Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 407
Offentligt
2214422_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
29. maj 2020
Jakob Fryd
[email protected]
+45 7244 3602
20/07331-1
1/2
Resultat af revideret støjkortlægning 2017
Vejdirektoratet konstaterede i efteråret 2019, at den akustisk holdbarhed af støjreducerende slidlag (SRS),
var en smule dårligere end hidtil antaget. I Vejdirektoratets seneste landsdækkende støjkortlægning af sta-
tens veje fra 2017, indgik effekterne af anvendelsen af støjreducerende slidlag (SRS) på i alt ca. 330 km vej.
På baggrund af ny viden om den akustiske holdbarhed af støjreducerende asfalt, blev det i efteråret 2019
besluttet, at Vejdirektoratet skulle opdatere støjkortlægningen for så vidt angik korrektion af støj fra støjredu-
cerende slidlag (SRS).
Når trafikstøjen kortlægges, anvendes bl.a. inddata om dækvejbanestøjen. Dækvejbanestøjen påvirkes af
den asfaltbelægning, der benyttes. I støjberegningsmodellen er der derfor korrektioner for støjudsendelse
afhængig af belægningstype, herunder støjreducerende slidlag (SRS). Korrektionen afspejler den opnåede
støjreduktion fra asfaltbelægningen, som et gennemsnit for hele belægningens levetid, i forhold til en refe-
rencebelægning (en såkaldt SMA11).
I den landsdækkende støjkortlægning fra 2017 blev det valgt at medtage den støjreducerende effekt fra
strækninger, hvor der på daværende tidspunkt var udlagt støjreducerende slidlag (SRS) i alle vognspor i
begge retninger af vejen. De øvrige strækninger med ca. 220 km SRS blev udeladt, da man ikke får den
fulde effekt af asfalttypen, hvis den kun er udlagt i ét spor
eller kun i den ene retning af vejen.
I 2017 blev der anvendt en korrektion på -2,4 dB for dækvejbanestøjen. Den reviderede korrektion er fastlagt
til -1,3 dB. På basis af den reviderede korektion er der gennemført en opdatering af støjkortlægningen.
Antal støjbelastede boliger langs statsvejene 2017 samt den reviderede støjkortlægning, på basis af revide-
rede korrektioner for støjreducerende slidlag (SRS).
Antal støjbelastede boliger over 58 dB (Lden)
2017
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
I alt
50.359
18.328
17.703
12.789
7.262
106.441
2017 revideret
55.485
20.685
18.089
13.039
7.370
114.668
Forskel
+5.126
+2.357
+386
+250
+108
+8.227
Antallet af boliger over 58 dB er med den opdaterede korrektion støjreducerende slidlag (SRS) beregnet til
114.668 boliger. I den oprindelige støjkortlægning fra 2017 blev antallet af boliger beregnet til 106.441. Den
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 407: Orientering om resultatet af Vejdirektoratets revideret støjkortlægning, fra transportministeren
2214422_0002.png
største forskel ses i Region Hovedstaden, da det er her boligtætheden langs motorvejene er højest samtidig
med, at der er anvendt støjreducerende slidlag (SRS) på de særligt store motorveje som fx Motorring 3 og
Køge Bugt Motorvejen.
Vejdirektoratet vurderer ikke,
der er grundlag for at revidere ”Støjhandlingsplan for statens veje 2018-2023”,
idet ændringen i forudsætningerne for kortlægningen er forholdsvis beskeden. En ændring i forudsætningen
for støjudsendelsen fra veje med SRS på 1,1 dB er i praksis ikke hørbar. Det nye resultat for antal støjbela-
stede boliger vil blive offentliggjort på Vejdirektoratets hjemmeside.
Vejdirektoratet gennemfører kortlægninger af støjen fra statsvejene hvert 5. år. Det skal bemærkes, at Vejdi-
rektoratet igangsætter en ny fuld støjkortlægning i 2021 med henblik på offentliggørelse i 2022. På baggrund
af støjkortlægningen vil der i 2023 blive udarbejdet en ny støjhandlingsplan for perioden 2023-2028.
2