tZ-
EN REVrtAuSERING
Taleseddel, 16, juni 2020
I
Jernbanen i Danmark er syg, meget syg.
Tag bare tølgende citat fra indledningen i det
netop udkomne Serviceeftersyn af Jernbanen: “Jernbanen i Danm
ark fremstår
i
dag
nedslidt, umoderne og udfordret.”
A JRt’IBANN
I DANMARK
Derfor haster det med at få stillet en diagnose og foreskrevet
en kur. Det er kort sagt
ved at være sidste udkald.
Symptomerne på lidelsen kender vi allerede. De kan sammenfat
tes i den omdelte graf, der viser
udviklingen i antal togpassagerer i Danmark, sammenlignet
med udviklingen i vores nabolande.
lndenlandsk godstrafik på jernbane i Danmark er som bekendt
stort set ikke-eksisterende.
Coronakrisen harjo kun i alvorlig grad forstærket tendensen
og forværret konkurrencesituationen i
forhold til bilen. I april 2020 var eksempelvis passagertallet på
lokalbanerne øst for Storebælt kun 36 % at
tallet i april 2019.
Vi, en lille “tænketank” bestående at os 2 til stede her
+
flere erfarne
folk fra branchen besluttede os pâ et
tidspunkt i 2019 til at handle komme med forslag til, hvad der
kan gøres. For noget skal der gøres!
-
Det allerede for længst omdelte Oplæg er vores foreløbige forsl
ag til en kur, der kan bringe os langt.
Vores diagnose er:
•
Vi mangler i fatal grad en overordnet og samlet national planlægni
ng for transportsektoren i det
hele taget samt en tilhørende sektorplan for Jernbanen i Danm
ark.
Derer brug foren omorganisering ijernbanesektoren, dertydelig
gøransvars-og
opgavefordelingen og i højere grad sætter kunderne i fokus
og langt bedre understøtter de
politiske beslutningsprocesser.
•
Vi har i høj grad ladet os inspirere af, hvordan man har grebet tinge
ne an i vores nordiske broderlande,
Norge, Sverige og Finland.
Planlægning
Vi foreslår oprettet en “National Transportplan” med en overordnet
vision og trafikpolitiske prioriteringer,
der baseres på tidens store temaer: Klima, miljø og fremkommeligh
ed.
Baggrund:
Det duer ikke blot at snakke ny infrastruktur og planet for store
og dyre delprojekter løsrevet fra
hinanden og i hver sin kontekst (eksempelvis nye motorveje i
øst og vest, nye banestrækninger, mere
letbane, nye tog og værkstedet betalt af staten, ny Kattegatforbind
else). Det duer heller ikke fordi BRT
nu for få dage siden måske er opstået som en Fugl Phønix at asken
(østbanerapporten) at konkludere,
at så skal al investering i jernbaneprojekter standses. Nej, beslutning
er om ny fysik (infrastruktur og
transportmidler) bør være indbyrdes koordinerede og tages på
basis af overordnede behovsanalyser og
prioriteringer med udgangspunkt i de store temaer: Klima, miljø
og fremkommelighed.
—
—
“National Transportplan” bør indeholde planer for de enkelte trans
portsektorer. Planen skal være
“rullende” og opdateres/politisk godkendes t. eks. hvert 4. år.
Vores forslag om oprettelse af en “Plan for jernbanen
i
Danmark”
er et bud på, hvorledes den samlede
jernbanesektor skal bidrage til opnåelsen af de overordnede
mål og prioriteringer sat op i “National
Tra n spo
rtp
Ian”.
En revitalisering afjernbanen i Danmark, Taleseddel 16. juni 2020