påbegyndes
2. halvår
2020
Testforløb
•Afventer
planlægning
Ibrugtagningstill.
•Afventer
planlægning
Forventet
ibrugtagning
DEC 2022
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
Der er indgået aftale med Alstom, som bekræfter, fremrykning af strækningen til december 2022. Det er vores
forventning, at vi i næste rapport kan præsentere flere plandetaljer. I udgangspunktet er strækningen med An-
lægsplanen forudsat ibrugtaget ultimo 2023
eller når der er tilstrækkeligt antal tog udrustet med nyt ombord-
udstyr.
I løbet af 2020 vil Banedanmark gennemføre fysiske ændringer i infrastrukturen, og Alstom vil derefter gå i gang
med at opdatere designgrundlaget.
Der er denne gang foretaget en risikovurdering af strækningen målt imod, at ibrugtagning sker i december
2022. Risikoniveauet er klassificeret som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder.
7.3.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Plan udestår. Ibrugtagning i 2022 eller senere
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•DEC21
Testforløb
afsluttet
•JUL22
Ibrugtag.-
tillad.
DEC22
Klar til
ibrugtagning
•DEC22
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Banedanmark arbejder aktuelt ud fra en vurdering af, at udrustningen på Svendborgbanen vil kunne ske på et
tidspunkt mellem 2022 og 2026. Dette er dog betinget af andre beslutninger relateret til Trafikplanen for Øst-
danmark og planerne for den nye bane over Vestfyn.
Datoerne ovenfor viser den seneste foreløbige plan leveret af Alstom. Ifølge den kan strækningen ibrugtages i
december 2022. Indtil andet er aftalt, arbejder Alstom videre med installationerne på strækningen, om end med
begrænsede ressourcer.Efter rapportens deadline har Banedanmark konstateret, at der tidligst kan tildeles
validatorressourcer til strækningen i 2024, hvorfor strækningen forventeligt tidligst kan ibrugtages i 2024.
7.3.6 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby er ibrugtaget, vil den næste strækning, der overgår til det nye signalsystem, være den
ny bane København-Ringsted i december 2022. Den resterende del af udrulningsplanen skal fortsat genbesø-
ges. Det er i den forbindelse Banedanmarks ambition, at Nordvestbanen kan fremrykkes til ultimo 2024.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
Fjernbane Øst
24/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0025.png
8
Overordnet status:
S-bane
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den bag-
grund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skinner og
ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for, at
den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021. En forudsætning for den nye plan er, at
der er behov for større sporspærringer, da de enkelte udrulninger nu er længere. Dette er afstemt med DSB S-
tog.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
•RO
Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
•Teknisk
løsning af glatte
skinner
December (Januar)
2021
•RO
Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
•RO
Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er aktuelt ingen kendte konsekvenser af corona-situation for udrulningen af Signalprogrammet på S-banen.
Der var en overgang usikkerhed i forhold til gennemførelsen af den første operationelle test i maj, men der er i
uge 16 truffet beslutning om at gennemføre, forudsat, at en række foranstaltninger mod coronasmitte følges.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•Gennemført
Test*
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer til milepælene. Siden sidst er der blevet gennemført yderligere test af systemet.Testene
er gennemført i Tyskland af Siemens, men uden den sædvanlige fysiske tilstedeværelse af medarbejdere fra S-
baneprojektet. Derfor er testene foregået
med Siemens’ bemanding med daglig
online supervisering fra Ba-
nedanmark. Banedanmark har truffet beslutning om at gennemføre den første operationelle test planmæssigt i
maj, da det vurderes, at systemet er tilstrækkeligt modent. Gennemførelsen kræver, at den rette dokumentati-
on udarbejdes, så retningslinjer for f.eks. ophold i kontrolrummet følges, så alle deltagere kan føle sig trygge,
ogat de nødvendige værnemidler foreligger, hvilket vurderes at være muligt.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
S-bane
25/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0026.png
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Der er ingen ændringer siden sidst. Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forven-
tes fortsat implementeret i sommeren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Ba-
nedanmark. På et af de faste fremdriftsmøder med Siemens i starten af april, meldte leverandøren, at fremdrif-
ten med udviklingen er planmæssig, og at ibrugtagning i juni 2021 fortsat er sandsynlig.
Det er fortsat en forudsætning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfalds-
sæsonen 2021, før RO Nord ibrugtages. Derfor følger Banedanmark nøje fremdriften både ved hjælp af en ræk-
ke milepæle (ovenfor følges kun de største), ligesom der vil være månedlige opfølgningsmøder med Siemens fra
december 2019 til januar 2021. Som tidligere rapporteret ønsker Banedanmark desuden løsning af andre pro-
blemstillinger forårsaget af glatte skinner. Der er indgået aftale med Siemens om en teknisk løsning, som hånd-
terer disse andre problemstillinger. Denne løsning vil senest blive implementeret med de afsluttende leveran-
cer. Banedanmark er dog i samarbejde med DSB lige nu i gang med at undersøge et alternativ til den tekniske
løsning. DSB undersøger derfor, om sanding af skinnerne kan være en mere effektiv løsning.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•JUL20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer til milepælene. Installationsarbejdet fortsætter, og Siemens og Banedanmarks trafik-
planlægningsafdeling er blevet enige om, hvilke sporspærringer der er nødvendige for at færdiggøre installati-
onsarbejdet. Dermed har det været muligt at optimere planen, så installationsarbejdet kan færdiggøres allerede
i juli.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
•AUG20
Installation
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er ingen ændringer siden sidst. Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for
en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
S-bane
26/27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 414: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio april 2020, fra transportministeren
2218080_0027.png
8.3.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•SEP21
Installation*
•MAJ22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstillad
else
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
De afsluttende leverancer har ingen sammenhæng eller binding i øvrigt til ibrugtagning af de forudgående
strækninger. Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsop-
graderingen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrak-
ten. Derudover inkluderer leverancerne grænsefladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af aftalen
med Siemens, at disse leverancer udskydes til efter RO Syd er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer såle-
des ikke ved, at det nye signalsystem forventes udrullet og ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022.
Anden del af den tekniske løsning på problemstillinger forårsaget af glatter skinner vil senest blive implemente-
ret med disse leverancer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-
4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Signalprogrammet Statusrapport (April 2020)
S-bane
27/27