Til Trafikudvalget
Haslev, 14. juni 2020.
Jeg har med stor interesse fulgt diskussionen for og imod BRT (Bus Rapid Transit) løsninger til
erstatning for lokalbaner.
I onsdags offentliggjordes rapporten om BRT på Østbanen, som bl.a. konkluderede at driften af
BRT ville være meget billigere end togdriften. I direkte forlængelse af denne rapport lægger
regeringen og Venstre nu op til BRT som en slags universalløsning til erstatning for en række af
landets lokalbaner.
Der er imidlertid et alvorligt problem ved rapporten. Den indeholder graverende regnefejl og
udeladelser, som jeg påpeger i vedlagte dokument ”BRT-rapporten-Trafikudvalget”.
Alene i budgettet for buskørslen mangler der næsten 10 mio. kr. for at BRT
–
som det hele tiden er
blevet lovet
–
kan levere mindst samme antal afgange som Østbanen havde i 2019.
Det afsatte beløb rækker kun til 75 % af det lovede antal afgange!
For en ordens skyld gør jeg opmærksom på, at mine beregninger er gennemgået af flere
fagpersoner, som finder dem korrekte.
Rapporten rummer desuden flere andre udeladelse/fejlberegninger
–
se nærmere i dokumentet.
I lyset af de graverende udeladelse/fejlberegninger finder jeg, at BRT-rapporten på ingen måde kan
bruges til at konkluderer, at BRT er en bedre løsning end lokalbaner, men at rapporten derimod bør
tilbagekaldes og underkastes en uvildig, kritisk gennemgang.
Jeg ser frem til at høre udvalgets stillingtagen.
Mvh
John Poulsen
Nørregade 21
4690 Haslev
E-mail: