BRT-rapport fyldt med fejl
–
John Poulsen, 14. juni 2020
side 1
Graverende fejl i rapporten om BRT på Østbanen
Fejlagtig bustimeberegning
–
eller 25 % færre afgange?
Rapporten medgiver at det er dyrere at anlægge BRT end at skifte skinnerne på Østbanen, men
hævder at driften til gengæld bliver meget billigere med BRT.
Men der er noget rivende galt med rapportens driftsbudget for BRT:
Driftsbudgettet for BRT har jævnfør vedlagte tabel 1 kun afsat penge til godt 26.000 bustimer.
Men hvis BRT skal tilbyde samme antal afgange som Østbanen havde i 2019, kræver det jævnfør
tabel 2 hele 33.115 bustimer.
Dertil kommer bustimer til ekstrakørsel i morgenmyldretiden, hvor det vil være nødvendigt at
dublere flere afgange for at have plads til alle de nuværende passagerer. BRT-bussen har max. 60
siddepladser, toget 120.
Det vil koste yderligere minimum 1.000 bustimer/årligt til en højere pris (fordi disse busser kun
kører få timer og har megen tomkørsel), prismæssigt svarende til mindst svarende til små 1.300
”standard-bustimer”.
Dvs. at BRT-løsningen i alt vil kræve 34.380 bustimer
–
altså 30 % flere end budgetteret
–
for at
kunne leve op til samme trafikomfang som Østbanen 2019. (Tabel 2)
Prisen for indkøb af dette antal bustimer vil være ca. 39 mio. kr., men i driftsbudgettet for BRT-
løsningen er der kun afsat 29,4 mio. kr!
Så sent som den 2. april 2020 oplyste ministeren ellers i et svar til Folketinget, at driftsbudgettet lød
på 40 mio.
Hvis der kun er 29,4 mio. kr. til indkøb af bustimer, kan der kun køres 75 % af de afgange
togløsningen er baseret på.
Bygger driftsbudgettet for BRT på en alvorlig regnefejl
–
eller på 25 % færre afgange end
togløsningen?
”Glemte” udgifter
I det samlede driftsbudget for BRT mangler desuden en række følgeudgifter (se tabel 3).
1)
For BRT er der ikke medregnet omkostninger til trafik-styring, -overvågning og -information, samt
pasning af billetsalgsudstyr, rengøring og vedligeholdelse af stationer/standsningssteder samt
administration. Alt sammen opgaver der løses i dag af Lokaltog og er medregnet som udgifter i
jernbaneløsningen.