Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 391
Offentligt
2208771_0001.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0002.png
Møde med transportordførerne, 11. juni 2020
Otto Anker Nielsen og Ninette Pilegaard
Transportdivisionen, DTU Management
Præsentation af LTM
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0003.png
Formål med Landstrafikmodellen
• Forbedre ensartet beslutningsgrundlag så samfundets ressourcer anvendes
bedst muligt
• Give bedre muligheder for optimering af projekter f.eks. Togkøreplaner eller
konkrete linjeføringer og tilslutningsanlæg for vejprojekter
• Samle og koordinere trafikmodeludvikling på tværs af styrelser, så resultater
er konsistente på tværs af transportmidler
• Etablere et forum så modelsystem kan vedligeholdes og tilpasses efter
behov
• Stille modellen bredt til rådighed så mange myndigheder og organisationer
kan bruge den, og udbyde rådgivningsopgaver der inkluderer modellen
• Landsmodeller findes i nabolande f.eks. Sverige, Norge, Tyskland og Holland
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0004.png
Hvad er formålet med en Landstrafikmodel?
• Modellen som sådan er udviklet til at belyse de overordnede
trafikstrømme i Danmark, mellem Danmark og udland, samt transit
trafik
• Modellen er eksempelvis ikke beregnet til at belyse konsekvenser
for lokal trafik
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0005.png
Historie og status for LTM udviklinen
2009:
2012:
Besluttes og bevilliges som en del af aftalen En Grøn
Transportpolitik
Første foreløbige version 0.5 – valideringsfase
2015- 2016:
LTM 1.1: Første offentlige model
2017:
2018:
2019:
2020:
LTM 1.2: En opdatering af prognoserne på basis af en
fremskrivningsøvelse til 2015
LTM 2.0: En større opdatering af modellen med bl.a. tidsopdelt
rutevalg (re-estimation af efterspørgsel)
LTM 2.010: En officiel udrulning
LTM 2.3: Model med visse mindre modifikationer
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0006.png
LTM 2.0 er en milepæl
• LTM 2.0 modellen er en komplet model der indeholder mange delmodeller,
alle zoner, alle relevante input og etablerer fremskrivninger frem til 2035
• Modellen er implementeret på en server-park med udvidede
redigeringsfaciliteter, scenario håndtering og en nyudviklet web-
brugergrænseflade
• Modellerne er state-of-the-art og teoretisk velfunderede, tæt link til
forskningsfronten
• Eneste Landstrafikmodel med detaljeret modellering af trængsel (kryds,
flaskehalse, kø) fordelt på tidsperioder, og detaljeret køreplansbaseret
modellering af kollektiv rutevalg
• Lastbiler og personbiler i samme model
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0007.png
Zonesystem
Danmark: 907 Zoner
Udland: (371 zoner)
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0008.png
Overordnet modelstruktur
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0009.png
Hidtidigt organisatorisk set-up
DTU
har udviklet modellen
– Med betydelig grad af outsourcing af delopgaver
Styregruppe og Brugergruppe
Transportministeriet
med Vejdirektoratet, BaneDanmark, Trafikstyrelsen,
Sund&Bælt
• Kernegruppe af superbrugere
Vejdirektoratet, BaneDanmark, Trafikstyrelsen
• Andre brugere med ”kørekort” til modellen (pt.)
– Konsulentfirmaer som COWI, MOE, Atkins, Rambøll, Rapidis,…
• Brugere, der ikke selv kører modellen
Kræver viden at bruge modellen!
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0010.png
LTM beskriver
• Transportadfærd for gods og passagerer i basisår og i fremtidsår
• Transportadfærd opdelt på:
– Transportmiddel
– Geografi (zone)
– Vejtype/kollektiv type
– Tidspunkt (tidsbånd)
– Formål
• Beregninger effekter i basisscenarie og projektscenarie
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0011.png
LTM 2.0/2.3 og ydre forudsætninger
• Modellen er ”født” med en række forudsætninger i forhold til
– Population
Bilejerskab
– Økonomi
– Beskæftigelse
• Disse dækker årene fra 2010-2040 med 5 års intervaller
• I version 2 opfattes disse som ”eksogene”
• Datainput – diverse officielle kilder, f.eks.
– Danmarks Statistik (demografi), Finansministeriet (Økonomisk vækst)
• Vigtige for efterspørgslen!
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0012.png
Basisscenarie
• Udgangspunktet er 2010/2015/2020
– Også valideret med backcast til 2002
• Aktuelle vejnet
• Aktuelle kollektive net, køreplaner og takststruktur
• Fremtidsår – besluttede projekter
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0013.png
Mange formålskategorier
Passagermodel
Pendling
Uddannelse
Hente/Bringe
Indkøb
Fritidsture
Erhverv
Pendling + Erhverv med overnatning
Andre ture med overnatning
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0014.png
Mange transportmidler
Passagermodel
Gang
Cykel
Bil som fører – alene
Bil som fører – med passagerer
Bilpassager
Kollektiv
- Metro
- S-tog
- IC tog
- Regionaltog
- Bus
- Letbane
- Færger m.v.
Varebil
Biler på færger
Fly
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0015.png
LTM 2.0 forskelle i forhold til LTM 1.2
• Opdeling af basismatricer på 10 tidsperioder
• Bedre modellering af trængsel og flaskehalse med udgangspunkt i en pseudo-
dynamisk bilrutevalgsmodel
• Modellering af forsinkelse i vejkryds
• Ny flymodel hvor til- og frabringertrafik udlægges i netværk for bil og kollektiv trafik
• Modeltekniske forbedringer
– Strømlining af turformål og kategorier
– Opdatering af scenarieforudsætninger og opstilling af scenarier med 5 –års intervaller
– Ændringer af matricer afledt af det nye vejnet samt justering af matricer på Øst-Vest snittet
– Opdatering af kollektive net så de afspejler Trafikplan 2018 fra TBST
– Ændringer af en række parameterforudsætninger såsom tidsværdien elasticitet til GDP
– Bedre efterspørgselsmodel med blandt andet omkostningsdeling (fører og passager imellem) og en
re-specifikation af ”nestningsstruktur”
– Re-estimation af efterspørgsel med nyeste TU data og nyeste LoS
– Udvikling af ny befolkningsgenerator
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0016.png
Bilrutevalgsmodellen
• Ny model med modellering af krydsforsinkelser, flaskehalse og 10
tidsperioder per dag
• Observeret mindre trængsel end i version 1.2
• Validering af et med fokus på modellering på motorvej ved
sammenligning med Mastra og SpeedMap
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0017.png
Speed flow kurver
Normal trængsel
Normal trængsel
Kø/flaskehals
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0018.png
Flaskehalsmodel
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0019.png
Modellerede hastigheder, LTM 2.0, LTM 1.2
samt SpeedMap – Kalvebod I
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0020.png
Fit i modellens 2010 basisår
Motorveje
Alle veje
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0021.png
Rejsetider mellem start og slutpunkt
Model versus GPS
Modelleret versus observeret rejsetid
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
0
10
20
30
40
50
GPS observed travel time [min]
60
70
80
90
y = 0,9738x
R² = 0,9664
Modelled travel time LTM 2.0 [min]
from CPH [10km;100km]
Lineær (from CPH [10km;100km])
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0022.png
Krydsmodel
• Tre typer kryds i LTM
–Prioriterede kryds
–Signalregulerede kryds
–Rundkørsler
• Forsinkelser baseret på kø teori
og kapacitet
–Hierarki af vigepligtsregler, op
til 4 niveauer
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0023.png
Kollektivt net - omfang
Göteborg C
Station
Bane
Togafgange
2 - 50
51 - 100
101 - 250
251 - 500
501 - 1.480
Aarhus
Stockholm C
Kalmar C
Karlskrona C
Ystad
Busafgange
1 - 100
101 - 200
201 - 500
501 - 1.000
1.001 - 2.385
Hamburg Hbf
Berlin Hbf
Amsterdam CS
Köln Hbf
0
5
km
Storkøbenhavn
München Hbf
0
50
km
Basel SBB
0
200
km
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0024.png
Kollektivt net - detaljer
L1
Linjevariantelementer
Færge
Tog, udland
Fjern- og regionaltog
S-tog
S-tog, ringbane
Metro
Lokalbane
Bus
66
_B
us
L1
69
_B
us
L1
96
_B
us
B
79_
L1
us
479
Hellerup st. (bus)
LC
L 1A_
Bus
Fjern- og regionaltog
1108600655
S-tog
Hellerup st. (S-tog, ikke Ringbanen)
Metro
Lokalbanetog
Bus
Skiftekant
Bane
1118600655
Hellerup st. (S-tog, Ringbanen)
Helsin
gør st_
Færgehavn
LB
8600655
Hellerup st
Køben
Køb
a
enh
_ He
vn H
Stoptyper
7681
Rymarksvej
LF
havn H
lsin
s
gør
7192
Estersvej
L 21_Bu
_ØR
s
R
t_ Ø
LE
0
200
m
0
5
km
Præsentation af LTM
24
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208771_0025.png
Spørgsmål
11. juni 2020
DTU Management, Transportdivisionen
Præsentation af LTM
25