Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 391
Offentligt
2208770_0001.png
Landstrafikmodellen
Resultater fra E45 projekterne
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0002.png
2
Vejdirektoratets erfaringer med Landstrafikmodellen
Det bedste grundlag for at vurdere de samlede konsekvenser af
transportpolitiske initiativer
Giver et ensartet beslutningsgrundlag
Modellen har været igennem en langvarig udviklingsproces –
der har været udfordringer, løbende forbedringer og håndtering af
problematikker, men stadig behov for færdiggørelse
I Vejdirektoratet anvendes modellen bl.a. til trafikale analyser,
støjopgørelser, klima- og emissionsberegninger, prognoseværktøj
og meget andet
Til E45 analyserne har der været fokus på kapacitet i
tilslutningsanlæg
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0003.png
3
Udbygning af E45 mellem Vejle
og Skanderborg
Strækningen er 37,5 kilometer
7 tilslutningsanlæg
Anlægsomkostninger på ca. 3,6 milliarder kroner
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0004.png
4
Udbygning af E45 mellem
Aarhus Syd og Aarhus Nord
Strækningen er 19 kilometer, derudover udbygges 2
kilometer af Djurslandsmotorvejen
4 tilslutningsanlæg og 3 motorvejskryds
Anlægsomkostninger på ca. 2,1 milliarder kroner
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0005.png
5
Udbygning af E45 mellem
Aarhus Nord og Randers Nord
Strækningen er 32 kilometer
5 tilslutningsanlæg
Anlægsomkostninger på ca. 3,1 milliarder kroner
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0006.png
6
Trafikale effekter af en
motorvejsudbygning
Bedre plads på vejen
Højere hastighed og bedre mobilitet
Overflytning af trafik fra parallelveje og nyskabt trafik
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0007.png
7
Trafikale gevinster af en
motorvejsudbygning
Ændring i trafikken som følge af nye rutevalg
Højere hastighed og dermed kortere rejsetid
Rejsetidsgevinsterne tilfalder mange kommuner langs E45
og gennemgående trafik fra Odense og Aalborg
Note:
Note: De enkeltstående grønne signaturer i centrum af Aarhus
skyldes digitaliseringen af vejene pr. hverdagsdøgn
Opgjort ud fra pendlerture fra kommunerog zoneophæng
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0008.png
8
Trafikale gevinster af en motorvejsudbygning
– Tilslutningsanlæg
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0009.png
9
Trafikale gevinster af en motorvejsudbygning
– Tilslutningsanlæg
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0010.png
10
Samfundsøkonomi
mio. DKK
Anlægsomkostninger:
Drifts- og vedligeholdelseseffekter:
Brugereffekter:
Gener i anlægsperioden:
Eksterne effekter:
Øvrige konsekvenser:
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
Kombination (opgjort som sum af gevinster)
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
Nord
-2.480
-28
2.341
-524
204
-100
-586
3,1%
Ikke relevant
Midt
-1.693
-43
3.511
-480
440
327
2.061
6,5%
1,39
Syd
-2.899
-147
3.870
-1.034
207
71
68
3.8%
0,02
Samlet udb. Midt+Nord
Syd+Midt
1.540
1.471
2.125
4,3%
4,7%
4,9%
0,23
0,37
0,49
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0011.png
11
0+ alternativer
mio. DKK
Anlægsomkostninger:
Drifts- og vedligeholdelseseffekter:
Brugereffekter:
Gener i anlægsperioden:
Eksterne effekter:
Øvrige konsekvenser:
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone*
Syd
Syd
Syd
Nord
Midt
0+ alternativ 0+ alternativ 0+ alternativ 0+ alternativ 0+ alternativ
Udbygning
”Halv
”Hel
3 TSA
Horsens”
Horsens”
-118
-517
-240
-671
-1.037
-3
-100
-4
-20
-43
869
1.504
744
1.824
2.288
-138
-458
-104
-286
-502
-
177
-
114
122
27
9
2
53
56
637
17%
5,21
614
5,8%
0,96
398
8,8
1,62
1.014
7,2%
1,48
886
5,7%
0,84
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0012.png
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0013.png
13
Samfundsøkonomi og kritisk trængsel
Belastningsgrad 2018
Belastningsgrad 2030
Fremtidens situation uden projekt
Tilsvarende kort for de tre projekter
Forklaring på 100. største time, og at der er forskel
på hvor meget myldretiden fylder
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0014.png
14
Vejle til Skanderborg S
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0015.png
15
Aarhus N til Randers N
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0016.png
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0017.png
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Præsentationer samt notat fra transportministerens møde om Landtrafikmodellen d. 11/6-20
2208770_0018.png
18