Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2093332_0001.png
Status for forhandlingerne om
Vejpakken
23. oktober 2019
Side 1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0002.png
Disposition
Velkomst
Hvad er der sket siden sidst?
Introduktion til Vejpakken
Sammenligning af Rådets og Parlamentets tekster
Buscabotage
Videre proces
Afrunding
Side 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0003.png
Velkomst
Side 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0004.png
Hvad er der sket siden sidst?
Side 4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0005.png
Hvad er der sket siden sidst?
Ekspertmøder i Road Alliance i København og Bruxelles
Kontakt til MEP’er, transportkommissær og ministre
Parlamentet har vedtaget mandat til trilog
Trilog-forhandlinger er startet
Side 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0006.png
Introduktion til Vejpakken
Side 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0007.png
Introduktion til Vejpakken
Første vejpakke fremsat i maj 2017
Anden vejpakke fremsat i november 2017
Svære forhandlinger i Rådet og Parlamentet
Danmark en del af Vejtransportalliancen
Mandat fra Folketinget den 30. november 2018
Generel indstilling i Rådet den 3. december 2018
Parlamentets holdning vedtaget den 4. april 2019 (og 19. juli 2018)
Side 7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0008.png
Introduktion til Vejpakken
Europa-Kommissionens
vejpakke
1. og 2. del
1. søjle - Adgang til markedet:
- Adgang til erhvervet
- Adgang til markedet for lastbiler
- Adgang til markedet for busser
- Udlejningskøretøjer uden fører
- Kombineret transport
2. søjle - Sociale vilkår og
kontrol:
3. søjle - Vej- og brugsafgifter:
- Vej- og brugsafgifter
-
Sektorspecifikke regler om
udstationering (lønvilkår)
- Køre- og hviletid
- Takograf
Side 8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0009.png
Introduktion til Vejpakken
Forslag, der behandles samlet:
Sektorspecifikke regler om udstationering og kontrol
Køre- og hviletid og takografer
Regler om adgang til erhvervet og markedet
(Reglerne om kombineret transport)
Side 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0010.png
Introduktion til Vejpakken
Regler for chaufføren:
-
Reglerne om køre- og hviletid/takograf
-
Reglerne om udstationering/kontrol
Regler for virksomheden/køretøjet:
-
Reglerne om adgangen til erhvervet
-
Cabotage-reglerne
-
Reglerne om kombineret transport
Side 10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0011.png
Resultatet af forhandlingerne i Europa-Parlamentet
sammenlignet med Rådets generelle indstilling
Side 11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0012.png
Udstationering og kontrolredskaber
Nuværende
retstilstand
Udstationeringsreglerne
svære at anvende på
vejtransport
Generel indstilling i
Rådet
Cabotage og kombineret
transport er omfattet af
udstationeringsreglerne, og
der er kun undtagelse for
bilateral international
transport under særlige
omstændigheder.
Forhåndsregistrering for alle
transporttyper undtaget
bilateral international
transport.
Mulighed for sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber,
herunder muligheden for at
anvende takograf til kontrol.
Europa-Parlamentets
aftale
Cabotage og kombineret
transport er omfattet af
udstationeringsreglerne, og der
er kun undtagelse for bilateral
international transport under
særlige omstændigheder.
Forhåndsregistrering for alle
transporttyper undtaget
bilateral international
transport.
Mulighed for sektorspecifikke
håndhævelsesredskaber,
herunder muligheden for at
Side 12
anvende takograf til kontrol.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0013.png
Adgang til erhvervet
Nuværende
retstilstand
Vægtgrænse på 3.500 kg.
Generel indstilling i
Rådet
Varebiler i international
transport omfattes af
anvendelsesområdet, og der
fastsættes en ny nedre
vægtgrænse på 2.500 kg.
Muligt nationalt at fastsætte
regler for varebiler i national
transport.
Yderligere krav til etablering for
at forhindre postkasseselskaber.
Europa-Parlamentets
aftale
Varebiler i international
transport omfattes af
anvendelsesområdet, og der
fastsættes en ny nedre
vægtgrænse på 2.400 kg.
Muligt nationalt at fastsætte
regler for varebiler i national
transport.
Yderligere krav til etablering for
at forhindre postkasseselskaber.
Krav om at en virksomheds
køretøjer skal læsse eller losse i
etableringslandet mindst én gang
hver fjerde uge (”return-to-
Side 13
home”
for køretøjet).
Nationale regler om varebiler i
national transport
Problemer med
postkasseselskaber
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0014.png
Takografer
Nuværende
retstilstand
Intelligent takograf i alle køretøjer
fra 2034
Generel indstilling i
Rådet
Intelligent takograf (version 2) i alle
køretøjer 5 år efter ikrafttrædelse
Europa-Parlamentets
aftale
Gradvis overgang til den intelligente
takograf (version 2). Sidste takografer
udskiftes 5 år efter ikrafttrædelse
Takografen kan bruges til kontrol
af køre- og hviletid, særlige regler
om arbejdstid og
hastighedsbegrænsere
Takografen kan bruges til kontrol af
køre- og hviletid, særlige regler om
arbejdstid, hastighedsbegrænsere,
cabotage, udstationering og
kombineret transport.
Registrering af data for 56 dage til
brug for kontrol.
Forbedring af funktionaliteten, så den
intelligente takograf kan registrere,
hver gang et køretøj krydser en
grænse, og når der læsses og losses
varer.
Takografen kan bruges til kontrol af
køre- og hviletid, særlige regler om
arbejdstid, hastighedsbegrænsere,
cabotage, udstationering og
kombineret transport.
Registrering af data for 56 dage til brug
for kontrol.
Forbedring af funktionaliteten, så den
intelligente takograf kan registrere,
hver gang et køretøj krydser en
grænse, og når der læsses og losses
varer.
Registrering af data for
indeværende dag samt
forudgående 28 dage til brug for
kontrol
Side 14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0015.png
Køre- og hviletid
Nuværende
retstilstand
Forbud mod afholdelse af regulære
ugentlige hvil i køretøjet.
Generel indstilling i
Rådet
Forbud mod afholdelse af alle hvil over 45
timer i køretøjet. Arbejdsgiver skal betale
for indkvartering uden for køretøjet.
Europa-Parlamentets
aftale
Forbud mod afholdelse af alle hvil over
45 timer i køretøjet. Indkvartering skal
betales eller stilles til rådighed af
arbejdsgiveren, hvis det ikke er
chaufførens bopæl eller anden privat
adresse.
Ikke muligt at afholde to reducerede
ugentlige hvil i træk.
Arbejdet organiseres på en sådan måde,
at føreren kan vende tilbage til sin
bopæl eller en anden lokation valgt af
føreren hver fjerde uge. Føreren skal
informere virksomheden, hvis der
vælges en anden lokation.
Varebiler i international transport
omfattes af reglerne (vægtgrænse på
2.400 kg.).
Side 15
Ikke muligt at afholde to reducerede
ugentlige hvil i træk.
Ingen krav om at føreren kan vende
hjem (return-to-home).
Muligt at afholde to reducerede ugentlige
hvil i træk. Mulighed for nationalt at
fastsætte, at dette ikke skal være muligt i
ren national transport. Særlige
konsekvenser ved to reducerede hvil i
træk.
Arbejdet organiseres på en sådan måde,
at føreren kan vende tilbage til
etableringslandet eller bopælen hver
fjerde uge. Hvis der afholdes to
reducerede ugentlige hvil i træk, skal
føreren kunne returnere til
etableringslandet eller bopælen hver
tredje uge.
Vægtgrænse på 3.500 kg.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0016.png
Cabotage og kombineret transport
Nuværende retstilstand Generel indstilling i
Rådet
Muligt at udføre 3 cabotageture
inden for 7 dage efter en
international transport.
Ingen karensperiode
Muligt at udføre 3 cabotageture
inden for 7 dage efter en
international transport.
Karensperiode på 5 dage efter hver
periode med cabotagekørsel, hvor
der ikke må udføres ny
cabotagekørsel.
Europa-Parlamentets
aftale
Ubegrænset antal cabotageture i 3
dage
Ingen cabotage-regler for
kombineret transport
Karensperiode på 60 timer efter hver
periode med cabotagekørsel
(karensperioden starter, når
køretøjet er vendt hjem til
etableringsstaten). Pligt til at udføre
international transport fra
etableringslandet, inden der kan
udføres ny cabotagekørsel (”return-
to-home”
for køretøjet)
Mulighed for nationalt at fastsætte
en karensperiode på op til 5 dage,
hvor køretøjet efter at have udført
vejdelen af en kombineret transport
ikke må udføre ny kombineret
transport.
Cabotagereglerne skal også gælde for
vejdelen af en kombineret transport
Side 16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0017.png
Buscabotage
Nuværende regler fra 2009:
”national
personbefordring med bus for fremmed regning, som
en transportvirksomhed udfører i en begrænset periode i en
værtsmedlemsstat”
Revision af bus-forordningen forhandles ikke som en del af
Vejpakken p.t., og Kommissionen lægger ikke op til en
præcisering
Dansk fortolkning: 7 sammenhængende dage pr. mdr.
Side 17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0018.png
Videre proces
Finsk formandskab forsøger at gøre forhandlingerne færdige
Trilog-forhandlinger:
- 1. trilog: 3. oktober 2019
- 2. trilog: Forventeligt primo november (Coreper 25.
oktober)
- 3. trilog: Forventeligt ultimo november
Ny Kommission
Side 18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Præsentation fra transportministerens statusmøde om Vejpakken, d. 23/10-19
2093332_0019.png
Afrunding
Side 19