Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 398
Offentligt
2210737_0001.png
BRT-rapport fyldt med fejl
John Poulsen, 14. juni 2020
side 1
Graverende fejl i rapporten om BRT på Østbanen
Fejlagtig bustimeberegning
eller 25 % færre afgange?
Rapporten medgiver at det er dyrere at anlægge BRT end at skifte skinnerne på Østbanen, men
hævder at driften til gengæld bliver meget billigere med BRT.
Men der er noget rivende galt med rapportens driftsbudget for BRT:
Driftsbudgettet for BRT har jævnfør vedlagte tabel 1 kun afsat penge til godt 26.000 bustimer.
Men hvis BRT skal tilbyde samme antal afgange som Østbanen havde i 2019, kræver det jævnfør
tabel 2 hele 33.115 bustimer.
Dertil kommer bustimer til ekstrakørsel i morgenmyldretiden, hvor det vil være nødvendigt at
dublere flere afgange for at have plads til alle de nuværende passagerer. BRT-bussen har max. 60
siddepladser, toget 120.
Det vil koste yderligere minimum 1.000 bustimer/årligt til en højere pris (fordi disse busser kun
kører få timer og har megen tomkørsel), prismæssigt svarende til mindst svarende til små 1.300
”standard-bustimer”.
Dvs. at BRT-løsningen i alt vil kræve 34.380 bustimer
altså 30 % flere end budgetteret
for at
kunne leve op til samme trafikomfang som Østbanen 2019. (Tabel 2)
Prisen for indkøb af dette antal bustimer vil være ca. 39 mio. kr., men i driftsbudgettet for BRT-
løsningen er der kun afsat 29,4 mio. kr!
Så sent som den 2. april 2020 oplyste ministeren ellers i et svar til Folketinget, at driftsbudgettet lød
på 40 mio.
Hvis der kun er 29,4 mio. kr. til indkøb af bustimer, kan der kun køres 75 % af de afgange
togløsningen er baseret på.
Bygger driftsbudgettet for BRT på en alvorlig regnefejl
eller på 25 % færre afgange end
togløsningen?
”Glemte” udgifter
I det samlede driftsbudget for BRT mangler desuden en række følgeudgifter (se tabel 3).
1)
For BRT er der ikke medregnet omkostninger til trafik-styring, -overvågning og -information, samt
pasning af billetsalgsudstyr, rengøring og vedligeholdelse af stationer/standsningssteder samt
administration. Alt sammen opgaver der løses i dag af Lokaltog og er medregnet som udgifter i
jernbaneløsningen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 14/6-20 vedrørende rapporten om BRT på Østbanen, fra John Poulsen, Haslev
2210737_0002.png
BRT-rapport fyldt med fejl
John Poulsen, 14. juni 2020
side 2
Der er under omkostninger for togalternativet medregnet såkaldte ”fællesudgifter” (der faktureres
af Movia). Det anførte beløb på 24,1 mio. kr. kan dog ikke stemme med den andel, Østbanen bør
stå for af de samlede fællesudgifter i Movia/Lokaltog (der omfatter yderligere tre lokalbaner), som i
Movias regnskab er er anført til i alt små 28 mio. kr.
Enten må disse fællesudgifter udelades af sammenligningen mellem bane og BRT, eller også må de
indregnes i BRT-regnskabet.
2)
Som bekendt skal trafikken på Lille Syd strækningen Roskilde-Køge til december overtages af
Østbanen. Hvis der kommer BRT på Østbanen, kan togene ikke vedligeholdes på det eksisterende
værksted i Hårlev (når der ikke længere er skinner mellem Køge og Hårlev). Togene skal i så fald
vedligeholdes i Holbæk, hvor værkstedet skal udvides for 155 mio. kr. Dette beløb er slet ikke
medregnet hverken i anlægsbudgettet eller driftsbudgettet for BRT.
Det eneste der er medregnet er merudgifterne til tomkørsel og manglende synergi ved samdrift,
opgjort til ca. 11 mio.kr/årligt. Rettelig burde afskrivninger på værkstedsudvidelsen i Holbæk
medregnes, hvorved beløbet bliver ca. 16. mio. kr./årligt.
Med alle disse ”fejl” er de ”Årlige driftsomkostninger” på 17 mio. kr. for BRT-løsning
og 56 mio.
kr.
for Togløsning/”Sporrenovering” slet ikke sammenlignelige!
Alt dette indebærer at driftsomkostningerne pr. år for BRT-løsningen kan ende med at blive ikke
44,6 mio. kr, men over 60 mio. kr.
måske 50 % højere end budgetteret (jævnfør tabel 3).
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 14/6-20 vedrørende rapporten om BRT på Østbanen, fra John Poulsen, Haslev
2210737_0003.png
BRT-rapport fyldt med fejl
John Poulsen, 14. juni 2020
side 3
Alle beregninger baseret på HVO dobbelt-ledbus
(”fossilfri bus”, se rapporten, side 66).
Hvis der skal anvendes elektriske busser bliver bustimeudgifterne højere.
Beregninger
TABEL 1
Budget bustimer mio.kr. 29,4
Bustimepris kr/stk
1.124
budget antal bustimer 26.157
tab.28, side 93
tab.16, side 70
TABEL 2
Beregning af nødvendige bustimer ved antal afgange som Østbanen 2019.
Tal fra AKT ID 505577 Bilag 2 Datagrundlag - indledende analyse.
timers
drift
14,5
4
15,75
antal
busser
6
4
4
bustimer
/dag
87
16
63
bustimer
årligt
253
253
112
Note
22.011
4.048
7.056
32.115
Hverdage
dagtimer
aften
Weekend&hellig
Total
Behov for ekstrabusser i myldretid
Hverdage
dagtimer
2,5
Samlet bustimebehov
Pris bustimer
Note 1)
2
5
253
1.265
34.380
1)
1.124 /stk
38.643.120 kr.
Timepris for ekstrabusser er beregnet som 25 % højere= 1,25 time pr. time
TABEL 3
BRT driftsøkonomi (mio. kr.)
Bustimer
Vedligehold & vinter
Ro-Kj merudgift
Styring, information, renhold mv.
Afskrivn. værksted Holbæk
I alt
Budget
29,4
4,2
11
0
0
44,6
kilde
tab.28, side 93
side 94
side 100
JP beregning
38,6 se TABEL 2
4,2
11
??
5
note
60-65
Note: er ikke medregnet i anlægsudgift BRT. Udgift 155 mio.kr. afskrevet over 30 år.